חוזים/דין הפרת חובת הגילוי שקמה מכח הנסיבות/עליון

בית המשפט קבע, כי בדין בוטל חוזה מכר מקרקעין שנחתם עם מתווך ולמחרת חתימתו, נודע למוכרים כי מגרשם נכלל בתכנית מתאר שהופקדה להקמת רובע מגורים. נקבע, כי על המתווך חלה חובת גילוי "לפי הנסיבות", אשר הפרתה עולה כדי טעות והטעיה של המשיבים.
משה קציר |

עובדות וטענות:

המשיבים 3-2 הינם בעלי זכות במגרש, הרשום בלשכת רישום המקרקעין על שם המשיבה 1 - חברה שהמשיבים 3-2 מחזיקים בכל מניותיה והמשיב 2 משמש כמנהלה. ביום 22.12.04 נחתם בין המערער 1, שהוא מתווך במקצועו, לבין המשיבים מסמך שכותרתו "הסכם" למכירת המגרש. יום לאחר חתימת ההסכם, נודע למשיבים ממתווך אחר, כי ביום חתימתם פורסמה בעיתון מקומי בבת-ים כתבה ובה צויין כי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של מחוז תל אביב החליטה להפקיד תוכנית מיתאר מפורטת להקמת רובע מגורים בדרום בת-ים בו מצוי, בין היתר, גם המגרש.

עם היוודע הדבר, התקשרו המשיבים אל המערער והודיעו לו כי הם מבטלים את ההסכם ובהמשך, ביום 2.1.05, אף שלחו אליו הודעת ביטול בכתב. המערערים מצידם דחו את הודעת הביטול ועמדו על קיום ההסכם. ואולם, בית המשפט המחוזי דחה את תובענתם, בקובעו כי בנסיבות העניין בוטל ההסכם כדין מתוקף סעיף 15 לחוק החוזים (חלק כללי), בגין הטעיה שהטעה אותם המערער, ולחלופין על פי סעיף 14(א) לחוק בשל טעות שטעו בה המשיבים ואשר הייתה ידועה למערער 1. בית המשפט קמא הוסיף וקבע, כי אף שבמועד החתימה על ההסכם טרם אושרה תוכנית המיתאר, עצם מתן האישור להפקדתה יש בו כדי להשביח את הפוטנציאל הכלכלי הטמון במגרש ולהשליך על שוויו, והדברים ברורים וידועים אף בלא שהוצגה בעניין זה חוות-דעת מומחה.

על כך הערעור דנן.

דיון משפטי:

כב' הש' א' חיות:

העילה לביטול חוזה בשל הטעיה קמה בהתקיים היסודות הבאים: טעות אצל אחד הצדדים שהתקשרו בחוזה; הטעיה שהטעה אותו הצד שכנגד; קשר סיבתי כפול בין הטעות ובין ההתקשרות בהסכם וכן בין ההטעיה לבין הטעות.

טעות היא הערכה שגויה של מציאות הדברים כהווייתה, ופעולה הננקטת מתוך הנחת קיומה של מציאות מדומה כזו עלולה ללקות בפגם קוגנטיבי במרכיב הרצייה. המשיבים התקשרו בהסכם בסוברם בטעות כי המצב התכנוני של המגרש הוא המצב שקדם להחלטתה הנ"ל של הוועדה המחוזית. משכך, ניתן לומר כי הם התקשרו בהסכם בהתבסס על מציאות תכנונית מדומה. כך גם כעולה מעדותו של המשיב 2, אשר טען כי אילו ידע בעת החתימה על ההסכם מהו המצב התכנוני המעודכן לא היה מתקשר בהסכם.

דיני החוזים אינם קובעים חובת גילוי כללית ואינם מטילים על צד למשא ומתן נטל אלטרואיסטי גורף לגלות לצד שכנגד כל נתון אף אם בכך הוא פועל כנגד האינטרסים שלו עצמו. ואולם, להבדיל מחובת גילוי הקמה "לפי דין" או "לפי נוהג", בענייננו קמה חובת גילוי "לפי הנסיבות". חובה זו היא תלויית הנסיבות העובדתיות המיוחדות של העסקה הקונקרטית, ולפיכך קשה לתחום ולהגדיר מראש את גבולותיה והיא נקבעת מעצם טיבה על פי נסיבותיו של כל מקרה ומקרה.

שתיקתו של המערער על דבר החלטת הוועדה המחוזית לאשר להפקדה את תוכנית המיתאר, יש בה משום הפרה של חובת הגילוי "לפי הנסיבות". המערער, כמתווך מקצועי, הוא בעל יתרון על המשיבים, זוג קשישים מפ"ת, בכל הנוגע להשגת מידע תכנוני עדכני, מה גם והמשיבים סמכו עליו ביודעם כי הוא מתווך. שתיקתו, אם כן, עולה כדי הטעייתם של המשיבים והיא אשר הביאה אותם לכדי טעות באשר למצבו התכנוני של המגרש אותו מכרו.

