טיפים ועצות: כיצד להתנהל מול הבנק שלך?

מערכת היחסים בין הבנק לאזרח נעשית כיום מורכבת ומתוחכמת יותר ויותר, אופיר צברי, פרשן ומומחה בדיני בנקאות מספק טיפים ועצות ללקוח הפרטי
אסף מליחי |

מערכת היחסים בין הבנק לאזרח נעשית כיום מורכבת ומתוחכמת יותר ויותר ודורשת מהלקוח הפעלת בקרה ניהולית על הפעילות השוטפת היומיומית, החל מדרך ההידברות עם הבנק, שימוש נבון במסגרת האשראי של כרטיסי אשראי, איסור התניית שירות בשירות ועוד. עוה"ד אופיר צברי, פרשן ומומחה בדיני בנקאות מספק טיפים ועצות ללקוח הפרטי.

התנהלות יום יומית מול הבנק:

• קביעת מסגרת אשראי ריאלית לאחר הרפורמה של בנק ישראל - לאחר שהוחלו כללים נוקשים על חריגה ממסגרת האשראי, במסגרת ההוראות החדשות של בנק ישראל, מנהלי הסניפים פתוחים וגמישים יותר לבקשות הלקוח להגדלת המסגרת על פי צורכי הלקוח. רצוי לנצל תקופה זו ולנסות לקבוע מסגרת אשראי אשר מתאימה לצרכים האמיתיים והמשתנים של הלקוח ובכך להימנע מחיכוכים מיותרים עם הבנק נוכח ההוראות המחמירות כיום.

• מומלץ להקפיד על אסמכתאות בכתב - על כל ההסכמות וההטבות שסוכמו עם הבנק (מסגרת האשראי, גובה הריבית ועוד) יש לקבל אישורים בכתב או לכל הפחות, להעלותן על הכתב ולשלחן לסניף. כמובן שיש לשמור העתקים ממסמכים אלו.

• עדכון הבנק באופן שוטף במצב העסק ולרבות בצרכי האשראי הצפויים הוא חיוני - הבנק יהיה בדרך כלל גמיש יותר כשהוא מודע למה שקורה ולמה שצפוי לקרות בחשבון הלקוח. במצב שכזה סביר שהבנק יסייע יותר ויחפש פתרונות אפשריים עבור הלקוח. מומלץ לעדכן את הבנק באופן שוטף לגבי כל ההתפתחויות, ובכך יקטנו הסיכויים שהבנק יגיש תביעה לתשלום כל החוב. אסור להעמיד את הבנק מול עובדות.

• עדיפות להזרמת פיקדונות נזילים לצורך הקטנת יתרות חובה - הריבית שמשולמת על האוברדרפט גבוהה באופן ניכר מהריבית שמקבלים על פיקדונות. לכן, עדיף להקטין את משיכת היתר בחשבון באמצעות העברת פיקדונות לחשבון. במקרים מסוימים עדיף אפילו לשבור פיקדונות ולוותר על הריבית ואף לשלם קנס בגין משיכת הכסף לפני המועד.

• "התניית שירות בשירות" - יש לדעת כי אם הבנק דורש ממך לרכוש פיקדונות נזילים או להפקיד כספים בתוכניות חיסכון, כתנאי או לצורך קבלת אשראי ואפילו אם הוא עושה כן ברמז או בסבר פנים יפות, הרי שזו פעולה המוכרת בלשון המשפטית "התניית שירות בשירות" והיא אסורה על פי חוק הבנקאות.

• שימוש במסגרת כרטיסי האשראי כאמצעי להגדלת מסגרת האשראי - בכרטיס האשראי יש מסגרת אשראי נוספת לכל דבר ועניין. אמנם הריבית על מסגרת אשראי זו אינה נמוכה אך אם הבנק מסרב להעמיד הלוואה או משיכת יתר נוספת, ישנה אפשרות לקחת הלוואה מחברת כרטיס האשראי ואף לעשות שימוש במסלולי הקרדיט למיניהם.

טיפול במצב של סכסוך

• אם איתרע מזלכם ונקלעתם לסכסוך עם הבנק והוא מעמיד את האשראי לפירעון מיידי, הצטיידו בעורך דין ופעלו להגנה על עצמכם. לעיתים קרובות לאחר תחילת הסכסוך, ניתן להגיע להסדר פריסה של החוב עם הבנק ללא צורך להגיע לבית משפט.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.