איך התקשורת החרדית מתמודדת עם קמפיין המוּדָעוּת לסרטן השד
איך נראית הדרת נשים בתקשורת החרדית? התשובה עדיין בבירור תוך מגזרי, וניתן לראות את ההתלהמות בעד ונגד לעיתים קרובות. כעת, הרשת החרדית והדתית עוסקות במודעה לסרטן השד שמופיעה בה תמונת גבר חסידי.
נתחיל מהעובדה שהמילה "שד" היא מילה אסורה במגזר ולכן הומצא ביטוי חרדי "סרטן נשים". למען האמת, עם זה דווקא אין לי בעיה כאישה חרדית וגם לא כאסטרטגית או כמו"ל חרדית. הציבור החרדי לא רגיל לקרוא או לדבר על חלקי גוף נשיים (פרט לנכתב במקורות, וגם שם מדלגים על הרבה פרקים), החרדים גם לא רגילים לראות תמונות נשים בעיתון ולכן על המו"לים והפרסומאים החרדים לכבד זאת ולא לנסות לחנך את הציבור.
כחלק מחודש המודעות לסרטן השד, רצתה האגודה למלחמה בסרטן לפנות גם למגזר החרדי – על כל הקשיים שעשויים להתעורר - ופנתה למשרד פרסום חרדי קרימלובסקי. האגודה ביקשה מודעה שתעורר את כלל הציבור להפסיק לסמוך על נס משמיים בכל הנוגע להתמודדות עם המחלה. האסטרטגים חשבו, הקריאייטיב הציע והסטודיו הפיק מודעה חרדית, כזו שאין בה בעיה חרדית ואפשר להכניס לכל עיתון מגזרי.
רק מה? שכחו דבר אחד - את הפמיניסטיות. היום, כשהיד קלה על המקלדת ויש לא מעט פמיניסטיות דתיות וחרדיות, מודעה לסרטן נשים עם תמונה של גבר מעוררת סערה. חלק ניכר מהמתדיינים (נשים וגברים) פשוט לא הבינו את המסר ונשארו שבויים בקונספט שאסור להציג תמונות נשים במגזר החרדי. אבל חדי עין וחכמים הבינו את המסר הנכון, שבהיעדר אישה, על פי ההלכה, הגבר מדליק נרות שבת לעצמו ולילדיו.
- סיגריות אלקטרוניות מכפילות את סיכויי הנוער להידבק בקורונה פי 5
- מחקר חדש: סיגריות אלקטרוניות עלולות להזיק למוח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המודעה של האגודה למלחמה בסרטן
אז אין לי ספק שבמודעה המדוברת לא קיימת הדרת נשים ולא החליפו את תמונת האישה בתמונת גבר, אבל - כמו"ל של עיתון שאינו חסידי - אני תוהה אם דווקא תהיה הדרת ספרדים?
ולסיום אעדכן שבדקתי את המודעה עם 10 חרדים וחרדיות שאינם חשופים לאינטרנט ולפולמוסים פמיניסטים, וגיליתי תופעה מעניינת: כולם ללא יוצא מן הכלל הבינו את המסר. אחד מהם אף סנט באשתו בחיוך ואמר לה שהוא לא מוכן להסתכן ולהדליק נרות במקומה, ולכן שתקבע עכשיו תור לבדיקה.
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
אז מה היה לנו?
1. מודעה עם קריאייטיב מעולה שנוגעת בול בקהל היעד, שהוא חרדים ודתיים שמכירים את ההלכה אבל אינם לוחמים את מלחמות הפמיניזם.
2. קבוצות פייסבוק ו-וואטסאפ חרדיות הן תת קבוצה בתוך המגזר החרדי. אל תסיקו מסקנות מהלך הרוח שם לגבי כלל המגזר.
3. באופן מפתיע התברר שחרדים מבינים קריאייטיב ואפשר לנסות לאתגר אותנו. תמיד כדאי לגבות את הקריאייטיב בתוכן שיווקי ויח"צ.
4. לגבר בפרסומת יש 5 ילדים, ואני לא נביאה. הוא מדליק 7 נרות – 2 לעצמו ולאשתו שלא נמצאת בבית, ו-5 נוספים לילדיו, אחד לכל ילד.
5. יש מודעות שנוגעות בנימי הנפש של החרדי והדתי (זה שאינו חשוף לדיונים פמיניסטים) אך מדירות תתי קבוצות אחרות בציבוריות הישראלית. רק ימים יגידו אם קמפיינים פרסומיים למגזר החרדי ימשיכו להציג רק חסידים וליטאים.
נעמה עידן היא פרסומאית העוסקת באסטרטגיה והמו"ל החרדית הראשונה (רכשה לפני כ-3 חודשים את השבועון 'יום ליום' שהוקם על ידי הרב עובדיה)
- 2.מודאג 12/10/2017 13:59הגב לתגובה זוהייתי נמנע מלפרסם מודעות להגברת המודעות לסרטן השד בקרב החרדים. יותר סרטן, פחות השרצה ואולי יבוא לציון גואל מהעדה הפרזיטית וההרסנית הזאת.
- אייס בשרות גבלס (ל"ת)יהודון 15/07/2019 19:41הגב לתגובה זו
- 1.גדי פוליטי 09/10/2017 08:53הגב לתגובה זומצד אחד משרד הפרסום עשה מודעה קריאייטיבית, בהתחשב בקהל היעד שלא מוכן לקבל כל פיתרון קריאייטיבי. המגבלות מולידות פתרונות, ופתרון מבריק כזה מעיד על חכמה גדולה ועל רגישות רבה לקהל היעד, כי בסופו של דבר מטרת הפרסום, במקרה הזה, היא להגדיל מודעות להיבט הרפואי הזה. מצד שני החברה החרדית, שידועה בסגירות שלה בנושא רעיונות חדשים, עדיין עשתה צעדים גדולים מאוד, והיום מוכנה לדבר על דברים שבעבר לא דיברה עליהם בפרהסיה. מצד שלישי, מתירנות טוטאלית אינה דבר נהדר, ובפרסום אצל החלונים לפעמים נתקלים בקמפיינים שעברו את הטעם הטוב. מצד רביעי, יותר קשה לפצח בריף פרסומי כשיש אלף מגבלות, לעומת בריף פרסומי שנותן לך יד חופשית, וכאשר פיצוח כזה קורה, הוא חגיגה גדולה.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.