וול סטריט פתחה בירידות: אורכית מאבדת 1.8%

המדדים פתחו בירידות שערים קלות, לאחר שהסופה "ריטה" החלה במסעה בשדות הנפט של טקסס ומחירי הנפט שבו להתקרב לרמת 70 הדולר לחבית. אודיוקודס יורדת 0.8%, אלרון מאבדת 5%
יוני נאמן |

המדדים המובילים בוול סטריט פתחו את יום המסחר בירידות שערים קלות, זאת כשרוחותיה של סופת ההוריקן "ריטה" ממשיכות לטלטל את השווקים בימים האחרונים. הסופה הועלתה אמש לדרגה 5 - החזקה ביותר ונכנסה לאזור מפרץ מקסיקו, בו שוכנות מרבית מזזקות הנפט של ארה"ב.

מדד הנאסד"ק פתח את המסחר בירידות של 0.36% לרמה של 2,099 נק', מדד הדאו ג'ונס משיל בפתיחה 0.05% לרמה של 10,373 נק'.

בזירת הנפט, החוזים העתידיים על מחירה של חבית נפט למסירה בנובמבר נסחרים בשעה זו של המסחר האלקטרוני בבורסת הסחורות בניו יורק (ה-NYMEX) בתוספת של 1.23 דולר, סביב רמת 68 דולר, לאחר שכשרק לפני ימים ספורים, טרם נודע על הסופה "ריטה", ירדו אל מתחת לרף ה-64 דולר לחבית.

נתוני מאקרו

בזירה המאקרו כלכלית, משרד העבודה האמריקני פירסם היום את מספר התביעות החדשות לדמי אבטלה לשבוע שהסתיים ב-17 בספטמבר. מספר התביעות עמד על 432 אלף, הרמה הגבוהה ביותר בשנתיים האחרונות, אך מתחת לציפיות האנליסטים לקפיצה ל-450 אלף. נזקי סופת ההוריקן קתרינה הינם הגורם הישיר לזינוק בשבועיים האחרונים, זאת כשכבר שבוע קודם זינק מספר התביעות ב-71 אלף לגובה 398 אלף בשל נזקי הסופה, אשר גרמה לאלפים לאבד את מקום עבודתם.

כמחצית השעה לאחר הפתיחה יפורסם מדד האינדיקטורים המובילים עבור חודש אוגוסט. מדד זה משכלל את המדדים החשובים שפורסמו בחודש זה והוא צפוי על פי הערכות אנליסטים לרדת ב-0.3%.

אמריקניות במרכז

במרכז העניינים היום, מניות בנק ההשקעות הענק סיטיגרופ (שסימולו C) אשר פתחו אתה מסחר בירידה של 0.13% לרמה של 44.76 דולר. בנק ההשקעות הודיע אמש לאחר הנעילה כי הוא עומד בפני חקירת הרשות לני"ע האמריקנית (ה-SEC) באשר לאי סדרים חשבונאיים בשתיים מחטיבותיו.

יצרנית ספרי הילדים הגדולה, סקולאסטיק (SCHL), פתחה בעליה של 1.92% לרמה של 36.57 דולר. החברה פירסמה היום כי צימצה את הפסדה ברבעון האחרון ל-21.2 מיליון דולר, לעומת הפסד של 50.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, זאת בזכות סדרת הספרים המפורסמת "הארי פוטר" אשר סקולאסטיק הינה המוציאה לאור שלה.

עוד במרכז המסחר מניות קונגלומרט הבידור, סוני (SNE), אשר הודיע הבוקר על תכנית התייעלות, במסגרתה בכוונתו לקצץ 10,000 משרות ברחבי העולם ולסגור מספר מפעלים, במטרה לקצץ 1.8 מיליארד דולר מעלויותיו. סוני, נזכיר, כבר פיטרה קרוב ל-20 אלף אנשים במהלך תוכנית הארגון מחדש שהיא מנהלת בשלושת השנים האחרונות. אתמול, חתמה המניה בירידה מזערית בת 0.03%, על אף הצפי להודעתה על תכנית התייעלות היום.

ישראליות בוול סטריט

מניות קומברס (CMVT) פתחו את יום המסחר בעליה של 0.24% לרמה של 25.26, זאת לאור המלצת "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 33 דולר שקיבלה מהאנליסטים של CIBC. להערכת כלכלני בנק ההשקעות, קומברס ממשיכה להיות האטרקטיבית ביותר בתחום המידע הסלולרי והשירותים המתקדמים.

סינרון (שסימולה: ELOS), יצרנית ומפיצה של מכשור רפואי אסתטי פתחה את המסחר בירידה של 2.38% לרמה של 34.44 דולר. הודעה של החברה היום, כי תציג את מוצריה בכנס של UBS בניו יורק בשבוע הבא, לא עוזרת למגמה השלילית מאמש. נזכיר כי אתמול השילו מניות החברה 4.42% כשדיווחה כי רכשה מ-SIT הישראלית הממוקמת באור יהודה, את מערכת ה-ERP החדשה של QAD ומערכת CRM. לדברי החברה היקף העסקה נאמד בכ-3 מיליון ש"ח.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.