וול סטריט חתמה במגמה מעורבת: הנאסד"ק ננעל בעלייה דרמתית
המדדים המובילים בוול סטריט ננעלו ביום שלישי במגמה מעורבת, וזאת לאחר עלייה דרמתית ומפתיעה של אינדקס הנאסד"ק בדקות האחרונות של המסחר, כתוצאה מהספקולציות כי התוכנית להצלתה של מבטחת אגרות החוב, Ambac, תצא לפועל. אולם, משבר האשראי עדיין מרחף אחרי שבתחילת היום אמר ראש הפד, בן ברננקי, כי כמות עיקולי הבתים צפויה להמשיך ולעלות.
במוקד היום, ברננקי הגיב בעניין משבר הסאב-פריים והתייחס לסוגיית מניעת עיקולי הבתים. על פי דבריו, חוסר האיזון בין היצע וביקוש הבתים בארה"ב מעיד על כך שהמחירים בשוק ימשיכו לרדת. כמו כן, המשבר יביא לכך שמספר עיקולי הבתים רק יילך ויגדל בתקופה הקרובה.
"כולם מנסים להעביר את המסר "לא לדאוג" אך המסר שהשוק מעביר הוא "יש לפחד עד מוות", כך ציין היום קן טאוור, אסטרטג ב-Bridge Tactical.
ערוץ CNBC דיווח כי אמבק פייננשל (סימול: ABK), מבטחת האג"ח השנייה בגודלה בעולם, מתקדמת בתוכניתה לגיוס הון אולם טרם הגיעה להסכם סופי. החברה מנסה לגייס הון במטרה לשמור על דירוג האשראי שלה ברמה של AAA בחטיבת הביטוח העיקרית שלה. על פי הדיווח, הבנקים המממנים ממשיכים לעבוד על תוכנית ההצלה.
בחזית סקטור הפיננסים, קרן ההשקעות הגדולה של אבו דאבי, יצואנית הנפט החמישית בגודלה בעולם, מסרה היום כי "ייקח עוד הרבה זמן על מנת להציל את סיטיגרופ" (סימול: C). זאת לאחר רכישות מאסיביות שהתבצעו במניה על ידי קרן ההשקעות של אבו דאבי, כווית ונסיך סעודיה אלווליד.
בשוק גברו היום ההערכות להורדת ריבית חדה של 0.75% בידי ועידת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב בפגישתם הבאה ב-18 במרץ, על רקע הצפי לנתוני תעסוקה חלשים במיוחד שיפורסמו בסוף השבוע. ג'וב קרטיס, מנהל השקעות בהנדרסון גלובל אינווסטורס, סבור כי "חסרים לנו בהירות כלכלית או רווחים טובים להרבה מאוד חברות כדי שנראה עליות בשוק".
ג'וב קרטיס, מנהל השקעות ב-Henderson Global Investors, סבר כי "חסרים לנו בהירות כלכלית או רווחים טובים להרבה מאוד חברות כדי שנראה עליות בשוק".
מדדים מובילים: אינדקס הנאסד"ק ננעל בירידה של 0.07% לרמה של 2,260 נקודות. מדד הדאו ג'ונס חתם בירידה של 0.37% לרמה של 12,213 נקודות. אינדקס ה-S&P500 סגר בירידה של 0.34% לרמה של 1,326 נקודות.
מאקרו
נתוני מכירות הרכבים לחודש פברואר צפויים להצביע על מכירה של 5.2 מיליון כלי רכב פרטיים (לעומת 5.1 מיליון רכבים בינואר), וכן על מכירת 6.8 מיליון משאיות (לעומת 6.6 מיליון משאיות בינואר).
החוזים העתידים על מחיר הנפט למסירה בחודש אפריל ננעלו בירידה של 3.15 דולר, או 3.1%, למחיר של 99.3 דולר לחבית במסחר בניו יורק.
החוזים העתידים על מחיר הזהב חתמו בירידה של 18.4 דולר למחיר של 965.8 דולר לאונקיה.
אמריקניות במרכז
אינטל ( סימול: INTC ) נסחרה על רקע האזהרה שפרסמה אמש, כאשר הפחיתה את תחזית הרווחיות השולית שלה לרבעון הנוכחי בשל ירידה בלתי צפויה במחירי שבבי ה-NAND. סנדיסק ( סימול: SNDK ), הפועלת גם היא בתחום, עשויה להיחלץ גם כן מטה.
מניות האגרו-כימיה ריכזה היום עניין על רקע ההמלצה החמה שקיבלו אמש מניות האגרו-כימיה המובילות בעולם בידי גורו המניות ג'ים קריימר בתכניתו Mad Money. קריימר המליץ על פוטאש ( סימול: POT ), מוזאיק ( סימול: MOS ), אגריום ( סימול: AGU ) ומונסנטו ( סימול: MON ), כאשר המלצה חמה במיוחד ניתנה לפוטאש, שלפי קריימר צריכה להיסחר במחיר של 383 דולר למניה (מחיר הסגירה אתמול של פוטאש עמד על 157.36 דולר).
