הגרלה מפעל הפיס
צילום: ערוץ 10

הפיס נוקם ב-10? צמצם פרסום והעביר הגרלת הלוטו ל-ynet

מנכ"ל ערוץ 10 מאשים את מפעל הפיס בנקמה בעקבות שידור סדרת תחקירים, וכיתב גם את מבקר המדינה על מכתב ששלח. בדיקת אייס מגלה כי הנתח שמקבל הערוץ בתקציב הפרסום של מפעל הפיס ירד משמעותית בשנים האחרונות
אלכסנדר כץ | (8)

האם תחקירים וכתבות ביקורתיות ששודרו בשנים האחרונות בחדשות 10, הובילו את מפעל הפיס להפסיק את שידור ההגרלות שלו בערוץ, והעברתם השבוע ל-ynet? במכתב ששלח היום מנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי ליו"ר מפעל הפיס עוזי דיין, נטען כי כך הדבר, ובנוסף - מפעל הפיס נוקם בערוץ גם מבחינת הפניית תקציבי פרסום.

 

"ב-30 באפריל נקראו בבהילות למשרד הפיס לפגישה עם עמרי לוטן המנכ"ל ודפנה נעים שאול סמנכ"לית השיווק. בפגישה הודיעו לנו העל סיום חוזה ביננו מנימוקים 'מקצועיים' - מעבר לגוף שידור עתיר רייטינג", כתב ורשבסקי לדיין. שיפרנו את הצעתו המסחרית... נענינו בשלילה. נדהמנו לגלות ביום שלישי האחרון, ששידור ההגרלה לא שודר בגוף שידור טלוויזיוני, אלא באתר האינטרנט ynet. המסקנה היחידה העולה מכך היא כי מדובר ברצון 'לנקום' בערוץ 10 על חשבון טובתו של מפעל הפיס, ובניגוד לאינטרסים שלו.

 

ורשבסקי טוען במכתבו כי מפעל הפיס מקפח בצורה שיטתית את ערוץ 10 בפרסום, מאז שהחלו שידורי המגזים 'אנליסט' של מתן חודורוב ותחקיר 'עושות חשבון' של לינוי בר גפן וסיוון קלינגוייל. "תחקירים אלה חפשו את שיטות עבודתך הקלוקלות, וקידום עניינך האישיים על חשבון הפיס, התנהלות הנחשבת גם במהלך הנוכחי", כתב ורשסקי במכתבו לדיין, שהעתקים ממנו נשלחו למבקר המדינה יוסף שפירא, שר האוצר משה כחלון ובכירי מפעל הפיס.

 המכתב של יוסי ורשבסקי לעוזי דיין

בפוסט שפרסם לפני זמן קצר, כתב חודורוב: "כך ייעשה לערוץ שהעז לחשוף מבפנים את המנגנון של מפעל הפיס. בשנים האחרונות שידרנו ב'אנליסט' סדרת תחקירים ובהם גילויים חמורים על מפעל הפיס - גוף רקוב, ששואב בשנה מעל 7 מיליארד שקלים מכספי הציבור הישראלי. הראינו כיצד תקציבי 'בימות פיס' שנועדו במקור לממן מופעי תרבות ברשויות מקומיות בפריפריה, שימשו בפועל למטרות פוליטיות ואישיות; היינו הראשונים להביא תיעוד טלוויזיוני מתוך 'החצר האחורית' של עולם ההימורים - מכונות המזל הממכרות, שהרסו את חייהם של אלפי ישראלים; דיווחנו על נסיעתו של היו"ר עוזי דיין במימון הפיס, לכנס בארה"ב שלא היה לו קשר לפעילות הארגון; חשפנו נתונים על זכיינים שהעלימו במכוון פרסים מהמנחשים; הראינו כיצד תנאי מכרזים השתנו לאחר פרסומם, כך שלפתע התאימו למי שההנהלה חפצה ביקרם; בקיצור - אספנו פיסות מידע שיחד התחברו לפאזל מסואב, על המתרחש במונופול ההימורים המתנהל תחת (אי) פיקוח ממשלתי".

