בזן וסונול חנכו את תחנת התדלוק במימן הראשונה בארץ, ליד מפרץ חיפה
חברת בתי זיקוק לנפט בזן בזן 1.11% חנכה את תחנת הדלק הראשונה בארץ במימן, בתחנת דלק סונול בצומת יגור, בסמוך למפרץ חיפה, זאת במסגרת שת"פ עם כלמוביל, שמטרתו להכניס את השימוש בתחבורה מבוססת מימן נקי בארץ. התחנה הוקמה על ידי חברת Linde הגרמנית, כאשר בזן מייצרת את המימן ומתאימה אותו לתחבורה וכלמוביל מייבאת משאיות מונעות מימן מתוצרת יונדאי.
התחנה תאפשר ללקוח תדלוק מימן באופן דומה לדרך התדלוק של בנזין וסולר וזמן התדלוק קצר יותר בהרבה מאשר בטעינת רכבים חשמליים ודומה לתדלוק סולר במשאיות ואוטובוסים.
ההשקה מגיעה בהמשך לוועידת ההשקעות באנרגיה של ביזפורטל, בה דובר רבות על החשיבות בפיתוח תחומי הדלק העתידיים של העולם, אם זה באמצעות חשמל ואם באמצעות מימן. בעולם יש לא מעט מדינות מפותחות שמשתמשות בדלק מונע מימן ובהן ארה"ב, גרמניה, יפן, קנדה, דרום קוריאה ושוויץ, שהוא נקי יותר ולא פולט מזהמים וגזי חממה מהאגזוז.
בהשקה השתתפו גם שר האנרגיה ישראל כץ; יו"ר מכון האנרגיה יוסי רוזן, ובארט ביאבוק שהוא דירקטור של שותפות המימן באיחוד האירופי. גם נשיא המדינה יצחק הרצוג שלח את ברכתו. השר כץ אמר: "תחנת המימן הוקמה בסיוע יחידת המדען הראשי במשרד האנרגיה והתשתיות ובתמיכה של 3 מיליון שקל וכן, בעזרת יצירת תקן ישראלי חדש המתבסס על התקינה הבינ"ל. נמשיך להוביל רגולציה המקדמת את שווקי החשמל והתחבורה לעתיד מתקדם ונקי יותר"
- בזן: מרווחי זיקוק נמוכים - מעמיקה להפסד של 31 מיליון
- בזן: אחרי השנה הקשה יש מקום לאופטימיות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סונול מתכננת לפתוח בשנים הקרובות עוד תחנות, כשמספרן ייקבע בהתאם להתפתחות מספר כלי הרכב מבוססי המימן בישראל, כאשר העלות של כל תחנה היא יותר מ-5 מיליון שקל.
בזן שמייצרת את המימן הקימה תשתית להתאמת המימן המיוצר אצלה לתחבורה, והקימה את המעבדה המוסמכת הראשונה בישראל לביצוע אנליזות במימן לתחבורה על פי תקן בינלאומי.
- ההפקה ממאגר שננדואה הגיעה ל-100 אלף חביות ביום
- קרטל הנפט אופ"ק+ מתקרב להסכם על העלאת התפוקה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ההפקה ממאגר שננדואה הגיעה ל-100 אלף חביות ביום
כלמוביל, יבואנית יונדאי, מיצובישי, מרצדס, ג'נסיס ו-ORA, מייבאת לישראל את משאית XCIENT Fuel Cell של יונדאי, שהינה משאית המימן הראשונה בעולם בייצור סדרתי. בימים הקרובים ינועו על כבישי הארץ 3 משאיות מתוצרת זו. ישראל הנה המדינה הרביעית בעולם שתפעיל משאיות מסוג זה ומצטרפת בזאת לשוויץ, דרום קוריאה וניו-זילנד. טווח הנסיעה של המשאית הוא מעל 400 ק"מ לתדלוק אחד בתנאי נהיגה בעולם האמיתי.
אסף אלמגור, מנכ"ל בזן. צלם: עידן סבח
אסף אלמגור, מנכ"ל בזן: "קבוצת בזן גאה להביא בשורה של מימן נקי לתחבורה, יחד עם השותפות שלה לתהליך. בשלוש השנים האחרונות, במקביל לפרסום האסטרטגיה החדשה שלנו, השקענו ביכולת חלוצית לייצר מימן לתחבורה ובהקמת תחנת התדלוק שתשרת את כלי הרכב המימניים בעתיד. אנו בטוחים שטכנולוגיית המימן תהיה נדבך משמעותי מהפתרונות שיובילו למשק אנרגיה דל פחמן, ויסייע למדינה לעמוד ביעדי האקלים שלה לשנת 2050".