העיתון "פייננשל טיימס" דיווח היום כי מבטחת האג"ח Ambac ( סימול: ABK ) לא תפצל את עסקיה לשני חלקים, בניגוד לדיווחים בשבועות האחרונים.
ישראליות במרכז
האנליסטים בסיטיגרופ פרסמו סקירה עדכנית על מניית אורמת טכנולוגיות ( אורמת טכנ ) והותירו המלצת "החזק" תוך שהם מורידים את מחיר היעד ל-47 דולר למניה מ-50 דולר למניה. "ברמת המחירים הנוכחית, איננו רואים שום עלייה משמעותית בטווח הקרוב", אמרו האנליסטים. "אם יבואו עליות הן ככל הנראה ינבעו מהתעניינות המשקיעים בתחום האנרגיה החלופית בכללותה".
אלווריון חו"ל נסחרה על רקע שנפלה אמש בכמעט 5%, לאחר שנודע כי מתחרותיה חתמו על חוזה WiMAX גדול ביפן. חברת פוג'יטסו, יחד עם Airspan Networks, הודיעו כי חתמו על החוזה הענק עם ברת UQ Communications, אשר מוחזקת על ידי חברות ענק כדוגמת אינטל, KDDI, בנק טוקיו-מיצובישי, Daiwa Securities ועוד.
אלביט מערכות חו"ל הודיעה הבוקר, כי החברה הבת סאיקלון זכתה בחוזה של ספיריט אירו-סיסטמס (Spirit AeroSystems) לאספקת דלתות למטוסים מסחריים. החוזה מוערך ב-160 מיליון דולר והינו החוזה הגדול ביותר בתולדותיה של סאיקלון. העסקה תתפרס על פני השנים 2009-2016.
קרן פימי ומייסדי חברת ריטליקס חו"ל, בארי שקד ובריאן קופר, הקימו גרעין שליטה משותף שמחזיק יחד בכ-22% ממניות החברה. על פי ההסכם שנחתם בין הצדדים, מועצת המנהלים של החברה תורכב בחלקים שווים מנציגי המייסדים ומנציגי קרן פימי. נציג מטעם פימי יכהן כיו"ר החברה ובארי שקד ימשיך לכהן כמנכ"ל החברה. קרן פימי רכשה לאחרונה כ-12% ממניות ריטליקס בהשקעה של 40 מיליון דולר והפכה לבעלת המניות גדולה בחברה.

העברת ירושה ישירות לנכדים - המגמה החדשה בישראל
היתרונות והחסרונות בהעברת כספים ונכסים ישירות לנכדים
בעשור האחרון חל שינוי משמעותי, אפילו מהפך באופן שבו משפחות ישראליות מתכננות את העברת הרכוש לדורות הבאים. אם בעבר הנורמה הייתה העברה אוטומטית מהורים לילדים, כיום עולה מגמה של "דילוג דורי" - העברת נכסים ישירות מסבים וסבתות לנכדים. התופעה, שגדלה בקצב מואץ, משקפת שינויים כלכליים וחברתיים עמוקים בחברה הישראלית ומעוררת שאלות משפטיות, כלכליות ומשפחתיות מורכבות.
המסגרת החוקית: מה מותר ואיך עושים זאת נכון
חוק הירושה הישראלי מעניק חופש רחב בעריכת צוואות. בהיעדר צוואה, החוק קובע חלוקה אוטומטית בין היורשים החוקיים - בן הזוג והילדים. אולם כל אדם רשאי לערוך צוואה ולקבוע חלוקה שונה לחלוטין, כולל העברת כל הרכוש לנכדים תוך דילוג על הילדים.
כתבה קשורה: המס שלא מדברים עליו - האם מס ירושה יחזור?
ישנן ארבע דרכים חוקיות לעריכת צוואה בישראל: צוואה בפני עדים (הנפוצה ביותר), צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה במצבי סכנה, וצוואה בפני רשות. כל אחת מהדרכים דורשת עמידה בתנאים פורמליים מחמירים. צוואה שלא נערכה כדין עלולה להיפסל, מה שיוביל לחלוקה לפי החוק ולא לפי רצון המוריש.
- נדחתה תביעה לביטול מתנה: הדירה תישאר בידי האחות הקטנה
- דור ההמשך: איך להיערך נכון להעברה בין־דורית של רכוש לילדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאשר מעבירים נכסים לנכדים קטינים, נוצרות סוגיות מיוחדות. ההורים משמשים אפוטרופוסים טבעיים ומנהלים את הנכסים עד הגיע הקטין לבגרות. ניתן לקבוע בצוואה הוראות מיוחדות כמו מינוי נאמן חיצוני, הגבלות על שימוש בכספים, או תנאים לקבלת הירושה (כגון סיום לימודים או הגעה לגיל מסוים).