 

 

 

חודורוב הוסיף: "רמז ראשון לכוונות הנקמה קיבלנו בתשובה לאחת השאילתות שהפנינו למפעל הפיס, כשהדובר תהה ב'תמימות': 'אם זו עמדתו של ערוץ 10, מדוע הוא בכלל משדר את הגרלות הלוטו פעמיים בשבוע?'. המשפט הזה, עם רמז 'דק' כפיל, לא הותיר אצלי מקום לספק: אם תמשיכו כך, הזהירו במובלע בפיס, ניקח מכם את הגרלות הלוטו שמכניסות לקופת הערוץ סכום נכבד (ביותר!) מידי שנה".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

לדבריו, "שוב הוכח כיצד כשגופים מונופוליסטיים אינם מצליחים להתמודד עם ביקורת עניינית שמוטחת כנגדם, הם מציגים לראווה את "הכפתור האדום" - היכולת להפעיל לחץ כלכלי, כמפרסם, על הגוף המשדר - במקום לשכנע בצדקתם במגרש הענייני והעיתונאי. מזל שאנחנו לא מפחדים". 

 

על פי נתוני חברת יפעת בקרת פרסום, אפשר לראות ירידה עקבית בחלוקה שלו בעוגת הפרסום. בשנת 2014 הנתח שלו עמד על 29%, שנה לאחר מכן על 24%, בשנת 2016 על 20%, ובחודשים הראשונים של 2017 – 17% בלבד. המרוויחה העיקרית היא רשת, שהחלק שלה בעוגה גדל בשנים אלו מ-25% ב-2014 ל-יותר מ-42% בחודשים האחרונים.

 

ממפעל הפיס נמסר: "ההחלטה להיפרד מערוץ 10 לאחר 9 שנים, הייתה החלטה מקצועית ובתום ההסכם איתם. התגובה שלהם היא במקרה הטוב הזויה ובמקרה הרע לשון הרע".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מ.ח 08/01/2018 23:33
    הגב לתגובה זו
    מרבית ״העובדות״ שלו לא מדויקות. מנופחות. חלקן ספקולציות שהוא לוקח עובדה מוסיף השערות משל עצמו ומציג זאת כידיעה כביכול. בתגובה שלו רואים את אותה שיטה שהוא כבר קובע שתגובה סתמית של דובר הופכת להצהרת כוונות עובדתית כביכול. סתם איש של כותרת. עיתונאי בשקל שהתואר עיתונאי גדול עליו. ילד גלצניק שמחפש כותרות ועשיית שם לעצמו על חשבון העובדות
  • 6.
    מפעל השחיתות (ל"ת)
    גיא 21/05/2017 09:58
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    דוד 19/05/2017 07:39
    הגב לתגובה זו
    מפעל הפיס מיצר הרבה עוני משפחות נהרסות ובתים רבים נמכרים וזוגות מתגרשים ואף אחד לא זוכה מלבד העובדים והמנכל של מפעל הפיס
  • 4.
    דוד 18/05/2017 22:30
    הגב לתגובה זו
    מי שולח צ'אנס או מגרד חיש גד ושולח לוטו כל הנזקקים ואנשים מהאוכלוסיה הקשה מפעל שמסדר את הכדורים לפי צרכיו והכל למען מספר. אנשים מצומצם שמרוויח מאות אלפי שקלים בחודש אל חשבון אנשים שמכרו את בתיהם התגרשו וגם חלקם התאבד צריך לסגור את המפעל שלא מיצר כלום מלבד ניירות זבל ועוני הגיע הזמן שמישהו יתעורר ויכל לחקור את הגוף המושחת והמשחית הזה
  • 3.
    הצלף 18/05/2017 18:59
    הגב לתגובה זו
    הבייתה כל העובדים האנטי ציונים האלה בושה של ערוץ
  • 2.
    מפעל הפיס = פשע מאורגן , מאפיה , עולם תחתון (ל"ת)
    מיקי 18/05/2017 18:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גיא 18/05/2017 16:21
    הגב לתגובה זו
    הגרלות מזוייפות תפנימו זאת ציבור!! יש זוכה פה ושם כדי להרשים.
  • תוכיח, אל תזרוק סיסמאות (ל"ת)
    מישו 21/05/2017 07:03
    הגב לתגובה זו
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.