הפד מוריד את ריבית הניכיון ב 0.5%
ריבית הניכיון הינה הריבית אשר אותה גובה הפד מהבנקים. בפירסום לעיתונות נמסר מהבנק המרכזי של ארה"ב כי "מצבם של השווקים הפיננסים התדרדר, בנוסף, לחנק אשראי ולעליה ברמות אי הוודאות יש פוטנציאל לרסן את הצמיחה הכלכלית" אי לכך בכדי להקל על שוק האשראי הוחלט על המהלך הנוכחי של קיצוץ ריבית הניכיון. מהלך זה נסך אופטימיות בקרב המשקיעים כי משבר שוק המשכנתאות המשני בארה"ב ירוסן והווה זרז לעליות בכל המדדים המובילים.
הדולר לא איחר להגיב להכרזה ונחלש אל מול העיקריים לאחר שגברו הערכות המשקיעים כי מהלך זה של הפד מכין את הקרקע לקיצוץ הריבית, יתכן כבר בחודש ספטמבר. בשוק נישמעים קולות כי אנו אף עשויים לראות את הריבית בארה"ב יורדת בכ 0.75% עד לסוף השנה. עם התאוששותן של בורסות ארה"ב חזרו גם בורסות אירופה לעלות והניעו את המשקיעים מהדולר אשר נחשב לחוף מיבטחים בתקופות של ירידות חדות בשוקי ההון, אולם יש לזכור כי הספקולציות על הורדת ריבית מסתמכות בעיקר על המשבר הנוכחי אשר הונע בעיקרו מסיבות פסיכולוגיות ולא גובה בנתונים כלכליים משמעותיים אשר הצביעו על האטה בצמיחה העולמית. בנוסף, הלחצים האינפלציונים נותרו בעינם כשמחירי הנפט נותרים גבוהים וחלה עליה במחירי מוצרי המזון הבסיסיים. עובדות אלו ממזערות את האפשרות של קיצוץ הריבית בתקופה הקרובה, בפרט אם ניקח בחשבון את גישתו הניצית של הפד כלפי האינפלציה. במידה וימשיכו בורסות אירופה לרכב על הגל הירוק והחששות מפגיעה בצמיחה של גוש האירו יתפוגגו אנו עשויים לראות את הדולר נחלש בצורה משמעותית אל מול האירו זאת על רקע הצפיות כי הריבית בגוש תועלה בחודש ספטמבר לרמה של 4.25% .
הנתונים אשר ירכזו את מרבית תשומת לב המשקיעים בשבוע הקרוב יכללו את סקר ה ZEW בגרמניה אשר יעניק תחזית לגבי כיוונה של הכלכלה הגדולה בגוש האירו. בארה"ב אנו נקבל מדד משמעותי לפעילות התעשייתית עם פירסום הזמנת מוצרים ברי קימא. בבריטניה יפורסם התמ"ג הרבעוני אשר צפוי להצביע על צמיחה יציבה של 0.8%.
השבוע יכריז הבנק המרכזי ביפן על שיעור הריבית אשר צפוי להיוותר ללא שינוי ברמה של 0.5%. המטבע היפני היה הבולט ביותר בתנודתיותו והתחזק בעוצמה אל מול שלל המטבעות העיקריים כתוצאה מהירידות בשוקי ההון. עם העליה בתנודתיות וכתוצאה מכך בפרמיית הסיכון כשברקע נימשכות ירידות השערים בבורסות העולם סגרו שחקני Carry Trader רבים את פוזיציות המכירה כנגד היין והעלו את הביקוש למטבע היפני בחדות.
מזה תקופה ארוכה התבטאו גורמים רשמיים ביפן כנגד היקפי המסחר של שחקני ה Carry Trade והתעלמותם מהסיכון הכרוך בכך. היקפי המסחר של אותם שחקנים התבהרו על רקע מהלכו הדרסטי האחרון של היין כשהגורם העיקרי למהלך זה הינו יציאתם של שחקנים אלו מהשוק. במידה ותרד מעט התנודתיות בשוק והבורסות אכן ימשיכו לעלות אנו צפויים לראות חזרה של מסחר ה Carry Trade אשר עשוי להחליש את היין חזרה לכיוון ה 117.00 ו 160.00 אל מול הדולר והאירו בהתאמה כבר בשבוע הקרוב.
