פיזור עולמי: האם להסתער כעת על שוק המניות?

העליות בשוק האמריקאי נבעו בעיקר מהצפי להתערבות נוספת של הפד בשווקים ע"י רכישות אג"ח ממשלתי והמשך נתונים כלכליים סבירים אשר מקטינים את ההסתברות למיתון בארה"ב
דן הלמן |

השווקים המתעוררים והשוק בארה"ב סגרו את חודש ספטמבר בעליות של כ- 12% ו-9% בהתאמה. יש לציין, כי מבחינת ארה"ב זהו החודש הטוב ביותר מאז אפריל 2009 וחודש ספטמבר הטוב ביותר מאז 1939.

העליות בשוק האמריקאי נבעו בעיקר מהצפי להתערבות נוספת של הפד בשווקים ע"י רכישות אג"ח ממשלתי (ההחלטה בנושא תהיה כנראה בישיבת הריבית הבאה ב-2 בנובמבר), והמשך נתונים כלכליים סבירים אשר מקטינים את ההסתברות למיתון בארה"ב.

אנו מעריכים כי השווקים ימשיכו להיות חיוביים אך ממליצים לנקוט בזהירות לאור העליות החדות בשווקים של ספטמבר ולחכות למימוש כדי להגדיל הרכיב המנייתי בתיק בעיקר בשווקים מתעוררים.

שווקים מפותחים

באירופה היבשת ממשיכה לסבול מחולשת מדינות ה- PIIGS כשבכל פעם תורה של מדינה אחרת לקבל מקום בכותרות הלא ממש מחמיאות. "הכוכבת" האחרונה הייתה אירלנד שסבלה מידיעות שפנתה לעזרת קרן המטבע שתעזור למדינה לממן את חילוץ מערכת הבנקאות במדינה. ידיעות אלה הוכחשו ע"י קרן המטבע.

יפן חשפה חבילת תמריצים של 1 מיליארד דולר והבנק המרכזי אף הוריד את הריבית לרמת של 0% עד 0.1%. להערכתנו הבנק המרכזי ינקוט באמצעים נוספים באם יהא צורך לעזור ליפן מוטת הייצוא, שממשיכה לסבול מהתחזקות הין ומההאטה בכלכלת מדינות המערב אשר מחלישה את קצב הצמיחה במדינה.

בארה"ב התמ"ג עלה בקצב שנתי של כ-1.7% ברבעון השני (מעל לציפיות האנליסטים אשר עמדו על 1.6%). בניכוי גידול המלאים עלה התמ"ג ב0.9% בלבד. שיעור האבטלה הגבוה בשילוב של ירידה בקצב הגידול בביקושים עשויים לפגוע בעליית המלאים וכך בתמ"ג ברבעון השלישי והרביעי.

מדד מנהלי הרכש של המגזר היצרני ירד בספטמבר לכ- 54.4 נקודות לעומת 56.3 נק' באוגוסט ונראה שעם ההתקדמות לקראת הנתון בחודש הבא, יגברו החששות לנתון פחות טוב - אפילו מתחת לכ- 50 נק'. טריגרים נוספים יהיו תחילת עונת הדוחות עם "אלקואה" ביום חמישי אחרי הסגירה ודוח האבטלה ביום שישי הקרוב.

לאור זאת אנו ממליצים על השקעת חסר בשווקים המפותחים (ארה"ב, אירופה ויפן). למרות זאת, ישנן מדינות מפותחות אשר לדעתנו מצב כלכלותיהן טוב יותר ובראשן אוסטרליה צפויה ליהנות מהצמיחה הגבוהה באסיה אשר תורמת לה כ- 50% מהצמיחה במדינה.

נראה כי אוסטרליה תמשיך ליהנות מביקוש עולמי לסחורות בטווח הבינוני והארוך. זאת, בשילוב מערכת פיננסית יציבה, שקופה וחזקה. כמו-כן, קנדה אשר בה המערכת הפיננסית המקומית חזקה וצפויה להמשיך ליהנות מהביקוש העולמי לסחורות (בהיותה יצואנית של נפט וזהב) אטרקטיבית להשקעה.

שווקים מתעוררים

אנו ממליצים על משקל עודף לשווקים המתעוררים. בברזיל מתכוננים לסיבוב השני של הבחירות כשהמועמדת דילמה רוסף (בת חסותו של הנשיא) צפויה לנצח ובכך להמשיך ולשמור על מצבה הכלכלי האיתן של המדינה. ברזיל הורידה את תחזית האינפלציה לשנת 2011 מ- 5% ל- 4.6% והצמיחה השנה צפויה להיות כ- 7.3%.

סין ממשיכה לעזור לייצב ולעודד את הצמיחה ע"י תמריצים להגברת הביקוש המקומי.

הכותב הוא דן הלמן, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות נאמנות בע"מ ועומר פרל, מנהל דסק חו"ל בהלמן-אלדובי

*** הניתוח הכלול בדוח זה הינו למטרת אינפורמציה בלבד. ניתוח זה משקף את דעת הכותב לפי מיטב הבנתו ביום עריכת הניתוח. הניתוח אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. הכותב ומי מטעמו לא יהיו אחראים בכל צורה שהיא לנזק ו/או הפסד שיגרם משימוש בניתוח זה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

אוטובוס
צילום: FREEPIK

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס

משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"

רן קידר |

משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים. 

במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית. 

בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות. 

נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".