קיזוזי הפסדים - תכנוני מס בצל המשבר הכלכלי
הפסדים בשוק ההון ניתנים לקיזוז רק אם מומשו בפועל, ולכן מכירה של ניירות ערך, שגלומים בהם הפסדים, יסייעו בידי המוכר לחסוך מסים במקום שכבר מכר באותה שנת מס נכס הוני אחר החייב במס.
הפסדים בשוק ההון ניתנים לקיזוז רק אם מומשו בפועל, ולכן מכירה של ניירות ערך, שגלומים בהם הפסדים, יסייעו בידי המוכר לחסוך מסים במקום שכבר מכר באותה שנת מס נכס הוני אחר החייב במס. כמו כן באשר לאמור, הוראות פקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 [להלן - "הפקודה"], קובעות כי הפסדים מניירות ערך ניתנים לקיזוז גם כנגד כל דיווידנד החייב במס בשיעור של עד 25%.
הוראות הפקודה אינן מגבילות את קיזוז ההפסדים כאמור לניירות ערך כאלה או אחרים, ואלה ניתנים לקיזוז הן כנגד דיווידנדים והן כנגד ריביות שהתקבלו בידי המוכר. ניתן לומר כי בהיבט זה, הנוגע לשוק ההון המקומי בכללותו, אפשר להתייחס אל כל ההפסדים והרווחים כאל סל אחד, כפוף להוראות הפקודה.
כך, בעלי שליטה בחברות, אם הן נסחרות ואם לאו, יכולים להמיר משיכת משכורות, שעליהן היו אמורים להתחייב במס שולי מרבי, בחלוקת דיווידנדים, אשר בתכנון מס נכון לא יתחייבו עליהם במס כלל אם יקזזו כנגדם הפסדי הון מניירות ערך. יש לציין כי בדרך זו, על ידי "סיווג אקטיבי" של משיכות, יוכלו בעלי השליטה ליהנות גם מאי חיוב בדמי ביטוח לאומי.
נוסיף כי בימים טרופים אלה, לסיווג עסקאות בשוק ההון כהכנסות עסקיות יש השפעה מכרעת על נטל המס הכולל שיושת על אדם. לכך יתרון או חיסרון, תלוי בנקודת המבט; כהכנסה עסקית יוטל עליה מס בשיעורים גבוהים של עד 47%, אך ככזו - הפסדים מאותו מקור יוכלו להתקזז כנגד כל הכנסה מכל מקור בשנת המס השוטפת, ואילו לאחר מכן, בשנות המס העוקבות, כנגד כל הכנסה עסקית, לרבות רווח הון בעסק. אין ספק - גמישות קיזוז גבוהה יותר.
בהקשר זה נוסיף כי רשות המסים בישראל בוחנת כל מקרה לגופו, ואינה מאפשרת שינוי סיווג אלא בהסתמך על נתוני עבר הנוגעים לנישום. הכנסה כאמור לא תיחשב הכנסה עסקית, אם אין מעידים על כך תדירות העסקאות, היקף הפעילות, מינוף הפעולות, עיסוקו של העוסק בכך ועוד.
אם מבקשים להרחיב את תכנוני המס כאמור לעיל, אזי נציין כי ניתן לקזז את אותם הפסדים לא רק כנגד רווחים הוניים, כגון: רווחים ממכירת מניות שאינן נסחרות, ורווחים שנובעים ממכירת מכשירים פיננסיים שונים הנסחרים בשוק ההון, אלא גם כנגד מכירת נכסי נדל"ן בחו"ל או בישראל.
כך, כאשר שוקלים היבטי קיזוז וניצול הפסדים כנגד רווחים ממכירת נדל"ן, והממכר הוא מכירת דירת מגורים למשל, ניתן לשקול דווקא את מכירתה בחיוב במס ואי ניצול פטור כדי לקזז כנגדה הפסדי הון, במקום מכירתה בפטור ממס ואיבוד זכות הפטור למשך ארבע השנים הבאות.
בצל המשבר נכנסים יחידים וחברות לקשיים כספיים, ולא אחת ממומשות ערבויות, לרבות ערבויות אישיות שחולטו בשל אי פירעון חובות. נציין כי גם כאן דינו של חילוט ערבות, בתנאים מסוימים, כדינו של כל הפסד הון בר קיזוז, והאמור ברשימה זו טוב גם לעניין זה.
ערבויות כאמור ניתן יהיה לקזזן, לאחר חילוטן, כנגד רווחי הון אחרים. כמובן, חשיבות מיוחדת יש לעיתוי שבו נכיר בהפסד ממימוש הערבות. במקרים מיוחדים יש מקום לשקול לאפשר את חילוטה, מאשר לשלם את התשלום עצמו אשר הערבות באה להגן עליו.
