הערכות אנליסטים: סוף-סוף יש לנו שוק הון נורמלי?
קצת קשה להאמין- מתי אי פעם בעבר אפשרות התפטרות של שר אוצר ישראלי, ועוד על רקע פרשיית שחיתות חמורה, הייתה משאירה את הבורסה שלנו אדישה. אבל, זו המציאות. יש מי שיגיד שמדובר פשוט בכלכלה המנותקת מההוויה הפוליטית הסוערת. יש מי שיגיד שהמחירים בשוק כבר מגלמים כמעט כל תרחיש פוליטי אפשרי, כולל האפשרות שועדת וינוגרד תראה לאולמרט את הדרך הביתה. אפילו בחירות מוקדמות כבר לא מזיזות לשוק. ואולי ההסבר הטוב ביותר נעוץ בכך שהשוק סוף-סוף התבגר. כן, יש לנו שוק הון נורמלי שמתייחס לשיקולים ופרמטרים כלכליים מובהקים ובעיקר יודע להבחין בין סתם רעשי רקע לבין שינויים מבניים.
סביר להניח שכל ממשלה שלא תהיה תקפיד לשמור על מדיניות כלכלית אחראית ותמשיך, כך או אחרת, ביישום רפורמות מבניות, הפרטה וצמצום מעורבות המדינה בכלכלה. כך שמבחינה זאת המשקיעים, ובוודאי המשקיעים הזרים, יכולים לישון בשקט.
הנס הישראלי - צמיחה מהירה בלי אינפלציה
המשק הישראלי נמצא ככל הנראה במצב הטוב ביותר מאז קום המדינה. התוצר המקומי צמח בשנת 2006 בשיעור של 5.1% (היקף התוצר הגיע ל-625 מיליארד שקל, כ-20 אלף דולר לנפש) וזאת חרף המלחמה בצפון, שפגעה בעיקר בצמיחת התוצר ברבעון השלישי. האינדיקאטורים הכלכליים מצביעים על המשך התרחבות הפעילות הכלכלית גם במהלך הרבעון הראשון של שנת 2007. לפי מרבית ההערכות, התוצר במשק הישראלי יצמח בשנת 2007 בשיעור של כ-5.4% והאבטלה תרד לרמה של 7.4% בסוף השנה.
הצמיחה המהירה גם הגדילה את הכנסות המדינה ממיסים ישירים ועקיפים. גידול ההכנסות ממסים, יחד עם הפרטת בז"ן והשלמה צפויה של הפרטת בנק לאומי, מאפשרים לממשלה לממן את הוצאות מלחמת לבנון השנייה בצורה יעילה ולנהל מדיניות פיסקאלית אחראית.
מעניין לציין, כי למרות הצמיחה המהירה בשנת 2006 האינפלציה הייתה שלילית. נתון חריג זה בעולם נובע מהקשר בין שער הדולר למדד המחירים לצרכן וזאת בגלל ההצמדות לדולר במשק הישראלי. כדאי לזכור, כי אינפלציה שלילית חורגת מטווח האינפלציה הרצוי שסוכם בין בנק ישראל ומשרד האוצר שעומד על בין 3%-1%. על מנת להחזיר את האינפלציה ליעד החל בנק ישראל ברבעון האחרון של שנת 2006 וברבעון הראשון של השנה להוריד את הריבית מרמה של 5.5% באוקטובר 2006 לרמה של 4% כיום.
ריבית יורדת, בורסה עולה
איך כל זה משפיע על שוק ההון?
ובכן, צמיחה מהירה, מדיניות פיסקלית אחראית ועודף בחשבון השוטף, משפרים את יכולת הפירעון של מדינת ישראל ומושכים משקיעים זרים להשקעות בשוק אגרות החוב הישראלי. נציץ במספרים - השקעות הזרים בשוק האג"ח המקומי עלו בשנת 2006 בשיעור מדהים של 263%, לעומת שנת 2005. גורם מרכזי נוסף לגידול האסטרונומי בהשקעות הזרים הוא רפורמת עושי השוק, שנכנסה לתוקף במחצית השנייה של השנה. העלייה בביקושים לאג"ח הישראלי מעלה את מחירי האגרות וגורמת לתשואות הגלומות בהן לרדת. תופעה זו יוצרת רווחי הון למשקיעים בשוק האג"ח.
