סרטן השד האגודה למלחמה בסרטן
צילום: מודעה
<הרשת החרדית>

איך התקשורת החרדית מתמודדת עם קמפיין המוּדָעוּת לסרטן השד

המודעה בה לא מוצגת המילה "שד" ודווקא נראה גבר, הצליחה לעורר שיח במגזר החרדי. אשת הפרסום והתקשורת נעמה עידן על המסר, קהל היעד והאם הקמפיין עושה את העבודה
נעמה עידן | (3)

איך נראית הדרת נשים בתקשורת החרדית? התשובה עדיין בבירור תוך מגזרי, וניתן לראות את ההתלהמות בעד ונגד לעיתים קרובות. כעת, הרשת החרדית והדתית עוסקות במודעה לסרטן השד שמופיעה בה תמונת גבר חסידי.

 

נתחיל מהעובדה שהמילה "שד" היא מילה אסורה במגזר ולכן הומצא ביטוי חרדי "סרטן נשים". למען האמת, עם זה דווקא אין לי בעיה כאישה חרדית וגם לא כאסטרטגית או כמו"ל חרדית. הציבור החרדי לא רגיל לקרוא או לדבר על חלקי גוף נשיים (פרט לנכתב במקורות, וגם שם מדלגים על הרבה פרקים), החרדים גם לא רגילים לראות תמונות נשים בעיתון ולכן על המו"לים והפרסומאים החרדים לכבד זאת ולא לנסות לחנך את הציבור.

 

כחלק מחודש המודעות לסרטן השד, רצתה האגודה למלחמה בסרטן לפנות גם למגזר החרדי – על כל הקשיים שעשויים להתעורר - ופנתה למשרד פרסום חרדי קרימלובסקי. האגודה ביקשה מודעה שתעורר את כלל הציבור להפסיק לסמוך על נס משמיים בכל הנוגע להתמודדות עם המחלה. האסטרטגים חשבו, הקריאייטיב הציע והסטודיו הפיק מודעה חרדית, כזו שאין בה בעיה חרדית ואפשר להכניס לכל עיתון מגזרי.

 

רק מה? שכחו דבר אחד - את הפמיניסטיות. היום, כשהיד קלה על המקלדת ויש לא מעט פמיניסטיות דתיות וחרדיות, מודעה לסרטן נשים עם תמונה של גבר מעוררת סערה. חלק ניכר מהמתדיינים (נשים וגברים) פשוט לא הבינו את המסר ונשארו שבויים בקונספט שאסור להציג תמונות נשים במגזר החרדי. אבל חדי עין וחכמים הבינו את המסר הנכון, שבהיעדר אישה, על פי ההלכה, הגבר מדליק נרות שבת לעצמו ולילדיו.

המודעה של האגודה למלחמה בסרטן

 

אז אין לי ספק שבמודעה המדוברת לא קיימת הדרת נשים ולא החליפו את תמונת האישה בתמונת גבר, אבל - כמו"ל של עיתון שאינו חסידי - אני תוהה אם דווקא תהיה הדרת ספרדים?

 

ולסיום אעדכן שבדקתי את המודעה עם 10 חרדים וחרדיות שאינם חשופים לאינטרנט ולפולמוסים פמיניסטים, וגיליתי תופעה מעניינת: כולם ללא יוצא מן הכלל הבינו את המסר. אחד מהם אף סנט באשתו בחיוך ואמר לה שהוא לא מוכן להסתכן ולהדליק נרות במקומה, ולכן שתקבע עכשיו תור לבדיקה.

 

אז מה היה לנו?

1. מודעה עם קריאייטיב מעולה שנוגעת בול בקהל היעד, שהוא חרדים ודתיים שמכירים את ההלכה אבל אינם לוחמים את מלחמות הפמיניזם.

2. קבוצות פייסבוק ו-וואטסאפ חרדיות הן תת קבוצה בתוך המגזר החרדי. אל תסיקו מסקנות מהלך הרוח שם לגבי כלל המגזר.

3. באופן מפתיע התברר שחרדים מבינים קריאייטיב ואפשר לנסות לאתגר אותנו. תמיד כדאי לגבות את הקריאייטיב בתוכן שיווקי ויח"צ.

4. לגבר בפרסומת יש 5 ילדים, ואני לא נביאה. הוא מדליק 7 נרות – 2 לעצמו ולאשתו שלא נמצאת בבית, ו-5 נוספים לילדיו, אחד לכל ילד.

5. יש מודעות שנוגעות בנימי הנפש של החרדי והדתי (זה שאינו חשוף לדיונים פמיניסטים) אך מדירות תתי קבוצות אחרות בציבוריות הישראלית. רק ימים יגידו אם קמפיינים פרסומיים למגזר החרדי ימשיכו להציג רק חסידים וליטאים. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

נעמה עידן היא פרסומאית העוסקת באסטרטגיה והמו"ל החרדית הראשונה (רכשה לפני כ-3 חודשים את השבועון 'יום ליום' שהוקם על ידי הרב עובדיה)

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מודאג 12/10/2017 13:59
    הגב לתגובה זו
    הייתי נמנע מלפרסם מודעות להגברת המודעות לסרטן השד בקרב החרדים. יותר סרטן, פחות השרצה ואולי יבוא לציון גואל מהעדה הפרזיטית וההרסנית הזאת.
  • אייס בשרות גבלס (ל"ת)
    יהודון 15/07/2019 19:41
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גדי פוליטי 09/10/2017 08:53
    הגב לתגובה זו
    מצד אחד משרד הפרסום עשה מודעה קריאייטיבית, בהתחשב בקהל היעד שלא מוכן לקבל כל פיתרון קריאייטיבי. המגבלות מולידות פתרונות, ופתרון מבריק כזה מעיד על חכמה גדולה ועל רגישות רבה לקהל היעד, כי בסופו של דבר מטרת הפרסום, במקרה הזה, היא להגדיל מודעות להיבט הרפואי הזה. מצד שני החברה החרדית, שידועה בסגירות שלה בנושא רעיונות חדשים, עדיין עשתה צעדים גדולים מאוד, והיום מוכנה לדבר על דברים שבעבר לא דיברה עליהם בפרהסיה. מצד שלישי, מתירנות טוטאלית אינה דבר נהדר, ובפרסום אצל החלונים לפעמים נתקלים בקמפיינים שעברו את הטעם הטוב. מצד רביעי, יותר קשה לפצח בריף פרסומי כשיש אלף מגבלות, לעומת בריף פרסומי שנותן לך יד חופשית, וכאשר פיצוח כזה קורה, הוא חגיגה גדולה.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.