תו"ב/היקף טענת שיהוי כנגד הפקעה משנות ה-50/עליון

התקבל ערעור המדינה כנגד החלטת בית המשפט המחוזי לפצות בעלים של קרקע שהופקעה מאביהם בשנות ה-50. נקבע, כי נוצר שיהוי משפטי הכרוך בנזק ראייתי ולפיכך יש להעביר את נטל הראיה כך שעל התובעים להוכיח כי לא קיבלו פיצוי
משה קציר |

עובדות וטענות:

אביהם המנוח של המשיבים רכש חלקות קרקע באיזור שכיום שוכן בו קיבוץ המעפיל, בין השאר, מידי גואל האדמות מימים עברו - יהושע חנקין וכן גב' שרה פוליצנסקי. המנוח לא הספיק לרשום את המקרקעין על שמו. הוא נפטר ב-1941, ועל פי צו ירושה, ירשו המשיבים ואמם המנוחה את המקרקעין. ב-1954 הופקעו המקרקעין על פי חוק רכישת מקרקעים (אישור פעולות ופיצויים) תשי"ג-1953, ונרשמו בבעלות המדינה, מכוח ההפקעה. המקרקעין מוחכרים מ-1983 לקיבוץ המעפיל, וב-1991 נעשתה בהם פרצלציה.

טענתם של המשיבים היתה כי לא נתקיימו תנאים מוקדמים להפקעה וזו לא נעשתה כדין, ועל כן זכאים הם להירשם כבעלים, וכן זכאים הם לקבל פיצויים ריאלייים, שכן לא קיבלו מעולם פיצויים (המשיבים בעצמם היו קטינים בעת ההפקעה, אך לטענתם גם אמם המנוחה לא קיבלה תשלום), ואף דמי שימוש ראויים. תביעתם הוגשה בשנת 2000. מנגד טענה המדינה לחוסר סמכות, להתיישנות, לשיהוי, לנזק ראייתי וכן כי שולמו פיצויים, והנטל על המשיבים להוכיח כי תשלום לא בוצע או שבוצע שלא כדין.

בית משפט קמא דחה את טענות המדינה וקבע כללי פיצוי למשיבים כמי שהיו בעלי הזכויות, וחייב את המדינה בתשלום בהתאם, וכן השית הוצאות.

בערעור דנן, ויתרה המדינה על טענתה המקורית בנושא ההתיישנות, אך טענה לשיהוי ולכך שעלה בידיה להראות בנסיבות, כי שולם פיצוי.

דיון משפטי:

כב' הש' א' רובינשטיין:

המחלוקת מתמצית בשני נושאים: השיהוי (ושאלת נטל הראיות הכרוכה בו); והשאלה אם שולם פיצוי.

שיהוי: הלכה פסוקה היא, כי שיהוי כשלעצמו אינו חוסם תביעה אלא אם, כמוהו כזניחת התביעה; או אם מצבו של הצד שכנגד הורע בשל השיהוי; או קופחו אפשרויות הצד שכנגד להוכחת טענותיו נגד התביעה (ע"א 167/51 ברסקי נ' סגל). לימים נקבע בסעיף 27 לחוק ההתיישנות תשי"ח-1958 כי אין החוק בא לפגוע, בכל סמכות, לפי כל דין, לדחות תובענה או לסרב לסעד מחמת שיהוי; היו שהוסיפו תנאי חלופי שלישי שעניינו שיהוי שנגרם עקב חוסר תום-לבו של התובע ונקבע, כי במקרה זה, הנטל להוכיח את התנאים הנדרשים לקיום שיהוי מוטל על הטוען לכך, קרי הנתבע. כן נקבע, כי אם נמנע תובע מלתבוע את זכויותיו במשך זמן ניכר בנסיבות שניתן להבין בהן כי שוב לא יעמוד על זכויותיו, והנתבע הסתמך על כך ושינה את מצבו לרעה, עשויה לעמוד לנתבע טענת שיהוי וכי לבית המשפט שיקול דעת בנושא זה. לפיכך, תביעה לא תיחסם בשל טענת שיהוי כאמור, אלא מקום שהתנאים המוקדמים לכך נתמלאו, ומקום ששיקול הדעת השיפוטי מוביל לכך מטעמים של מאזן הצדק בין הצדדים והשגת תכליות שבאינטרס ציבורי.

לענין זה, יש חשיבות לאורך השיהוי (בדרך כלל המדובר בשיהוי בתוך תקופת ההתיישנות, ושיהוי של ארבעים ויותר שנים כבענייננו בהיעדר הוראת התיישנות, הוא כמובן נדיר); ואף לגורם כמו מיהות הצדדים, שכן לא הרי הרשות הציבורית כהרי אדם פרטי.

