וול סטריט פתחה בירידות: אורכית מאבדת 1.8%

המדדים פתחו בירידות שערים קלות, לאחר שהסופה "ריטה" החלה במסעה בשדות הנפט של טקסס ומחירי הנפט שבו להתקרב לרמת 70 הדולר לחבית. אודיוקודס יורדת 0.8%, אלרון מאבדת 5%
יוני נאמן |

המדדים המובילים בוול סטריט פתחו את יום המסחר בירידות שערים קלות, זאת כשרוחותיה של סופת ההוריקן "ריטה" ממשיכות לטלטל את השווקים בימים האחרונים. הסופה הועלתה אמש לדרגה 5 - החזקה ביותר ונכנסה לאזור מפרץ מקסיקו, בו שוכנות מרבית מזזקות הנפט של ארה"ב.

מדד הנאסד"ק פתח את המסחר בירידות של 0.36% לרמה של 2,099 נק', מדד הדאו ג'ונס משיל בפתיחה 0.05% לרמה של 10,373 נק'.

בזירת הנפט, החוזים העתידיים על מחירה של חבית נפט למסירה בנובמבר נסחרים בשעה זו של המסחר האלקטרוני בבורסת הסחורות בניו יורק (ה-NYMEX) בתוספת של 1.23 דולר, סביב רמת 68 דולר, לאחר שכשרק לפני ימים ספורים, טרם נודע על הסופה "ריטה", ירדו אל מתחת לרף ה-64 דולר לחבית.

נתוני מאקרו

בזירה המאקרו כלכלית, משרד העבודה האמריקני פירסם היום את מספר התביעות החדשות לדמי אבטלה לשבוע שהסתיים ב-17 בספטמבר. מספר התביעות עמד על 432 אלף, הרמה הגבוהה ביותר בשנתיים האחרונות, אך מתחת לציפיות האנליסטים לקפיצה ל-450 אלף. נזקי סופת ההוריקן קתרינה הינם הגורם הישיר לזינוק בשבועיים האחרונים, זאת כשכבר שבוע קודם זינק מספר התביעות ב-71 אלף לגובה 398 אלף בשל נזקי הסופה, אשר גרמה לאלפים לאבד את מקום עבודתם.

כמחצית השעה לאחר הפתיחה יפורסם מדד האינדיקטורים המובילים עבור חודש אוגוסט. מדד זה משכלל את המדדים החשובים שפורסמו בחודש זה והוא צפוי על פי הערכות אנליסטים לרדת ב-0.3%.

אמריקניות במרכז

במרכז העניינים היום, מניות בנק ההשקעות הענק סיטיגרופ (שסימולו C) אשר פתחו אתה מסחר בירידה של 0.13% לרמה של 44.76 דולר. בנק ההשקעות הודיע אמש לאחר הנעילה כי הוא עומד בפני חקירת הרשות לני"ע האמריקנית (ה-SEC) באשר לאי סדרים חשבונאיים בשתיים מחטיבותיו.

יצרנית ספרי הילדים הגדולה, סקולאסטיק (SCHL), פתחה בעליה של 1.92% לרמה של 36.57 דולר. החברה פירסמה היום כי צימצה את הפסדה ברבעון האחרון ל-21.2 מיליון דולר, לעומת הפסד של 50.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, זאת בזכות סדרת הספרים המפורסמת "הארי פוטר" אשר סקולאסטיק הינה המוציאה לאור שלה.

עוד במרכז המסחר מניות קונגלומרט הבידור, סוני (SNE), אשר הודיע הבוקר על תכנית התייעלות, במסגרתה בכוונתו לקצץ 10,000 משרות ברחבי העולם ולסגור מספר מפעלים, במטרה לקצץ 1.8 מיליארד דולר מעלויותיו. סוני, נזכיר, כבר פיטרה קרוב ל-20 אלף אנשים במהלך תוכנית הארגון מחדש שהיא מנהלת בשלושת השנים האחרונות. אתמול, חתמה המניה בירידה מזערית בת 0.03%, על אף הצפי להודעתה על תכנית התייעלות היום.

ישראליות בוול סטריט

מניות קומברס (CMVT) פתחו את יום המסחר בעליה של 0.24% לרמה של 25.26, זאת לאור המלצת "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 33 דולר שקיבלה מהאנליסטים של CIBC. להערכת כלכלני בנק ההשקעות, קומברס ממשיכה להיות האטרקטיבית ביותר בתחום המידע הסלולרי והשירותים המתקדמים.

סינרון (שסימולה: ELOS), יצרנית ומפיצה של מכשור רפואי אסתטי פתחה את המסחר בירידה של 2.38% לרמה של 34.44 דולר. הודעה של החברה היום, כי תציג את מוצריה בכנס של UBS בניו יורק בשבוע הבא, לא עוזרת למגמה השלילית מאמש. נזכיר כי אתמול השילו מניות החברה 4.42% כשדיווחה כי רכשה מ-SIT הישראלית הממוקמת באור יהודה, את מערכת ה-ERP החדשה של QAD ומערכת CRM. לדברי החברה היקף העסקה נאמד בכ-3 מיליון ש"ח.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.