למה כל יזם צריך תוכנית עסקית

אנטון רובינשטיין מנכ"ל טרגו

תוכן בחסות |

לאחרונה מישהו שאל אותי למה הוא צריך תוכנית עסקית אם הוא מקבל את כל המימון שהוא צריך מחברים וקרובי משפחה. זה נשמע  כאילו חלק מהיזמים חושבים על תוכנית עסקית ככלי לגיוס השקעה בלבד. למעשה, תוכנית עסקית היא הרבה יותר מזה: זה כלי להבנת איך הסטארט אפ שלך יראה ויתפתח. אתה יכול להשתמש בתוכנית העסקית כדי להבין את השוק, את המתחרים שלך, להציב יעדים ולאמוד את ההשקעה הנדרשת על מנת להשיג את אותם היעדים.

 

תהליך כתיבת התוכנית העסקית מסייע לך להגדיר את הצעת הערך שלך, תהליך חדירה לשוק, MVP , תוכנית פיננסית ותקציב. בסופו של דבר התהליך יעזור לך לאתר בעיות וחולשות במיזם שלך. לדוגמה, אם תוכנית המכירות שלך מנבא  500 אלף משתמשים בשנה השנייה ותקציב רכישת המדיה שלך עומד של 200 אלף דולר, אתה צריך לשאול את עצמך: איך רוכשים עם 200 אלף דולר , 500 אלף משתמשים? יכול להיות שזה בלתי אפשרי או שיש דרך יותר יצירתית להביא משתמשים מעבר לרכישה סטנדרטית של מדיה.

 

במסגרת התוכנית תפעולית ותוכנית שיווקית, תוכל לציין את אבני דרך משמעותיים למיזם. על בסיס המחקר תוכל להגדיר את הMVP  בצורה טובה יותר. אם אב הטיפוס שלך היה אמור להיות מוכן עד ה -1 בפברואר, וזה נעשה בפועל  ב -10 יוני, למשל - אתה יכול לשאול את עצמך למה. האם המוצר מורכב מעבר למצופה? האם זה ישפיע על עלות הגולמית של המוצר? מה שאתה לומד יעזור לך לעשות עבודה טובה יותר בפעם הבאה.

 

אבל אפילו יותר מאשר כלי למידה לאחר מעשה, תוכנית עסקית היא הדרך שלך להגדרה ומימוש המטרות. כאשר אתה כותב, "אנו מצפים 100 לקוחות עד סוף השנה הראשונה," זה לא תחזית פסיבית - אתה לא מחכה עד שלקוחות יופיעו אלא מגדיר גם איך אתה תגייס אותם. תוכנית עסקית מציבה מטרות בכל התחומים העיקריים: מכירות, הוצאות, עובדים ויעדי מימון. התוכנית מגדירה את המעבר ממטרות לביצוע.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אביטל אופק. צילום: מיכה לובטוןאביטל אופק. צילום: מיכה לובטון

רכש מרשים לקבוצת דלקל: אביטל אופק מנהל פעילות דוראל ישראל עובר לנהל את חטיבת האנרגיה המתחדשת

בעוד הביקוש לחשמל ירוק מזנק וגם המדינה מציבה יעדים שאפתניים לשנים הקרובות, קבוצת דלקל מגייסת את אביטל אופק, זוכה פרס איש השנה בכלכלה הירוקה. עם ניסיון מוכח בפרויקטים פורצי דרך, הוא צפוי להוביל את הקבוצה קדימה באחד התחומים הצומחים בשוק המקומי והעולמי



נושאים בכתבה חשמל ירוק

בשנים האחרונות עולם הגגות הסולאריים צובר תאוצה משמעותית, בעיקר בזכות השיפור המתמשך באיכות החומרים ובטכנולוגיות ההתקנה, שמאפשרים לייצר על כל גג כמות גדולה בהרבה של מגהוואטים לעומת העבר. 

כדי לסבר את האוזן, בין שנת 2023 לשנת 2024 בלבד נרשמה קפיצה של יותר מ-25% בתפוקה. הנתון הזה הוא חלק מהמגמה הגלובלית, כאשר גם משרד האנרגיה הציב לעצמו יעד שאפתני, להוסיף עד שנת 2030 עוד כ-100 אלף גגות סולאריים בישראל. 

המהלך המדובר של דלקל

על רקע זה, קבוצת דלקל ביצעה מהלך שנחשב לדרמטי בשוק האנרגיה, כאשר גייסה לשורותיה את אביטל אופק, מי שזכה בשנה שעברה בתואר איש השנה בכלכלה הירוקה. אופק, מהשמות הבולטים בתחום האנרגיה המתחדשת, נחשב לדמות שהובילה פרויקטים חדשניים לשילוב אנרגיה סולארית בשדות חקלאיים וכל זה מבלי לפגוע בגידולים ואף לתרום לשיפור שלהם.

עבור דלקל, שמזה למעלה מ-25 שנה פועלת בענף האנרגיה הישראלי, מדובר בחיזוק משמעותי. הקבוצה שנמצאת בבעלות של יניב כהן ויונתן חי, עוסקת במגוון תחומים ובהם מימון חוץ בנקאי, גז, נדל"ן מניב, אנרגיה ירוקה ודלקים, וכיום היא מספקת שירות לכ-50 אלף לקוחות עסקיים ופרטיים ברחבי הארץ.

חטיבת המימון של החברה באה לידי ביטוי בדמות הענקת מימון חוץ-בנקאי ללקוחות החברה, דבר שמאפשר לה להקים פרויקטים רבים ומורכבים מבלי להיות תלויה בגורמים  מימון חיצוניים.