קיזוזי הפסדים - תכנוני מס בצל המשבר הכלכלי
הפסדים בשוק ההון ניתנים לקיזוז רק אם מומשו בפועל, ולכן מכירה של ניירות ערך, שגלומים בהם הפסדים, יסייעו בידי המוכר לחסוך מסים במקום שכבר מכר באותה שנת מס נכס הוני אחר החייב במס.
הפסדים בשוק ההון ניתנים לקיזוז רק אם מומשו בפועל, ולכן מכירה של ניירות ערך, שגלומים בהם הפסדים, יסייעו בידי המוכר לחסוך מסים במקום שכבר מכר באותה שנת מס נכס הוני אחר החייב במס. כמו כן באשר לאמור, הוראות פקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 [להלן - "הפקודה"], קובעות כי הפסדים מניירות ערך ניתנים לקיזוז גם כנגד כל דיווידנד החייב במס בשיעור של עד 25%.
הוראות הפקודה אינן מגבילות את קיזוז ההפסדים כאמור לניירות ערך כאלה או אחרים, ואלה ניתנים לקיזוז הן כנגד דיווידנדים והן כנגד ריביות שהתקבלו בידי המוכר. ניתן לומר כי בהיבט זה, הנוגע לשוק ההון המקומי בכללותו, אפשר להתייחס אל כל ההפסדים והרווחים כאל סל אחד, כפוף להוראות הפקודה.
כך, בעלי שליטה בחברות, אם הן נסחרות ואם לאו, יכולים להמיר משיכת משכורות, שעליהן היו אמורים להתחייב במס שולי מרבי, בחלוקת דיווידנדים, אשר בתכנון מס נכון לא יתחייבו עליהם במס כלל אם יקזזו כנגדם הפסדי הון מניירות ערך. יש לציין כי בדרך זו, על ידי "סיווג אקטיבי" של משיכות, יוכלו בעלי השליטה ליהנות גם מאי חיוב בדמי ביטוח לאומי.
נוסיף כי בימים טרופים אלה, לסיווג עסקאות בשוק ההון כהכנסות עסקיות יש השפעה מכרעת על נטל המס הכולל שיושת על אדם. לכך יתרון או חיסרון, תלוי בנקודת המבט; כהכנסה עסקית יוטל עליה מס בשיעורים גבוהים של עד 47%, אך ככזו - הפסדים מאותו מקור יוכלו להתקזז כנגד כל הכנסה מכל מקור בשנת המס השוטפת, ואילו לאחר מכן, בשנות המס העוקבות, כנגד כל הכנסה עסקית, לרבות רווח הון בעסק. אין ספק - גמישות קיזוז גבוהה יותר.
בהקשר זה נוסיף כי רשות המסים בישראל בוחנת כל מקרה לגופו, ואינה מאפשרת שינוי סיווג אלא בהסתמך על נתוני עבר הנוגעים לנישום. הכנסה כאמור לא תיחשב הכנסה עסקית, אם אין מעידים על כך תדירות העסקאות, היקף הפעילות, מינוף הפעולות, עיסוקו של העוסק בכך ועוד.
אם מבקשים להרחיב את תכנוני המס כאמור לעיל, אזי נציין כי ניתן לקזז את אותם הפסדים לא רק כנגד רווחים הוניים, כגון: רווחים ממכירת מניות שאינן נסחרות, ורווחים שנובעים ממכירת מכשירים פיננסיים שונים הנסחרים בשוק ההון, אלא גם כנגד מכירת נכסי נדל"ן בחו"ל או בישראל.
כך, כאשר שוקלים היבטי קיזוז וניצול הפסדים כנגד רווחים ממכירת נדל"ן, והממכר הוא מכירת דירת מגורים למשל, ניתן לשקול דווקא את מכירתה בחיוב במס ואי ניצול פטור כדי לקזז כנגדה הפסדי הון, במקום מכירתה בפטור ממס ואיבוד זכות הפטור למשך ארבע השנים הבאות.
בצל המשבר נכנסים יחידים וחברות לקשיים כספיים, ולא אחת ממומשות ערבויות, לרבות ערבויות אישיות שחולטו בשל אי פירעון חובות. נציין כי גם כאן דינו של חילוט ערבות, בתנאים מסוימים, כדינו של כל הפסד הון בר קיזוז, והאמור ברשימה זו טוב גם לעניין זה.
ערבויות כאמור ניתן יהיה לקזזן, לאחר חילוטן, כנגד רווחי הון אחרים. כמובן, חשיבות מיוחדת יש לעיתוי שבו נכיר בהפסד ממימוש הערבות. במקרים מיוחדים יש מקום לשקול לאפשר את חילוטה, מאשר לשלם את התשלום עצמו אשר הערבות באה להגן עליו.
