סלקום - What you see is what you get
סלקום פרסמה לפני זמן קצר את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי ולשנה כולה. הדוחות בהתאם לציפיות והצביעו על עלייה של 1.5% בהכנסות משירותים וצמיחה חזקה של 25.4% בהכנסות מנתונים - שיעורי הרווחיות היו מעט נמוכים מהרבעונים האחרונים ולראשונה סלקום מציגה שיעורי Ebitda נמוכים משל פרטנר.
החברה מציגה שחיקה של 4 ש"ח בהכנסה הממוצעת למנוי (מול רבעון מקביל) בעיקר בעקבות ירידה בהכנסה הממוצעת לדקת שיחה ושחיקה בהכנסות החברה משירותי נדידה.
החברה הכריזה על חלוקת דיבידנד של 257 מיליון ש"ח
הסיפור בסלקום הוא כעת "מה שרואים הוא מה שמקבלים" אין יותר סוכריות אין תהליכי ייעול מאסיביים ואין מנועי צמיחה חדשים ולכן מה שמקבלים הוא תשואת דיבידנד של 9-10% ב- 2010 עם אפסייד מוגבל. כרגע מבין חברות התקשורת היא פחות מועדפת על ידינו.
הכנסות - סלקום מציגה עלייה של 4.3% בהכנסות לרמה של 1.639 מיליארד ש"ח. בעיקר בעקבות גידול של מעל 30% בהכנסות מציוד לרמה של 193 מיליון ש"ח. בתחום השירותים מציגה סלקום גידול של 1.5% כשהיא מושפעת מגידול חד של 25.4% בתחום הנתונים.
מבט על הפרמטרים התפעוליים . סלקום מצליחה להציג גידול נאה של 33 אלף מנויים כשרובם מנויי פוסט פייד אך החברה מדווחת על שחיקה של 7 דקות בהכנסה הממוצעת למנוי אשר נובעת בעיקרה מירידה בהכנסה הממוצעת לדקת שיחה (מרגישים התחזקות בתחרות מצד פלאפון) ושחיקה בהכנסות משירותי נדידה. פרטנר לצורך השוואה הציגה ירידה של 2 ש"ח בלבד. צריך להבין ששקל אחד בהכנסה הממוצעת למנוי תורם כ- 10 מיליון שקל לשורת ההכנסות. לעומת זאת, גיוס של כ- 10 אלפים מנויים תורם רק כ- 3 מיליון ש"ח וזאת עוד לפני שמדברים על הוצאות הגיוס האדירות. בנוסף, מציגה סלקום ירידה של 5 דקות בזמן השימוש הממוצע בדומה לפרטנר שהציגה ירידה של 3 דקות.
הרווחיות מעט נשחקת אך עדיין גבוהה ? סלקום מציגה רווחיות סבירה בהתאם לתחזיתנו לשחיקה קלה ברווחיות. הרווח הגולמי צמח ועמד על 792 מיליון ש"חנמוך במקצת מרבעון קודם (גם בנטרול ההכנסה החד פעמית בהיקף של 15 מיליון ש"ח שנרשמה ברבעון הקודם) וגבוה בכ- 9.4% מהרבעון המקביל החלש, הוצאות התפעול עלו והושפעו מהוצאות שיווק גבוהות על פסטיבל ערד מכניסת האייפון ומהוצאות עונתיות שמאפיינות את הרבעון הרביעי . והרווח הנקי הושפע מהוצאות מימון אדירות של כ 58 מיליון ש"ח והוצאות מס בהיקף של 90 מיליון ₪. סה"כ בשורה התחתונה מציגה סלקום רווח של 271 מיליון ש"ח מתוכו הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד של כ- 256 ש"ח למניה.
תזרים ? סה"כ מציגה סלקום הרבעון תזרים של 271 מיליון ש"ח מול תזרים של 366 מיליון ברבעון המקביל. אנו מעריכים כי הירידה בתזרים נובעת בעיקר בעקבות עלייה בהון החוזר שמקורה במלאי גבוה יותר והכנה לקראת כניסת האייפון.
