הסינים הולכים להשתלט על עולם הרכב החשמלי - BYD בראש
בשנים האחרונות, תחום הרכב החשמלי פרץ לחיינו בסערה - טסלה, מכוניות היברידיות ואפילו אוטובוסים חשמליים נהיו חלק מהנוף הישראלי, והשם החם ביותר לאחרונה הוא BYD BYD COMPANY LTD ADR . החברה הסינית היא מיצרניות הסוללה הגדולות בעולם, ומאיימת להשתלט גם על שוק הרכב. בשנת 2022 מכרה החברה מעל 1.85 מיליון רכבים חשמליים, כשהרוב המוחלט חשמליים לחלוטין (מעל 940 אלף), והשאר היברידים. לשם השוואה, טסלה מכרה מעל 1.3 מיליון רכבים חשמליים מלאים, או בשמם הרשמי, BEV.
החברה הסינית, ששולטת בשוק הרכב החשמלי בסין, נכנסה לשוק האירופי ולישראל באוקטובר האחרון והביאה איתה הצלחה מיידית - ברבעון האחרון של 2022, והראשון שלה בישראל, נמסרו יותר מ-3.7 אלף רכבים וסייעו למקם את BYD במקום השלישי ברשימת הרכבים החשמליים הנמכרים ביותר בשנת 2022 כולה, אחרי ג'ילי (מעל 6.8 אלף) וכמובן טסלה (6,047 רכבים). ברבעון הראשון של 2023, עקפה BYD את המתחרות ומסרה מעל 5.8 אלף רכבים, מה שמיקם אותה במקום החמישי והמרשים ברשימת הרכבים הנמכרים ביותר, כולל רכבי בנזין. המגמה נמשכת גם באפריל ומאי. BYD מעל יתר הרכבים.
BYD רוצה לכבוש את העולם
רכב הדגל של החברה הוא ה-Atto 3. הוא מגיע עם 204 כוח סוס, טווח הנסיעה שלו מגיע עד 420 ק"מ, והוא מסוגל להאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 7.3 שניות. המסך שלו בגודל 12.8 אינץ', וניתן לסובב אותו לצורה אנכית. הוא מציע מספר מרשים של פיצ'רים, בין השאר מערכת שמע וקול מרשימה, ומידע אודות הנסיעה. הדגם מגיע עם גג פנורמי מושבים קדמיים מחוממים, ומספר גימיקים נחמדים נוספים, כמו מערכת תאורה סביב הרמקולים ומיתרי גיטרה בדלתות הרכב שעליהן ניתן לפרוט ומשמשות כשטח האחסון לבקבוקים וכדומה. מחיר ה-Atto 3 נע טיפה מעל 164 אלף שקל, אך צפוי לרדת, כפי שהכריזה החברה כזכור.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ירידה במכירות החודשיות של BYD; המניה נפלה 40% מהשיא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דגם ה-Atto 3. מתוך BYD האתר הרשמי
הדגם השני שמציעה החברה הוא ה-Tang, רכב משפחתי בכל רמ"ח איבריו. הדגם מגיע עם שבעה מושבים ששניים מהם מתקפלים בעת הצורך, כדי לרווח את תא המטען. ה-Tang מגיע עם 512 כוח סוס וצמד מנועים, טווח הנסיעה שלו מגיע עד 400 ק"מ והוא מאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 4.6 שניות. לדגם מערכת תאורה משודרגת וכל שאר הפיצ'רים של ה-Atto 3. מחיר הדגם נע מעט מעל 316 אלף שקל.
ה-Tang, מתוך BYD האתר הרשמי
הדגם השלישי והאחרון שמציעה החברה הוא ה-Han, הדגם היוקרתי מתוך הקטלוג. הדגם מגיע עם 518 כוח סוס וטווח נסיעה של עד 521 ק"מ. הדגם מאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוך מהירות מרשימה של 3.9 שניות, והמסך שלו גדול משל הדגמים האחרים - 15.6 אינץ'. בשונה מהדגמים האחרים, ב-Han מובנה מסך נוסף, בידית המחברת בין המושבים האחוריים, שגם הם (וההגה) מחוממים, פיצ'ר שלא ניתן למצוא בדגמים הנוספים. מחיר הדגם נע מעט מעל 335 אלף שקל.
