אסף אלמגור בזן
צילום: עידן סבח

בזן וסונול חנכו את תחנת התדלוק במימן הראשונה בארץ, ליד מפרץ חיפה

כחודש וחצי לאחר ועידת ההשקעות באנרגיה, בזן סונול וכלמוביל מקימות תחנת תדלוק במימן. מדובר עדיין בתחנה ראשונה אבל סונול מתכננת לפתוח עוד כאלה (כל אחת עולה כ-5 מיליון שקל), בהתאם לשימוש בארץ בכלי רכב מבוססי מימן
מערכת ביזפורטל |

חברת בתי זיקוק לנפט בזן בזן -1.29%  חנכה את תחנת הדלק הראשונה בארץ במימן, בתחנת דלק סונול בצומת יגור, בסמוך למפרץ חיפה, זאת במסגרת שת"פ עם כלמוביל, שמטרתו להכניס את השימוש בתחבורה מבוססת מימן נקי בארץ. התחנה הוקמה על ידי חברת Linde הגרמנית, כאשר בזן מייצרת את המימן ומתאימה אותו לתחבורה וכלמוביל מייבאת משאיות מונעות מימן מתוצרת יונדאי. 

התחנה תאפשר ללקוח תדלוק מימן באופן דומה לדרך התדלוק של בנזין וסולר וזמן התדלוק קצר יותר בהרבה מאשר בטעינת רכבים חשמליים ודומה לתדלוק סולר במשאיות ואוטובוסים.

ההשקה מגיעה בהמשך לוועידת ההשקעות באנרגיה של ביזפורטל, בה דובר רבות על החשיבות בפיתוח תחומי הדלק העתידיים של העולם, אם זה באמצעות חשמל ואם באמצעות מימן. בעולם יש לא מעט מדינות מפותחות שמשתמשות בדלק מונע מימן ובהן ארה"ב, גרמניה, יפן, קנדה, דרום קוריאה ושוויץ, שהוא נקי יותר ולא פולט מזהמים וגזי חממה מהאגזוז.

 

בהשקה השתתפו גם שר האנרגיה ישראל כץ; יו"ר מכון האנרגיה יוסי רוזן, ובארט ביאבוק שהוא דירקטור של שותפות המימן באיחוד האירופי. גם נשיא המדינה יצחק הרצוג שלח את ברכתו. השר כץ אמר: "תחנת המימן הוקמה בסיוע יחידת המדען הראשי במשרד האנרגיה והתשתיות ובתמיכה של 3 מיליון שקל וכן, בעזרת יצירת תקן ישראלי חדש המתבסס על התקינה הבינ"ל. נמשיך להוביל רגולציה המקדמת את שווקי החשמל והתחבורה לעתיד מתקדם ונקי יותר"

 

סונול מתכננת לפתוח בשנים הקרובות עוד תחנות, כשמספרן ייקבע בהתאם להתפתחות מספר כלי הרכב מבוססי המימן בישראל, כאשר העלות של כל תחנה היא יותר מ-5 מיליון שקל.

 

בזן שמייצרת את המימן הקימה תשתית להתאמת המימן המיוצר אצלה לתחבורה, והקימה את המעבדה המוסמכת הראשונה בישראל לביצוע אנליזות במימן לתחבורה על פי תקן בינלאומי.

צלם: עידן סבח

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

 

כלמוביל, יבואנית יונדאי, מיצובישי, מרצדס, ג'נסיס ו-ORA, מייבאת לישראל את משאית XCIENT Fuel Cell של יונדאי, שהינה משאית המימן הראשונה בעולם בייצור סדרתי. בימים הקרובים ינועו על כבישי הארץ 3 משאיות מתוצרת זו. ישראל הנה המדינה הרביעית בעולם שתפעיל משאיות מסוג זה ומצטרפת בזאת לשוויץ, דרום קוריאה וניו-זילנד. טווח הנסיעה של המשאית הוא מעל 400 ק"מ לתדלוק אחד בתנאי נהיגה בעולם האמיתי.

אסף אלמגור, מנכ 

אסף אלמגור, מנכ"ל בזן. צלם: עידן סבח

אסף אלמגור, מנכ"ל בזן: "קבוצת בזן גאה להביא בשורה של מימן נקי לתחבורה, יחד עם השותפות שלה לתהליך. בשלוש השנים האחרונות, במקביל לפרסום האסטרטגיה החדשה שלנו, השקענו ביכולת חלוצית לייצר מימן לתחבורה ובהקמת תחנת התדלוק שתשרת את כלי הרכב המימניים בעתיד. אנו בטוחים שטכנולוגיית המימן תהיה נדבך משמעותי מהפתרונות שיובילו למשק אנרגיה דל פחמן, ויסייע למדינה לעמוד ביעדי האקלים שלה לשנת 2050".