נוסיף כי לצערנו המערכת הבנקאית מסורבלת, ולפיכך אינה ערוכה לטפל נכון ובאופן שוטף בניצול וקיזוז הפסדים בשוק ההון כנגד רווחי הון אחרים, או הכנסות אחרות בשוק ההון או נכסים אחרים שמהם ניתן לקזז את ההפסדים.
אשר על כן, יש לפנות לפקיד שומה עם כל הנתונים הנוגעים לתיק ניירות הערך שבו אתם מחזיקים ולפעולות אחרות שנעשו במהלך שנת המס החולפת, כולל אלה הנוגעות לשנות מס קודמות, ולהוציא בו במקום פטור מניכוי מס במקור מכל מכירה שתיעשה בעתיד באמצעות הבנקים או הברוקרים. את האישור יש להמציא לידי פקידי ההשקעות בגופים הפיננסיים השונים. על האישור לכלול התייחסות לכל חשבונות הבנק ולכל הגופים הפיננסיים שבהם מתנהלת פעילות בניירות ערך.
באשר לאמור, ניתן לפנות לפקיד השומה עוד בטרם הוגש הדוח, עם ההוכחות בדבר אי קיומו של חוב מס, ולנסות להקטין מקדמות ו/או לקבל פטור גם לגבי פעילויות אחרות שיש למבקש בתיק האישי.
הכותב - מומחה למסים, משרד א' שגיב ושות', עורכי דין. לשעבר מנהל המחלקה המקצועית ברשות המסים.
באדיבות "כל-מס" מבית חשבים ה.פ.ס. מידע עסקי בע"מ

סמוטריץ' נגד בנק ישראל: "אם הנגיד לא יוריד את הריבית אני אוריד מיסים"
שר האוצר אומר שיוריד מיסים ויפתח את שוק האשראי לתחרות שתוריד את המחירים, אבל מאחורי ההצהרות מסתתר פער בין פוליטיקה לכלכלה
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', נפגש היום עם נשיאות המגזר העסקי בראשות דובי אמיתי וצוות האוצר, כחלק מההיערכות לגיבוש תקציב המדינה לשנת 2026. במפגש השתתפו ראשי האיגודים המרכזיים במשק, מהתאחדות התעשיינים, איגוד הבנקים וחברות הביטוח ועד התאחדות הקבלנים ולשכת
המסחר.
במהלך הדיון, סמוטריץ' בחר להתמקד בסוגיות המאקרו החשובות, כמו הריבית הגבוהה, עתיד התקציב והצורך ביצירת תחרות במערכת הבנקאית, אך במקום להתמקד בתחום הפיסקלי שבאחריותו, הוא בחר למתוח ביקורת חריפה על המדיניות המוניטרית ועל נגיד בנק ישראל, פרופ'
אמיר ירון, ואמר כי "הנגיד היה צריך להוריד את הריבית מזמן. אם הוא לא יעשה כן, אני אוריד את המיסים". מיד לאחר מכן סייג כי "עצמאותו של הנגיד קריטית ואסור לפגוע בסמכויותיו, אך הנגיד אחראי
על המדיניות המוניטרית ואני על הפיסקלית".
בנוגע לתקציב המדינה לשנת 2026, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, הטיל ספק ביכולת הממשלה להעבירו לנוכח המצב הפוליטי המורכב. סמוטריץ' מנגד התחייב: ״יהיה תקציב. מבינים את הצורך בשמירת אמון השחקנים כולם בכלכלה הישראלית. תקציב 2026 ממלחמה לצמיחה״.. עוד ציין כי בכוונתו להיאבק בהון השחור באמצעות "חניקה כלכלית של ארגוני הפשיעה".
על מערכת הבנקאות אמר
סמוטריץ': "אני נחוש לגוון את מקורות ההון. גם לכם המגזר העסקי זו דרמה. אתם מכירים את הרפורמה שאנחנו עושים בפיקדונות. נגישות לכסף זול לשחקנים שיצרו תחרות על הבנקים, בעיני זו רפורמה
שסוגרת את המעגל. אני מקווה שנצליח להרגיל גם את האזרחים להשתחרר מהדביקות לבנק ולחפש את האלטרנטיבות, אבל גם לכם לעסקים ולמשקי הבית תהיה נגישות הרבה יותר משמעותית. כמות האשראי תגדל, מחיר האשראי ירד, והתוצאה תביא לירידת מחירים".
- סמוטריץ' חשף את מפת הריבונות - באמירויות הזהירו מקריסת 'הסכמי אברהם'
- הממשלה אישרה את הצעת התקציב הנוסף לשנת 2025 למימון הוצאות המלחמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנק ישראל ציין כי ״הנגיד ובנק ישראל מקבלים החלטות אך ורק על בסיס אמות מידה מקצועיות. אינפלציה גבוהה פוגעת בראש ובראשונה בשכבות החלשות וריסונה הוא תנאי הכרחי לפעילות כלכלית תקינה. אחריות תקציבית, במיוחד בעת הזו, היא צורך השעה״.