לא ניתן לגבות סכום מס שנוי במחלוקת

עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

תקציר עמ 30192/11 חיים ביטון נ' פקיד שומה אשקלון
עו"ד לילך דניאל |

תקציר עמ 30192/11

חיים ביטון נ' פקיד שומה אשקלון

בית המשפט המחוזי בבאר שבע פסק כי בנסיבות הערעור, סכום המס ששולם בעקבות הליכי גבייה אשר נקט המשיב הוא סכום מס שנוי במחלוקת, ומשכך ועקב העובדה שהמערער הגיש ערעור בעניין יש לתת תחולה מלאה להוראות סעיף 184 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"), שלפיו נישום אשר הגיש ערעור לפי סעיף 153 לפקודה לאחר שניתן לו צו מכוח סעיף 152(ב) לפקודה - אינו חייב להקדים ולשלם את המס השנוי במחלוקת.

השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים

החלטה זו - עניינה בקשת המערער לביטול הליכי גבייה של חוב שבוצעו כלפיו על ידי המשיב ביום 10.1.2012, ואשר הובילו את המערער לתשלום סך של 19,700 ש"ח (להלן: "סכום המס"). לטענת המערער, סכום המס ששולם בעקבות הליכי הגבייה - מקורו בחוב מס אשר נוצר בשל שומה מתוקנת.

בשומה שנשלחה למערער לעניין השנים 2008-2006, הוסיף המשיב בהתייחסו לשנת 2006 הכנסה מהשכרת חנות אשר לא דווחה על ידי המערער בשנה זו. הכנסה משכירות בשנת 2007 נכללה בדוח שהגיש המערער בשעתו, אולם עקב טעות אשר חלה אצל המשיב בשידור השומה לא שודרה ההכנסה מהשכירות בזמן. המערער הסכים לבקשת פקיד השומה לבצע תיקון בשידור בנוגע לשנת 2007.

לשיטת המערער, שומה מתוקנת זו היא אחת הסוגיות שיעמדו להכרעה שיפוטית במסגרת הערעור שהוגש.

עוד טוען המערער כי אין ספק שסכום המס שנוי במחלוקת ועל כן יש לתת תחולה מלאה להוראות סעיף 184 לפקודה, שלפיו נישום אשר הגיש ערעור לפי סעיף 153 לפקודה לאחר שניתן לו צו מכוח סעיף 152(ב) לפקודה - אינו חייב להקדים ולשלם את המס השנוי במחלוקת. לשיטת המערער חלה גם אצלו טעות בכך שבמסגרת הדוח לשנים 2008-2007, הוא לא כלל הוצאות שהוצאו בגין אותה הכנסה משכירות. לטענת המערער, אי התייחסות בדוחות להוצאות הללו - מקורה בטעות בתום לב.

המשיב סבור כי סכום המס כלל אינו שנוי במחלוקת ואף אינו תלוי בתוצאת ההליך הנדון, הואיל ומדובר בחיוב על סמך דיווחיו של המערער עצמו למשיב בדוח שהוגש על ידו.

החלטה

"הסכמתו" של המערער לתיקון השומה באופן שהתבקש על ידי פקיד השומה - אין משמעותה ויתור מצדו על טענותיו בנוגע לגובה המס, בין היתר על יסוד האפשרות כי כנגד אותה הכנסה יוכל לקזז הוצאות, כפי שעשה בפועל.

אכן, אותן הוצאות לא מצאו ביטוי בדוח שהגיש המערער לשנת 2007, שם ציין את ההכנסה מהשכירות. עם זאת, לאחר ש"גילה" פקיד השומה את טעותו וביקש לבצע תיקון, נוכח המערער בטעותו שלו כי לא כלל בדוח הוצאות שהוצאו בגין אותה הכנסת שכירות.

במסגרת הודעת הערעור ציין המערער מפורשות כי לטענתו ההכנסה מהשכירות אינה חייבת במס, כלומר כבר בהזדמנות הראשונה ביקש המערער להשמיע טענות לעניין האופן שבו רשם פקיד השומה את ההכנסה משכירות.

אין לראות ב"איחור" שחל מצד המערער בהגשת הבקשה להכיר בזכותו לקזז הוצאות שהוצאו בגין אותה הכנסת שכירות, כוויתור מצדו על הזכות להישמע בטענה זו, בפרט כאשר במסגרת הערעור הדגיש המערער את רצונו להעמיד במבחן הביקורת השיפוטית את קביעתו של פקיד השומה, בדבר קיומה של הכנסה משכירות.

תוצאה

הבקשה נתקבלה.

בבית המשפט המחוזי בבאר שבע

לפני כב' השופטת נחמה נצר

ניתן ב-9.2.2012

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.