סיכום - סלקום ממשיכה להציג תוצאות יחסית טובות אם כי הרבעון הם מעט פחות טובות משל המתחרות. הסיפור להערתנו בסלקום הוא שמה שאתה רואה זה מה שאתה מקבל - אין יותר אפסייד, החברה היא חברה יעילה כך שתהליכי הייעול מוגבלים ואיננו רואים מנועי צמיחה משמעותיים. תשואתה הדיבידנד החזויה לשנת 2010 תעמוד להערכתנו על 9-10% נמוך מתשואת המתחרות. אנו ממשיכים להמליץ על סלקום בהמלצת ניטראלי ומעריכים כי חשיפה לתקשורת דרך בזק ופרטנר עדיפה.
מאת: אורי ליכט, מנהל מחלקת מחקר אי.בי.אי.

מדד המחירים באוגוסט - מה הצפי והאם הריבית תרד?
הטיסות, השכר, הסיכויים להפחתת ריבית אצלנו, והסיכויים להפחתת ריבית השבוע בארה"ב
ביום שני יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט. למדד המחירים יש משמעות גדולה עלינו כצרכנים, כמשקיעים וכלווים. כשהמדד עולה המשמעות היא שהמחירים עולים, כשהמדד עולה ההשקעות שלנו שצמודות למדד עולות, אבל גם ההלוואות ומסלולי המשכנתא שלנו במסלול הצמוד, מתייקרים. למדד יש גם השפעה גדולה על קובעי המדיניות בבנק ישראל, כאשר מדד נמוך יחזק את ההערכה להפחתת ריבית קרובה. מדד מאכזב עלול להביא לדחייה של הורדת הריבית, אם כי, הפעם סיכוי גבוה שהריבית תרד במפגש הבא בסוף החודש וזאת מכיוון שהפד בישיבתו ביום רביעי הקרוב צפוי להוריד את הריבית.
בנק ישראל ירגיש הרבה יותר בטוח להוריד ריבית אחרי שהקולגה ג'רום פאוול יוריד ראשון. אבל בעוד שההימורים בארה"ב הם מעל 95% להורדת ריבית, אצלנו יש שאלה גדולה בקשר למלחמה. הנגיד כבר התבטא בעבר על אי הוודאות שנגרמת כתוצאה מהמלחמה ולמרות שמבחינת הנתונים הכלכליים אין שום סיבה שלא להוריד ריבית. אפילו הגירעון בשיעור של 4.7% יחסית טוב, הנגיד מתלבט.
הריבית הגבוהה היא בראש וראשונה כדי לרסן את האינפלציה. האינפלציה אומנם עלתה בהדרגה לקצב שנתי סביב 3.1%-3.2%, אבל כשמסתכלים קדימה היא באזור 2.1%-2.2% ויש כלכלנים שצופים אפילו פחות מכך, מבינים שהאינפלציה חוזרת לתוואי של בנק ישראל ואם כך, אז למה לא להוריד ריבית?
מדד המחירים באוגוסט - עלייה של 0.7%-0.5%
יונתן כץ, כלכלן המאקרו של לידר סבור שהמדד באוגוסט עלה ב-0.7% - "מחירי הדלקים עלו ב- 1.2% תחילת ספטמבר, אך מחירי הנפט בעולם ירדו ב- 3% בשל הציפייה לגידול בתפוקת הנפט על ידי קרטל הנפט ואינדיקטורים חלשים לגבי הפעילות בארה"ב.