 

ניר גלילי, מנכ"ל סונול: "אנו גאים להשיק פרויקט חלוצי בתחום האנרגיה, אשר יאפשר תנועת כלי רכב לא מזהמים על בסיס מימן עם אפס פליטות וזיהום אוויר. ב-10 השנים הקרובות מיליוני רכבים יעלו על הכביש, ישראל תיחנק מהזיהום שייווצר וכולנו נשלם מחיר גבוה. זוהי חובתה של הממשלה להפוך את ישראל למובילה בתחום אנרגיית המימן באמצעות תכנית מקיפה שתתמוך ותמריץ מעבר חשוב זה, שטמונות בו לא רק תועלות כלכליות ולאומיות, אלא גם הצלת חיי אדם, לא פחות מזה".

 

יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל: ״אנו שמחים כי הודות לשיתוף הפעולה בין החברות, החזון הופך למציאות, טכנולוגיית המימן המתקדמת של יונדאי תנוע החל מהיום על כבישי ישראל. אנו בכלמוביל נמשיך להצעיד קדימה את אסטרטגיית האנרגיה המתחדשת המיטיבה עם הסביבה באמצעות השקעות ושיתופי פעולה הכוללים בין השאר: הקמת מפעל למיחזור סוללות ליתיום יון, ייצור אנרגיה מתחדשת באמצעות פאנלים סולאריים ועוד."

 

הדוח האחרון של בזן היה חזק: הרווח הרבעוני והשנתי קפץ בעשרות אחוזים. ה-EBITDA המנוטרל ירד ב-4% ברבעון הרביעי ל-163 מיליון דולר; בשנת 2022 עולה הוא זינק ב-52%; הרווח ברבעון עלה ב-37% לעומת הרבעון המקביל ובשנה כולה הוא קפץ ב-74%; ההכנסות ברבעון עלו ב-26%.

משאיות מימן. צלם: עידן סבח

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רשת חשמל, קרדיט: גרוקרשת חשמל, קרדיט: גרוק

שלב חדש ברפורמה בחשמל: רשות החשמל מגדילה את התחרות באספקה

רשות החשמל פותחת את המכרז התחרותי הראשון למספקים שיאפשר להם לראשונה לקנות הספק ממנהל המערכת בהיקף כולל של כ-500 מגה-ואט

הדס ברטל |

רשות החשמל החליטה להרחיב את התחרות בשוק על ידי פרסום מכרז חדש שיאפשר למספקי חשמל פרטיים לקנות הספק ממנהל המערכת בהיקף כולל של כ-500 מגה וואט. ההחלטה תגדיל את היצע החשמל למספקים, תגדיל את הוודאות למספקים בתחרות ותאפשר מעבר של יותר צרכנים עסקיים ומשקי בית כבר בתחילת פברואר 2026. כמו כן הרשות מודיעה כי הליך נוסף צפוי בקיץ. בחודש מאי האחרון התירה הרשות למתקנים פוטו-וולטאיים ולמתקני אגירה במתח עליון, בהספק מצטבר של לפחות 2,000 מגה-ואט, למכור חשמל ישירות לצרכנים. כעת מפרסמת הרשות הליך תחרותי חדש, שנועד לאפשר למספקים לרכוש הספק גם ממנהל המערכת כפתרון זמני שיתמוך בהתפתחות השוק התחרותי בטווח הקצר ובעלות מינימלית, עד להבשלה מלאה של התחרות במקטע האספקה.

בהתאם להחלטה, נקבעו לוחות זמנים מהירים למכרז הראשון: מועד הגשת ההצעות הוא 30.12.2025, במטרה לאפשר את תחילת פעילות הזוכים כבר בתחילת פברואר 2026. ובכך להגדיל משמעותית את מספר הצרכנים שיוכלו ליהנות מחשמל במחיר תחרותי. הרשות מתכוונת להעמיק את התחרות במשק החשמל ולקראת קיץ 2026 צפוי להתפרסם הליך נוסף, עם מכסה של עד 500 מגה-ואט נוספים.

