רכבת ישראל
צילום: חברת נתיבי ישראל
פרסום ראשון

לגדולים בלבד? הרכבת במכרז פרסום עם תנאי סף קשוחים

עפ"י תנאיו, המכרז מוגבל למשרדים הגדולים ביותר כאשר הרכבת דורשת 5 שנות ניסיון כמשרד פרסום, מחזור של לפחות 100 מיליון ש' לפי מחירי יפעת, לקוח אחד לפחות בהיקף של 45 מיליון, ועוד
משה בנימין | (1)

שנתיים וחצי לאחר סיום ההתקשרות עם ראובני פרידן - משרד הפרסום האחרון שזכה בתקציב הפרסום של רכבת ישראל במכרז - הרכבת יוצאת רשמית למכרז חדש על תקציב הפרסום שלה. פרסום המכרז יוצא בסמיכות למינויו של שחר איילון, לשעבר סגן מפכ"ל משטרת ישראל ומפקד מחוז תל אביב לתפקיד מנכ"ל הרכבת. 

עם סיום ההתקשרות לפני תום החוזה בין ראובני פרידן לרכבת, הועבר הטיפול בפעילות הפרסום שלה לידי משרד הפרסום פיגמנט, שהיה אחראי לצד ראובני פרידן על חלק ה-BTL של הקמפיין. על רכש המדיה הופקדה לשכת הפרסום הממשלתית ובשנה החרונה אף ביקשה הרכבת לרכוש את המדיה באופן עצמאי כשהיא נעזרת בשירותיה של חברה 'בקרה' העצמאית, בבעלותה של גלית ליבר

תקופת ההתקשרות עם הזוכה במכרז הנוכחי תהיה לשנה, עם אופציה להארכה מקסימלית ל-24 חודשים בלבד. במסמכי המכרז מציינת הרכבת כי עם פתיחת המעטפות ייבחן נסיון העבר שלה, במידה וקיים, עם המשרדים המתמודדים. סעיף זה מגיע על רקע היסטוריה רצופת משברים של הרכבת עם ספקי הפרסום שלה, כולל סערות תקשורתיות בזמן מכרזים. עוד מציינת רכבת ישראל כי היא שומרת לעצמה את הזכות לפסול את השתתפותו של משרד פרסום על רקע זה, לאחר שימוע שייערך למשרד שבו יוכל לשטוח את טענותיו בפני ועדת המכרזים.

בין תנאי הסף שמחייבת הרכבת: ניסיון של 5 שנים כמשרד פרסום בעל היבטים אסטרטגיים וקריאייטיביים, מחזור של לפחות 100 מיליון שקל על פי מחירי יפעת בקרת פרסום ב-2015, לקוח אחד לפחות בהיקף של 45 מיליון שקלים לפי מחירי יפעת ותקציב דיגיטל של לפחות 10 מיליון שקלים, גם כן לפי מחירי יפעת. כמו כן נדרש היקף עבודה של לפחות 2 מיליון שקל במצטבר בגוגל ופייסבוק ב-2015. הרכבת תבחן את ההצעות השונות לפי חלוקת ניקוד שווה של 50% להצעת המחיר ו-50% להצעת האיכות. מועד ההגשה האחרון להתמודדות במכרז נקבע ל-23 בינואר 2017. 

לעשירייה הראשונה בלבד

בדיקת דירוג יפעת לסיכום שנת 2015 מעלה כי המשרדים שיוכלו להתמודד במכרז, לפחות על פי התנאי של היקף המחזור, הם משרדי העשירייה הראשונה בלבד. ליאו ברנט שחותם את העשירייה הראשונה ב-2015 סגר את השנה עם מחזור של 111 מיליון שקלים. מעליו בדירוג ניצב ברוקנר יער לוי עם 123 מיליון שקלים, ובהמשך הדירוג: גליקמן שמיר סמסונוב, ראובני פרידן, גיתם BBDO, יהושע TBWA, באומן בר ריבנאי, אדלר חומסקי ומבקום הראשון מקאן תל אביב.

משרדי העשירייה השנייה שמתחילים עם דרורי ארועטי ברמן במקום ה-11, בהיקף מחזור שנתי של 94.2 מיליון שקלים לא יוכלו לגשת למכרז. כמו גם LEAD, ענבר מרחב, אברהם, JWT, לעומק התודעה ועוד.

לפחות על פי יפעת בקרת פרסום, נראה כי הדרישה של הרכבת למחזורי פעילות גבוהים ולקוח שעומד על 45 מיליון שקלים, מיישרת קו עם היקפי הפרסום הגבוהים שלה בשנה החולפת. בשנת 2016 עמד התקציב על כ-38 מיליון שקלים במחיר מחירון של יפעת המהווים בפועל כ-10 מיליון שקלים. על פניו מדובר בתקציב שכל משרד פרסום ירצה לצרף לשורותיו, מה גם שמכיוון ומדובר בגוף ללא מתחרה, החשש לתקציבים מתנגשים בקרב משרדי הפרסום הגדולים מנוטרל לחלוטין.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נראה שמנסים להוציא את מנצ' מהתמונה (ל"ת)
    מריח כמו מכרז מכור 13/12/2016 21:54
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.