על אף שהפגין הדולר עוצמה במהלך השבוע והתחזק אל מול מרבית המטבעות הוא נחלש אל מול השקל. ניתן להסביר את כוחו של השקל בנתוני המקרו החיוביים של ישראל כגון: עודף בחשבון השותף, הגידול בצריכה הפרטית ובהשקעות וירידה באבטלה. נתונים אלו מקרינים יציבות ומאותתים כי המשק צפוי להמשיך ולצמוח בשיעור יחסית גבוה, עובדה ההופכת אותו לאטרקטיבי בעיני משקיעים זרים המעלים את הביקוש למטבע הישראלי. סיבה עיקרית נוספת הינה צפיות המשקיעים להמשך העלאות ריבית על ידי בנק ישראל. עובדה ידועה היא כי המחירים בשווקים הפיננסים מגלמים ציפיות עתידיות ומרבית ההערכות מיעדות את ריבית בנק ישראל לעלות לרמה של 4.25% עד לסוף השנה.
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןיותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?
בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר.
לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם
לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים.
שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק
שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.
לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

יותר טסים לחו"ל, החברות הישראליות ממשיכות לתפוס נתח שוק רחב
תנועת הנוסעים באוקטובר זינקה בכ-65% לעומת אוקטובר אשתקד, כשאל על, ישראייר וארקיע מחזיקות ביותר ממחצית השוק; החברות הזרות חוזרות בהדרגה אבל הטסים נכון לעכשיו מעדיפים כחול לבן
תנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג המשיכה באוקטובר לטפס בקצב מהיר, עם 1.79 מיליון נוסעים, עלייה של כ-65% לעומת אוקטובר שעבר. שלוש החברות הישראליות, אל על אל על 2.58% , ישראייר ישראייר גרופ 0.28% וארקיע, הטיסו יחד 935 אלף נוסעים, המהווים 52% מכלל התנועה, נתח שוק רחב ביחס לשנים שלפני המלחמה.
אל על ממשיכה להוביל את שמי ישראל בפער ניכר. באוקטובר טסו עמה 564 אלף נוסעים,
המהווים כ-31% מכלל תנועת הנוסעים בנתב״ג, עלייה של כ-3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. החברה נהנית מביקוש גבוה ליעדים ארוכי הטווח כמו ארה״ב ואירופה, ובצל חזרת חברות הזרות, היא מצליחה לשמור על מעמדה המרכזי ולנצל את האמון של הציבור בחברה המקומית הגדולה ביותר.
ישראייר רושמת קפיצה מרשימה בפעילות עם 205 אלף נוסעים באוקטובר, שהם כ-11% מכלל הטסים, עלייה של כ-15% לעומת השנה שעברה. הביקוש הגבוה ליעדים קצרים כמו יוון, קפריסין ובולגריה ממשיך לתדלק את הצמיחה, והחברה מחזקת את מעמדה
כחברת הפנאי הבולטת של השוק המקומי, במיוחד בתקופה שבה הישראלים מעדיפים לטוס עם חברות ישראליות.
ארקיע מציגה את השיפור החד ביותר מבין השלוש, עם 161 אלף נוסעים, שהם כ-9% מכלל התנועה, מדובר בזינוק של יותר מ-30% לעומת
אוקטובר 2024. החברה נהנית מהתאוששות הקווים לאילת וליעדים קרובים באגן הים התיכון, וגם מפעילות הצ’רטרים, שחזרה בהדרגה לקצב שלפני המלחמה.
- יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנתונים מגיעים על רקע חזרתה ההדרגתית של התעופה הזרה לישראל. מאז סיום הלחימה, חברות רבות חידשו פעילות: לופטהנזה, סוויס, KLM, יונייטד, דלתא, אייר פראנס, טראנסביה, אג'יאן, יורווינגס ו-וויזאייר, שחזרה ללוח מלא ואף הפכה לאחת משלוש החברות הפעילות ביותר בנתב"ג. גם איבריה, בריטיש איירווייז, אייר אירופה ו־אייר קנדה כבר שבו לטוס לישראל. במקביל, חברות נוספות כמו ITA האיטלקית ואייר אינדיה הודיעו כי יחזרו בינואר 2026, ואמריקן איירליינס מתכננת חזרה במרץ.