המספקים שישתתפו בהליכים יתחרו על המחיר שהם יהיו מוכנים לשלם למנהל המערכת עבור הספק שיאפשר את הרחבת פעילותם בשוק האספקה. בכל הליך יזכו ההצעות הגבוהות ביותר, עד לכמות שהוגדרה בכל הליך, ובכפוף לכך שהמחיר המוצע לא יפחת ממחיר המינימום שתקבע הרשות.


למעלה מ-300 אלף בתי אב בישראל כבר נהנים מהרפורמה במשק החשמל ומהאפשרות לעבור למספק פרטי ולקבל הנחות בחשבון החשמל. הרפורמה ברשת החשמל נועדה להתאים את מערכת החשמל לצרכים של משק מודרני, תחרותי ובעל חדירה גבוהה של אנרגיות מתחדשות. במסגרת הרפורמה, חברת החשמל צמצמה את פעילותה בייצור החשמל והתמקדה בעיקר בהולכה, בחלוקה ובניהול המערכת, בעוד שייצור החשמל נפתח לתחרות רחבה בין יצרנים פרטיים. מהלך זה נועד להגביר את היעילות הכלכלית, להפחית עלויות לציבור בטווח הארוך ולשפר את אמינות האספקה באמצעות גיוון מקורות הייצור.


גג עם פאנלים סולאריים קרדיט: גרוק
גג עם פאנלים סולאריים - קרדיט: גרוק


שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן ופרופ' רוזן. קרדיט: דוברות שר האנרגיה והתשתיותשר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן ופרופ' רוזן. קרדיט: דוברות שר האנרגיה והתשתיות

פרופ’ בריאן רוזן מונה למדען הראשי של משרד האנרגיה והתשתיות

משרד האנרגיה והתשתיות מודיע על מינויו של פרופ’ בריאן רוזן לתפקיד המדען הראשי של המשרד; בראש ועדת האיתור עמד מנכ"ל המשרד, יוסי דיין

רן קידר |
נושאים בכתבה תשתיות אנרגיה

משרד האנרגיה והתשתיות מודיע על מינויו של פרופ’ בריאן רוזן לתפקיד המדען הראשי של המשרד. זאת לאחר שמינויו אושר על ידי הממשלה. בראש ועדת האיתור לבחירת המדען הראשי עמד מנכ"ל המשרד, יוסי דיין.

פרופ’ רוזן הוא חוקר מוביל בתחומי האנרגיה, החומרים המתקדמים והחדשנות המדעית. הוא משמש כפרופסור מן המניין במחלקה למדע והנדסה של חומרים באוניברסיטת תל אביב, וכיהן כסגן דקאן לבינלאומיות בפקולטה להנדסה. במהלך הקריירה שלו, חיבר רוזן בין אקדמיה, תעשייה ומדיניות ציבורית, ופיתח פתרונות פורצי דרך בתחומי הדלקים הסינתטיים, תאי דלק, מימן ירוק וטורקיז, וייצור אמוניה דלת-פליטות.

לפרופ’ רוזן ניסיון עשיר בקידום שיתופי פעולה בינלאומיים וביזמות טכנולוגית: הוא הקים שלוש חברות סטארט-אפ בתחום האנרגיה, שתיים מהן נרכשו, והוא מחזיק בלמעלה מ-20 פטנטים רשומים. על מחקריו החדשניים זכה בפרסים יוקרתיים, בהם פרס קק”ל לפתרונות אקלים (2023), והוא נכלל ברשימת 2% המדענים המצוטטים ביותר בעולם לפי אוניברסיטת סטנפורד לשנים 2023 ו-2024. הוא נבחר בשנת 2025 כעמית בכיר באקדמיה הלאומית לממציאים של ארה"ב, כהוקרה על תרומתו לחדשנות ולמסחור טכנולוגיות פורצות דרך.

המינוי נעשה בתום הליך מקצועי שקיים המשרד, מתוך מטרה לחזק את תשתית המחקר והפיתוח הלאומית בתחומי האנרגיה והחדשנות, ולהוביל את ישראל קדימה אל עבר משק אנרגיה בר-קיימא, בטוח ונקי יותר.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן: "פרופ’ רוזן מביא איתו שילוב של מצוינות מדעית, ניסיון רב וקשרים בינלאומיים. אין לי ספק שיחד איתו נחזק את מעמדה של ישראל כמובילה עולמית בטכנולוגיה וחדשנות בתחומי האנרגיה, המים והתשתיות".