התיק של וורן באפט: באילו מניות מחזיק האורקל?
בימים שכאלה, בהם המילה משברים בקונוטציה לשוק ההון, לא מפסיקה לתפוס כותרות ואפילו בטלוויזיה פתחו אולפן מיוחד המטפל בנושא הכלכלי, חשוב לעקוב אחרי המשקיעים הגדולים בעולם, אלו שהיסטורית הצליחו לסמן את התחתית ולקרוא את המפה.
בכתבה ראשונה מתוך סדרה, אתר Bizportal מביא את תיק ההשקעות של המשקיע המצליח בעולם, ה"אורקל מאומהה", המיליארדר וורן באפט.
לפני שנתבונן בתיק ההשקעות של האיש המדורג במקום השני ברשימת עשירי העולם בשנת 2007, נסקור את פעולותיו האחרונות של באפט, שלא רק שלא נרתע מהמשבר האחרון אלא אף ניצל אותו לביצוע פעולות רכישה, דרך חברת ההחזקות שבשליטתו, ברקשייר האת'וויי (Berkshire Hathaway) (סימול: BRK-A).
תחילה, כמה מילים על האדם
הפעם הראשונה בה באפט בא במגע עם שוק ההון, היתה בהיותו בן 11, כאשר רכש 3 מניות של חברת Cities Service במחיר של 38 דולר למניה. באפט נלחץ מעט כשהמניה ירדה למחיר של 27 דולר, אך החזיק בה עד שהיא עלתה בחזרה ל-40 דולר, ואז מימש. לאחר תקופה, התבונן באפט במחיר מניית Cities Service עולה ל-200 דולר והבין את הטעות שעשה. לימים סופר, כי זה היה השיעור בו באפט למד את יתרון הסבלנות.
משפטים כמו "אני משקיע במניה מתוך הנחה שמחר יסגרו את הבורסה ל-10 שנים". "שוק המניות יעיל מאוד בהעברת נכסים ממשקיע חסר הסבלנות למשקיע הסבלני", הינם סלוגנים ההולכים עם המיליארדר לכל מקום.
פילוסופיית ההשקעה של באפט בעסקים מבוססת על גישת "השקעת הערך", אותה ירש מהמנטור שלו - בנג'מין גראם. גראם קנה חברות כיוון שהיו זולות בהשוואה לערך הפנימי שלהם. הוא האמין שככל שהשוק מעריך אותם בחסר בהשוואה לערך הפנימי שלהם הוא מבצע השקעה סולידית. הוא גרס, כי בסופו של דבר השוק יבין כי הוא תמחר בחסר את החברה ויתקן את התמחור ללא-קשר לענף העסקי בו היא פועלת או סוג העסק. באפט הושפע ביותר גם מהמשקיע האגדי, פיל פישר.
באפט ידוע בהיותו משקיע קונסרבטיבי כאשר הספקולציות שוררות באוויר ואגרסיבי כאשר אחרים חוששים על כספם. פעולות אלו, המנוגדות למגמה הרווחת בעת ביצוען הצליחו להציל את חברת ברקשייר האת'וויי בתקופת בועת האינטרנט מפגיעה, למרות שהיו כאלה שטענו שאותה גישה הובילה את ברקשייר לפספס הזדמנויות פוטנציאליות במהלך אותה תקופה.
באפט מנצל את המשברים ויוצא לקניות
אנחנו אולי לא בבועה, אך כדאי לבחון את פעולותיו של האיש שהצליח להגדיל את הונו האישי ב-10 מיליארד דולר בשנת 2007, על-מנת להבין מספר דברים על משבר המגורים והאשראי הנוכחי ואולי כדי לאתר את המנייה הבאה.
בחודש אוקטובר, מכר באפט את כל שארית החזקותיו בחברת PetroChina, ורשם תשואה של 800% על השקעתו, דבר אשר תרם לעלייה של 64% ברווחי ברקשייר. החברה בבעלותו החזיקה 2.34 מיליארד מניות של PetroChina, נכון לסוף שנת 2006.
לאורך אותה תקופה דיבר באפט על העליות החדות שחלו בסין ואמר "זה קל להיסחף לתוך שוק המניות שהכל הולך טוב. אנחנו בברקשייר לעולם לא קונים מניות בזמן שאנחנו רואים את המחירים מזנקים".
לקראת סוף חודש דצמבר, ביצע באפט מספר פעולות, תחילה ב-26 לדצמבר הודיע כי ירכוש 60% מחברת מארמון החזקות, בעלות של 4.5 מיליארד דולר. הפירמה שנרכשה, הינה חברה פרטית בעלת יותר מ-125 עסקי ייצור ואספקת שירותים בפריסה גלובלית, עם הכנסות שנתיות של כ-7 מיליארד דולר.
