ניכוי מס לתושב ישראל השוהה בחו"ל ונותן שירותים למעסיק בישראל
כמה מס צריך לנכות לפרילנס שנעזר במהנדס שהיגר לחו"ל ?
שאלה
-------------
עוסק מורשה, מהנדס במקצועו, נותן שירותים לחברות כפרילנס (כנגד חשבונית).
כדי למנף את עסקו החליט העוסק להגדיל את כמות שעות התכנון והייעוץ ולשם כך הוא נעזר בעוד מהנדס, ישראלי שנמצא בארצות הברית מיום 1.1.2010 למטרת לימודים (הוא אינו עובד כשכיר אלא נמצא שם בשליחות לשלוש שנים).
השאלות:
1. כיצד ישלם המהנדס הישראלי לעובד שבארצות הברית (בהנחה שהמהנדס הישראלי אינו רוצה להוציא לו תלוש ולעובד אין אפשרות להוציא חשבוניות)?
2. כמה מס צריך לנכות לאותו עובד בהנחה שהוא נחשב לתושב ישראל ולא לתושב חוץ?
תשובה
-------------
לשאלה 1:
מנתוני השאלה נראה כי מדובר בעוסק מורשה המקבל שירותים ממהנדס ישראלי ששוהה מחוץ לישראל. הנחות המוצא הן כי בין העוסק למהנדס אין מתקיימים יחסי עובד-מעביד וכי המהנדס מספק שירותים לעוסק לפי הצורך כקבלן משנה וכי הוא תושב ישראל הן לצורכי מע"מ והן לצורכי מס הכנסה, שאם לא כן נידרש לנתונים רבים נוספים כדי להכריע בעניין תושבותו ואין זו המסגרת הנכונה לעשות זאת.
תחילה יש לבחון אם מתקיימים תנאי סעיף 6א לתקנות מס ערך מוסף התשל"ו-1976 (להלן: "תקנות מע"מ"), המתייחס למי שחייב בתשלום מע"מ:
"עוסק, מלכ"ר או מוסד כספי שקיבלו שירות מן המפורטים להלן ממי שעיקר הכנסתו ממשכורת גימלה או קיצבה, יהיו חייבים בתשלום המס בשל השירות, זולת אם קיבלו חשבונית מס מנותן השירות".
מדובר ברשימה סגורה של נותני שירותים ובעלי מקצועות שגם 'מהנדס' נמנה עליהם. על פי סעיף זה, מאחר שהמהנדס אינו מוציא חשבונית מס לעוסק כאמור, על העוסק לבחון אם עיקר הכנסתו של המהנדס היא ממשכורת, גמלה או קצבה, שאז יהיה חייב בתשלום מס בעבור השירות שקיבל. משמעותו המעשית של הסעיף היא כי בכל מקרה שבו לא נתן נותן השירות חשבונית מס למקבלו, תעבור החבות במס למקבל בדרך של הוצאת חשבונית עצמית. נבהיר כי אם כל השירות נעשה מחוץ לישראל הרי ניתן להגן על הטענה שלפיה מדובר בעסקה בשיעור אפס על פי הוראות סעיף 30(א)(7) לחוק מע"מ. ביצוע התשלום עצמו יכול שיהיה בצ'ק או בהעברה בנקאית לחשבונו ובלבד שיוותר תיעוד של התשלום בידי העוסק וינוכה המס במקור כמפורט בסעיף 2 להלן.
לשאלה 2:
בהנחה שהעוסק עומד בתנאי צו מס הכנסה (קביעת תשלומים בעד שירותים או נכסים כהכנסה), התשל"ז-1977 ובהנחה שהמהנדס הוא תושב ישראל לצורך מס, ינוכה לו מס במקור בעת העברת התשלום, על פי תקנות מס הכנסה (ניכוי מתשלומים בעד שירותים או נכסים), התשל"ז-1977 אשר הוצאו על פי סעיף 164 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961. במקרה שלפנינו, מאחר שמקבל התשלום אינו מנהל פנקסים קבילים ואינו מגיש דוחות למס הכנסה, ינוכה לו מס בשיעור 30%. נציין כי חובת ניכוי המס במקור היא בעת ביצוע התשלום בפועל וכי הניכוי יהיה מן התשלום הכולל, לרבות מע"מ, אלא אם המע"מ משתלם בידי מקבל השירות (בחשבונית עצמית כאמור לעיל), ועל כן לא ינוכה מס במקור ממרכיב המע"מ.
לשאלה 3:
נציין שוב כי אין תשובתנו מתייחסת למצב שבו שינה נותן השירות את מעמדו לתושב חוץ וכן כי אין אנו מתייחסים לחבות אפשרית במס של נותן השירות בארצות הברית, על פי מעמד התושבות שלו כאמור.
המשיבה - ממשרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ www.artzi-hiba.co.il
התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן.


תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים
לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש.
"לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.
וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש.
פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- בקרוב: מוקד הונאות טלפוני 24/7 בכל הבנקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר
גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד
אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.
"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"
בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.
לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.
שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.
- תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?
- גנץ לאחר סערת ברדוגו: "אין מקום לתחנה צבאית בישראל"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ
לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.