נוסיף כי לצערנו המערכת הבנקאית מסורבלת, ולפיכך אינה ערוכה לטפל נכון ובאופן שוטף בניצול וקיזוז הפסדים בשוק ההון כנגד רווחי הון אחרים, או הכנסות אחרות בשוק ההון או נכסים אחרים שמהם ניתן לקזז את ההפסדים.
אשר על כן, יש לפנות לפקיד שומה עם כל הנתונים הנוגעים לתיק ניירות הערך שבו אתם מחזיקים ולפעולות אחרות שנעשו במהלך שנת המס החולפת, כולל אלה הנוגעות לשנות מס קודמות, ולהוציא בו במקום פטור מניכוי מס במקור מכל מכירה שתיעשה בעתיד באמצעות הבנקים או הברוקרים. את האישור יש להמציא לידי פקידי ההשקעות בגופים הפיננסיים השונים. על האישור לכלול התייחסות לכל חשבונות הבנק ולכל הגופים הפיננסיים שבהם מתנהלת פעילות בניירות ערך.
באשר לאמור, ניתן לפנות לפקיד השומה עוד בטרם הוגש הדוח, עם ההוכחות בדבר אי קיומו של חוב מס, ולנסות להקטין מקדמות ו/או לקבל פטור גם לגבי פעילויות אחרות שיש למבקש בתיק האישי.
הכותב - מומחה למסים, משרד א' שגיב ושות', עורכי דין. לשעבר מנהל המחלקה המקצועית ברשות המסים.
באדיבות "כל-מס" מבית חשבים ה.פ.ס. מידע עסקי בע"מ
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

רשות התחרות בודקת את הבנקים; לאן זה יכול להוביל?
רשות התחרות מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל כ"קבוצת ריכוז"; אם ההכרזה תצא לפועל, מדובר במהלך שעשוי לשנות את יחסי הכוחות במערכת הבנקאית, על רקע רווחיות שיא וביקורת ציבורית גוברת על היעדר תחרות אמיתית
רשות התחרות צפויה לנקוט צעד רגולטורי תקדימי, כאשר היא מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל, לאומי, הפועלים, דיסקונט, מזרחי והבינלאומי, כקבוצת ריכוז. מדובר במהלך שכבר היה על השולחן מאז מרץ 2024, ועשוי לשנות את מערך הכוחות בענף הבנקאות הקמעונאית, במיוחד על רקע הרווחיות החריגה של הבנקים בשנים האחרונות, שממשיכה לעורר ביקורת ציבורית חריפה.
השימוע האחרון, שנועד להציג לבנקים את ממצאי הבדיקה העדכנית של הרשות, צפוי להיערך בחודש הבא, כאשר ברשות צפויים לקבל החלטה סופית עד לסוף השנה. ההכרזה, אם תצא לפועל, תאפשר לרשות להטיל מגבלות והוראות על פעילות הבנקים, כולל שינוי אופן התמחור של פיקדונות, חובת הצגת מידע השוואתי ללקוחות והסרת חסמים על ניוד פיקדונות.
המשמעות של ההכרזה
במונחים כלכליים, ההכרזה על קבוצת ריכוז נועדה להתמודד עם מצב שבו קיימת תחרות מועטה בענף, או כאשר מספר מצומצם של שחקנים מרכזיים מתנהל באופן מתואם בפועל או במשתמע, גם מבלי שנחתם ביניהם הסכם פורמלי. בענף הבנקאות, בעוד שמדובר ב-5 שחקנים מרכזיים, בפועל מדובר בתחום עם ריכוזיות גבוהה, חסמים משמעותיים למעבר בין בנקים, ומוצרי אשראי וחיסכון שמתומחרים באופן שמיטיב עם המוסדות הפיננסיים על חשבון הלקוחות.
הביקורת הציבורית, שמובלת בין היתר על ידי גופים כמו לובי 99, מלווה את התהליך מראשיתו. לטענתם, הרווחים החריגים של הבנקים הם תוצר של תחרות חסרה, כוח מיקוח עצום מול הלקוחות, והיעדר שקיפות במוצרים ובתמחור. כפי שציינו שם, "הרווחיות המוגזמת נובעת לא מהצטיינות עסקית, אלא מהיעדר תחרות אפקטיבית".
- כמה ריבית משלמים הבנקים על 232 מיליארד שקל של כספי ציבור בעו"ש?
- הבנקים מתעשרים, ולעזאזל משבר האקלים; הגדילו מימון לקידוחי נפט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרשות מציעה שורת צעדים שיחולו אם תתקבל ההכרזה, ובהם חיוב הצגת מידע השוואתי על ריבית בפיקדונות וקרנות כספיות, איסור על הפליית מחיר בין לקוחות בגין פיקדונות, והנגשת חיסכון באמצעות גופים חוץ בנקאיים שירכזו כספים ויפקידו אותם בבנקים בשם הציבור. צעד נוסף, דרמטי לא פחות, הוא ביטול ההתניה של פתיחת פיקדון באחזקה של מוצרים נוספים כמו כרטיסי אשראי או ניירות ערך.
