יאיר זימון: יש מקום לעליה של 4%-5% בדולר

לדבריו, לפישר אין שום סיבה לשקול העלאת ריבית. הירידות באג"ח עם הינתקות חלקית מההיצמדות לשערי הדולר - הם מקדם ביטחון המאפשר לבנק ישראל שלא למהר בכיוון העלאות
יאיר זימון |

בחודש האחרון התרחשו שני אירועים בעלי השלכות מהותיות על שוק האג"ח בישראל בכלל ואג"ח השקליות הלא צמודות בפרט: 1. בניגוד לציפיות שהיו לפני כחודש כי ריבית הפד בארה"ב תרד בתקופה הקרובה, התהפכו ההערכות ונוצרו ציפיות דווקא לאפשרות עליית ריבית, דבר שהביא לעליית תשואות האג"ח האמריקני. 2. כתוצאה מעליית מחיר הדולר בישראל תוך תקופה של מספר שבועות בכ-8%, נוצרו בישראל ציפיות שבנק ישראל יפסיק את מהלך הורדות הריבית ( כפי שקרה בפועל) ובנוסף המשך עליית מחיר הדולר בעתיד הקרוב תביא את הבנק המרכזי להפוך את המהלך אף לכיוון העלאת הריבית במשק.

בשנת 2006 מדד המחירים לצרכן ירד בכ-0.1%, גם בחודשים ינואר-מאי 2007 מדד המחירים כמעט ולא עלה. בשנת 2006 פוחת הדולר מול השקל בכ-8.5% ובחודשים ינואר עד מאי 2007 פוחת בכ-6.5% נוספים.

בהנחה, כי מקדם השפעת הדולר על האינפלציה עומד על 0.2 הרי שבשנת 2006 מותנה האינפלציה בישראל בכ-1.7% ולולא ירידת הדולר, הייתה עומדת קרוב למרכז היעד הממשלתי.

בשנת 2007 בסה"כ עלה הדולר מתחילת השנה כ-1.7% ולפיכך על פי אותו מקדם ניתן למצוא "תרומה" לעליית המדד בשיעור של 0.35% בלבד.

בהנחה, כי קצב האינפלציה מנוטרלת השפעות, הדולר נשמר כשהיה ב-2006 ותחילת 2007 הרי שאנו צפויים לאינפלציה שנתית בשיעור של כ-2% בשנה הקרובה.

אז על מה כל המהומה בעצם?

הרי כל הפחתות הריבית, מטרתן מלכתחילה הייתה להעלות את האינפלציה בפועל לרמה שתגיע אפילו עד כדי 3%. נכון להיום, יש מקום לעלייה נוספת 5% -4% בשער הדולר ועדיין להגיע לאזור האינפלציה בשיעור 3% שהוא כזכור יעד לגיטימי.

לבנק ישראל אין שום סיבה ממשית לשקול בשלב זה העלאת ריבית למרות התפתחות ציפיות למהלך אפשרי מסוג זה, אשר בא לידי ביטוי בין היתר בירידות החדות באג"ח בכלל ובאג"ח השקלי הארוך במיוחד. אם נוסיף למשוואה את התהליך שהחל לא מכבר במשק הישראלי של "הינתקות" חלקית מההיצמדות לשערי הדולר, הרי שקיבלנו מקדם ביטחון נוסף המאפשר לבנק ישראל שלא למהר בכיוון העלאות ריבית משיקולי עליית הדולר.

לפיכך בשלב זה, יש למקד עיקר תשומת הלב לנעשה בשוקי האג"ח בחו"ל ולתשואות האג"ח בארה"ב.

במידה שתהליך עליית התשואות לרמה גבוהה יותר יימשך (מה שקשה לחיזוי כרגע לאור חוסר המובהקות בנתוני המאקרו האמריקאים) סביר להניח, כי נראה מהלך נוסף של התאמת תשואות בישראל כלפי מעלה.

*מאת: יאיר זימון - כלכלן ראשי, סופרוויזר בית השקעות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ
צילום: ועדת הכספים

"לא ייתכן שלאומי הגיע לשווי 100 מיליארד על חשבון הציבור"

שר האוצר מציג את מתווה התקציב - הוא רומז להעלות את המסים על הבנקים או להפחית את הרווחים שלהם לטובת רווחת הציבור:  "בנק ישראל גרם לעלית רווחי הבנקים מ-8 מיליארד שקל ל-30 מיליארד בשנה. זה לא ייתכן" 

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בצלאל סמוטריץ'

שר האוצר וצוות המשרד, לצד מנהל רשות המסים, הכלכן הראשי ובכירי המשרד מציגים כעת את מתווה התקציב לשנה הבאה. זה עדיין לא המספרים (נעדכן בהמשך), אבל המסר ברור - המילואימניקים במרכז, המסים לציבור צפויים לרדת; הבנקים על הכוונת. "מי שמשרת מקבל הרבה יותר וזה הכי צודק", אומר בצלאל סמוטריץ', שר האוצר, "אנחנו נוריד מסים לאדם העובד. אנחנו נעשה את זה תוך שמירת המסגרות התקציביות, תוך הטלת מס רכוש ומסים נוספים שצריך להעלותם". 

"הורדת מס הכנסה מעודדת צמיחה. יש תוכנית מפורטת של הורדת מסים. 20% מאוכלוסיית ישראל משלמת 80% מנטל המס. אנחנו נוריד את  נטל המסים ונגדיל צמיחה. זה יהיה במיליארדים גדולים זה לא יהיה בשוליים".

סמוטריץ' סימן כאמור את הבנקים ובצדק -  "ההתנהלות של הבנקים היא שערורייה. אי אפשר לתפוס שהרווח גדל מ-8 מיליארד שקל ל-30 מיליארד בשנה רק כי הנגיד מחליט להעלות ריבית. לא ייתכן שלאומי הגיע לשווי 100 מיליארד על חשבון הציבור".

"במקום שהבנקים יוציאו הרבה כסף על פרסום בכל מקום שיחזירו את הכסף לציבור הלקוחות שלהם. מדברים על גימיקים שהם נותנים לציבור, זה גימיקים. שולי הרווח של הבנקים חסרי פרופורציות. אין שום סיבה למספרים האלו. 

"בקשר ליוקר המחיה, אנחנו באוצר ובממשלה נחושים להוביל רפורמה משמעותית מאוד במשק החלב. אנחנו נשמור על החקלאים. נשמור על החקלאות. נשמור על החקלאות שלנו, נשמור על הנכסים שלנו, אבל נדאג שהמחירים לצרכן ירדו. גם התקציב הביטחוני צריך לעבור חשיבה מחדש וצריך להיות הרבה יותר יעיל. יש הרבה מה לקצץ בתקציב הביטחון".