מספר ימים לאחר מכן, ב-30 לדצמבר, ברקשייר הודיעה, כי היא רוכשת את חטיבת מבטחת המשנה, Nederlandse Reassurantie Groep, מידי ענקית הפיננסים ההולנדית ING , בסכום כולל של 433 מיליון דולר.
היום מתברר שהפעולה הזאת, הייתה רק אחת מיני רבים שבאפט מתכנן לעשות בסקטור מבטחות-המשנה. ב-9 לינואר, הודיע באפט, כי הוא שוקל לרכוש את מבטחת האג"ח, Ajit Jain, זאת על רקע פתיחת חטיבת ביטוח האג"ח של ברקשייר האת'וויי, העוסקת בביטוח איגרות חוב מוניציפאליות (בעבור ערים ומדינות המנפיקות אג"ח למימון מערכות ביוב, בתי ספר, מערכות בריאות ופרויקטים ציבוריים נוספים).
ב-20 לינואר, קפץ באפט לעסקי השעשועים כשרכש 1.2 מיליון מניות נוספות בחברת הרכבות השנייה בגודלה בארה"ב, Burlington Northern Santa Fe (סימול: BNI) והגיע להחזקה של 18%. נציין, כי מחודש מאי עד לרכישה צנחה מניית החברה בכ-20%.
חזרה לעסקי מבטחות האג"ח. שלושה ימים אחרי, חברת Swiss Reinsurance, מבטחת המשנה הגדולה בעולם, דיווחה כי המיליארדר רכש 3% מהחברה השוויצרית בעסקת קומבינציה.
לפני שבוע, ביום השלישי ב-12 לפברואר, פורסם, כי באפט פנה לשלושת מבטחות האג"ח הגדולות בארה"ב, ל- MBIA, Ambac ו- FGIC בהצעה לגבות ולהעניק ביטוח משנה לכ-800 מיליארד דולר של אגרות חוב מוניציפאליות. ההצעה בסופו של דבר נדחתה ע"י מבטחות האג"ח.
ביום שישי האחרון ה-15 לפברואר, לברקשייר הת'אווי, היה יום עמוס בוול סטריט כאשר חשפה מספר שינויים בהחזקות. החברה דיווחה, כי קנתה עוד מניות מחברת המזון השנייה בגודלה בארה"ב, "קראפט פוד", בעלת שווי שוק של 44.9 מיליארד דולר והפכה להיות בעלת העניין המרכזית בחברה עם החזקה של 4.32 מיליארד דולר, נכון ל-31 לדצמבר. באפט שראה את השקעתו בחברה נחתכת בכ-10% בחצי שנה האחרונה, לא נבהל ורכש עוד, עד שהגיע להחזקה של 8.6% מהחברה.
עוד באותו היום, ברקשייר חשפה גם את גודל ההחזקה שלה, 1.51 מיליון מניות, בחברת התרופות גלקסו-סמית'-קליין (סימול: GSK), יצרנית התרופות הגדולה באירופה. שווי ההחזקה נאמד ב-76 מיליון דולר. נציין, כי שנה שעברה הייתה קשה לחברת התרופות שאיבדה כרבע משוויה לאחר שתוצאותיה נפגעו מהתחרות עם יצרניות תרופות אחרות, וכמו כן מדיכוי רגולטורי בארה"ב.
בברקשייר המשיכו ודיווחו גם על החזקה של 11 מיליון מניות בחברת Trane (סימול: TT), יצרנית מערכות חימום ומיזוג, בשווי של 512.1 מיליון דולר.
ארה"ב תחת סכנה
למרות כל הקניות של באפט בארה"ב, המיליארדר האמריקני טוען זה כבר זמן מה שארה"ב לא יכולה להמשיך להתנהל עם גרעון הסחר העצום שלה. "מלמדים אותנו בשיעורי הכלכלה הבסיסיים שמדינות לא יכול להחזיק לאורך זמן, גירעונות מסחר ענקים. המדינה שלנו התנהגה כמו משפחה עשירה מאוד המחזיקה חווה עצומה. על-מנת לצרוך 4% יותר ממה שאנחנו מייצרים – זה גרעון הסחר – אנחנו מצד אחד מכרנו חלקים מהחווה ומצד שני גם הגדלנו את המשכנתא על החלק שנותר לנו".
ברקשייר האת'וויי - תשואה כפולה מה-S&P500
לא מעט משקיעים בארה"ב ובעולם עוקבים אחר מהלכיו של וורן באפט, אשר האסטרטגיה שלו הניבה לו תשואה שנתית ממוצעת של 25% ב-31 השנים האחרונות - פי 2 מהתשואה השנתית הממוצעת של מדד ה-S&P500.
