מסלולים למיסוי הכנסות שכירות
הכותב סורק את המסלולים השונים למיסוי הכנסות שכירות ואת אפשרות השילוב ו/או ההחלפה בינהם.
שאלה לנישום הכנסות משכר דירה למגורים. האם יוכל הנישום לדרוש עבור הכנסות משכר דירה מדירה מסוימת - פטור ממס על פי הוראת השעה ועל הכנסות משכר דירה מדירות אחרות - חיוב במס לפי 10% (סעיף 122) ועל ההכנסות מהדירות הנותרות - מס לפי שיעור המס השולי שלו? האם בעת עריכת הדוח השנתי ולאחר תשלום המקדמות השוטפות במהלך השנה כפי שמחייב סעיף 122(ב)(2) יכול הנישום להתחרט ולבקש להיות ממוסה לפי מס שולי (האם הבחירה במסלול מיסוי חייבת להילקח על ידי הנישום עוד בטרם קבלת התקבול הראשון בגין הכנסות משכר דירה?)? תשובה בדיני המס ארבעה מסלולים למיסוי הכנסות שכירות הרלוונטיים לענייננו: 1. הכנסת שכירות (למגורים או שלא למגורים) העולה כדי עסק, תתחייב במס כהכנסה עסקית לפי הוראת סעיף 2(1) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש) התשכ"א - 1961 (להלן "הפקודה"). נציין בתמצית שהפסיקה אפינה הכנסה כנובעת מעסק תוך שימוש במבחן הארגון וקיום הפעילות האקטיבית (שיסודו יצירת מנגנון של שליטה ופיקוח). מבחנים נוספים שיסיעו לאפיין את ההכנסה כעסקית הם מבחני אופי וטיב הנכס, הידע והבקיאות, משך האחזקה בנכס, תדירות העסקאות, השימוש בתמורה, היקף העסקה, מימון הפעילות, הסיכונים העסקיים, נסיבות העסקה ועוד. 2. הכנסת שכירות (למגורים או שלא למגורים) שלא עולה כדי עסק, תתחייב ככלל במס כהכנסה שמקורה סעיף 2(6) לפקודה. במקרה כזה ההכנסה החייבת משכירות תחושב כסך הכנסה משכירות בהפחתת ניכויים, קיזוז הפסדים והתרת פטורים ממס בגין אותה הכנסה ויחולו עליה שעורי המס השוליים של הנישום. לעניין זה כוללת הפקודה הוראות הרלוונטיות לענייננו כדלקמן: (א) הכנסה משכירות כהכנסה מיגיעה אישית: בדרך כלל לא יראו את הכנסת השכירות כהכנסה מיגיעה אישית. חריג לכלל זה יחול אם מדובר באדם שהדירה שימשה לו (או לבן זוגו ערב פטירתו) להפקת הכנסה מיגיעה אישית, מעסק או ממשלח יד וזאת במשך עשר שנים לפחות לפני תחילת השכרתה. (ב) מיסוי הכנסות שכירות לפי בסיס מזומן: לפי סעיף 8ב' לפקודה הכנסות משכר דירה חייבות במס על בסיס מזומן והוצאות שיצאו ביצור הכנסה זו בשנות המס הבאות יותרו בניכוי כנגד כל מקור ואם אין הכנסות מהן ניתן לנכות את ההוצאות ניתן לייחסן לשנים בהן התקבלה הכנסת השכירות. (ג) ניכוי הוצאות: (1) הוצאות פחת: ניתן לדרוש ניכוין של הוצאות פחת לפי השעורים שנקבעו בתקנות מס הכנסה (פחת) – 1941 (ולפי העניין גם לתאם את ההוצאה בהתאם להוראות חוק מס הכנסה (תיאומים בשל אינפלציה), התשמ"ה-1985. לחילופין, ניתן לדרוש פחת לפי תקנות מס הכנסה (שיעור פחת לדירה מושכרת למגורים), התשמ"ט-1989 בשיעור של 2% משווי הדירה (שווי דירה שנרכשה קודם לשנת 1980 יהיה השווי לעניין תשלום מס רכוש לשנת 1980 - מתואם ממדד ספטמבר 1979. שווי דירה אחרת יהיה השווי שנקבע לעניין תשלום מס רכישה בעת רכישתה - מתואם מיום הרכישה או סך הוצאות רכישת הדירה (קרקע ובניה) מתואם מיום חיבור הדירה לרשת החשמל, או מיום סיום הבנייה לפי המאוחר). בחירה בפחת לפי