ספין או תקלה? על המתקפה התקשורתית נגד ענקית האופנה בכחול

דנה קול, מנכ"לית חברת 'דיבור' העוסקת בשיווק ומדיה חברתית, בוחנת את הימים שעברו על גאפ העולמית, הענקית שהחליטה להחליף לוגו וחזרה בה
דנה קול |

המתקפה התקשורתית על ענקית האופנה בכחול, היא עוד ציון דרך בעולם הרשתות החברתיות. בדיוק כשחשבנו שגולשי האינטרנט כבר לא יוכלו להפתיע אותנו, הודיעה חברת האופנה הבינלאומית GAP שהיא חוזרת בה משינוי הלוגו המתוכנן, לאור בקשת הגולשים.

אין ספק שלפני 20 שנה זה לא היה קורה להם, אבל באוקטובר 2010, שינוי לוגו של מותג בסדר גודל של GAP לא יכול לעבור בשקט.

יש מי שיגיד שכל תקשורת עדיפה מהתעלמות, אני לא כל כך בטוחה בזה, במיוחד כשבסיפור מעורבים אלפי גולשים זועמים, מעצבים שמרגישים שדורכים להם על האצבעות, ומערך יחסי ציבור שאין לו סיכוי להשתלט על המהומה.

GAP היא לא אמריקן אפארל. לא מדובר במותג סופר מעודכן וקשוב לרחשי הרחוב. הם מייצרים פריטי בייסיק קלאסיים, זולים יחסית, שאף פעם לא יצאו מהאופנה או להבדיל ייצרו שפה חדשה, כי הם שמרנים, וכך גם קהל לקוחותיהם. בהתחלה, הם שיחררו את הלוגו החדש. התגובות שקיבלו מהלקוחות היו מפתיעות בעוצמתן. אלפי טוויטים, עדכוני סטטוסים בפייסבוק, ומעצבים ברשת שמביעים את דעתם על הפיאסקו העיצובי: "הלוגו החדש נראה כאילו עיצבו אותו בעזרת תוכנת וורד של מייקרוסופט", טען אחד.

הגדיל לעשות הבלוגר והמתכנת ג'יימס יו, שפיתח באופן עצמאי אפליקציה לעיצוב לוגו חדש במקום זה המכוער, טוען שרמת המודעות של הציבור לכל מה שקשור בעיצוב עלתה מאוד בשנתיים האחרונות. אי אפשר להלעיט אותו בכל דבר. תוך יומיים, האפליקציה שלו קיבלה 100,000 צפיות בפייסבוק, ועוד 20,000 כניסות לאתר. מעל 5,000 עיצובי לוגו נעשו על ידי גולשים. פרודיות רשת לא איחרו להגיע.

בשלב הזה, לא היה ברור אם כל הסיפור לא היה ספין של GAP, כדי ליצור דיבור ועיסוק במותג. מייק אייזק מפורבס מפרסם כי קיבל תגובה מדוברת החברה שטענה ש-GAP תכננה מהלך מדיה חברתית בהקשר הלוגו החדש, אבל לדעתו, המהלך שלהם נראה יותר כמו תגובה לפיצוץ שהם בעצמם יצרו, ולא כמו אסטרטגיה מתוכננת.

בסופו של דבר, גם המהלך הספונטני לא צלח. ואחת הסיבות העיקריות לכך היא העובדה ש-GAP פשוט לא עמדו מאחוריו. עוד סיבה להאמין לאייזק שGAP לא באמת התכוונו ליצור כזו סערה ברשת, אלא רק להשיק לוגו חדש. חבל שהוא נראה כמו משהו שעיצבה אחייניתו של המנכ"ל ב-Paint הביתי שלה.

אז אחרי שנשיאת הקבוצה נאלצה לצאת במגננה בבלוג שלה בהפינגטון פוסט, הוחלט שם לרדת מרעיון העיצוב מחדש, ופשוט לחזור ללוגו הישן מלפני 40 שנה.

האם אפשר להגדיר את המהלך כהצלחה מסחררת? זהו, שלא

זו התוצאה הישירה של הבלבול וחוסר האוריינטציה של המותג שכבר הכניס את הגולשים לאמוציות של תחרות עיצוב מחדש, ואז נסוג לישן ולמוכר. בהודעה המתחנפת והאמריקאית עד כדי גיחוך נכתב: "אוקיי, שמענו אתכם בצורה מאוד ברורה. אתם לא אוהבים את הלוגו החדש. אנחנו רק רוצים מה שטוב למותג וללקוחות שלנו, אז במקום להוציא את עבודת העיצוב לגולשים, אנחנו מחזירים את הריבוע הכחול הלילה". מתנצל, מתרפס, מבאס.

