פינוטק: בטווח הארוך - ייתכן שהפיחות בדולר ייפסק

מנהל חדר העסקאות במטבעות פינוטק - לי מור, מציין בסקירה השבועית שלו כי למרות שייתכן שהפיחות בדולר ייפסק בטווח הארוך, הוא לא היה קונה דולרים עד שהגרעונות יצטמצמו
לי מור |

ביום שישי האחרון נוכחנו לדעת שכלכלת ארה"ב אינה מצליחה לצמוח בקצב הרצוי ע"י ה-FED. לי נראה כי גרעון הסחר האמריקאי ממשיך להעיב על הצמיחה. כיצד זה משפיע על המטבעות לטווח הארוך?, יש לבחון סוגיה זו מנקודת ראות לטווח ארוך ולא ע"פ ההשפעה המיידית ביום שישי עצמו. נכון, השוק לא זועזע מהעובדה שהתמ"ג האמריקאי הינו 3.1% בלבד, הנמוך מאז הרבעון הראשון של שנת 2003. מה שמעניין היא ההתאמה ואופן ההשפעה של גרעון הסחר על התוצר.

התמ"ג (תוצר מקומי גולמי) הוא כלי אבחון בעיקר לגבי הרבעון החולף, ורלוונטי במידה מועטה על העתיד. על אף זאת, כאשר כלכלנים בוחנים את הרבעון החולף ומבינים שגרעון הסחר התואם לתקופה זו גרם לירידה של כמעט 1.73% בתוצר, התרומה השלילית הגדולה ביותר מאז רבעון שני של שנת 1998, כאשר התוצר היה 2.7% בלבד והחלה פסימיות לגביו. ולכן, בעוד גרעון הסחר ממשיך להתרחב, ניתן לצפות שהתוצר יהיה פחות מ-4%.

עובדה זו נכונה ללא קשר לכך שהמגזר העיסקי והצריכה הפרטית ממשיכים להיות החלק הארי בהאצת קצב הצמיחה, עם גידול בהשקעות העסקים בשיעור של 10.3% מ-13% ברבעון השלישי, וגידול בהוצאות הצרכנים בשיעור של 4.6% מ-5.1%. למרות המגמה הכוללת בהזמנות מוצרים ברי קיימא, הביקוש עבור נכסים ברבעון הרביעי גדל בשיעור של 6.7%, לעומת 8.8% ו-13.9% ברבעונים שלישי ושני בהתאמה.

בכל אופן, כאן מסתיימת האופטימיות. אף על פי שהדולר חלש באופן יחסי, רוב הכלכלנים לא מאמינים ששערו הנוכחי קרוב מספיק לרמות שיוכלו לסייע באופן מהותי במחיקת הגרעון הגדול מסך הכלכלות של מספר מדינות קטנות גם יחד. בשבועות האחרונים, אמרו מספר כלכלנים שהגרעון יתחיל להצטמצם בעקבות העובדה שהדולר מוערך הערכת יתר כבר למעלה משנה. אף על פי שיש הגיון בסיסי בטיעון זה, איני יודע כיצד ישפיע הדבר על הדולר בטווח הקצר.

כלכלני Morgan Stanley צוטטו כאשר אמרו שהאירו, דולר אוסטרלי והסטרלינג נשארו המטבעות אשר מוערכים הערכת חסר לעומת הדולר בעיקר. ע"פ חישוביהם מצאו כי הדולר מוערך הערכת יתר בשיעור של 19.7% כנגד האירו, 18.3% כנגד האוסטרלי ו-17.5% כנגד הסטרלינג.

משמעות הדבר היא שבטווח הארוך, בהחלט ייתכן שחולשת הדולר, בשילוב עם העלאות ריבית, יתחילו להקל את לחץ הגרעונות על הכלכלה. בכל אופן, לא כלכלני Morgan Stanley ולא אני מאמינים שהתמ"ג יחזור לצמוח בטווח הארוך ברמות של שנות התשעים, במהלך השנה הקרובה. אולי זו הסיבה לכך שכלכלנים של הממשל האמריקאי ושל הבנק המרכזי החלו לשנות את אופן התבטאויותיהם, וכעת מתייחסים לתמ"ג כ"תמ"ג בניכוי גרעונות".

אני מאמין שזה מטעה בדיוק כפי שנהוג לבטא אינפלציה בניכוי מחירי אנרגיה (מדד מחירים לצרכן ללא מחירי אנרגיה), בשעה שמחירי הנפט מאמירים. עליית מחירי הנפט הצליחה לייקר את מחירי הסחורות והשירותים לצרכן בעקבות השפעתה על מחירי הדלק למשלוח סחורות של הספקים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.