אספן נכנסת לתחום האנרגיה הסולארית: צופה הכנסות נטו של כ-2.8 מיליון אירו בשנה
חברת אספן בנייה, הודיעה הבוקר כי חתמה על מזכר כוונות להקמת 5 תחנות פוטו-וולקאניות בנות 1 מגאוואט כל אחת לייצור חשמל מאנרדיית השמש. בכוונת החברה להשקיע כ-24 מיליון אירו בהקמת החוות שימוקמו כולן במחוז פוליה בדרום איטליה. כ-80% מהמימון יהיה בנקאי והיתרה באמצעות הון עצמי.
על פי מתווה העסקה, אספן תחבור לחברה מתמחה, מהגדולות באירופה, שמאחוריה ניסיון רב בהקמה ותפעול חוות סולאריות. כל חווה סולארית תיבנה על פני שטח של כ-15 דונם ותופעל על ידי אותה חברה. לאחר השלמת הקמת התחנות, שבנייתן תימשך כ-6 חודשים, הן יחוברו לרשת החשמל הארצית של איטליה.
בתמורה לכך מתחייבת רשות החשמל האיטלקית (GSE) לרכוש, על פי חוק, את החשמל מאספן במחיר של כ-0.43 אירו לקוט"ש (קילוואט שעה) ל-20 שנה מיום הפעלת התחנות. מחיר זה מורכב מתשלום קבוע של 0.35 אירו המהווה תמריץ להשקעה, ותשלום עבור ייצור החשמל של כ 0.09 אירו הצמוד למדד המחירים לצרכן.
מאספן נמסר, כי החברה קיבלה בלעדיות למשך 120 יום כדי לחתום על החוזה, כפוף לבדיקת נאותות הפרויקט ולגיוס מימון.
לפי תעריף החשמל הנוכחי, צפויה אספן ליהנות מהכנסות שנתיות בהיקף ממוצע של כ-3.2 מיליון אירו, כשההכנסות התפעוליות נטו עומדות על כ-2.8 מיליון אירו בשנה מהפרויקט.
תמורת הקמת התחנות, תשלם אספן למקימה 4.80 אירו לוואט ובסה"כ כ-24 מיליון אירו בהתאם לשלבי ההקמה של הפרויקטים. התשלום אינו כולל את החכרת הקרקע ל-20 שנה, עליה תיבנה החוות הסולאריות, בסך של כ-68,000 אירו לשנה (לכל 5 החוות הסולאריות) ואת עלות בדיקת הנאותות.
לדברי אילן גיפמן, מנכ"ל אספן, מדובר בתחום עם תשואות הרבה יותר אטרקטיביות מאשר בנדל"ן המניב, וגם הבנקים מחו"ל מעדיפים כיום לתת מימון לפרויקטים בתחום. להערכתו ההלוואה תתקבל בשיעורי ריבית של כ-5.5% במונחים של היום.
"מדובר בתחום סינרגטי מאוד לפעילות הנדל"ן של אספן, כשגם כאן מדובר בנכס המניב הכנסה למשך 20 שנה בשיעורי תשואה אטרקטיביים, כאשר תעריף החשמל מסובסד ומעוגן בחוק האיטלקי", ציין גיא פרג, יו"ר אספן בניה, המכהן כיו"ר פעיל בחברה ומי שמוביל ומלווה את המהלך בשנה החולפת יחד עם מנכ"ל החברה.
עוד ציין פרג: "אנו מזהים הזדמנות עסקית להתפתח בתחום ובעיקר בארצות אירופה לאור הפוטנציאל הרב ממימוש פרוטוקול קיוטו המחייב את המדינות המתועשות להפחית את שיעור פליטת הגזים המזיקים ולעבור למקורות אנרגיה חלופיים. איטליה מחויבת על פי הפרוטוקול לצמצם את שיעור פליטת גזי החממה ב-8% עד 2012 ולכן מוענקים בחוק תמריצים גבוהים להקמת תחנות כוח סולאריות".
לדברי פרג, לא מן הנמנע שאספן תגדיל את כמות החשמל שתסופק לרשת החשמל האיטלקית וזאת על ידי הקמת חוות סולאריות נוספות, ובמקביל תבחן עסקאות להקמת חוות במדינות נוספות באירופה. פרג, אף אינו שולל השתתפות במכרזים בארץלאחר שיאושר התעריף למתקנים בינוניים.

הסיבה שהחות'ים הצליחו לפגוע בשדה התעופה; והאם אפשר למנוע את הפגיעות בהמשך?
שאלות ותשובות על הטכניקה של החות'ים להגביר את הפגיעות; ומה ישראל עושה בעניין
החות'ים, ארגון מורדים שיעי מתימן, המזוהה עם איראן, מנהלים מלחמה מקומית מול כוחות הקואליציה הסעודית, אך בהמשך למלחמה בעזה הם פועלים נגד ישראל, בעיקר באמצעות שיגור כטב"מים וטילים בליסטיים. ישראל מגיבה וגורמת לפגיעות וחיסולים רבים כשלאחרונה חוסלה ההנהגה הפוליטית של החות'ים (להבדיל מההנהגה הצבאית). בימים האחרונים שיגרו החות'ים כטב"מים שהצליחו לעבור את ההגנות של הצבא וחיל האוויר. אתמול נפגע על ידי כטב"מ שדה התעופה רמון.
מה קרה באירוע האחרון?
היום שיגרו
החות'ים כטב"ם שחדר לשטח ישראל ויורט לאחר כחצי שעה מעל אזור ים המלח. יום קודם לכן פגע כטב"ם בנמל התעופה רמון, ללא התרעה מוקדמת, הפעם השנייה בחודשים האחרונים שבה החות'ים מצליחים לפגוע בנמל תעופה בישראל. הפעם הקודמת היתה בצמוד לנתב"ג.
מדוע לא
הופעלה אזעקה בזמן התקיפה ברמון?
מערכת ההתרעה לא זיהתה את הכטב"ם בזמן כסכנה ולכן לא הופעלה אזעקה. תחקיר ראשוני העלה כי הכטב"ם זוהה במערכות אך לא סווג כעוין. בצה"ל הדגישו כי לא מדובר בתקלה טכנית אלא באתגר מבצעי.
במה שונה כטב"ם מטיל
או רקטה?
רקטות וטילים נעים במסלול בליסטי קבוע שקל יחסית לחזות. כטב"ם לעומת זאת קטן יותר, טס נמוך, מתמרן ומשנה מסלול, מה שמקשה מאוד על זיהויו. בנוסף, שטח החתך המכ"מי שלו נמוך, ולכן ההחזר ממערכות המכ"ם חלש וקשה לגילוי.
- גרמניה רוכשת שלושה כטב"מים מישראל ב-1.2 מיליארד דולר
- אירודרום תצמח פי 4 בשנתיים? אשרי המאמין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה פעמים
הצליחו החות'ים לפגוע בישראל?
מאז פתיחת המלחמה היו שש פגיעות של כטב"מים וטילים חות'יים בישראל. האירוע הקשה ביותר היה ביולי 2024, אז פגע כטב"ם בבניין בתל אביב וגרם למותו של אזרח. שתי פגיעות היו בנמלי תעופה, בנתב"ג ובשדה רמון.