- ה-CPI של אוגוסט: הקריאה השנתית תואמת לצפי, אבל הקצב החודשי מפתיע ללמעלה
- בנק ישראל מדבר על ירידה משמעותית בריבית, אבל יש נתון שעשוי לקלקל את התחזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"השקל התייצב יחסית אחרי התחזקות במהלך החודש. לא צפויה העלאת מחירים במגזר החינוך על רקע הקפאת השכר. מסתמנת האצת מסוימת בשכר בסקטור העסקי בחודש יולי . מספר היוצאים לחו"ל באוגוסט חזר לרמה של חודש מאי. ריבוי הטיסות צפוי לתרום לירידות מחירים בחודש ספטמבר לאחר עלייה עונתיות חדה באוגוסט. תחזית האינפלציה שלנו עומדת על 0.7% באוגוסט, -0.3% בספטמבר, 0.5% באוקטובר ו- 2.1% שנה קדימה".
בנק אש יוצא לדרך: הבנק הדיגיטלי החדש ייחשף מחר רשמית; איפה הוא צפוי להוות תחרות לבנקים?
אחרי כמעט שלוש שנים מרגע קבלת הרישיון - אש מתחיל לפעול. המייסדים מציגים חזון של "בנקאות אחרת" - האומנם?
בנק אש (esh), הבנק הדיגיטלי החדש שבשליטת היזם ניר צוק, יחל מחר את פעילותו באופן רשמי, עם אירוע השקה מקוון בו תוצג התוכנית העסקית של הבנק.המהלך מגיע כמעט שלוש שנים לאחר שבדצמבר 2022 קיבל הבנק רישיון מבנק ישראל. מחר צפויים המייסדים, ובהם יובל אלוני, לחשוף את החזון והכיוון שאליו הם מתכננים להוביל את הבנק. אלוני, שותף מייסד ומבעלי השליטה, פרסם בפוסט כי מדובר ב"רגע מכונן" אחרי שנות עבודה רבות, וציין כי הבנק ישנה את פני הבנקאות המסורתית.
מודל עסקי שונה מזה של וואן זירו
בניגוד לבנק הדיגיטלי וואן זירו שהשיק את שירותיו כבר באוגוסט 2022 ומכוון בעיקר למשקי בית, בנק אש מתכנן להתמקד במגזר העסקי - ובעיקר בעסקים קטנים וזעירים. הפלטפורמה הטכנולוגית העצמאית של הבנק כבר פועלת ומבוססת על מערכות ליבה בענן הציבורי, מתוך מטרה להפחית עלויות ולייעל תהליכים.
הטכנולוגיה הזו אינה מיועדת רק לשימוש פנימי. בכוונת אש לשווק אותה בהמשך גם לבנקים דיגיטליים נוספים בארץ ובעולם. בין המוצרים שאש צפוי להציע: חשבונות עו"ש, פיקדונות, אשראי עסקי ושירותים פיננסיים מותאמים לעסקים קטנים. נראה שהמקום שבו הם יכולים לעורר את השוק הוא בפיקדונות הריבית על הפיקדונות בבנקים נמוכה מאוד, במיוחד הריבית על עו"ש והריבית לפיקדונות קצרים. כל גורם שייכנס לתחום ויספק ריביות טובות, עשוי למשוך קהל, אם כי, כפי שניתן להיווכח מהניסיון של וואן זירו, זה לא יהיה פשוט.
השקעות עתק ותג מחיר של חצי מיליארד דולר
מאחורי בנק אש עומדת קבוצת משקיעים בראשות ניר צוק, מייסד פאלו אלטו, חברת הסייבר הגדולה בעולם, הנסחרת בנאסד"ק בשווי של כ-125מיליארד דולר. השקעה משמעותית של גוף מוסדי, היתה של כלל ביטוח, שהשקיעה כ-100 מיליון שקל תמורת 4.99% ממניות הבנק וחברת הטכנולוגיה שעל בסיסה הוקם.
ההשקעה בוצעה לפי שווי של כ-512 מיליון דולר אחרי הכסף, ואליה הצטרפו גם אלוני, ושותפים נוספים. מדובר בסכום משמעותי, בעיקר בהתחשב בכך שהבנק עדיין לא התחיל לפעול בפועל מול הציבור.