הבלון מתנפח: עם כניסת מותגים חדשים - הפרסום בשוק המסטיקים זינק ב-70%
בשנה החולפת ממרץ 2010 עד מרץ 2011 עמדה ההוצאה לפרסום בשוק המסטיקים הנשלט על ידי 3 שחקנים מרכזיים על כ-29.2 מיליון דולר במחירי מחירון (בפועל מדובר בכ-47 מיליון שקלים). באותה התקופה המקבילה אשתקד עמדה ההוצאה לפרסום על כ-21 מיליון דולר.
בחצי השנה האחרונה שהפכה לסמן הימני בהתעוררות הקטגוריה עמדה ההוצאה לפרסום על כ-15 מיליון דולר. בתקופה המקבילה אשתקד עמדה ההוצאה לפרסום על כ-9 מיליון דולר, המספרים אומרים הכול, הקטגוריה כמעט הכפילה את עצמה תוך שנה, וכל זאת במגזר הכללי בלבד. כל הנתונים על-פי בדיקת אייס ביפעת בקרת פרסום.
3 משרדי פרסום מהעשירייה הראשונה שותפים למלחמת המסטיקים שגוברת משנה לשנה. גיתם BBDO, באומן בר ריבנאי וגליקמן נטלר סמסונוב. גיתם מטפלים בריגלי ישראל תחתיה פועלים המותגים פייב, אורביט, אורביט פרופיישנל, איירוויבס והובה בובה. ריגלי הוא מותג מוטה מדיה באופן מובהק והיו כך מאז ומתמיד. למתקשים לזכור נזכיר כי הפרסומת הראשונה ששודרה בערוץ 2 המסחרי הייתה של ריגלי באמצעות גיתם BBDO. באומן בר ריבנאי מטפלים במותג Must מבית עלית וקבוצת שטראוס וגליקמן נטלר סמסונוב
מטבע הדברים גיתם BBDO המטפלים ב-5 מותגי מסטיקים שונים מחזיקים בידיהם את תקציבי הפרסום הגדולים ביותר בקטגוריה אלו המהווים יחד גם את נתח השוק הגדול ביותר לקבוצה אחת ריגלי ישראל. תיק המותגים של ריגלי המטופל בגיתם כולל את אורביט, אורביט פרופיישנל, הובה בובה ומסטיק פייב החדש.
* התוכן השיווקי היצירתי של פייב בליגת האלופות -
* תקציב הפרסום של ריגלי במגזר הערבי עבר למגזרים -
מה אומרים המספרים? בבדיקה של השנה האחרונה, בין מרץ 2010 למרץ 2011 עמדה ההוצאה לפרסום בקטגוריית המסטיקים על 29.2 מיליון דולר במחירי מחירון. בתקופה המקבילה אשתקד עמדה ההוצאה לפרסום על 21 מיליון דולר, עלייה משמעותית של כ-40%. בהשוואה בין חצי השנה האחרונה, בין ספטמבר 2010 למרץ 2011 לתקופה המקבילה אשתקד מסתמנת מגמה מובהקת יותר. בחצי השנה האחרונה עמדה ההוצאה לפרסום על כ-15 מיליון דולר. באותה התקופה אשתקד עמד היקף הפרסום על 9 מיליון דולר - הקטגוריה רשמה זינוק חד של כ-66% המלמד על התחרות הגוברת.
הסיבה לשינויים המשמעותיים בין חצי השנה האחרונה לתקופה המקבילה לה לפני שנה היא כניסתו של המותג פייב מקבוצת ריגלי לשוק המסטיקים. מהלך ההחדרה של המסטיק לווה בהשקה כספית של כ-8.7 מיליון דולר במחירי מחירון, במהלך השנה האחרונה. כ-5 מיליון דולר הושקעו במותג בחצי השנה האחרונה בלבד. פייב לא היה היחיד שחימם את גזרת המסטיקים - המותג טריידנט שתקציב הפרסום שלו טופל בידי יהושע TBWA עבר לטיפולו של גליקמן נטלר סמסונוב במהלך אוקטובר 2010 ומיד הכריז על מהלך חדירה לשוק שלווה בהשקעה בפרסום. בין ספטמבר 2010 למרץ 2011 אכן השקיע המותג כ-1.5 מיליון דולר במחירי מחירון.
שאר מותגי המסטיק של ריגלי המטופלים בגיתם לא התבטלו: במותג הובה בובה הושקעו כ-3.8 מיליון דולר בפרסום במהלך השנה החולפת, באיירוויבס כ-1.5 מיליון דולר והמותג המנצח שקשה לערער את מובילותו הוא כמובן אורביט שזוכה גם ליחס מפנק בפרסום עם 8.6 מיליון דולר.
מותגי קבוצת ריגלי: שולטת בנתח השוק
בהשוואה לשנה שעברה בולט השינוי במותג איירוויבס שתקציב הפרסום שלו נחתך באופן משמעותי עם ירידה מכ-5 מיליון דולר ל-1.5 מיליון דולר. הכסף שהתפנה בתקציב הפרסום של איירוויבס הוסט על ידי ריגלי וגיתם לאורביט פרופיישנל, שזינק מ-50 אלף דולר בלבד לאזור ה-2 מיליון דולר. את מרבית הכסף על אורביט פרופיישנל השקיעו גיתם וריגלי במדיה בחצי השנה האחרונה, מה שעודד את התחרות בשוק.
