תגובות בשוק: "אלה ירידות? אם ספרד תבקש סיוע, אז באמת יהיה שמח בשווקים", לקנות או למכור?
שוקי ההון ברחבי העולם הגיבו היום בחריפות לחששות להתפשטות המשבר ביוון למדינות אחרות בגוש האירו ושמועה עיקשת לפיה ספרד צפויה להצטרף ליוון ולבקש סיוע עתק כדי להימנע ממשבר פיסיקלי חמור מאוד. המדדים המובילים באירופה ובארה"ב יורדים חדות ובאחד העם נסגר המסחר באדום.
"להערכתי האישית, לא גמרנו עם הבעיות וייקח עוד הרבה זמן עד שהמערכת באירופה תתייצב", אמר בשיחה עם Bizportal ליאור כרמון, סמנכ"ל מיטב קרנות נאמנות. "ואני לא מדבר על מצב בו ספרד תבקש סיוע, כי אז זה יהיה הסוף של גוש האירו". מנהל ההשקעות לא מאמין שהגרמנים והצרפתים יהיו מוכנים להמשיך לחלק כסף ולדעתו "הם פשוט יעדיפו לפרק את הגוש. אם לא תהיה פה עזרה גדולה של קרן המטבע הבינלאומית תהיה פה בעיה רצינית מאוד, באמת יהיה שמח".
מרבית המשקיעים רואים בימים האחרונים איך השקעתם בבורסה נחתכת. "למי שבלחץ אני מציע לקחת הרבה אוויר ולשקול את הצעדים הבאים שלו. אפשר להסתכל על הטווח הארוך ולחכות שהשוק יתקן בחזרה, או שניתן לדלל חלק מהתיק עד יעבור זעם. בכל מקרה רצוי לשקול את הדברים ולא לפעול בפזיזות".
מלבד ההשלכות של הטלטלה בשוקי ההון בעולם, הירידות בבורסה בתל אביב הן גם תולדה של גורמים מקומיים. ברקע לצרות בחו"ל הזרים ממשיכים למכור החזקות ברקע ליציאת ישראל ממדדי השווקים המתפתחים של MSCI, הבנקים מתמודדים עם הלימות ההון וחברות הסלולר עם הורדת הקישוריות.
"אני מקווה שלאחר ה-9 במאי (הבחירות לפרלמנט בגרמניה, א.א.), הדברים בנוגע ליוון יתבהרו, ושבימים הקרובים יתברר שהסיפור סביב ספרד הוא רק שמועה שהפיצו. בשורה התחתונה, יש הרבה נתונים שליליים על שוק המניות ולכן זה לא מעודד ללכת לקנות, חדוות הקניות נעלמה. נכון להיות דפנסיבי כרגע", אמר כרמון ומהצד השני ציין, כי הגופים המוסדיים נמצאים ברמת נזילות גבוהה, בעמדות דפנסיביות, וברגע שהסערה תשכך הם יחזרו להגדיל את הרכיב המנייתי.
שמיל קורצמן, מנהל השקעות ראשי במגדל ניהול תיקי השקעות, התייחס בשיחה עם Bizportal לירידות החדות היום בבורסה המקומית ואמר כי "הדבר נובע ממספר גורמים שחברו יחד". לדבריו, "קודם כל צריך להבין שהבורסה בארץ הייתה גבוהה ודי מנותקת מבחינת התשואות ביחס לעולם כך שברור שהיה פה חיפוש של טריגר למימוש. דבר שני, יש את כל עניין המעבר לשוק מפותח וגם זה מייצר לחץ מכירות מסוים. דבר שלישי זה כמובן המשבר באירופה, שמאיים להתפשט לפורטוגל וספרד. כאשר שלושת הגורמים האלה חוברים יחד, התוצאה היא פאניקה וירידות חדות גם בבורסה המקומית".

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.