בנידון דידן, קשה לטעון שלא התקיים שיהוי. ראשית, כאשר השיהוי הוא מעבר לתקופת ההתיישנות הסטטוטורית ה"רגילה", אף אם זו אינה חלה, מטבע הדברים יש ליתן משקל גדול יותר, לטענת השיהוי. והרי טענת ההתיישנות במקרה דנא לא נתקבלה מטעמים משפטיים, ולא יתכן חולק שמספר שנים ארוך כל כך – למעלה מארבעים שנה – מדליק נורות שאי אפשר שלא יהבהבו. אכן, תיאור קורות המשפחה, בפי המשיב, מאז פטירת האב הוא עצוב. אך לאורך שנים רבות מאז עמדו על דעתם מכבר היו המשיבים אנשים מבוגרים, שיכלו לפשפש ולגונן באשר לזכויותיהם, ולפניהם יכולה היתה אמם. אין להסכים לדברי בית המשפט קמא, כי בכך שנמצא בידי המינהל לאחר חיפוש, חומר רלבנטי לעניין ההפקעה משכבר, למעט מסמך אחד (כנראה, הכוונה לקבלה בדבר תשלום הפיצוי), נשמטה הקרקע מתחת לטענת השיהוי. נציגת המינהל העידה מפורשות, כי בחלוף עשרות השנים איבד המינהל כל יכולת לבצע בדיקה אמיתית של חלק ניכר מהעובדות החשובות. טענה זו לא נסתרה במהות, גם אם נמצאו מסמכים שונים לאחר שקידה, והיא מתיישבת עם השכל הישר, מדברים אנו בעידן שבו לא היו מחשבים, וגם אם הכל תויק כראוי, יכלו תיקים ללכת לאיבוד, ואכן אבד התיק. ההשתהות, כפי שכינה זאת בית המשפט קמא, מצד התובעים, עשויה היתה איפוא ליצור נזק ראייתי למערערת ופשיטא, ואין הדבר טעון דקדוק יתר, שאילו פנו המשיבים בשנת 1960 או 1965 או אף 1970 לבדיקת המצב היתה התשובה הניתנת להם מלאה יותר. היעדר התיישנות בצירוף דחייתה של טענת השיהוי כעבור למעלה מארבעים שנה, נטלי ראיה מועברים, והנחה כי המינהל הציבורי מסודר עד כדי כך שאין הולך בו דבר לאיבוד, ועל כן אם לא נמצאה קבלת תשלום חזקה שלא היתה – כל אלה קביעות או הנחות של בית המשפט קמא לטובת המשיבים – עלולים להטיל על קופת הציבור עול כספי כבד. לפעמים הוא עול ראוי; אך האחריות מחייבת זהירות בכגון דא.

על כן, ולא בגלל חוסר תום לב של המשיבים אלא מעצם ההשתהות, שבסוגי תביעות אחרות היתה חלה לגביהן אף התיישנות – נוצר "שיהוי משפטי" הכרוך גם בנזק ראייתי. לכך משמעות ברורה באשר לנטל הראיה והיא, העברת הנטל למשיבים. בנסיבות השתהותם, עליהם – כמוציא מחברו – הראיה כי לא קיבלו פיצויים, שכן הראיות שהוצגו, תומכות במידה משמעותית בטענה כי פיצויים שולמו, וזאת מעבר לחזקת תקינות המינהל. במצב זה של נטל הראיה, די בכפות מאזניים שייטו במאזן ההסתברות האזרחי כדי לקבוע שאין מקום כיום לפיצוי, ודומה שכך פני הדברים. יתר על כן, גם אילו קיבלנו את הדעה שנטל הראיה הוא על המדינה, עדיין במאזן הראיות עמדה המדינה בנטל.

האם שולם פיצוי? המסמך המרכזי לענייננו נמצא בתיק "חוק רכישת מקרקעין – תשלום פיצויים על ידי קרן קיימת לישראל", ובו ריכוז של "דיווח של קרן קיימת לישראל, לרשות הפיתוח, אודות תשלומים שבוצעו על ידי קק"ל לבעלים שהופקעו מהם מקרקעין". זהו מסמך מיום 3.4.57 בחתימת מר דנין ממחלקת הבעלות והרישום בקק"ל אשר שימש בשנות העשרים כעוזרו של יהושע חנקין בחברת הכשרת היישוב, וכן שימש עד 1962 כעוזרו של יוסף וייץ מנהל מחלקת הקרקעות בקק"ל.

בית משפט קמא הגדיר את מכתבו של מר דנין כעדות שמיעה. אולם, מכתב זה, בהיעדר טענה (וגם אין כל מקום לטענה) שנפל דבר לא תקין בעבודתו של מר דנין, נכתב על פניו, במהלך רגיל של עבודה, בעקבות פנייתו של איש רשות הפיתוח, לא לצרכי משפט, ולא תוכל האותנטיות שלו להיות במחלוקת. במכתב וברשימה המצורפת אליו כאחד מדובר על "פיצויים שניתנו". אין זו עדות שמיעה. היא ראיה שיש לייחס לה משקל משמעותי. היא נרשמה בהמשך בספרים ואין בעובדה שהטופס שהוצג בבית משפט קמא כ"המלצת נציג רשות הפיתוח" ובו צוין מכתב מר דנין כהערה מעיד, כטענת המשיבים, כי המדובר בהמלצה בלבד. אחד המשיבים העיד, כי במשך שנים היתה אימו מדברת על העניין שיש קרקע ומעולם לא התקבל לגביה כסף. ואולם, מבלי לפגוע בדברים אלה, שבסופו של דבר הם עדות שמיעה, באשר לתוכנם, כשבאים להעמיד זה מול זה, במאזן הנטלים, את השיהוי ואת מסמך מר דנין והרשימה המצורפת אליו מול העדות הנ"ל – דומה כי ידה של ההנחה כי הפיצוי שולם, על העליונה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
זוג מבוגרים פנסיה
צילום: pvproductions@freepik

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?

תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים

ענת גלעד |

איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.

העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.

ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים

תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.

מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.

הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי

מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.

אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

ניהול סיכונים כושל של בנק ישראל

בנק ישראל מחזיק ברזרבות מט"ח של 235 מיליארד דולר - מה התשואה שהוא משיג על הסכום הזה ולמה הפיזור מסוכן?

ד"ר אדם רויטר |

קרוב ל-80% מרזרבות המט"ח של ישראל חשופות לנעשה בבורסות זרות. כלומר, במקרה של קריסת הבורסות הללו וזה יכול להיות מסיבות שונות ומגוונות כמו פלישת סין לטאיוואן או רוסיה למזרח אירופה, רזרבות המט"ח של ישראל תפגענה באופן חמור ביותר שעלול לייצר למדינת ישראל הפסד של עשרות של מיליארדי דולרים, שווה ערך למחיר של מלחמה.

ניתן לגדר את הסיכון הזה ע"י העברת השקעות מהבורסות לפקדונות בבנקים מרכזיים וע"י רכישת זהב ומתכות אחרות, אך עד כה דבר לא נעשה.

צריך לזכור שזה הכסף של כולנו וזה מעורר חשש לניהול סיכונים כושל של בנק ישראל. עוד לא הזכרנו את התשואה הנמוכה אותה השיג הבנק על רזרבות המט"ח האלו ב-5 השנים האחרונות.

לבנק ישראל שלושה תפקידים מרכזיים: שמירה על אינפלציה נמוכה, פיקוח על מערכת הבנקאות וניהול רזרבות המט"ח של המדינה. את החלק הראשון הוא עושה ע"י החזקת הריבית גבוהה מדי לזמן ארוך מדי, זאת לפחות ע"פ רוב הכלכלנים ואנשי שוק ההון - ואת החשבון משלמים לוקחי האשראי במשק. את החלק השני הוא עושה היטב ע"י הבטחה שמערכת הבנקאות הישראלית היא אמנם אולי הכי יציבה פיננסית בעולם, אך זאת במחיר של רווחיות גבוהה מאד על חשבון הציבור. בכל הנוגע לחלק השלישי הבנק המרכזי מחזיק ומנהל יתרות מט"ח אדירות בהיקף 230 מיליארדי דולרים, שהם 735 מיליארדי ש"ח. יתרות אלו הן השלישיות בגובהן בעולם ביחס לתוצר והן אחד מהפקטורים המרכזיים שמשקיעים זרים בוחנים בהחלטות ההשקעה שלהם. היקפי מט"ח אלו מבטיחים שישראל היא מדינה מאד יציבה פיננסית. אלו הן היתרות הכספיות במט"ח של מדינת ישראל ולכן למעשה של כולנו.

תשואה נמוכה על תיק רזרבות המט"ח

בנק ישראל כשלוח שלנו לא עשה בשנים האחרונות עבודה מדהימה בכל הקשור לתשואה על הכסף הזה. ביצועי העבר של התיק המנוהל הזה שמושקע בעיקר באג"ח ובמניות היו נמוכים - תשואה שנתית ממוצעת של 3.1% ב-5 השנים שבין 2020 ל-2024 (התשואה היא במונחי סל מטבעות). גם במונחים שקליים המצב רחוק מלהיות מזהיר: 3.3% בלבד, בממוצע שנתי, בחמש השנים הללו.