בתי משפט/שיקולים בקביעתה של סמכות נמשכת/עליון
רקע עובדתי:
בין העותרת והמשיב נחתם הסכם גירושין אשר קבע, בין היתר, כי המשמורת על שתי הבנות תהא לעותרת. ההסכם אושר וקיבל תוקף של פסק דין בבית-הדין הרבני האזורי. בשל חששו של המשיב, כי בכוונת העותרת להעתיק את מגוריה באורח קבע לחו"ל הוצא על ידי בית הדין האזורי צו המעכב את יציאת הבנות מהארץ. לבסוף, משעזבה העותרת בגפה את הארץ בהותירה את הבנות אצל המשיב, פנה האחרון וקיבל מבית-הדין הרבני, צו זמני למשמורת על הבנות.
בבית הדין האזורי נדחתה טענת העותרת, כי קביעת הסדרי משמורת החדשים אינה בסמכותה של הערכאה הרבנית, וכך גם הקביעה לפיה, בית-הדין קנה לעצמו סמכות נמשכת לדון בהסדרי המשמורת, שעה שהצדדים הביאו את הסכם הגירושין לאישורו. בערעור שהוגש לבית הדין הרבני הגדול נקבע, כי המשמורת תהיה משותפת ותחולק בין ההורים על-פי ימי השבוע.
מכאן העתירה דנן. לטענת העותרת, מאחר ולבית-הדין הרבני כלל לא הייתה סמכות לדון בהסדרי המשמורת, קל וחומר כי היא לא נתונה גם לבית-הדין הגדול, אשר מתפקידו להכריע בערעור שבפניו ולא לשים עצמו בנעליה של הערכאה האזורית. מנגד טוען המשיב כי לבית הדין האזורי סמכות נמשכת בעקבות הסמכות הראשונית שקנה לעצמו עם אישור הסכם הגירושין.
דיון משפטי:
כב' הש' א' א' לוי:
על-פי סעיף 3 לחוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין), מוסמך בית-הדין הרבני לדון בכל עניין הכרוך בתביעת הגירושין. הוגשה תביעת גירושים לבית-הדין, ומי מבין הצדדים ביקש לכרוך בה עניינים נוספים דוגמת המשמורת על ילדיהם המשותפים, קנה לעצמו בית-הדין סמכות ייחודית לדון בנושאים שנכרכו, ובלבד שהכריכה נעשתה כדין. מקל וחומר הוא הדבר, שעה שבני-הזוג כורכים יחדיו את הסוגיות הנלוות לגירושים, בהסדר שהם מניחים לפתחו של בית-הדין הרבני למען יעוגן כפסק-דין.
ככלל, משהגיע ההליך לסיומו, מוצתה סמכות זו ועברה מן העולם. על מנת שיוכל לשוב ולהידרש לסוגיות שנדונו בפניו, על בית-הדין לקנות סמכותו ממקור אחר, וכזה עשוי להימצא לו ברעיון של סמכות נמשכת (ובשמו האחר, כלל ההמשכיות) ולפיו, תהא הערכאה המקורית, והיא בלבד, מוסמכת לעסוק בגלגולו המאוחר של עניין שנדון בפניה בעבר. אולם, בהיותה של הסמכות הנמשכת חריג, ושל עקרון הברירה החופשית בין ערכאות הכלל, טיב העניינים בהם נקנית אותה סמכות הוא מוגבל.
העיקרון עליו מייסדת עצמה ההכרעה בשאלת הסמכות הנמשכת, ניתן לכנותו בשם "מבחן הסיכול". אותו רעיון מיוסד על חשש, כי הכרעה שיפוטית שניתנה בעבר כדין ובסמכות, היא עצמה או רוחה, עלולות להימצא מסוכלות, מקום בו שַבה הפרשה שבגדרה ניתנה אותה הכרעה ומעסיקה את הערכאות, ובפרט נכון הדבר, שעה שמדובר ביחסים משפטיים ארוכי טווח, דוגמת אלה המעורבים בסוגיות של משמורת לאחר גירושים. חשש זה מעמיק באורח ניכר מקום בו מונחת סוגיה משפטית להכרעתן של ערכאות בנות סמכות שיפוט מקבילה, המחזיקות בכללי החלטה נבדלים, כפופות למסורות משפטיות אחרות ונוהגות על-פי דינים שונים.