ניר גלילי, מנכ"ל סונול: "אנו גאים להשיק פרויקט חלוצי בתחום האנרגיה, אשר יאפשר תנועת כלי רכב לא מזהמים על בסיס מימן עם אפס פליטות וזיהום אוויר. ב-10 השנים הקרובות מיליוני רכבים יעלו על הכביש, ישראל תיחנק מהזיהום שייווצר וכולנו נשלם מחיר גבוה. זוהי חובתה של הממשלה להפוך את ישראל למובילה בתחום אנרגיית המימן באמצעות תכנית מקיפה שתתמוך ותמריץ מעבר חשוב זה, שטמונות בו לא רק תועלות כלכליות ולאומיות, אלא גם הצלת חיי אדם, לא פחות מזה".
יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל: ״אנו שמחים כי הודות לשיתוף הפעולה בין החברות, החזון הופך למציאות, טכנולוגיית המימן המתקדמת של יונדאי תנוע החל מהיום על כבישי ישראל. אנו בכלמוביל נמשיך להצעיד קדימה את אסטרטגיית האנרגיה המתחדשת המיטיבה עם הסביבה באמצעות השקעות ושיתופי פעולה הכוללים בין השאר: הקמת מפעל למיחזור סוללות ליתיום יון, ייצור אנרגיה מתחדשת באמצעות פאנלים סולאריים ועוד."
הדוח האחרון של בזן היה חזק: הרווח הרבעוני והשנתי קפץ בעשרות אחוזים. ה-EBITDA המנוטרל ירד ב-4% ברבעון הרביעי ל-163 מיליון דולר; בשנת 2022 עולה הוא זינק ב-52%; הרווח ברבעון עלה ב-37% לעומת הרבעון המקביל ובשנה כולה הוא קפץ ב-74%; ההכנסות ברבעון עלו ב-26%.

ההפקה ממאגר שננדואה הגיעה ל-100 אלף חביות ביום
המפעילה Beacon השלימה את שלב ההרצה והגיעה להפקה של 100 אלף חביות בתוך 75 יום בלבד; המאגר צפוי להוות מנוע צמיחה ותזרים מרכזי עבור נאוויטס
חברת Beacon Offshore, המפעילה של מאגר הנפט שננדואה שבמפרץ מקסיקו, הודיעה כי השלימה בהצלחה את שלב ההרצה של ארבעת הקידוחים הראשונים בפרויקט והגיעה ליעד ההפקה של 100 אלף חביות נפט ביום (bopd), קצב המתאים לצפי שפורסם עם תחילת ההפקה ביולי השנה. עבור נאוויטס נאוויטס פטר יהש 3.38% , המחזיקה בפרויקט לצד Beacon ושותפים נוספים, מדובר בהתקדמות נוספת באחד ממוקדי הצמיחה שלה בשנים הקרובות.
Beacon ציינה כי מערכת ההפקה הצפה (FPS) במאגר, שנבנתה לקיבולת של 120 אלף חביות נפט ביום ו-140 מיליון רגל מעוקב גז ביום, תפקדה בהתאם לציפיות, וכי ההגעה לקצב היעד הושלמה בתוך 75 יום בלבד ממועד תחילת ההפקה. המתקן, הממוקם ב-Walker Ridge 52 כ-150 מייל מחופי לואיזיאנה ובעומק מים של כ-5,800 רגל, תוכנן לשמש כמתקן מארח אזורי (Regional Hub) שיאפשר חיבור מאגרים סמוכים, בהם מוניומנט ושננדואה דרום, שביחד מוערכים בכ-600 מיליון חביות נפט שוות ערך.
על פי הודעת החברה, מדובר באחת ההפקות המורכבות והמתקדמות בענף, הנסמכת על טכנולוגיית לחץ גבוה של 20,000 PSI, מהמתקדמות בעולם. הבארות נקדחו לעומק של כ-30 אלף רגל מתחת לפני הים (כ-10 קילומטרים), בתנאי לחץ וטמפרטורה קיצוניים. Beacon מסרה כי הנתונים ההנדסיים של הבארות עומדים בציפיות ואף מצביעים על אמינות גבוהה, מה שיאפשר המשך הפקה יציבה לאורך זמן.
מתקן הטיפול וההפקה של שננדואה, שהוא HUB אזורי, שודרג ליכולת קיבולת של כ-120 אלף חביות נפט ביום, והוא עתיד לשרת גם את מאגרי מוניומנט ושננדואה דרום, שנמצאים בתהליכי פיתוח ועתידים להחל בהפקה
במהלך שנת 2026 ושנת 2028, בהתאמה.
- ארגנטינה נגד נאוויטס: "פועלת באופן בלתי חוקי בפוקלנד"
- גדעון תדמור מבקש 9 מיליון שקל בשנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יו"ר נאוויטס גדעון תדמור: "עם הסיום המוצלח של תהליך ה-ramp-up, והגעה להפקה יומית של 100 אלף חביות נפט, פרויקט שננדואה הפך לאחד הפרויקטים
המפיקים המשמעותיים במפרץ אמריקה ומהווה פלטפורמה איתנה לצמיחתה של השותפות"