התחרות חוזרת? ארקיע משיקה את יעדי הסתיו והחורף
חברת ארקיע פרסמה את לוח הטיסות לעונת הסתיו והחורף הקרובה, עם למעלה מ-250 טיסות שבועיות ל-25 יעדים בינלאומיים
חברת ארקיע פרסמה את לוח הטיסות לעונת הסתיו והחורף הקרובה, עם למעלה מ־250 טיסות שבועיות ל־25 יעדים בינלאומיים. מפת היעדים כוללת מגוון רחב של ערים מובילות באירופה, יעדים במזרח הרחוק ובצפון אמריקה, וכן טיסות ליעדים חורפיים עבור חופשות סקי. העונה הקרובה
משלבת בין יעדים חדשים שהושקו לאחרונה, בהם בנגקוק, ויאטנם, מינכן וליסבון, לבין יעדים ותיקים ואהובים על הקהל הישראלי. החברה מציינת כי מושם דגש על שעות טיסה נוחות, במטרה להתאים עצמה לצרכי הנוסעים. בין היתר, ארקיע תפעיל חמש טיסות שבועיות לפריז וחמש טיסות שבועיות
ללונדון (סטנסטד), כולן בשעות שנחשבות לאטרקטיביות במיוחד בשוק.
עוז ברלוביץ', מנכ"ל 'ארקיע ', מסר : "אנחנו גאים להציג ללקוחותינו לוח טיסות עשיר לעונת הסתיו והחורף, הכולל שילוב של יעדים קלאסיים לצד יעדים חדשים
ואטרקטיביים בדגש מיוחד על שעות טיסה נוחות והטובות ביותר. 'ארקיע' ממשיכה כל העת להתרחב ותמשיך להציע לקהל הישראלי מפת יעדים רחבה ומגוונת עם דגש על שיפור השירות בחברת התעופה הצומחת ביותר בישראל“.
לפני כחודש, הודיעה חברת התעופה ארקיע על הרחבת פעילותה במזרח הרחוק עם שני יעדים חדשים: טיסות ישירות לבירת וייטנאם האנוי, וחידוש הקו לבנגקוק שבתאילנד. שני הקווים יופעלו במטוסי Airbus A330 רחבי גוף, הכוללים שלוש מחלקות ישיבה: תיירים, תיירים פלוס ומחלקת עסקים עם מושבים שנפתחים למיטה מלאה עד לשני מטרים. הקו להאנוי, צפוי להפוך את ארקיע לחברת התעופה הישראלית היחידה עם טיסות ישירות ליעד הזה, יחל לפעול ב־5 בינואר 2026 במתכונת שבועית בימי שני, עם תוספת טיסה שבועית נוספת מתוכננת לחודש מרץ. זמן הטיסה להאנוי יעמוד על כ־11 שעות ו־35 דקות, והחזרה על כ־12 שעות ו־30 דקות. מחירי הכרטיסים יתחילו מ־699 דולר לכיוון במחלקת תיירים, ו־1,499 דולר במחלקת עסקים. הקו לבנגקוק יחודש ב־25 בנובמבר 2025, עם שתי טיסות שבועיות בימי שני ורביעי (שיעברו לימי שני ושישי החל מינואר 2026). משך הטיסה לבנגקוק יעמוד על כ־10 שעות ו־45 דקות, ובחזור כ־11 שעות ו־25 דקות. מחירי הכרטיסים יחלו מ־499 דולר לכיוון במחלקת תיירים, ו־1,499 דולר במחלקת עסקים.
בנוסף, בימים האחרונים, התבשרנו על חזרתם לפעולה של רוב החברות הבינלאומיות, וכולנו מצפים לבשורה גדולה, שתחזיר את השוק לתחרותיות שראינו בעבר, ושנחזה בירידת מחירים דרמטית וגם הרבה יותר אופציות וגמישות בטיסות. זה מגיע אחרי תקופה ארוכה של תלות כמעט מוחלטת בחברות ישראליות, ובעיקר באל על שניצלה את המצב והקפיצה את מחירי הכרטיסים בעשרות אחוזים. בקצב הזה טיסות לניו יורק ב-700 דולר, או לונדון סביב 100 דולר יכולים להיות אולי משהו שנראה כאן כבר בחורף הקרוב.
- ארקיע פותחת קווים למזרח הרחוק: האנוי ובנגקוק
- בעקבות הלחץ הציבורי: אל על תאפשר החזר בכרטיס, ארקיע וישראייר עדיין לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהצד השני, לאחר סיום מבצע "עם כלביא", ענף התעופה כולו עמד בפני משבר ובאחד הדיונים בוועדת הכלכלה בכנסת דרש מנכ"ל ארקיע הכרה בחשיבות האסטרטגית של חברות התעופה הישראליות, וטען כי אם לא יועברו מענקי קיום מיידיים, החברות לא ישרדו את השנה הקרובה. "הנזקים נאמדים במיליוני דולרים. בלי תמיכה, לא תהיה כאן תעופה ישראלית ביום שאחרי. מדינה בלי תעופה לאומית היא מדינה מנותקת", הוסיף.