רעיון הסמכות הנמשכת, ולצדו הכלל המשלים בדבר עניין תלוי ועומד, שואבים מעקרון הכיבוד ההדדי בין ערכאות, שקיים לשם הבטחת היכולת לממש הכרעות שיפוטיות שניתנו, או שעתידות לקרום עור וגידים, ולמנוע דיסהרמוניה בהכרעות המתקבלות.
מן המבחן העקרוני נגזרים שני יסודות מעשיים, שהצטברותם יחד משיתה את הבסיס להכרה בקיומה של סמכות נמשכת: האחד, הוא כי ההחלטה המקורית ניתנה לאחר בירור ושקילה. עליה לשקף הליך של דיון משפטי, שבמהלכו נשמעו או הוגשו טיעוני הצדדים, נקבעו ממצאים ונתקבלו הכרעות. לפיכך, סוגיה מאוחרת שכלל לא נדונה בערכאה המקורית וממילא לא הוכרעה, לא תקים סמכות נמשכת לאותה ערכאה ואפילו היא קשורה לעניינים אחרים שנדונו בה. בהתאם, אישור פורמאלי של הסכם, שהונח בפניה של ערכאה שיפוטית אך היא לא ירדה לתוכנו ולא הכריעה דבר לגביו, לא יוכל ככלל, לשמש בסיס להכרה בסמכותה הנמשכת.
התנאי השני הוא שהסוגיה המאוחרת קרובה במידה מספקת לזו המקורית, עד כי נשמר צביונו המתמשך של הענין, שהוא המצדיק שיבה אל הערכאה אשר עסקה בו לראשונה. גם לעניין זה יפה מבחן הסיכול, שכן החשש מפני סיכולה של ההכרעה המקורית או של רוחה מצטמצם ככל שגדֵל המרחק בינה לבין הסוגיה החדשה שעל הפרק. הריחוק בזמן יכול שיתבטא, בין השאר, בתוכנה של המחלוקת, בזהותם של בעלי-הדין, בפער זמנים שנתגלע ואפילו במרחק גיאוגרפי.
אף הסכמתם המוקדמת של הצדדים להביא את עניינם בפניה של ערכאה מסוימת, אין פירושה כי אותה ערכאה קנתה לעצמה סמכות להידרש אף לגלגוליו המאוחרים של אותו עניין. הלכה פסוקה היא, כי "הסמכות הנמשכת", אינה נובעת מהסכמת הצדדים והיא יונקת את חיותה מפסק-הדין שנתן בית-הדין, וממנו בלבד. הסכמת הצדדים להתדיין בפני טריבונל מסוים, אך מסמיכה אותו לברר את ריבם התלוי ועומד לפניו. רק מקום בו הסכימו הצדדים לכבול עצמם גם בעתיד לסמכותה של הערכאה שבפניה באו בראשונה, יקום לה הכוח לשוב ולהידרש לעניין. הסכמה לסמכות נמשכת אפשר שתיעשה מבעוד מועד, ולחלופין בשלב מאוחר. אולם, לצורך רכישתה המאוחרת, לא די בעובדה שבעל-דין נטל חלק בהתדיינות בערכאת ההמשך, אלא יש להראות כי עשה כן בלא שהביע, מייד כשהיה הדבר בידו, הסתייגות מן הסמכות.
