גילוי נאות בחשבון הפלאפון: מהו גובה 'דמי היציאה' ועד מתי ההתחייבות?

חברות התקשורת (נייח, נייד, בין לאומי) יחוייבו לציין בחשבון הטלפון את מועד תום תקופת ההתחייבות וכן את גובה התשלום שיידרש המנוי לשלם, ככל שהוא מחליט להפסיק את ההתקשרות, לפני תום תקופת התחייבותו
מאיה זיסר |

כמה פעמים קרה לכם כי החלטתם לעשות שינויים כמו שידרוג מעבר לחברה חדשה ואז גילתם הפתעות חדשות הקושרות אתכם לחוזה ובמידה ותחליטו בכל זאת לערוך שינוי לפני תום תקופת ההתחייבות תחוייבו בקנס כספי -'דמי יציאה'.

במשרד התקשורת החליטו להלחם בבעיות מסוג זה ויוצאים בתקנה חדשה אשר במסגרתה תחוייבנה חברות התקשורת (נייח, נייד, בין לאומי) לציין בחשבון הטלפון את מועד תום תקופת ההתחייבות וכן את גובה התשלום שיידרש המנוי לשלם, ככל שהוא מחליט להפסיק את ההתקשרות, לפני תום תקופת התחייבותו לחברה.

ביום שלישי הקרוב ( 15.9.09) ייכנס לתוקפו השלב הראשון בתקן גילוי נאות בחשבון הטלפון, כאשר במסגרת שלב זה יוצגו בכל חשבון טלפון, האחד, משך תקופת ההתחייבות ומועד סיומה. והשני, התשלום אשר יידרש המנוי לשלם ככל שיבקש לסיים את התקשרותו עם חברת התקשורת קודם תום תקופת ההתחייבות לחברה או לתכנית התעריפים ('דמי יציאה'), במהלך תקופת החשבון העוקבת לתקופת החשבון הנוכחי (בחודש הבא אחריו).

ככל שתשלום דמי היציאה כולל תשלום בגין סבסוד ציוד, יוצג התשלום האמור בנפרד ובמקרה בו גובה דמי היציאה משתנה לאורך תקופת החשבון העוקבת, נקודת הזמן לייחוס לצורך קביעת גובה דמי היציאה תהיה אמצע תקופת החשבון העוקבת (אמצע החודש הבא).

בנוסף לכך, החברה תגיש למנוי פירוט בכתב לגבי אופן חישוב דמי היציאה תוך 14 יום מיום שהגיש המנוי בקשה לסיום התקשרותו עם החברה, למוקד שירות הלקוחות או לאחראי לטיפול בתלונת הציבור של בעל הרישיון.

על חברות התקשורת להודיע למנוי בחשבון הטלפון בדבר אפשרותו לבקש פירוט בכתב לגבי אופן חישוב החזר כספי או חיוב חד פעמי, ועל החברה יהיה להגיש למנוי פירוט בכתב כאמור תוך 30 יום מיום שהגיש המנוי בקשה בעניין למוקד שירות הלקוחות או לאחראי לטיפול בתלונות ציבור של החברה.

יש לציין כי שאר ההוראות בדבר גילוי נאות בחשבון הטלפון ייכנסו לתוקף בסוף חודש דצמבר 2009 ובעקבותיו חברות התקשורת יחויבו לספק לצרכנים חשבון ברור ומפורט יותר".

לדברי שר התקשורת, משה כחלון, "מדובר בשינוי מהותי וחשוב, לקראת מתכונת החשבון החדשה כאשר ציבור הצרכנים בישראל יקבל חשבון פשוט יותר, ובו מידע מקסימאלי הצרכן יוכל להשוות בין המסלולים השונים שמציעות החברות ובהתאם לכך יחליט לגבי כדאיות המשך התקשרותו עם החברה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה