מכירת החיסול של טיב טעם: להלן הדרכים להרוויח מזה
בתחילת חודש אפריל פנתה חברת אנטר הולדינגס, שבשליטת עמית ברגר, לבית המשפט בבקשה לקבלת צו הקפאת הליכים. על רקע חובותיה העצומים לבנקים ולבעלי אגרות החוב ומצבת נכסיה הצנועה בהרבה - נראה כי אין נושה שלא יאלץ לתרום את חלקו להפסדי הענק ולהשקעות הכושלות שביצעה החברה בשנים האחרונות.
אבל מסתבר שיש גם מי שיכול להרוויח מהמצב, ותתפלאו, אנו לא מתכוונים כאן לעורכי הדין ורואי החשבון שילוו את אנטר מעתה ועד שתצא ממצבה, אם בכלל. מסתבר, שגם מחזיקי אגרות החוב של החברה יכולים לגזור קופון לא קטן ממצבה הקשה.
אנו מתכוונים למחזיקי אגרות החוב מסדרה ב' של אנטר. כבטוחה להנפקת אגרות החוב הללו העמידה אנטר שיעבוד ראשון על 38% ממניות חברת טיב טעם הולדינגס, שהנכס העיקרי שלה הוא רשת חנויות "טיב טעם".
מדובר בסדרת אג"ח בהיקף של 80 מיליון ע.נ. ששימשה בזמנו את אנטר לרכישת המניות. אגרות החוב הללו נושאות ריבית נקובה של 7.45%, והן עומדות לפירעון ב-6 תשלומים שנתיים שווים, כשהראשון שבהם אמור להיות באוגוסט השנה.
על רקע הקפאת ההליכים, שיתכן ותהפוך גם לפירוק בהמשך הדרך, נראה כי לוח הסילוקין של אגרות החוב צפוי להשתבש. אבל השיבוש הזה יכול לשחק לטובתם של המחזיקים שיזכו ככל הנראה לראות חלק מכספם מוקדם מהצפוי. כיוון שאם המניות הללו ימכרו במכרז, סביר להניח שמהלך כזה יתבצע במהלך השנה הקרובה - הנחה לא דמיוניות בכלל - ובכל מקרה הרבה לפני אוגוסט 2014, מועד התשלום האחרון המקורי של אגרת החוב מסדרה ב'.
כעת אנחנו מגיעים לנקודה היותר מעניינת - כמה כסף באמת יגיע למחזיקי האג"ח? ואיך אפשר להרוויח מהמצב? ובכן, טיב טעם היא חברה ציבורית שמניותיה נסחרות בבורסה של תל-אביב. נכון לכתיבת שורות אלה שווי השוק של המניות המשועבדות לטובת מחזיקי האג"ח עומד על 33 מיליון שקל.
כמו כל המניות בשוק, גם המניות של טיב טעם חטפו לא מעט במשבר האחרון. במהלך השנה שעברה איבדה הרשת כ-62% משוויה, והיא נסחרת כיום בשווי של כ-87 מיליון שקל.
גם לאחר החיתוך הגדול בשווי, 33 מיליון שקל הם עדיין לא מעט כסף עבור המחזיקים באג"ח ב'. נכון שמי שקנה אגרות חוב בהנפקה כנראה לא יזכה לראות את כל השקעתו חוזרת, אבל בחודשיים האחרונים יש לא מעט משקיעים שרכשו אגרות חוב במחירים נמוכים הרבה יותר. עד לפני כחודשיים, אפשר היה עוד לקנות אגרות ב-20 אגורות. כיום נסחרות אלה סביב מחיר של כ-30 אגורות, מה שמקנה לכל סדרת החוב שווי של 24 מיליון שקל.
במילים אחרות, אם תמכור אנטר את המניות של טיב טעם במחיר השוק הנוכחי שלהם, מי שיקנה כיום אגרת של אנטר ב' יכול לקבל כ-37% יותר מהשקעתו, וזה לא מעט בימים אלה.
ישנה גם אפשרות נוספת, אטרקטיבית הרבה יותר והיא שהמניות ימכרו במחיר הגבוה ממחיר השוק, ואז כבר הרווח הפוטנציאלי יכול להרקיע שחקים. למה שדבר כזה יקרה? אפשר לחשוב על כמה סיבות. אולי בגלל שיש יותר ממשקיע אחד שירצה לרכוש נתח באחת מרשתות השיווק הגדולות והצומחות בישראל בהשקעה צנועה יחסית, ואולי תהא זו דווקא העובדה שמדובר בנתח מניות גדול, מה שיחייב את הרוכש הפוטנציאלי לשלם פרמיה על מחיר השוק. גם שותפה לשליטה של אנטר איש העסקים קובי טרייביש, כבר הביע עניין ברכישת המניות.
מחיר השוק עצמו, כבר ציינו, משקף ירידה לא קטנה, על אף השיפור בתוצאות התפעוליות של הרשת, כפי שהוא נגזר מדוחותיה הכספיים, ולכן יכול להיות שהוא יהווה אטרקציה מכיוון אחר.
כמובן שיש לקחת בחשבון אפשרות פחות מלבבת, והיא שהמניות ימכרו מתחת למחירן הבורסאי, ובמקרה כזה יקבלו מחזיקי האג"ח פחות.
יש גם לקחת בחשבון שהחוב הפיננסי הגבוה של טיב טעם ושיעורי הרווחיות הנמוכים שלה, יחד עם שחיקת המוניטין שלה כפועל יוצא של 2 תחקירי העופות מקטינים את היציבות של ערך מניות טיב טעם המשמשות כבטוחה.
האמת היא שקשה לדעת איך תיגמר הסאגה סביב טיב טעם. מצד אחד, נראה כי הפער בין שווי הביטחונות לבין מחיר האג"ח משקף חשש ממשי של המשקיעים משוויה האמיתי של טיב טעם. מצד שני, בניגוד לנושים אחרים, יש להם נכס ממשי עם פוטנציאל אמיתי ביד שיכול להקהות לא מעט את תחושת אי הנוחות מהקפאת ההליכים של עמית ברגר.
מאת: ברי מולצ'דסקי, מנהל השקעות בבית ההשקעות טופ אלפא

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות
רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות
בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.
הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים
הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.
המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק.
- בנק אש יוצא לדרך: הבנק הדיגיטלי החדש ייחשף מחר רשמית; איפה הוא צפוי להוות תחרות לבנקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד. הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?