זה תימנע קבלת ניכוי ממס בשל פחת אחר, תוספת פחת לניכוי ולהפחתה ודמי פינוי. (2) הוצאות מימון: נישום, המנהל ספרים לפי שיטת הנהלת החשבונות הכפולה, זכאי לנכות במלואן את הוצאות המימון, המתייחסות לנכס המושכר (בכפוף למנגנון התיאום לפי חוק התיאומים שתביא להתרת הריבית הריאלית). נישום לפי פרק ג' לחוק התיאומים יקזז 80% בלבד מהוצאות המימון (האינפלציוניות והריאליות). (3) הוצאות אחזקה: הוצאה שיצאה לשמירה על הנכס המושכר או למניעת אובדנו תותר בניכוי (וזאת להבדיל מהוצאות להשבחת הנכס). (ד) פטורים להכנסה משכירות: עיוור או נכה (כאמור בסעיף 9(5) לפקודה) יהיו פטורים ממס על הכנסה משכירות עד גובה התקרה לפטור (להכנסה שאיננה מיגיעה אישית, או להכנסה מיגיעה אישית בנסיבות ספציפיות כאמור). בנוסף, לפי סעיף 9(25) לפקודה הכנסה מדמי שכירות מהשכרת דירה שקיבל קשיש המתגורר בבית אבות, בשל הדירה שבה גר לפני כניסתו לבית האבות, תהיה פטורה ממס עד לסכום מחצית התשלום השנתי ששילם בעד החזקתו בשנת המס, בבית האבות. 3. הכנסות שכירות של יחיד מהשכרת דירה המשמשת למגורים בישראל, יכול היחיד לבקש לשלם עליהן מס בשיעור של 10% בלבד (לפי סעיף 122 לפקודה) וזאת בתנאי שההכנסה לא עולה כדי עסק (כאמור) ובתנאי שהיחיד שילם את המס החל על ההכנסה תוך 30 יום מיום קבלתה או ששילם מקדמות בשנת המס. עם זאת יחיד שבחר לשלם מס בשיעור 10% כאמור, לא יהא זכאי לנכות פחת או הפחתה אחרת בשל הדירה, או הוצאות שהוצאו בייצור ההכנסה מדמי השכירות ולא יהא זכאי לקיזוז, לזיכוי או לפטור מההכנסה מדמי השכירות או מהמס החל עליה. (לעניין חישוב מס השבח החל במכירת הדירה, בכל זאת ייווסף לשווי המכירה הסכום המרבי של הפחת או ההפחתה שניתן היה לנכותו לפי כל דין, אילולא הוראה זו לתקופה שבה שילם היחיד מס בשיעור של 10% כאמור). 4. הכנסות מדמי שכירות מהשכרת דירת מגורים אחת או יותר המשמשת למגורים לשוכר שהוא יחיד, עשויות לזכות בפטור ממס לפי הוראות חוק מס הכנסה (פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירת מגורים (הוראת שעה), התש"ן-1990 (להלן "הוראת השעה"). לפי הוראת השעה ניתן פטור מלא ממס להכנסות מדמי שכירות כאמור אשר נובעות ל "התא המשפחתי" (יחיד, בן זוגו של היחיד המתגורר עימו, או ילדו עד גיל 18), בגבול תקרה שנקבעה בהוראת השעה (הצפויה להיות מופחתת בשנת 2006), כאשר אם ההכנסה מהשכרת דירות מגורים גבוהה יותר מהתקרה, מופחת סכום התקרה בגובה העודף בו עולה ההכנסה משכר דירה על סכום התקרה. בשל השימוש במונח "הכנסות מהשכרה" יש להניח שהמדובר בהכנסה שאיננה עולה כדי עסק. על היחיד מקבל הפטור לא יחולו תקנות מס הכנסה (שיעור פחת לדירה מושכרת למגורים), התשמ"ט-1989. יצוין כי הטבות נוספות להשכרה, שתקצר היריעה מלפרטן, ניתן למצוא, למשל, בפרק שביעי 1 לחוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט – 1959 ובסעיף 122א שעניינו הכנסה מדמי שכירות מהשכרת מקרקעין מחוץ לישראל. שילוב בין המסלולים הכנסה מעסק עשויה להיות בלתי תלויה במסלולים האחרים. אם למשל השכרת חלק מהדירות תעשה באמצעות מנגנון עסקי בעוד יתרת הדירות תושכרנה באופן בלתי תלוי