ביטול הפטור ממס שבח על דירות להשקעה - מיסוי רטרואקטיבי

עו"ד זיו שרון, עו"ד אורית קוך ועו"ד (חשבונאי) ניר הורנשטיין

ביטול הפטור ממס שבח לדירות להשקעה וקביעת נוסחה לינארית לחישוב השבח הם בבחינת מיסוי רטרואקטיבי

ביטול הפטור ממס שבח לדירות להשקעה

וקביעת נוסחה לינארית לחישוב השבח הם

בבחינת מיסוי רטרואקטיבי

לאחרונה החליטה הממשלה על אימוץ הצעדים שעליהם הכריז שר האוצר, ובכללם ביטול הפטור ממס שבח לדירות להשקעה.

תחילה נציין כי צעד זה אינו דומה כלל ועיקר לשאר הצעדים שהוצגו עד כה באשר לבלימת מחירי הנדל"ן, שכן צעד זה הוא בבחינת מהפכה של ממש - במיסוי נדל"ן בפרט ובהכוונת אפיקי ההשקעה במשק הישראלי בכלל. לטעמנו ראוי כי החלטות באשר לצעד בעל השלכות כה רחבות יבוצעו במתינות, תוך הקמת ועדה מקצועית שבה ישתתפו גם נציגי ציבור, ולא בחיפזון ובחטף כדי לטפל בבעיה מקומית ובת חלוף.

כבר מקריאה ראשונית של החלטת הממשלה עולה בעיה מהותית באשר לנוסחה לחישוב השבח שהוצגה בישיבת הממשלה, שממנה עולה כי ביטול הפטור טומן בחובו מיסוי רטרואקטיבי.

על פי הנוסחה המוצעת, החל בשנת 2013 יוטל מס שבח בגין תקופת השבח שלאחר ביטול הפטור, אולם חישוב השבח ייעשה על פי נוסחה לינארית שרירותית המתייחסת ליחס התקופות (הפטורה והחייבת) וללא התחשבות במועד שבו נצמח השבח בפועל. נוסחה זו מתעלמת מעיקרון היסוד בדיני המס של הטלת מס אמת.

ביקורת על הנוסחה הלינארית נדונה כבר בפסק דין פוליטי (ע"א 8569/06) באשר לתיקון 50 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק"), אולם בשונה מעניין פוליטי שבו דובר על הורדת שיעורי המס ובכל מקרה לא הייתה אפשרות להטלת מס רטרואקטיבית, הרי כיום מלבד הפגיעה בעיקרון הטלת מס אמת, מדובר בהטלת מס רטרואקטיבית על שבח שקודם לכן יכול היה להיות פטור.

לא זו בלבד: דווקא ככל שתוגשם המטרה העומדת ביסוד ביטול הפטור - בלימת עליית מחירי הנדל"ן - כך יגבר המיסוי הרטרואקטיבי.

כך לדוגמה במקרה שבו החזיק משקיע בדירה להשקעה אשר לאחר ביטול הפטור ירד ערכה, ייווצר מצב שבו חרף העובדה כי כל הרווח שנוצר למשקיע בגין הדירה נוצר בתקופה שבה היה הרווח פטור ממס, הרי בשל הנוסחה הלינארית ייאלץ המשקיע לשלם מס שבח בגין חלק מאותו רווח, הווי אומר יוטל עליו מיסוי רטרואקטיבי במפגיע.

מצב זה שבו הגשמת תכלית החקיקה מביאה לתוצאה של מיסוי רטרואקטיבי - אינו הגיוני ואינו ראוי.

זאת ועוד, בהחלטת הממשלה לא נכתב מהם שיעורי המס שיחולו החל במועד הקובע ואילך, כך שלכאורה משקיע שרכש את הדירה לפני תחילת תיקון 50 לחוק (7.11.2001) עלול לאבד את הפטור, ומלבד איבוד הפטור, שיעור המס שיחול בעת המכירה עלול להיות שיעור מס משוקלל שיכלול את שיעורי המס הגבוהים שהונהגו טרם תיקון 50 לחוק.