זאת ועוד, צמיחת התוצר המהירה מגלמת את האצת הפעילות של החברות ואת הביקוש הגובר למוצריהן. אינפלציה נמוכה וירידת הריבית מקטינות את הוצאות המימון שלהן וכך הן מצליחות להציג שיפור ניכר ברווחיהן. שיפור ברווחיות החברות מגדיל את שוויין הכלכלי ותומך בעליית מחירי המניות. בנוסף, כאשר הריבית במשק יורדת, יורדת גם הריבית של פיקדונות הציבור בבנקים. ירידת הריבית על הפיקדונות מגדילה את האטרקטיביות של ההשקעות בשוק ההון, מגדילה את הביקושים ותומכת בעליות השערים.
החברות הציבוריות מציפות ערך למשקיעים
על רקע זה מעניין להציץ במבול הדוחות הכספיים השנתיים שהציפו לאחרונה את הבורסה בת"א. ניתוח הדוחות הללו, שהם ספרים עבי כרס וכוללים מידע רב, חושף תמונה מפתיעה לטובה. אמנם הצמיחה בחלק מהחברות נעצרה מעט בגלל החלשות הדולר, אך בסה"כ המגמה חיובית מאוד. בולטות לטובה במיוחד הן חברות אחזקה ונדל"ן שמציפות ערך למשקיעים בהם. אמנם צריך לנטרל בחלק מהמקרים רווחים חד-פעמיים אך עדיין הרווח למשקיעים הוא גבוה. דוגמאות טובות לכך הן אפריקה-ישראל ודלק נדל"ן.
אך גם בתחומים המסורתיים נמשכת הצמיחה וההתרחבות. כך למשל, שטראוס גרופ (עד לא מזמן שטראוס-עלית) סיימה את 2006 כשנה רביעית רצופה של צמיחה דו-ספרתית, שהתבססה בעיקר על פעילות החברה בחו"ל, שם צמחו המכירות ב-68.6%. סך המכירות של החברה צמחו אשתקד ב-23.4%, חצו את רף ה-5 מיליארד שקל והסתכמו ב-5.15 מיליארד שקל.
ארה"ב - נחיתה קשה או רכה?
על תמונת המצב הורודה הזאת מעיבות ההתפתחויות בכלכלת ארה"ב. מעל כלכלת ארה"ב מרחף סימן שאלה גדול לגבי הכיוון שאליו צועד המשק האמריקני – האם הצמיחה בארה"ב תרד לכדי "נחיתה רכה" (3-2 אחוזי צמיחה), או שמא תואט לכדי "נחיתה קשה" (2-1 אחוזי צמיחה). תחזית הצמיחה של ישראל מבוססת בינתיים על תסריט "הנחיתה הרכה" של המשק האמריקני. "נחיתה קשה" שם תגרור, מן הסתם, קצב צמיחה נמוך יותר כאן.
מרבית המומחים סבורים, כי ההסתברות שהמשק האמריקני יכנס למיתון במהלך השנה, נמוכה למדי. עם זאת, הם צופים שבמהלך הרבעון השני של השנה יתרבו נתוני המאקרו המצביעים על האטה בקצב הצמיחה האמריקני ושההאטה תחלחל חלקית גם לצריכה הפרטית. נתונים חלשים של הצריכה הפרטית במהלך הרבעון הקרוב עשויים להעיב על שוקי המניות בוול-סטריט, גורם שיקשה על המשך עליות השערים בשוק המקומי בטווח הקצר.
לסיכום, נתוני המאקרו של המשק הישראלי ממשיכים להצביע על המשך ההתרחבות המואצת של הפעילות הכלכלית. לעומת זאת, נתוני המאקרו בארה"ב מצביעים על ההאטה בפעילות הכלכלית ויוצרים חששות מפני החלשות הצריכה הפרטית, המהווה מנוע צמיחה עיקרי לצמיחת המשק האמריקני. יש להניח שהשווקים הפיננסים בארץ יושפעו במידת מה מהסנטימנט השלילי שעלול להיווצר כתוצאה מהאטת קצב הצמיחה בארה"ב. עם זאת, מרבית ההערכות מדברות על כך שהמשק האמריקני יצלח את התקופה הקשה בהצלחה ולכן ירידת השערים בטווח הקצר, אם תהיה, תהווה הזדמנות השקעה עבור משקיעים בעלי אופק השקעה ארוך טווח.
*מאת: : מחלקת המחקר של אלטשולר שחם.

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות
רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות
בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.
הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים
הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.
המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק.
- בנק אש יוצא לדרך: הבנק הדיגיטלי החדש ייחשף מחר רשמית; איפה הוא צפוי להוות תחרות לבנקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד. הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?