ופסיבי, יתכן שחלק השכירות העסקי יתחייב במס לפי שעורי מס רגילים ואילו ההכנסה הפסיבית תזכה לשעורי המס כאמור בסעיף 122 לפקודה ו/או לפטור ממס לפי הוראת השעה (עד גבול התקרה ששם). זו אף זו, לפי מסלול הפטור שבהוראת השעה, מוגבל הפטור כך ש"יחיד שהייתה לו בשנת המס הכנסה מהשכרת דירות מגורים העולה על התקרה, יהיה פטור ממס על הכנסה של דמי שכירות עד גובה התקרה המתואמת" (הדגשות שלנו). נשים לב שהוראת השעה מגדירה את המונח "דמי שכירות" ועם זאת משתמשת לעניין הגבלת הפטור במונח "הכנסה מהשכרת דירות מגורים". לכן אף שניתן לטעון (דווקנית) שכל הכנסה משכירות תקטין את תקרת הפטור שלפי הוראת השעה, יתכן וניתן לסבור (תכליתית) שהקטנת הפטור תחול רק בנוגע לדירות המושכרות לשוכרים שהם יחידים ובמקרה כזה לא יפגע פטור ממס אם מושכרות יתר הדירות בשכירות העולה כדי עסק ו/או אם מושכרות יתר הדירות לשוכרים שאינם יחידים (וכל עוד נעשה בדירות שימוש למגורים). לכן, אם לנישום הכנסות שכירות מסוגים שונים: הכנסה משכירות העולה כדי עסק; וגם (באופן בלתי תלוי) הכנסה משכירות שאיננה עולה כדי עסק; וגם (באופן בלתי תלוי) הכנסה מהשכרת דירה המשמשת למגורים לשוכר שאינו יחיד; וגם (באופן בלתי תלוי) הכנסה מדמי שכירות מהשכרת דירה המשמשת למגורים לשוכר שהוא יחיד, ניתן לדעתנו למצוא תימוכין (לרבות בפסיקה) לכך שהנישום יוכל להפריד בין ההכנסות השונות, וכך לזכות בפטור ממס לצידו של חיוב במס מוגבל ולצידו של חיוב במס לפי שעורים רגילים (במקרה האחרון תוך התרת ניכויים, קיזוזים ופטורים לצורך חישוב ההכנסה החייבת). עם זאת מובן שרשויות המס עשויות לסבור אחרת. לכן נכון לשמור תיעוד מלא ומספק לחוסר התלות שבין סוגי השכירות השונים ולטעמים העסקיים הטובים שהביאו את הנישום לכלכל את צעדיו באופן כזה, מסיבות עסקיים ולא מתוך רצון (עיקרי) להימנע ממס או להפחיתו באופן בלתי נאות. החלפת מסלולים סעיף 6 לפקודה קובע שהמס לכל שנת מס יוטל על הכנסתו החייבת של אדם באותה שנה ולכן לא מצאנו מניעה למעבר בין המסלולים (בפרט אם שולמו מקדמות כנדרש לפי סעיף 122 לפקודה). במובן זה נראית לנו פחות הטענה לפיה הבחירה במסלול מיסוי חייבת להילקח על ידי הנישום עוד בטרם קבלת התקבול הראשון בגין הכנסות משכר דירה, אף על פי שקבלת שעור מס מופחת של 10% מותנית בתשלום מקדמות בגין הכנסת השכירות. עם זאת נציין שאם מבקש הנישום (שלא כמו בענייננו) לזכות בשיעור מס של 10% אף על פי שבמהלך השנה הוא לא שילם מקדמות ולא ניכה מס בגין הכנסות השכירות, יהיה עליו לפנות לפקיד השומה על מנת שזה יאשר (מכוח סמכותו המנהלית) להאריך את המועדים לתשלום המקדמה. במקרה כזה עשוי פקיד השומה שלא להיעתר לבקשה ולפסול את זכותו של הנישום לשיעור מס מופחת לפי סעיף 122 לפקודה מהטעם (הטכני) של אי עמידה בתנאי ניכוי המס.

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?
פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה
הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס.
המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.
במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.