מרתק לראות איך מהלך שנולד ומת ברשת, משפיע בצורה מהירה כל כך גם על הבורסה. אייזק מספר שהמניה של גאפ נמצאת בירידה מתמדת בחצי השנה האחרונה, מ-26$ באפריל 2010, ל-17$ באוגוסט. עם פרסום הלוגו הכעור, נרשמה עוד ירידה. מעניין מי יהיה הראש הראשון להיערף בעקבות הכישלון.

דנה קול היא מנכ"לית חברת 'דיבור' העוסקת בשיווק ומדיה חברתית

לינקים רלוונטים:

לפוסט של ג'יימס יו - לחצו כאן

לפוסט של מייק אייזק מפורבס - לחצו כאן

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מערכת IRON BEAM 450 של רפאל. קרדיט: רשתות חברתיותמערכת IRON BEAM 450 של רפאל. קרדיט: רשתות חברתיות

רפאל מציגה את "מגן אור" מערכת הלייזר החדשה

רפאל מציגה בתערוכת DSEI 2025 וחושפת את מערכת הלייזר החדשה "מגן אור", עם מכוון עוצמתי יותר, טווח מוגדל ותגובה מהירה; המטרה: יירוט מהיר, זול ומדויק, במהירות האור

רן קידר |
נושאים בכתבה רפאל

חברת רפאל מערכות לחימה מתקדמות מציגה בתערוכת DSEI 2025 בלונדון את הדור החדש של מערכת "מגן אור" (IRON BEAM 450), מערכת לייזר מבצעית שמיועדת ליירוט מהיר של איומים אוויריים קצרי טווח. מדובר בתצורה משודרגת, עם מכוון חדש המאפשר לטפל באיומים בטווחים גדולים יותר, עם דיוק גבוה יותר ויכולת תגובה מהירה בהרבה לעומת הדגם הקודם. 

המערכת החדשה מתוכננת לנטרל איומים במהירות האור, בעלות שולית נמוכה מאוד לכל יירוט, יתרון משמעותי ביחס למערכות טילים קיימות, שבהן כל יירוט עשוי לעלות עשרות אלפי דולרים. היא מיועדת להגן על שטחים נרחבים, פועלת ברצף ויכולה לתת מענה גם לתרחישים מורכבים שבהם נדרש יירוט רב־שכבתי ומתואם. 

לדברי מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן, מדובר בפריצת דרך טכנולוגית שמסמנת שינוי תפיסתי בתחום ההגנה האווירית: "הצגת המכוון החדש IRON BEAM 450 בתערוכת DSEI ממחישה כיצד פריצות דרך בטכנולוגיית לייזר רב עוצמה משנה את כללי המשחק בתחום ההגנה האווירית ומאפשרות יירוטים יעילים מאוד ובעלות נמוכה. לצד מערכות ההגנה האווירית שלנו, מערכת "מעיל רוח, מערכת ההגנה האקטיבית המבצעית הראשונה והיחידה בעולם לרק״ם. המערכת מותקנת על טנקים ורכבים משוריינים במספר צבאות, מגנה על הצוותים והפלטפורמות מפני איומים נ״ט ומבססת את ההגנה האקטיבית כסטנדרט מרכזי בכוחות מתמרנים. בנוסף, עם פתרונות הנ״ט, מערכות נגד כטב״מים והמערכות הימיות, רפאל מספקת פתרונות משולבים העונים על צרכי ההווה ומתכוננים לאתגרים של המחר”.

בין המערכות המשלימות שמציגה רפאל בתערוכה: כיפת ברזל לטווחים קצרים, "קלע דוד" לטילים בטווחים ארוכים, ומערכות ספיידר לטווחים בינוניים. לצד מערכות שליטה ובקרה כמו MIC4AD ו-SKY SPOTTER, וכן DRONE DOME ו־LITE BEAM שנועדו להתמודדות עם רחפנים וחימושים משוטטים.

במימד הימי מציגה החברה את הגרסאות המותאמות של מערכות היירוט: C-DOME, שהיא הגרסה הימית של כיפת ברזל, וכן Naval Iron Beam ו-TORBUSTER. כל אלו מבוססים על ארכיטקטורה פתוחה שמאפשרת שילוב בציים קיימים, גם בשגרה וגם בלחימה. IRON BEAM צפויה להשלים את ההגנה הרב־שכבתית של ישראל, תוך צמצום משמעותי של עלויות והתאמה לאיומים משתנים, בין אם מדובר בירי רקטות, ברחפנים או במטחים מרובי ראשי קרב. המערכת טרם נכנסה לשימוש מבצעי, אך עם ההתקדמות הטכנולוגית הנוכחית, נראה שהיא בדרך להפוך לחלק בלתי נפרד מהגנת העורף והחזית גם יחד.

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.