משפט: גרירת רכב שלא הפריע לתנועה מזכה בפיצוי
רונן כהן החנה את רכבו ברחוב ידע עם ברמת גן. לטענתו, מדובר בקטע מדרכה שאינו מסומן באופן ברור, אשר נצבע מספר פעמים – בכל פעם בצבע שונה. עוד טען, כי בעת שהחנה את רכבו נכחו במקום פקחי העירייה בליווי מכונית המיועדת לגרירת רכב נכה, וכאשר עצר למספר דקות במקום, מיד נרשם לו דו"ח וגררו את מכוניתו "במחטף".
כהן טען, כי רכבו לא הפריע ולא חסם את הדרך כלל, והוא נגרר אך ורק בשל חילופי דברים לא נעימים בינו לבין פקחי העירייה. עוד לדבריו, בעקבות הגרירה פנה למשיבים בכתב מספר פעמים אולם לא נענה. כהן הגיש תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות נגד עיריית רמת גן, אנשי מחלקת הפיקוח של העירייה וחברת הגרר שגררה את רכבו. הוא טען כי נגרמה לו עוגמת נפש רבה, נגרמו לו הוצאות רבות ונזקים בשל גרירת הרכב, וכי שילם עבור הגרירה סך 150 שקל.
בימ"ש לתביעות קטנות, לאחר ששמע את הצדדים, קבע כי לא היה מקום לגרור את הרכב שחנה מרביתו באזור המסומן בכחול – לבן. על אף זאת מצא ביהמ"ש לדחות התביעה כאשר קבע כי התביעה נולדה בעוולה.
כהן לא השלים עם ההחלטה והגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט המחוזי.
השופטת רות לבהר שרון מבית המשפט המחוזי קבעה כי גרירת רכב מיועדת למנוע מפגעים חמורים בכביש. כך יש הצדקה מלאה לגרור רכב כאשר הוא חוסם את התנועה, מפריע לתנועה תקינה, חונה על גבי מעבר חציה ומונע מהולכי רגל לחצות בבטחה את הכביש, או חונה בחניה כפולה. כל אלה הם מקרים בהם הנהג אינו נותן דעתו לתנועה ומחנה רכבו ברשלנות. במקרים אלה אין לבעל הרכב להלין אלא על עצמו כשרכבו נגרר.
מאידך, בעת גרירת רכב גם הרשות צריכה להביא בחשבון שגרירת רכב גורמת לבעליה עוגמת נפש ואי נוחות גבוהה. על כן על הרשות שהוסמכה לגרור רכבים להפעיל שיקול דעת ראוי, לנקוט בסבירות, ובאיזון הדרוש כדי לדאוג למניעת מפגעים בכביש מחד תוך שמירה הוגנת על זכויותיהם של הנהגים. גרירת רכבים ע"י העירייה אינה באה לפרנס את הגוררים, וכל מטרתה היא למנוע מפגעי תנועה.
מרגע שביהמ"ש קבע שלא היה מקום במקרה זה לגרור את הרכב – זכאי המערער לפיצוי. עילת התביעה נסובה על הגרירה שבוצעה שלא כדין. על כן, לא היה מקום לדחות תביעתו ולקבוע שמדובר בתביעה שנולדה בעוולה.
עוגמת נפש של מי שנגרר רכבו ברורה. עליו לברר להיכן נגרר הרכב, עליו להגיע לרכב אם באמצעות מונית או בכל דרך אחרת, שלא לדבר על הזמן הרב הכרוך בכך. מי שגוררים רכבו שלא כדין - יש מקום לפצותו על עוגמת הנפש שנגרמה לו שעה שרכבו נגרר שלא כדין.
עוד נקבע, כי בהתחשב בכך שבמקרה זה בימ"ש קבע שהרכב חנה חלקו בצד סימון כחול לבן, היה מקום לרשום למערער דו"ח לגבי החניה האסורה - אך בהתחשב בכך שהעיריה ויתרה על הקנס, יש מקום להעניק למערער פיצוי נוסף על הוצאותיו ועל עוגמת הנפש שנגרמה לו כתוצאה מכך שרכבו נגרר שלא כדין, בסך 1,000 שקל. בנוסף, חויבה העיריה הוצאות משפט בסך 250 שקל.
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביהצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?
רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים
לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה
והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.
על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.
עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות
ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.
- הבינלאומי: צמיחה בפעילות הליבה, התשואה על ההון ירדה ל-16.2%
- אנרג'יאן תספק גז טבעי לקפריסין דרך צינור תת ימי חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