מסלול של 'הסדר כופר'
על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
בית המשפט לא נוהג להתערב בחוקים ותקנות מיסוי; הוא מאיר את זה לרשויות המס
קבוצת רואי חשבון ואיגוד לשכות המסחר עותרים לבג"ץ נגד החוק החדש - מיסוי על רווחים כלואים, בטענה לפגיעה בזכויות יסוד וחוסר שוויון. הרקע לחוק זה נעוץ במאמצי הממשלה להגביר גביית מיסים מרווחים צבורים בחברות, תוך התמודדות עם גירעונות תקציביים גדלים בעקבות הוצאות מלחמה והשקעות ציבוריות. נדיר מאוד שבית המשפט מתערב בתקנות וחוקים של רשות המס, הוא נותן גיבוי לרשות המקצועית ולא נכנס לנושאים מקצועיים. לא נראה שהפעם זה יהיה שונה.
חוקים דומים קיימים במדינות כמו ארה"ב (עם מיסוי על רווחים לא מחולקים בחברות S-Corp) ובריטניה (IR35), אך בישראל הוא ייחודי בתחולה הרטרואקטיבית שלו, מה שמעורר ביקורת חריפה על פגיעה באמון הציבור במערכת המיסוי. העותרים, בהובלת איגוד לשכות המסחר ונציגי מקצועות חופשיים, טוענים כי החוק מהווה הפרה חוקתית, ומציינים כי הוא נחקק בחיפזון במסגרת חוק ההסדרים, ללא דיון ציבורי מספק.
חוק הרווחים הכלואים, שנכנס לתוקף בתחילת שנת 2025 כחלק מחוק ההסדרים, מעורר סערה עוד לפני שחוקק. לכאורה החוק נועדה להילחם בתופעת "חברות ארנק" - חברות מעטים שבהן בעלי שליטה צוברים רווחים כדי לדחות תשלומי מס אישיים גבוהים יותר, אלא שבפועל הוא חל על רבבות רבות של עסקים, גם עסקים לגיטימים, לא כאלו שהוקמו לתכנון מס.
לפי נתוני משרד האוצר, החוק כבר הניב גבייה של למעלה מ-10 מיליארד שקלים בשנה הראשונה, בעיקר מחלוקות דיבידנד מוקדמות, אך מבקרים רואים בו כלי דרקוני שמעניש יזמות ויעילות כלכלית. מדובר ברפורמה מקיפה שמבקשת לשנות את מבנה המיסוי של חברות מעטים בישראל ולהטיל מסים על רווחים שלא חולקו. ההיסטוריה של חוקים כאלה בישראל כוללת ניסיונות קודמים, כמו תיקון 89 לפקודת מס הכנסה בשנות ה-2000, אך החוק הנוכחי רחב יותר ומכוון בעיקר לחברות נותנות שירותים עם מחזור עד 30 מיליון שקלים. כעת מוגשת נגדו עתירה לבג"ץ מטעם איגוד לשכות המסחר וקבוצת רואי חשבון ויועצי מס שהתאגדו לצורך המהלך.
- רשות המסים פתחה את ההגשה לפיצוי על אובדן שכר דירה לנכסים שניזוקו במבצע "עם כלביא"
- העלים מליונים מרווחי קריפטו - ונתפס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעתירה נטען כי החוק פוגע פגיעה קשה בזכויות חוקתיות לרבות הזכות לקניין, חופש העיסוק ועקרון השוויון. הזכות לקניין, המוגנת בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, נפגעת לדברי העותרים משום שהחוק כופה חלוקה או מיסוי על נכסים שכבר מוסו בעבר, מה שיוצר מיסוי כפול בפועל. חופש העיסוק נפגע בכך שהחוק מתערב בהחלטות עסקיות לגיטימיות, כמו שמירת רווחים להשקעות עתידיות או כרית ביטחון. עקרון השוויון מופר, שכן החוק מתמקד בחברות קטנות בעוד גופים גדולים פטורים. לטענת העותרים, מדובר בחוק מורכב ותקדימי שנחקק בלוח זמנים קצר, ללא היוועצות מספקת וללא בחינה של השלכותיו הכלכליות ארוכות הטווח. השלכות אלה כוללות פגיעה בתחרותיות, בריחת הון לחו"ל, והפחתת תמריצים להקמת עסקים חדשים, כפי שמעידים דוחות כלכליים ממכון אהרן ומבנק ישראל.