בזק בתחרות ישירה מול דפי-זהב על החיפוש העסקי: משיקה את אתר 144 החדש

בזק יוצאת במהלך אסטרטגי להובלת תחום החיפוש העסקי באינטרנט; "לא צפוי קיצוץ במשרות המוקד הקולי כרגע"; בודקים במקביל מנועי צמיחה נוספים באמצעות האתר החדש
משה בנימין |

תחת הכותרת "144 - כל העסקים. כל האנשים. אתר אחד" משיקה מחדש חברת בזק את אתר 144 החדש של החברה עם כוונה ברורה להוביל ולקחת את נתח השוק המרכזי מדפי-זהב, המתחרה הישירה שלהם במגזר זה. בבזק אמנם מעדיפים "להשאר מנומסים" לדבריהם ולא הרחיבו בעניין המתחרה, אך בכל הנוגע לתוכניות ההובלה במגזר הם היו מדויקים ונחושים.

המהלך של בזק מתבצע על גבי פלטפורמת אתר 144 החדש הכולל את מספרי הטלפון של כל המפעילים הקוויים והסלולריים בישראל, ושל כ- 300 אלף בתי עסק. בבזק מוסרים, כי מאגר המידע החדש יוצר אלטרנטיבה לעסקים שתביא להוזלה ממוצעת של 50% ממחירי הפרסום הקיימים היום בשוק.

באתר החדש יהיה גם שיתוף פעולה אסטרטגי בין בזק ל"אמון הציבור" אשר יספק לצרכן מידע על עסקים שהתחייבו לסטנדרט הצרכני הגבוה של אמון הציבור.

החיפוש העסקי: שוק של 60 מיליון שקל בשנה

האתר החדש מספק למשתמשים נתונים על מספרי הטלפון של 5.9 מיליון מנויים של כל מפעילי התקשורת בישראל, קווי וסלולרי, יחד עם נתונים של כ- 300 אלף בתי עסק. שוק החיפוש העסקי המקומי באינטרנט בישראל מוערך בכ- 60 מיליון שקל בשנה.

האתר החדש הנמצא בכתובת b144.co.il, עושה שימוש בטכנולוגיות מתקדמות כך ששליפת המידע תהיה מהירה, קלה ואינטואיטיבית ככל הניתן. בנוסף, בזק משיקה מספר אפליקציות חדישות המתממשקות למערכת החיפוש, כמו מערכת מפות המאפשרות לצרכן לקבל נתיבי הגעה אל היעד המוזן אוטומטית על ידי המערכת, מכל נקודה שהיא בישראל.

כמו כן, בזק תאפשר בהמשך גם חיפוש באמצעות מערכת הודעות קצרות (SMS). בנוסף, תציע גם את המידע דרך אתר תוכן סלולרי. החיפוש במוקד הטלפוני ( 144) שודרג ומאפשר מהיום גם חיפוש של עסקים הנכללים במאגר המידע של בזק. בנוסף, בכוונת בזק לאפשר ללקוח לחפש אנשים או עסקים בשלוש מדיות שונות, מוקד טלפוני, אינטרנט וסלולר.

ניחוחות של גוגל במודל הפרסום באתר

המפרסם העסקי ישלם על הפרסום באתר החדש על פי החשיפה האמיתית של העסק שלו – Pay Per Impression (PPI). על פי המודל, בעל העסק מבטיח באמצעות התשלום כמות מסויימת, על פי בחירתו, של חשיפות, כשהעסק שלו יופיע במקומות הראשונים של רשימת העסקים.

המערכת הפרסומית החדשה תהיה חשופה לגמרי ללקוח שיכול בכל עת, לקבל דוחות על כמות החשיפות בפועל, ונתונים נוספים כמו כמות ההקלקות על מפת העסק, כרטיס עסק, קופונים ועוד. בזק גם תדאג להשקיע בפרסום קטגוריות מסוימות, בהתאם לצורך, באתרי חיפוש אחרים (כמו גוגל ו-וואלה), כדי לוודא שתנועה תזרום אל אתר 144 ותביא לחשיפה מוגברת של הלקוחות.

ניתוחים שונים של חברות מחקר גלובליות מצביעים על כך שהכנסות חברות התקשורת בעולם בשוק החיפוש העסקי מגיעות בעיקר מהמדריך המודפס. יחד עם זאת, תחום זה נמצא במגמת ירידה בשנים האחרונות. לעומת זאת, ההכנסות המגיעות מכיוון המדריך האינטרנטי נמצאות במגמת עלייה, וב- 2006 הן אף יצרו מהפך כשהצליחו בסך הכל לפצות על הירידה מההכנסות מהמדריך המודפס.

סמנכ"ל השיווק של בזק, רן גוראון, מסר כי "האתר החדש מצרף כ- 1000 מפרסמים מדי חודש וכיום רשומים בו כ- 5000 מפרסמים".

פרטי המידע החשובים ביותר במצגת בזק להשקת המהלך נוגעת לכל אותם תחומים לגביהם לא הסכימו בחברה להרחיב. בינהם, כניסה לתחום הלוחות, כדוגמת WIN WIN ויד2. בחברה רמזו כי הנושא בבדיקה והם מודעים לפוטנציאל העסקי הרב הטמון בו.

לשאלה האם יתכנו קיצוצי משרות במוקד הקולי של 144 בעקבות ההשקה נמסר, כי "בחברה מודעים לשיפור השירות באמצעות האתר ולקניבליזציה שתיתכן למוקד הקולי אך כרגע לא מתוכננים צעדי התייעלות ביחס למוקד".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".