
כ-20 אלף ישראלים כבר חזרו הביתה
עד סוף היום יחזרו כ-25 אלף ישראלים
מאז פרוץ המלחמה עם איראן, כ-150- אלף ישראלים נותרו תקועים ברחבי העולם, כשחברות התעופה הישראליות מנסות לספק מענה לביקוש העצום לטיסות חזרה לארץ. המחירים של טיסות החילוץ גבוהים. ארקיע סיפקה מחירים גבוהים במיוחד וכעת ישראייר במחירים נמוכים יותר ועדיין גבוהים - ישראייר מציעה כרטיסים במחירים שנעו בין 380 דולר לטיסה מלרנקה לישראל ועד 640 דולר מרומא, כאשר הכרטיסים אינם כוללים כבודה (תוספת של 50 דולר).
חברת אייר חיפה הצטרפה למאמץ עם כרטיסים לטיסות מלרנקה במחיר של 360 דולר, בעוד אל על, שהתחייבה לתקרת מחירים נמוכה יותר (99 דולר מלרנקה ו-149 דולר מאתונה), טרם החלה במכירת כרטיסים, כשהיא נותנת עדיפות ללקוחותיה התקועים בחו"ל.
הבוקר הפעילה ישראייר שש טיסות חילוץ מאתונה, לרנקה, בטומי, בודפשט, פלמה דה מיורקה ופראג, המיועדות בעיקר ללקוחות החברה ולמקרים הומניטריים, ללא מכירת כרטיסים נוספת. במקביל, כ-2,000 ישראלים חזרו הבוקר בנמל חיפה באמצעות ספינת נוסעים של מנו ספנות, ואלפים נוספים חצו את הגבולות היבשתיים בעקבה ובסיני.
חברות התעופה הישראליות טוענות כי המחירים הגבוהים נובעים מאילוצים תפעוליים וביטחוניים כבדים. על פי ישראייר, טיסות החילוץ מופעלות בכיוון אחד בלבד, מה שמגדיל את העלויות, שכן המטוסים חוזרים ריקים לאירופה. בנוסף, עלויות התפעול בחו"ל – כולל מיסי שדות תעופה, אבטחה, ותחזוקת צוותים ומטוסים – גבוהות משמעותית. לדוגמה, טיסה מלרנקה עשויה לכלול מסלול מורכב הכולל טיסה ריקה לבטומי, המראה לישראל, וחזרה ריקה ללרנקה.
- מי יכול לעזוב את הארץ ומתי? ועדת חריגים תאשר טיסות מישראל
- למה אל על לא יורדת למרות שהיא מעל שבוע לא טסה?
בד בבד, משרד התחבורה הציג מתווה חדש המאפשר לוועדת חריגים לאשר יציאת אזרחים זרים, דיפלומטים וישראלים מהארץ, מה שצפוי לאפשר מילוי חלקי של טיסות החזרה ולצמצם את ההפסדים. ישראייר הדגישה כי הקצתה כ-1,500 כרטיסים בלבד ל-30 טיסות בשבוע הקרוב, וכי הביקוש העצום גרם לכרטיסים להימכר תוך דקות.
המחירים הגבוהים עוררו זעם בקרב ישראלים רבים, שחשים כי החברות מנצלות את המצב החירום לרווח כלכלי.