ביז 198
צילום: Rubinshtein

למה כל יזם צריך תוכנית עסקית

אנטון רובינשטיין מנכ"ל טרגו

תוכן בחסות |

לאחרונה מישהו שאל אותי למה הוא צריך תוכנית עסקית אם הוא מקבל את כל המימון שהוא צריך מחברים וקרובי משפחה. זה נשמע  כאילו חלק מהיזמים חושבים על תוכנית עסקית ככלי לגיוס השקעה בלבד. למעשה, תוכנית עסקית היא הרבה יותר מזה: זה כלי להבנת איך הסטארט אפ שלך יראה ויתפתח. אתה יכול להשתמש בתוכנית העסקית כדי להבין את השוק, את המתחרים שלך, להציב יעדים ולאמוד את ההשקעה הנדרשת על מנת להשיג את אותם היעדים.   תהליך כתיבת התוכנית העסקית מסייע לך להגדיר את הצעת הערך שלך, תהליך חדירה לשוק, MVP , תוכנית פיננסית ותקציב. בסופו של דבר התהליך יעזור לך לאתר בעיות וחולשות במיזם שלך. לדוגמה, אם תוכנית המכירות שלך מנבא  500 אלף משתמשים בשנה השנייה ותקציב רכישת המדיה שלך עומד של 200 אלף דולר, אתה צריך לשאול את עצמך: איך רוכשים עם 200 אלף דולר , 500 אלף משתמשים? יכול להיות שזה בלתי אפשרי או שיש דרך יותר יצירתית להביא משתמשים מעבר לרכישה סטנדרטית של מדיה.   במסגרת התוכנית תפעולית ותוכנית שיווקית, תוכל לציין את אבני דרך משמעותיים למיזם. על בסיס המחקר תוכל להגדיר את הMVP  בצורה טובה יותר. אם אב הטיפוס שלך היה אמור להיות מוכן עד ה -1 בפברואר, וזה נעשה בפועל  ב -10 יוני, למשל - אתה יכול לשאול את עצמך למה. האם המוצר מורכב מעבר למצופה? האם זה ישפיע על עלות הגולמית של המוצר? מה שאתה לומד יעזור לך לעשות עבודה טובה יותר בפעם הבאה.   אבל אפילו יותר מאשר כלי למידה לאחר מעשה, תוכנית עסקית היא הדרך שלך להגדרה ומימוש המטרות. כאשר אתה כותב, "אנו מצפים 100 לקוחות עד סוף השנה הראשונה," זה לא תחזית פסיבית - אתה לא מחכה עד שלקוחות יופיעו אלא מגדיר גם איך אתה תגייס אותם. תוכנית עסקית מציבה מטרות בכל התחומים העיקריים: מכירות, הוצאות, עובדים ויעדי מימון. התוכנית מגדירה את המעבר ממטרות לביצוע.   אז לראות בתוכנית שלך כלי לגיוס כספים זה רק ההתחלה של הסיפור. אתה תשתמש בתוכנית עבור לניהול עצמי, למידה ומחקר, מיפוי, הגדרת מטרות ויעדים. לפני שתחליט לדלג על שלב התכנון, כדאי לשקול את כל ההשלכות ומה משמעותן להצלחה שלך בעתיד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה