כספי גאידמק ישמשו לרכישת מניות טיב טעם

עדיין לא ברור מה יהיה היקף הרכישה של המניות בבורסה, ואם דירקטוריון החברה יאשר את המהלך של עמית ברגר
מעריב NRG |

עמית ברגר, בעל השליטה באנטר הולדינגס , מעוניין לשפר את תדמיתו שנפגעה כתוצאה מפרשיית ביטול עיסקת טיב טעם על-ידי ארקדי גאידמק. לעסקים נודע, כי ברגר מתכוון לפנות בימים הקרובים לדירקטוריון אנטר הולדינגס בבקשה להשתמש בחלק מכספי הפיצוי שיתקבלו מגאידמק לצורך רכישה נוספת של מניות טיב טעם בבורסה.

זאת לאור הירידה החדה במניית הרשת בעקבות התפוצצות העיסקה, אף למחיר הנמוך ממחיר הנפקתה בבורסה. לא ברור עדיין מה יהיה היקף הרכישה של המניות, ואם דירקטוריון החברה יאשר לו בכלל לבצע את הרכישה.

בהתאם להסכם הפשרה החדש שנחתם עם גאידמק, הוא אמור להעביר לנאמנות עד היום בצהריים סכום של 30 מיליון שקל, שיועברו לאנטר הולדינגס. מתוך סכום זה תעביר אנטר 8 מיליון שקל לקובי טרייביטש, השותף של אנטר בשליטה בטיב טעם.

לאחר שגאידמק יעביר את הכסף לנאמנות, צפוי דירקטוריון אנטר הולדינגס להתכנס ולאשר את הסכם ההקצאה של 10% ממניות אנטר הולדינגס לגאידמק, כפי שסוכם עימו בפשרה. ההקצאה לא צריכה לעבור את אישור אסיפת בעלי המניות של אנטר.

ברגר פרסם אתמול בבורסה הבהרות לפרשיית ביטול עיסקת טיב טעם ולסיבות לוויתור של בעלי המניות בטיב טעם על פיצוי בהיקף 20 מיליון דולר שהיה אמור גאידמק להעביר להם במקרה שיבטל את העיסקה. באנטר הולדינגס מציינים כי החברה אכן דרשה מגאידמק לשלם את מלוא סכום הפיצוי, ואף נשקלה הגשת תביעה נגדו,אולם על-פי ייעוץ משפטי שקיבלה החברה, בית-המשפט עשוי היה להידרש לשאלת סבירות גובה הפיצוי, העומד על 20% מהיקף העיסקה, וסביר להניח שהדיון ייארך כמה שנים עד לקבלת פסק-דין סופי.

בנוסף לכך, אנטר הולדינגס חששה מדיון מתמשך שילווה בכיסוי תקשורתי נרחב, ועלול היה, לטענתה, לגרום נזק לחברה שקשה לכמתו, מפני שפעילות טיב טעם מבוססת על מתן שירות ומוצרים לציבור רחב של צרכנים, אשר רגיש מטבעו לפרסומים בתקשורת.

באנטר מסבירים עוד, כי הסכם הפשרה שהושג עם גאידמק הוא סביר. חלקה בפיצוי היה עומד על 10 מיליון דולר, מחצית מסכום הפיצוי המקורי, ולאחר מס מדובר ב-7.5 מיליון דולר. במסגרת הסכם הפשרה החדש יוזרמו לקופת החברה 5.4 מיליון דולר, לאחר העברת 8 מיליון שקל לטרייביטש.

לפי החישוב של אנטר, גאידמק מקבל עבור הסכום 10% ממניות החברה בפרמיה המשקפת תוספת ערך של 3 מיליון דולר לבעלי המניות שלה. עוד על-פי הסכם הפשרה, אם דירקטוריון אנטר הולדינגס לא יאשר את הקצאת המניות לגאידמק, גאידמק ישלם לה ולטרייביטש פיצוי בסך 4 מיליון דולר בלבד.

לאתר NRG

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנקים
צילום: אילוסטרציה
דירוג הבנקים

בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות הוא הכי יקר בהלוואות ומשכנתאות

ההלוואות הכי יקרות בבנק מזרחי טפחות; מי הזול במערכת, ועל ההבדל בין ממוצע לחציון ומה הריבית הסבירה על ההלוואות?

רן קידר |
נושאים בכתבה בנקים הלוואות

השוואה פשוטה בין הריביות שגובים חמשת הבנקים הגדולים בישראל מראה פערים עצומים בין הבנקים, ומתבלט לרעה בנק מזרחי טפחות. כך עולה מהנתונים האחרונים של בנק ישראל וכך גם עלה לאורך כל התקופה האחרונה. בנק מזרחי טפחות הוא הכי גרוע ללווים, הכי גרוע ללוקחי המשכנתאות (ריבית המשכנתא ירדה, עוד לפני החלטת הנגיד)ומסתבר שהוא גם לא בולט במיוחד לחוסכים (ריבית על הפיקדונות נמוכה). 

מנתוני בנק ישראל עולה כי הריבית החציונית ללקוחות הבנק היא 11.3%. כלומר, מחצית ממהלווים מקבלים הלוואה בריבית גבוהה יותר ומחצית מתחת לריבית הזו. זו ריבית גבוהה במיוחד, כשבנק הפועלים השני במערכת ביוקר הריביות מספק ללקוחות שלו הלוואה חציונית ב-10.36%. שלושת הבנקים האחרים (לאומי, דיסקונט, הבינלאומי) בריבית חציונית של 8% פלוס.

ההפרש בריביות יכול לנבוע מרמת סיכון שונה של הלקוחות. ככל שהלקוחות "מסוכנים" יותר, כלומר יכולת החזר החוב שלהם מוטלת יותר בספק, אז הבנק ייקח פרמיית סיכון, כלומר ריבית גבוהה יותר. אבל, במספרים גדולים, צפוי (לא בטוח) שהמדגם של האוכלוסייה בין הבנקים די קרוב אחד לשני. כלומר שהסיכון של הלקוחות במזרחי טפחות, פועלים, לאומי, דיסקונט והבינלאומי די קרוב. יש גופים שפועלים במגזרים מסוימים, נראה שמרכנתיל של דיסקונט למשל פועל יותר במגזר הערבי והחרדי. גם מזרחי טפחות פועל במגר החרדי ודתי יותר מאשר אחרים, ועדיין, הסיכון הכולל, גם בשל גודל המדגם, צריך להיות דומה.    

 


   הריבית החציונית על הלוואות פרטיות צמודות לפריים

אם מסתכלים על הממוצע, ולא על החציון, התמונה נשארת דומה, וגם בחיתוך הזה מזרחי מוביל לרעה עם ריבית של 9.41%.  מדובר על אחוז מעל דיסקונט הנמוך במערכת, שממוצע הריבית על ההלוואות שלו עומד על 8.41%. גם בממוצעים, הריבית של בנק הפועלים גבוהה ביחס לשער, עם 9.23% ממוצע. ההפרשים בין בנק לאומי, הבינלאומי ודיסקונט הם נמוכים יחסית, ועומדים על כ-0.4%.


הריבית הממוצעת שונה מהחציון בכך שהיא סוכמת את הממוצע הפשוט של ההלוואות. לוקחים את כל הריביות לפי המשקל  של ההלוואות שנקבע על פי סכומי ההלוואות ומקבלים ריבית ממוצעת. במזרחי טפחות היו כנראה לווים גדולים שקיבלו (מן הסתם) הלוואה בריביות נמוכות ולכן הממוצע ירד, אם כי הוא כאמור גבוה מיתר הבנקים. 

למעשה, 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.