המדריך המקוצר לשוק הדובי
כל פעם ששוק המניות חווה ירידות משמעותיות, צצות ההגדרות הישנות נושנות של "שוק דובי". אפילו שמעתי מישהו שמתבטא באופן שבו הקריטריון לשוק דובי היא ירידה של 20% מהשיא. רוב ההגדרות הסובייקטיביות לא ממש מובנות לי. שיטת הניתוח הטכני מתווה קריטריונים אובייקטיביים לקטלוג שוק כדובי או שורי, ואין שום קשר בין שיעור הירידה מהשיא לבין הגדרת השוק. אז במסגרת המדריכים המקוצרים שלי, אני מתכבד להגיש את המדריך המקוצר לשוק דובי.
מהו שוק דובי?
ברמת ההגדרה היבשה, לפני שנצלול לעומק הנהר, הרי ששוק דובי אמור לענות על ההגדרות הבאות:
1. שוק המצוי במגמת ירידה לטווח הבינוני (כפי שמשתקף מהגרף השבועי, ומיד ניגע בכך)
2. שוק שבו כל עלייה מהווה הזדמנות לפתיחת פוזיציית שורט
3. שוק בו העלייה אינה מהווה הזדמנות קנייה כי אם הזדמנות להיפטר מסחורה עודפת.
מהם הקריטריונים לקביעת קיומו של שוק דובי?
כדי לקבוע קיומו של שוק דובי יש לעשות שימוש בשלושה קריטריונים:
1. מבנה מחירים - כלומר התנהגות הגרף
2. מחזורי מסחר
3. כלים טכניים
להלן פירוטם:
מבנה מחירים
1. מבנה המחירים חייב לכלול בתוכו ברמת הגרף השבועי, נקודות שיא יורדות ונקודות שפל יורדות המעידות על הלך הרוח של המשקיעים הכבדים.
2. רמות התמיכה הנשברות מטה אמורות להפוך תפקיד ולשמש כרמות התנגדות.
3. המחירים חייבים להימצא מתחת לממוצע הנע הארוך.
4. שיפוע הממוצעים הנעים חייב להיות כלפי מטה.
מבט על גרף הנרות השבועי של מדד המעו"ף ממחיש את הנאמר.
מחזורי מסחר
מחזורי המסחר אמורים בגדול למלא שני קריטריונים:
1. הם אמורים להתרחב בימי ירידות ויחד עם קביעת רמת שפל
2. התכווצות ברורה בימי עליות כעדות לכך שהעליות מייצגות תיקון טכני בלבד
מבט על גרף הנרות היומי של מדד המעו"ף ממחיש את הנכתב.
כלים טכניים
ארבעה כלים טכניים משמשים בערבוביה. הם לא היחידים בהם יש לעשות שימוש, אך הרעיון הוא לבחור ארבעה כלים ולהיצמד אליהם
1. מדד Macd - מדד זה אמור להימצא מתחת לרמת האפס או לחלופין להימצא מתחת לרמה הנמוכה ביותר בה היה במהלך השוק השוורי.
2. מדד Rsi - מדד העוצמה היחסית אמור להיות מתחת לרמת 50% או מתחת לרמה הנמוכה ביותר בה היה במסגרת השוק השוורי.
3. מדד Dmi - במדד התנועה הכיוונית אמורה עקומת di- (האדומה), להימצא מעל לרמת di+.
4. מדד Force - בברירת מחדל ל-13 שבועות אמור מדד זה להימצא מתחת לרמת האפס או מתחת לרמה הנמוכה ביותר, בה היה במהלך מגמת העלייה.
מבט על גרף הנרות השבועי של מדד המעו"ף ממחיש את נכתב
סיכום
לא פשוט לאבחן שוק דובי. לא כל עשרת הקריטריונים חייבים להתקיים במלואם, אך די שרובם המכריע יתקיים. ההכרה בדבר כיוונו של השוק הוא מרכיב מרכזי בתהליך קבלת ההחלטות ומונע טעויות מיותרות ויקרות.
*אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.
- 12.אם זה שוק דובי, מה זה שוק שוורי?! חחחחחחחחחחח (ל"ת)דני 21/09/2011 18:45הגב לתגובה זו
- 11.ידע הגון 18/09/2011 14:49הגב לתגובה זואני רוצה לחסוך לך דאגה. לא יעתיקו ולא יסחרו בגרפים שעוד לא יבשה הדיו מהם. הפכו ללא רלוונטים . ומה שגם אתה מסתייג מהם .ומזהיר ומתרא. שהם אינם המלצה .אז מה הם בדיוק?
- 10.עושה קקי 15/09/2011 15:52הגב לתגובה זוחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח טמבל מוג לב שמנסה לשחק שיש לו ביטחון
- 9.אשר 14/09/2011 20:55הגב לתגובה זואשמח אם תיתן הסבר באחד הניתוחים איך מזהים תחתית שלאחריה מתחילות עליות. תודה
- ידע הגון 18/09/2011 14:52הגב לתגובה זואתה מזה תמים ! אים למישהו היתה תשובה בנושא . אפשר היה לעשות מזבל כסף
- 8.גו 14/09/2011 16:47הגב לתגובה זוגורביץ פוטנציאל לירידות חדות בישרמקו גורביץ אמרתה כך עבל בנתים כל זבל שחושב שהוא מבין גדול זורק איזה מילה על ליויטן ומשבח את תמר תגיד לשמוק הזה שישרמקו קיבלה את האחוזים שלה עבור תמר עבל רציו עדיין לא סימה לקידוח וליראות עוד כמה יש פוטנציאל בנתיים יש 16 טי סי אף עבל יש המשך לקידוח בקרוב ויש המשך לקידוח הנפט אז מספיק להכניס כל יומיים פניקה למשקיעים שליויטן לא שוה כלום רק תמר יש לך אינטרס כניראה אתה בטח מושקע בישרמקו המון כסף עם החברה אז אתה מפיץ שמועות בשביל להעלות את ישרמקו בכדי שאתה תוכל לצאת מימנה וגורם ומלכלך על ליויטן
- 7.אין משמעות למחזורי מסחר (ל"ת)אדי 14/09/2011 15:05הגב לתגובה זו
- 6.שאול 14/09/2011 14:13הגב לתגובה זוהתחלנו לראות שינוי ועלייה במחזור בעת עלייה בשוק ,תבדוק ותיראה ,לכן שלוש ספרו כבר לא יהיו כמו גם 200 דולר לחבית נפט לא יהיה,ובטח לא 560 שדיברת לפני שנתיים.
- 5.תודה אייל (ל"ת)יעקב 13/09/2011 23:45הגב לתגובה זו
- 4.תודה (ל"ת)מנחם 13/09/2011 19:52הגב לתגובה זו
- 3.גו 13/09/2011 12:33הגב לתגובה זוגורביץ פעמיים קלתה בול גורביץ אני מקוה שהגרף יראה על רציו שעומדת לעלות אני מקוה שאתה תיפרסם את זה בביז פורטל כמו שפירסמתה על הגרף בירידת רציו
- 2.דייגו 13/09/2011 11:21הגב לתגובה זוושוב תודה על ההסבר התמציתי אך הברור להפליא
- 1.דייגו 13/09/2011 11:21הגב לתגובה זואייל, ושוב תודה על ההסבר התמציתי אך ברור להפליא
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.