סלקום - What you see is what you get
סלקום פרסמה לפני זמן קצר את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי ולשנה כולה. הדוחות בהתאם לציפיות והצביעו על עלייה של 1.5% בהכנסות משירותים וצמיחה חזקה של 25.4% בהכנסות מנתונים - שיעורי הרווחיות היו מעט נמוכים מהרבעונים האחרונים ולראשונה סלקום מציגה שיעורי Ebitda נמוכים משל פרטנר.
החברה מציגה שחיקה של 4 ש"ח בהכנסה הממוצעת למנוי (מול רבעון מקביל) בעיקר בעקבות ירידה בהכנסה הממוצעת לדקת שיחה ושחיקה בהכנסות החברה משירותי נדידה.
החברה הכריזה על חלוקת דיבידנד של 257 מיליון ש"ח
הסיפור בסלקום הוא כעת "מה שרואים הוא מה שמקבלים" אין יותר סוכריות אין תהליכי ייעול מאסיביים ואין מנועי צמיחה חדשים ולכן מה שמקבלים הוא תשואת דיבידנד של 9-10% ב- 2010 עם אפסייד מוגבל. כרגע מבין חברות התקשורת היא פחות מועדפת על ידינו. הכנסות - סלקום מציגה עלייה של 4.3% בהכנסות לרמה של 1.639 מיליארד ש"ח. בעיקר בעקבות גידול של מעל 30% בהכנסות מציוד לרמה של 193 מיליון ש"ח. בתחום השירותים מציגה סלקום גידול של 1.5% כשהיא מושפעת מגידול חד של 25.4% בתחום הנתונים.
מבט על הפרמטרים התפעוליים . סלקום מצליחה להציג גידול נאה של 33 אלף מנויים כשרובם מנויי פוסט פייד אך החברה מדווחת על שחיקה של 7 דקות בהכנסה הממוצעת למנוי אשר נובעת בעיקרה מירידה בהכנסה הממוצעת לדקת שיחה (מרגישים התחזקות בתחרות מצד פלאפון) ושחיקה בהכנסות משירותי נדידה. פרטנר לצורך השוואה הציגה ירידה של 2 ש"ח בלבד. צריך להבין ששקל אחד בהכנסה הממוצעת למנוי תורם כ- 10 מיליון שקל לשורת ההכנסות. לעומת זאת, גיוס של כ- 10 אלפים מנויים תורם רק כ- 3 מיליון ש"ח וזאת עוד לפני שמדברים על הוצאות הגיוס האדירות. בנוסף, מציגה סלקום ירידה של 5 דקות בזמן השימוש הממוצע בדומה לפרטנר שהציגה ירידה של 3 דקות.
הרווחיות מעט נשחקת אך עדיין גבוהה ? סלקום מציגה רווחיות סבירה בהתאם לתחזיתנו לשחיקה קלה ברווחיות. הרווח הגולמי צמח ועמד על 792 מיליון ש"חנמוך במקצת מרבעון קודם (גם בנטרול ההכנסה החד פעמית בהיקף של 15 מיליון ש"ח שנרשמה ברבעון הקודם) וגבוה בכ- 9.4% מהרבעון המקביל החלש, הוצאות התפעול עלו והושפעו מהוצאות שיווק גבוהות על פסטיבל ערד מכניסת האייפון ומהוצאות עונתיות שמאפיינות את הרבעון הרביעי . והרווח הנקי הושפע מהוצאות מימון אדירות של כ 58 מיליון ש"ח והוצאות מס בהיקף של 90 מיליון ₪. סה"כ בשורה התחתונה מציגה סלקום רווח של 271 מיליון ש"ח מתוכו הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד של כ- 256 ש"ח למניה.
תזרים ? סה"כ מציגה סלקום הרבעון תזרים של 271 מיליון ש"ח מול תזרים של 366 מיליון ברבעון המקביל. אנו מעריכים כי הירידה בתזרים נובעת בעיקר בעקבות עלייה בהון החוזר שמקורה במלאי גבוה יותר והכנה לקראת כניסת האייפון.
סיכום - סלקום ממשיכה להציג תוצאות יחסית טובות אם כי הרבעון הם מעט פחות טובות משל המתחרות. הסיפור להערתנו בסלקום הוא שמה שאתה רואה זה מה שאתה מקבל - אין יותר אפסייד, החברה היא חברה יעילה כך שתהליכי הייעול מוגבלים ואיננו רואים מנועי צמיחה משמעותיים. תשואתה הדיבידנד החזויה לשנת 2010 תעמוד להערכתנו על 9-10% נמוך מתשואת המתחרות. אנו ממשיכים להמליץ על סלקום בהמלצת ניטראלי ומעריכים כי חשיפה לתקשורת דרך בזק ופרטנר עדיפה.
מאת: אורי ליכט, מנהל מחלקת מחקר אי.בי.אי.
* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו- עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מהניירות המוזכרים לעיל