בענייננו, החלק הרלוונטי בהסכמים, שהניחו בני-הזוג לפתחו של בית-הדין האזורי לא עסק בענייני ממון כי אם בהסדרי משמורת. אישור ההסכמים בערכאה הרבנית לא הציבם, אפוא, במגרשו של החריג לכלל, המקנה לבית-הדין סמכות לדון בעתירות לשינויים של הסדרי המשמורת גם בעתיד. לגיבוש ההסכמים לא קדם הליך משפטי של דיון ובירור בפניו של בית-הדין, ומכאן שלא התמלא התנאי הראשון לרכישתה של סמכות נמשכת. אכן, בהיעדר הכרעה אשר קם חשש כי תסוכל, ולו בשוגג, בידיה של ערכאת ההמשך, לא הושת הבסיס הרעיוני להכרה בקיומה המאוחר של הסמכות. אף הסכמה מפורשת או משתמעת להקנות סמכות מאוחרת לבית הדין, לא ניתנה על ידי העותרת. נהפוך הוא. העותרת חזרה והדגישה בכל הזדמנות,כי אין היא משלימה עם סמכותו הנמשכת של בית הדין הרבני.

סמוטריץ' חשף את מפת הריבונות - באמירויות הזהירו מקריסת 'הסכמי אברהם'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציג את התכנית שלו להחלת ריבונות ישראלית על יהודה ושומרון; באבו דאבי הגיבו בחריפות והזהירו: "מהלך חד צדדי זה קו אדום שיערער את ההסכמים"
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' העלה היום מחדש את נושא החלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון, מהלך אותו הגדיר "צורך ביטחוני והיסטורי". בהצהרה שנשא לצד יו"ר מועצת יש"ע ישראל גנץ, הבהיר סמוטריץ' כי כוונתו היא להחיל את החוק הישראלי על 82% מהשטחים, תוך השארת 18% בלבד בידי הפלסטינים. "מקסימום שטח - מינימום ערבים", לדברי סמוטריץ'.
סמוטריץ' ציין שהמהלך זוכה לתמיכה רחבה בכנסת, כולל בקרב חלק מחברי האופוזיציה. "71 חברי כנסת תמכו בהחלטה, מול חמישה בלבד שהתנגדו", אמר. סמוטריץ' חזר והדגיש כי לדעתו מדובר בצעד שיש לגביו
קונצנזוס לאומי, והוסיף כי הדיון שהוקפא צפוי להתחדש מחר בערב ביוזמת ראש הממשלה בנימין נתניהו.
הוא גם התייחס לאירועי ה-7 באוקטובר ואמר כי "מעט מאוד אנשים עוד חושבים שישראל יכולה להרשות לעצמה להכפיל את עזה פי עשרים ולתת לשטח כזה, ששולט גיאוגרפית
על מרכזי האוכלוסייה, להפוך למדינת טרור". הוא הזכיר את החלטת הכנסת מלפני יותר משנה, שבה נשללה האפשרות להקמת מדינה פלסטינית, וטען כי ריבונות ישראלית היא הדרך להבטיח שמדינה כזו לא תקום.
באמירויות לא נשארו אדישים
זמן קצר לאחר הצהרתו, מסר
גורם רשמי באיחוד האמירויות לסוכנות רויטרס כי כל מהלך ישראלי חד צדדי של סיפוח יהודה ושומרון יהווה מבחינתם "קו אדום". באבו דאבי הזהירו כי מהלך כזה יערער בצורה חמורה את הסכמי אברהם - ההסכמים שנחתמו ב־2020 והובילו לנורמליזציה ביחסים בין המדינות וגם יכול להעמיד
בסכנה הסכמים עתידיים נוספים.
- הממשלה אישרה את הצעת התקציב הנוסף לשנת 2025 למימון הוצאות המלחמה
- תקציב נפתח, הגירעון עולה ל-5.2%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באמירויות הזכירו כי עצירת תוכניות הסיפוח הייתה אחד התנאים המרכזיים שהובילו לחתימת ההסכם מול ישראל. שר החוץ עבדאללה בן זאיד הדגיש אז בטקס החתימה כי נתניהו "בחר בשלום ועצר את הסיפוח בשטחים הפלסטיניים", והציג זאת כצעד
שסלל את הדרך לנורמליזציה. "אנחנו עדים למגמה שתיצור מסלול טוב יותר למזרח התיכון", אמר אז בן זאיד.