היוון תקבולי אובדן כושר עבודה - הכנסה השוללת תוספת תלויים לנכה

רו"ח אורנה צח (גלרט), חיים חיטמן ורו"ח (משפטן) ישי חיבה

ביום 24 ביולי 2011 ניתן פסק דין של בית הדין האזורי לעבודה (ב"ל 38658-04-10) בעניין אנדרי אבו סאלם (להלן: "המבוטח"), ובו נדונה השאלה אם תקבול מהוון וחד פעמי בגין אובדן כושר עבודה נכנס לגדר "הכנסה" ששוללת תוספת תלויים לקצבת הנכות.
עו"ד לילך דניאל |

ביום 24 ביולי 2011 ניתן פסק דין של בית הדין האזורי לעבודה (ב"ל 38658-04-10) בעניין אנדרי אבו סאלם (להלן: "המבוטח"), ובו נדונה השאלה אם תקבול מהוון וחד פעמי בגין אובדן כושר עבודה נכנס לגדר "הכנסה" ששוללת תוספת תלויים לקצבת הנכות.

רקע עובדתי

מיום 1.3.2008 מקבל המבוטח קצבת נכות כוללת בדרגת אי-כושר קבועה בשיעור 75%.

נוסף על הקצבה החודשית המלאה, בשנים 2009-1991 קיבל תוספת תלויים. בד בבד, היה מבוטח בביטוח חיים.

ביום 16.11.2007 חתם על "שטר קבלה ויתור ושחרור" שבגינו קיבל פיצוי כולל וסופי בסך 395,000 ש"ח, בעבור תגמולי ביטוח בגין אי כושר עבודה מיום 1.11.2001 ועד חודש פברואר 2019.

עקב תגמול זה החליט המוסד לביטוח לאומי (להלן: "המל"ל") לבטל את תשלום תוספת התלויים, ונוצר לו חוב מיום 1.11.2001.

לטענת המבוטח

הפיצוי החד פעמי שקיבל מחברת הביטוח אינו בבחינת "הכנסה" לעניין סעיף 202(ב)(3) לחוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), התשנ"ה-1995 (להלן: "החוק"), שכן פסיקת בית הדין הקובעת כי תקבולי אובדן כושר הם בגדר אנונה [סעיף 2(5) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה")] ובשל כך נחשבים ל"הכנסה" לעניין החוק ופוגעים בתוספת התלויים - מתייחסת לתשלומים חודשיים המשתלמים על פני תקופה בלתי מוגבלת, בעוד במקרה זה מדובר בפיצוי חד פעמי.

לטענת המל"ל, הגמלה ששולמה למבוטח מכוח פוליסת הביטוח היא הכנסה כפי שמוגדר בסעיף 2(10) לפקודה, ועל כן יש לבטל את תוספת התלויים.

נוסף על כך טען המל"ל כי תכלית סעיף 202(א)(3) לחוק היא שהמבוטח לא יקבל כפל הכנסה, ולכן במקרה שבו קצבת נכותו של מבוטח גבוהה מקצבה חודשית מלאה ויש לו הכנסה שלא מעבודה, ינוכה אותו סכום מהקצבה המשולמת על ידי המל"ל.

דיון והחלטת בית הדין

מכיוון שאין ספק כי הכנסות אלו אינן מכוח סעיפים 2(1), 2(2) או 2(8) לפקודה, מותיר לעצמו בית הדין רק את ההתלבטות אם הכנסות אלו הן לפי סעיף 2(5) לפקודה או לפי סעיף 2(10) לפקודה (אף שהדבר כלל לא רלוונטי, שכן הקצבה תיפגע בכל מקרה).

בית הדין מאזכר פסיקה בעניין אמיר מנקר (עב"ל 65/96) שבה נקבע דווקא כי "אנונה לחיים (להבדיל אנונה לתקופה קצובה) יש לראותה כהכנסה מכוח סעיף 2(5) לפקודה... ולכן הינה הכנסה לעניין סעיף 202 לחוק." לכאורה, המסקנה העולה מפסק דין זה דווקא הפוכה מקביעת בית הדין דנן.

כן מובא פסק דין בעניין סאלח חסן (עב"ל 124/98), שבו נקבע כי תקבולים המתקבלים מפוליסת ביטוח מנהלים אינם נחשבים להכנסות הוניות אלא להכנסות פירותיות.

בית הדין דחה את העובדה כי בשני פסקי הדין מדובר בתשלומים חודשיים קבועים ולא בסכום חד פעמי, בנימוק כי תכלית החוק להבטיח שמבוטח לא יקבל כפל הכנסה.

בית הדין הגיע למסקנה כי העובדה שהמבוטח בחר להתפשר עם חברות הביטוח ובהתאם להוון את הקצבה החודשית לסכום חד פעמי, אינה משנה את מהות התגמול.

טענת בא כוח המבוטח שלפיה ההכנסה אשר מקבל מבוטח מחברת הביטוח פטורה ממס הכנסה - חסרת משמעות לענייננו.

בית הדין הגיע למסקנה כי "ניתן אף לראות בתגמולי הביטוח שקיבל המבוטח כהכנסה לפי סעיף 2(10) לפקודת מס הכנסה", ולכן נהג המל"ל בצדק עת החליט לבטל את תוספת התלויים ולדרוש מהמבוטח החזר בעבור התשלומים שקיבל בעד התלויים.

הכותבים - ממיזם הביטוח הלאומי של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי עם רו"ח אורנה צח (גלרט) www.artzi-hiba.co.il

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: