סקירת אג"ח שבועית: הניירות של אידיבי בלטו, אסיפה צפויה בגלובל כנפיים

איתי הורן מצוות השקעות יובנק קרנות נאמנות מתייחס לשבוע שהיה בשוק האג"ח המקומי ומתייחס גם לאסיפה הצפויה בכנפיים גלובל
איתי הורן | (3)

שוק אגרות החוב הקונצרניות נסגר בשבוע שעבר בירידות, האג"ח רשמו הפסדי הון גם באפיק הצמוד וגם בשקלי ומדד תל בונד 20 ירד ב- 9%.0. עם זאת, בשוק אגרות החוב הממשלתיות נרשמה מגמה מעורבת עם נטייה לרווחי הון. מדד אגרות החוב הממשלתיות הכללי רשם עלייה של כ 0.2% מתחילת שבוע שעבר.

אידיבי אחזקות

אגרות החוב של אידיבי אחזקות ממשיכות לחטוף, על רקע הודעת הקבוצה כי עומדת לאמץ תקן חשבונאי שיאפשר לה לייעד את הרווחים או ההפסדים מנכס פיננסי לקרן הון, כך שהרווח או ההפסד לא ישפיע על יתרת העודפים של החברה לחלוקת דיבידנדים. בעקבות אימוץ תקן IFRS 9, ההפסד של בסך 2.4 מיליארד מההשקעה בקרדיט סוויס יעבור מסעיף יתרת העודפים לקרן הון, המהלך יאפשר לכור לחלק דיווידנד אדיר.

המשקיעים כנראה פחות מרוצים מהודעה החברה כאשר אידיבי אחזקות סדרה ד' נסחרת סביב תשואה של 19% , וסדרה ג' נסחרת סביב תשואה 18%.

מאקרו

מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר ירד ב-0.1%, לעומת צפי לעלייה של 0.2%. ציפיות האינפלציה ירדו בכל הטווחים, כאשר האינפלציה הצפויה שנה קדימה, הנגזרת משוק אגרות החוב הממשלתיות, ירדה מתחת ל-2% ועומדת כעת על 1.8%. ציפיות האינפלציה נמצאות כרגע בטווח היעד שהוגדר ע"י בנק ישראל שהינו בין 1%-3%.

בסעיף מאזן התשלומים של ישראל לרבעון השלישי של 2011, נרשם עודף בחשבון השוטף בסך של 0.6 מיליארד דולר, לאחר גירעון של 0.3 מיליארד דולר ברבעון הקודם. עוד ניתן לראות גידול של 2.3 מיליארד דולר בהשקעות ישירות של תושבי חו"ל בישראל, בדומה לגידול הממוצע בארבעת הרבעונים הקודמים.

אסיפה צפויה בחברת גלובל כנפיים

ביום חמישי השבוע צפויה להתקיים אסיפת מחזיקי אגרות חוב סדרה א' שהנפיקה חברת "גלובל כנפיים ליסינג בע"מ".

"גלובל כנפיים ליסינג" - חברת בת של כנפיים, בעלת השליטה בחברת "אל-על". חברת "גלובל כנפיים ליסינג" עוסקת ברכישת מטוסים, החכרתם ומכירתם לחברות תעופה בעולם.

על סדר יומה של האסיפה צפוי להינתן דיווח על מצב עסקי החברה ועל הערכותיה בדבר יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה כלפי מחזיקי אגרות החוב (סדרה א') וזאת בהתייחסות להגשת בקשה להגנה מפני נושים, לפי פרק 11 (Chapter 11) בחוק האמריקאי ע"י חברת AMR, חברת האם של אמריקן איירלינס, שהינה אחת מחוכרות המטוסים של חברת גלובל כנפיים.

מאת: איתי הורן, צוות השקעות יובנק קרנות נאמנות

* גילוי נאות. המידע הנכלל בעבודה זו אינו מהווה ייעוץ בהשקעות ואין בו כדי להחליף ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים, במטרות ובצרכים הייחודיים של כל אדם. המידע נאסף ממקורות הנחשבים אמינים אך אין אנו ערבים לאמיתותו ו/או לדיוקו ו/או לשלמותו של המידע.

יובנק קרנות נאמנות בע"מ (להלן: "החברה") ו/או מי מעובדיה לא יהיו אחראים באופן כלשהו לנזקים ו/או הפסדים כלשהם העלולים להיגרם כתוצאה מהסתמכות על מידע זה. המידע משקף את עמדתנו ביחס לנכסים ולמטבעות המוזכרים נכון ליום כתיבתו בלבד.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אורי 30/12/2011 16:49
    הגב לתגובה זו
    מאמר מצוין ממצא ומקיף תודה
  • 2.
    כשאגח מתנהגות כמו מניות ואף גרוע מכך עם תספור (ל"ת)
    אגח 25/12/2011 16:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מוסדיים פריארים 20/12/2011 14:48
    הגב לתגובה זו
    הטיקונים מפרפרים אתכם עם הכסף הטיפש שאתם מכניסים על חשבון הלקוחות.מה עם קצת אחריות אישית קרנות הנאמנות האגחיות שלכם ירדו 20% מתחילחת שנה.....!
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".