ולא פעם קורה, שמניות רבות מתחילות לטפס כאשר שמועות מקשרות בין שמם לבאפט, זאת למרות שהמיליארדר לא נוהג לחשוף במהירות את השקעותיו. לפעמים, אף מאפשרים הרגולאטורים לברקשייר לדחות גילוי החזקות, כך שהמשקיעים לא יוכלו לנסות להעתיק את פעולותיו של באפט לפני שהוא מסיים לקנות.
בתיק ההשקעות של חברת ברקשייר האת'וויי ישנן גם חברות בהחזקה מלאה (100%) שלא נסחרות בבורסות ברחבי העולם.
אחת המוכרת אולי יותר לאזרח הישראלי הינה ישקר, אחת החברות המובילות בעולם בייצור כלי חיתוך ממתכת קשה (מתק"ש), המיועדים לתעשיית העיבוד השבבי ולייצור מוצרי מתכת מתקדמים. החברה שהוקמה ע"י סטף ורטהיימר מוחזקת בשיעור של 80% ע"י באפט, נתח שנרכש לפי שווי של 5 מיליארד דולר בשנת 2006.
ברקשייר, מחזיקה בחברות רבות נוספות, בבעלות מלאה, מכל תחומי התעשייה, מזון, שעשועים, פיננסים, קמעונאות, בריאות, ביגוד, תקשורת, יהלומים, נפט וגז ועוד. כמו Acme Brick , International Dairy Queen, Applied Underwriters, Ben Bridge Jeweler, Johns Manville, Benjamin Moore, Jordan's Furniture, Justin Brands, Larson-Juhl , BoatU.S , McLane , Borsheims Fine Jewelry, Medical Protective, Buffalo NEWS, Buffalo NY, MidAmerican Energy, Business Wire, MiTek, Fruit of the Loom, See's Candies, Garan Incorporated, Shaw Industries, Gateway Underwriters Agency, Star Furniture, GEICO Auto Insurance, TTI, General Re, Helzberg Diamonds, Wesco Financial . סה"כ כ-50 חברות פרטיות המוחזקות תחת חברת ברקשייר האת'וויי וזה עוד לפני החברות המשורשרות.
כמובן, שבאפט יותר מוכר לנו מהחזקותיו בחברות שכן נסחרות בבורסות ברחבי העולם. נכון להיום, שווי תיק ההשקעות של האורקל הינו מעל 65 מיליארד דולר.
רשימת 40 המניות בתיק ההשקעות של באפט
אז כיצד משקיעים כמו וורן באפט. דרך אחת, יכולה להעשות דרך רכישת מניות של חברת ההחזקות שלו. לחברת ברקשייר האת'וויי ישנן שתי מניות הנסחרות בבורסת ניו יורק (NYSE) תחת הסימול BRK.A ו-BRK.B. ההבדל בין שתי המניות הוא, שאת הראשונה קצת קשה לקנות, לא בגלל שאין לה היצע וביקוש, אלא כיוון שצריך הרבה כסף, כייון ששווי מנייה אחת הינו 143,500 דולר. לעומת זאת, כל מי שמחזיק ב-4,795 דולר יכול להרשות לעצמו לקנות מנייה אחת מסדרה B. קצת יותר קל.
מצד שני, אפשר פשוט לעקוב אחרי האיש, וכמו שאומרים להדפיס, לגזור ולהשקיע.
כאשר התפלגות ההחזקות של האיש ברורה: המיליארדר מאמין בפיננסים ובסקטור הצרכנות - קמעונאיות, למרות הכל.
לסיכום
נראה כי מבט חטוף על טבלת המניות בהן מחזיק באפט מספר את הסיפור כולו. 4 מניות מהוות ביחד יותר מ-52% מהתיק כולו !!! יש הרבה אנשים שמדברים ומדברים אבל ההשקעות שלהם מראות אמת שונה. אצל באפט, תיק המניות משקף את הבן אדם. האורקל לא מאמין בפיזור כמקטין סיכון, הוא מאמין בלהכיר את המניה הנרכשת, להבין את הפוטנציאל הגלום בה ולדעת להמתין בסבלנות. כנראה שלא סתם הוא נחשב למשקיע הטוב בעולם, לנו נותר רק להצדיע.

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל
כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום
מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק.
כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?
האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.
על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית.
- הבונוס של מצרים מסיום המלחמה ולמה היא קיבלה העלאת דירוג אשראי?
- פדיונות של 144 מיליארד דולר ביום אחד ותנועת המחאה שקמה בארה"ב וסחפה את העולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM
באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.