לטעמנו, ככל שהמחוקק יקבל את הצעד מרחיק הלכת שהציע שר האוצר, כך עליו לעמוד על המשמר כי יישומו בפועל של צעד זה לא יגרום להטלת מס רטרואקטיבית. מטרה זו יכולה להיות מושגת, לכל הפחות, בשתי דרכים אפשריות שאינן זרות למחוקק: האפשרות הראשונה היא ביטול הפטור רק באשר לזכויות במקרקעין שיירכשו לאחר חקיקת החוק. האפשרות השנייה היא ביצוע מכירה רעיונית במועד ביטול הפטור, בדומה למכירות הרעיוניות שבוצעו במסגרת החוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 132), התשס"ב-2002 והחוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 147), התשס"ה-2005, כאשר מכירה זו תיעשה על פי שווי השוק של הזכות במקרקעין ביום הקובע.

יצוין כי שתי אפשרויות אלו יפתרו גם את בעיית שיעור המס המשוקלל שהוצגה לעיל.

יש לקוות כי המחוקק ישים לב כי אין מדובר בעוד צעד קטן לבלימת עליית המחירים בשוק הנדל"ן אלא במהפכה של ממש, ובהתאם לכך יבחן היטב את מכלול ההשלכות של ביטול הפטור, ובפרט פגיעה אפשרית בזכות חוקתית של נישומים בדמות הטלת מס רטרואקטיבית, כאשר כלל לא ברור אם פגיעה מעין זו תוכל לעמוד במבחן בפני בית המשפט.

הכותבים: עו"ד זיו שרון ועו"ד אורית קוך - ממשרד זיו שרון ושות' עורכי דין; עו"ד (חשבונאי) ניר הורנשטיין - ממשרד אלתר עורכי דין

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ח.ח 29/06/2011 16:21
    הגב לתגובה זו
    אני שואל, כמה פעמים צריך אזרח לשלם מסים על אותו שקל ? אדם אוסף שקל לשקל כל חייו, משלם מס אמת וקונה דירה נוספת (אחת) לעת בגרותו שתיצר לו השלמת הכנסה, ושיהיה לו גם (עוד בחייו) מה להעביר לילדיו הגרים בשכירות, מחוסר יכולתם להתחייב לקחת משכנתאות (העברה רעיונית לא משחררת ממס שבח). פתאום בא שר המיסים ובאופן רטרואקטיבי מכריז שאם לא תמכור את הדירה, הוא יגזול ממך שליש דירה. אם תמכור את הדירה ותכניס את הכסף לבנק תקבל ריבית אפסית שבקושי תספיק להאכלת תרנגולת. אז תצטרך לאכול את הקרן ואז לא תשאיר כלום לילדיך. אם לא תימכור, יבוא שר המיסים ויגזול לך שליש דירה..אז מה עושים ? לגופו של עניין: 1. אם כל הדירות יצאו למכירה, מי יוכל לקנות אותן. משתכרי 5000 ש" ח לחודש, חדלי פרעון המשכנתאות ? 2. מה יהיה גורל כל שוכרי הדירות. נגזר עליהם להפוך חסרי בית (הומלסים) ? 3. אם מחירי הדירות ירדו דרסטית (קיפאון מחוסר קונים) , ונוטלי המשכנתאות יהכו לחדלי פרעון, מה יקרה ליציבות הבנקים (שהנגיד כה חרד לגורלם אוליי בצדק) ? 4. חקיקה רטרואקטיבית איננה מתאימה למדינה דמוקרטית עם כלכלת שוק חופשי. ובקינות אני מקווה שהפטיש הבא לא יהיה הפקעת הרכוש הפרטי.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


יבוא יצוא
צילום: תמר מצפי

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לשוק המקומי

התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובשוק המקומי מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים

ליאור דנקנר |

הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.

הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.

ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.


איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה

הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.

מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.