דווקא עכשיו - פיזור השקעות לחו"ל חשוב וחיוני

דן הלמן, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות נאמנות, מסביר את חשיבות הפיזור בתיק ההשקעות
דן הלמן |

אני נמנה עם החסידים ההדוקים של פיזור תיק ההשקעות מעבר לים. בשיא המשבר של 2008 פנו אלי לא מעט אנשים בטענה כי "מה עוזר לנו הפיזור? כשיורד גשם, כולם נרטבים". ובכן, אמרות לחוד ומציאות לחוד. אמנם, המתאם בין שווקי העולם הולך וגדל ככל שחולפות להן השנים אבל, גם המשבר הנוכחי הדגים כי העוצמה שונה בין השווקים. כלומר, לא כל השווקים נופלים באותן השיעורים וגם לא כולם מתאוששים באותו האופן. לפיכך, פיזור השקעות עולמי מסייע לייצוב התיק בכללותו.

אין ספק כי בתור אזרחי ישראל החלק הארי של תיק החסכונות שלנו צריך להיות מוטה ישראל. קל וחומר כשמצבה הכלכלי של ישראל טוב יחסית למרבית מדינות העולם על כך יעידו כניסתה של ישראל למדינות ה OECD ומדד השווקים המפותחים של MSCI.

לדאבוני נוכחתי לדעת, כי בישראל אין התייחסות מספקת לאופן פיזור ההשקעות בחו"ל והציבור עצמו גם כאשר הוא מפזר את נכסיו בחו"ל לא באמת מבצע פיזור השקעות גיאוגרפי אלא רוכש נקודתית קרן נאמנות או תעודת סל (אחת או שתיים) ובכך ממצה את תיק השקעות חו"ל. לדעתי, הסיבה נעוצה בהיעדר מידע כיצד יש לפזר את תיק ההשקעות ופחות ממודעות לחשיבות ההשקעה בחו"ל.

אי לכך, החל ממועד זה, נפרסם אחת לחודש Asset Allocation לשווקים בחו"ל. על מנת שיהיה מכנה משותף אחיד וטרמינולוגיה אחידה אציין כי נקודת הייחוס להרכב התיק הינה מדד ה-World MSCI.

התפלגות מדד ה-World MSCI נכון לסוף חודש מאי

הרכב מדדי ה- MSCI

בחודש שעבר התרחשו שני אירועים משמעותיים שמדינת ישראל חיכתה להם זמן רב. האחד, הצטרפותה של ישראל לארגון ה- OECD והשני, הודעה על הצטרפותה של ישראל למדד השווקים המפותחים של ה- MSCI.

אין ספק כי כניסתה של ישראל למועדון היוקרתי של המדינות המפותחות מהווה תעודה של כבוד ליציבות המשק הישראלי אך יש לבחון זאת לאורך זמן הואיל וההצטרפות לליגת העל טומנת בחובה זכויות לצד חובות. מחד, ישראל תצטרך למצב עצמה ככלכלה יציבה וחסינה לאורך זמן למרות קוטנה ומאידך, כניסת ישראל ל- OECD ולמדד השווקים המפותחים של ה- MSCI תאפשר הזרמות הון לישראל. התהליך הנ"ל, יהא איטי שכן קרנות הפנסיה בעולם עדיין מללקות את פצעי המשבר של שנת 2008, מרבית השווקים בעולם רחוקים עשרות אחוזים מהשיא שלהם בשנת 2007 והטראומה בקרב מנהלי השקעות בחו"ל עדיין ניכרת באופן התנהלותם. יום החלפת המדדים התאפיין בתנודתיות תוך יומית גבוהה ומסחר שיא בהיקף של 16 מיליארד שקלים.

בהתבוננות קדימה חשוב לזכור כי מבחינה פסיכולוגית קל יותר למכור מאשר לקנות. לאחר שהמוצרים הטכניים למיניהם סיימו את החלפת הנכסים כעת מגיע תורן של קרנות הנאמנות ואח"כ קרנות הפנסיה בעולם. לפיכך, הסבלנים שבינינו ייהנו מהזרמת ההון לישראל חרף תנודתיות החלפת המדדים. שכן, כפי שצוין לעיל, תהליך הזרימה יהא איטי. יש לציין, כי מדד זה מהווה נקודת ייחוס להרכב תיק השקעות חו"ל מאחר והוא משקף את ביצועי שווקי המניות ב- 24 מדינות המוגדרות כמפותחות. ישראל, נכנסה למקום ה- 18 מתוך 24 המדינות המרכיבות את המדד.

סקירה חודשית

התוכנית למניעת התפשטות משבר האשראי באירופה, ופעולות הבנק המרכזי, לא הרגיעו את השווקים.

יוון אמנם קיבלה 20 מיליארד יורו במסגרת תוכנית הסיוע, אך החששות הם בעיקר מהתפרקות הגוש ולכן הביקוש העולמי לנכסים דולריים עלה במקביל לירידות החדות במניות ובסחורות. אנו מחזיקים בדעה שהשוק ספג ירידה חדה מהר מידי ועל כן צפוי לדשדש כלפי מעלה.

הרכב תיק השקעות (Asset Allocation) בהתאם למדד World MSCI

הכותבים הם דן הלמן, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות נאמנות ועומר פרל, מנהל דסק חו"ל בהלמן-אלדובי

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

אוטובוס
צילום: FREEPIK

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס

משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"

רן קידר |

משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים. 

במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית. 

בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות. 

נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".