מותג המסטיקים Must של עלית המטופל על ידי באומן בר ריבנאי ובלט מאוד לאחרונה עם הנימה ההומוריסטית בפרסום הכניס אף הוא את היד עמוק לכיס כדי לשמר את נתח השוק. בשנה החולפת פרסם המותג בהיקף של 4.5 מיליון דולר במחירי מחירון. סכום זהה לזה משנה שעברה.
כמו בכל מלחמת שיווק המכבדת את עצמה גם קטגוריית המסטיקים העתיקה את המאבק מערוצי המדיה למדפים עצמם (או ההיפך). התחרות בנקודות המכירה היא על כל פיסת שטח, כך אומרים בענף. מדובר באלפי נקודות מכירה שכל יום מבקרים בהם סוכני מכירות שדואגים להוריד, להעביר ולהסתיר את המותג של המתחרים מהמדפים הבולטים לעין. הסדרנים של כל המשווקים: גלוברנדס, עלית וריגלי בקיאים בכללי המשחק ומחפשים דרכים יצירתיות כמו לשכנע את הקופאית להוריד מותג מקו הקופות ולאפסן אותו מתחת למדף.
Must של עלית וטריידנט של גלוברנדס: שחקנים מרכזיים
אז בשביל מה נלחמים כל כך? כמובן למען נתחי השוק בקטגוריה שנשלטת על ידי מספר שחקנים גדולים ולא יותר מדי מהם, מה שמאפשר יחס מוצלח ברוב המקרים בין הוצאה לפרסום לשורת הרווח התחתונה. המותג אורביט ממשיך להיות בלתי מעורער עם נתח שוק שעמד על 45.5% בפברואר 2011. עם זאת, המותג איבד מכוחו לעומת ינואר 2010 אז עמד על נתח שוק של 59%. מותג המסטיקים של עלית- Must שמר על כוחו מהשנה האחרונה עם ירידה קלה מ-25% לכ-23%.
מותג המסטיקים טריידנט שיצא במהלך שיווקי הנתמך בהשקעה בפרסום הכריז על יעד של 10-12% בנתח שוק לשנה הראשונה. בפועל, עומד כעת נתח השוק של המותג על כ-7.5%, נכון לפברואר 2011 לפי נתוני סטור נקסט. המותג פייב שנכנס אף הוא בסערה כיוון לנתח שוק של 7% וכעת נכון לחודש פברואר הוא עומד בציפיות והרבה יותר עם נתח שוק של 11%. אורביט היה המותג שחווה מעט מהקניבליזציה של פייב במערך המותגים של ריגלי ובנוסף מכניסתו החזקה לשוק של טריידנט שפתח במלחמת מחירים עם הצעה של 3 חבילות מסטיקים ב-12 שקלים. איירוויבס שתקציב הפרסום שלו הוסט בתוך תיק ריגלי למותגים אחרים שמר על אותו נתח שוק של 5% למרות שהתקציב קוצץ וירד מ-5 ל-1.5 מיליון דולר בלבד.
בשורה התחתונה: לא נרשמו זעזועים מרחיקי לכת. קבוצת ריגלי מחזיקה, נכון לפברואר 2011 בנתח שוק של 61.3%. קבוצת שטראוס מחזיקה בנתח שוק של 31% וגלוברנדס, השחקן החדש עם נתח שוק של 7.3% לעומת 0.6% בינואר 2010. קטגוריית המסטיקים ללא סוכר עמדה כולה במונחים כספיים על 18.1 מיליון שקלים וצמחה ב-5.2% לעומת השנה שעברה.
- 10.(ל"ת)מסטיק מנטוס אין דברי 21/03/2011 11:26הגב לתגובה זו
- 9.אין כמו המסטיק של מנטוס- הכי שווה!! (ל"ת)שיר 20/03/2011 21:07הגב לתגובה זו
- 8.תכל'ס כמוצר פייב מנצח (ל"ת)קופיקן 20/03/2011 16:36הגב לתגובה זו
- 7.מסטיקולוג 20/03/2011 14:55הגב לתגובה זואנחנו מתים על המסטיק הלעוס אדיר
- 6.מסטיקולוג 20/03/2011 14:39הגב לתגובה זוסופסוף הגיע לארץ מסטיק איכותי באמת, אני צופה לו עתיד מוצלח לפחות כמו בחו"ל
- 5.מיצוב זול ועממי 20/03/2011 14:26הגב לתגובה זוגם אני הייתי מרוויח נתח שוק כזה יפה. השאלה כמה אתם מוצלחים בשורת הרווח. לא נראה לי משהו...
- 4.שרוני 20/03/2011 14:16הגב לתגובה זוויעידו נחתי השוק. טריידנט לא מביאים אותה. מאסט תקועים קצת אבל משתדלים. אחלה כתבה.
- 3.חמצוץ 20/03/2011 13:54הגב לתגובה זווהכי מצחיק שזה עדיין עובד. לכו תבינו
- 2.רק באומן 20/03/2011 13:20הגב לתגובה זוכולם משעממים כמו כרוץ 23 בשעות הקטנות של הלילה. מאסט היחיד שיצא מהקופסה המשעממת
- 1.אין כמו בזוקה. סתאאאם..פייב אחלה מסטיק (ל"ת)חסמב"ה 20/03/2011 13:04הגב לתגובה זו

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות
נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.
ביצועי שיא למרות האתגרים
הנתונים החיוביים בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.
המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.
למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.