טענת המערערים, לפיה פתוחה הייתה הדרך בפני המשיבים לעכב את החתימה על ההסכם ולבדוק תחילה מהו מצבו התכנוני העדכני של המגרש, אף אם יש בה כדי לבסס מסקנה בדבר רשלנות מסויימת בהתנהלות המשיבים, היא אינה שוללת את המסקנה בדבר הטעייתם על ידי המערער, היות והתרשלות גרידא של הצד הטועה אין בה כדי לשלול את זכותו לביטול החוזה בשל פגם בכריתה מסוג טעות על פי סעיף 14(א) או הטעיה לפי סעיף 15 לחוק החוזים.

כאמור, טעותם של המשיבים היא טעות שיש בה כדי לעוות את תמונת הציפיות, הסיכונים והשיקולים המסחריים שעמדו לנגד עיני המתקשר בחוזה. בתוך כך היא אינה עולה כדי טעות בכדאיות העסקה וזאת גם אם יש לה השלכות כלכליות המקרינות על שווי הממכר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות
דעה

הרחבת מודל "העסק הזעיר" עלולה לעלות למדינה מאות מיליונים ולפגוע בעצמאיים עצמם

ההצעה של רשות המסים להגדיל את תקרת ה"עסק הזעיר" ל-300 אלף שקל מצטיירת אולי כהקלה לעצמאים, אבל בפועל תעלה למדינה מאות מליונים ותפגע באותם נהנים בקבלת משכנתה והחזרי מס
אריאל פטל |
נושאים בכתבה רשות המסים

לאחרונה פורסם כי שי אהרונוביץ' מנהל רשות המסים מציע להרחיב את הפטור ממס לעסקים עם מחזור של עד 300 אלף שקל, בעקבות הצלחת הפטור הקודם לעסקים עד 120 אלף שקל. ההצעה נועדה להקל על נישומים ולצמצם את הבירוקרטיה. כעת, רשות המסים תוכל לגבות מס נמוך יותר מעסקים אלו, תוך שמירה על גבייה יעילה. התנאים להמשך המהלך כוללים גבייה מרשימה ותחזיות צמיחה חיוביות.

בואו ונעשה קצת סדר. 

החל משנת 2024 נקבע מושג חדש שנקרא "עסק זעיר" לעניין מס הכנסה. 

מי שיכול להירשם כ"עסק זעיר" הוא מי שמחזור הכנסותיו השנתי (לא רווח) הוא עד 120,000 שקל. אותו עסק זעיר יכול להיות עוסק פטור או עוסק מורשה לעניין מע"מ, מה שחשוב זה מחזור ההכנסות השנתי. 

מי שרשום כ"עסק זעיר" מקבל מהמדינה שתי סוכריות:

1. 30% ממחזור ההכנסות שלו מהוות הוצאות מוכרות באופן אוטומטי, מבלי שהוא נדרש להוכיח תשלום וללא צורך לשמור אסמכתאות להוצאות. 

2. פטור מהגשת דוח שנתי למס הכנסה ופטור מהגשת הצהרת הון, כך שנתוני הדיווח לא ייבדקו. 

כ-40-45 אלף עוסקים שעונים להגדרה כבר נרשמו לסיווג החדש. במקרים רבים מאוד מדובר בנותני שירותים, כגון: מורים פרטיים, נגנים, מטפלים ברפואה משלימה ועוד, שאין להם באמת הוצאות בהיקף של 30% וגם לא 20% אלא 10% לכל היותר. 

כעת, מנהל רשות המסים מבקש להרחיב את מודל ה"עסק זעיר" כך שיוגדל סכום ההכנסות השנתי ל-300 אלף שקל במקום 120 אלף שקל, אלא שבהצעה קיימת התעלמות מוחלטת ממספר השפעות שליליות משמעותיות  שעלולות לעלות לקופת המדינה מאות מיליוני שקלים ולציבור שמסווג כעסק זעיר הרבה מאוד כסף והמידע נסתר מהם ולכן, אני מתנגד נחרצות למהלך המוצע מהסיבות הבאות:

ראשית, לא פורסמה העלות הצפויה למהלך, הלא היא "השתתפות המדינה" בהפחתת מס הכנסה וביטוח לאומי למי שמחזור ההכנסות השנתי שלהם הוא עד 300 אלף שקל. בהעדר המידע, לא ניתן לקבוע אם המהלך כלכלי לקופת המדינה?

תהיה פגיעה בתגמולים שישולמו מביטוח לאומי כתוצאה מרווח חייב במס נמוך בעשרות אחוזים מהרווח ה"אמיתי" ובעיקר: