לין: יש לשנות את חוק עידוד השקעות

דורש שייעשו שינויים בחוק המוצע כדי להגדיל את אפשרויות התעסוקה. לדבריו: "הצעת החוק היום אינה משרתת את המטרה המרכזית של הכלכלה, שהיא גידול במספר העובדים"
דרור איטח |

"התפיסה שעמדה בבסיס חוק עידוד השקעות הון לעניין הגברת התעסוקה כשלה כשלון חרוץ. יש לשנות את החוק כך שמסלול התעסוקה יהווה תנאי הכרחי לקיומו וישמש כחלק מהחוק ולא כפרק נפרד, מאחר והוא הכלי החשוב ביותר שיש היום למשק כדי להגדיל את היצע המשרות באזורים בעייתיים".

כך עולה מפנייה של נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, לשר האוצר בנימין נתניהו, ולשר התמ"ת, אהוד אולמרט.

לין דורש שיעשו שינויים בחוק המוצע, בכדי להגדיל את אפשרויות התעסוקה, "הצעת החוק היום אינה משרתת את המטרה המרכזית של הכלכלה הישראלית שהיא גידול במספר העובדים". בהתייחסו לתקציב המיועד למסלול התעסוקה, אמר לין כי תקציב של 400 מיליון שקל או העסקת 4,500 עובדים (הגבוה מבניהם) נמוך מדי ויש להגדילו.

כיום מגזר המסחר והשירותים מהווה כ-62 אחוזים מהתוצר העסקי, ומציע כ-44 אחוזים מסך המשרות במשק - זאת לעומת 14 אחוזים המוצעות על ידי התעשייה. "מתן תמיכה לעסקים הנמנים על ענפי המסחר והשירותים, תעודד הקמת עסקים 'מסוג אחר' להתמקם או להעביר חלק מפעילותם לאזורים המועדפים", ציין לין.

כחיזוק לדרישת האיגוד, אגף הכלכלה ניתח את תוצאות המחקר שנערך בביטוח לאומי בנוגע ליישום חוק עידוד המגזר העסקי בשנים 1991-1995. כזכור, חוק זה פעל על המגזר העסקי כולו ולא באופן סלקטיבי על התעשייה. מהמחקר עולה כי 44 אחוזים מהתמריץ שולם לגיוס עובדים בענפי המסחר והשירותים זאת לעומת 37 אחוזים ששולמו לגיוס עובדים בענפי התעשייה.

לין דרש בנוסף להפחית את רף המינימום של גיוס עובדים, וטען כי הגבלת מינימום גבוהה למספר העובדים המגויסים לאותה חברה באזורים השונים, כמו 25 עובדים או 20% ממספר העובדים הקיים (הגבוה מביניהם) בפריפריה הרחוקה, הינה מציאותית רק בחברות גדולות המעסיקות מאות עובדים. גם ניסיון העבר מוכיח כי בהפעלת חוק עידוד המגזר העסקי 41 אחוזים מהמעסיקים גייסו עד 4 עובדים נוספים וכ-36 אחוזים מהמעסיקים גייסו בין 5 ל-20 עובדים נוספים בלבד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.