דגם ה-Han, מתוך BYD האתר הרשמי
בנוסף, צריך להזכיר את אחד הפיצ'רים המרכזיים, שמגיע עם כל קניית רכב - האפליקציה של BYD. דרכה ניתן למצוא פרטים על הרכב, לנעול ולפתוח אותו (גם את הגג הפנורמי), לחמם את הכיסאות ואפילו להדליק את המזגן מרחוק. החברה מציעה שישה מרכזי שירות רשמיים, בבאר שבע, חולון, נצרת, חיפה, פתח תקווה ורחובות. ולגבי המניה? כרגע נסחרת ב-63.25 דולר - עלייה של 24% מתחילת השנה ושלווי שוק של 100.5 מיליארד דולר. גם עם תמיכתו של וורן באפט שמחזיק בנתח גדול מהחברה (אך מוכר לאחרונה), נראה ש-BYD בדרך קדימה להשתלט על עולם הרכב החשמלי.
מסירות בארץ - הטבלה לא משקרת
בינואר-מאי השנה מכרה BYD כמות מרשימה של 8,497 רכבים. וזה עוד לפני שהמיני ודגמים נוספים של החברה אמורים להיכנס לארץ בהמשך. שנייה בדירוג ג'ילי עם 4,091 מסירות. טסלה רק במקום הרביעי עם 1,864 מסירות, אבל זה נובע בין היתר מכך שאין מלאי של רכבים. ברגע שיגיעו הרכבים הם ימסרו וטסלה צפויה לעלות בדירוג
מחירי הרכבים החשמליים עדיין גבוהים יחסית ביחס לרכבים על בנזין, אבל אנליסטים בעולם טוענים שזה זמני. מתחילת השנה היו הפחתת מחירים ניכרות מצד טסלה כשגם BYD החלה לאחרונה להוריד מחירים בעולם כשזה יכול להיות רמז עבה להפחתת מחירים גם בארץ.
מכל מקום, כדי להתחרות גם ברכבים המסורתיים החברות האלו צפויות להוריד את המחירים עד "לשוויון" כשבמקביל עלויות חומרי הגלם והסוללות במגמת ירידה בזמן האחרון.
הפחתות המחירים, לצד היתרון הגדול ברכבים חשמליים לאיכות הסביבה, מביאים לגידול משמעותי במכירות רכבים אלו כשבארץ היקף הרכבים החשמליים מתקרב ל-20% מסך המכירות של רכבים. באירופה זה הרבה יותר, כשבמדינות המובילות הרכבים החשמליים מהווים כבר את רוב הרכבים הנמכרים.
- 5.המון תקלות ברכבים שלהם.. מה יהיה איתם? (ל"ת)מייק 08/06/2023 12:12הגב לתגובה זו
- 4.טוב מאוד, חבל שהם לא משווקים בארץ באופן עצמאי. (ל"ת)ישראלי 07/06/2023 07:28הגב לתגובה זו
- 3.שרוני 06/06/2023 15:08הגב לתגובה זושנתיים וכבר לא רלבנטי. המחירים יצללו. כל מי שקנה יחשוק בדבר הבא ...
- 2.אלון 06/06/2023 13:55הגב לתגובה זואני לא מתכוון ליצרנית סוללות BYD אלא המכוניות. מה הסימול בנאסדק ?
- משה 06/06/2023 15:57הגב לתגובה זונסחרת בotc לא בשוק המרכזי למעשה המניה נסחרת בהונגקונג (וגם בשנגחאי ) בנסדק אתה למעשה סוחר במניה ההונגקונג מאחר וbyd לא הונפקה מעולם בארהב
- BYDDY BYDDF (ל"ת)אריה 07/06/2023 08:05
- חן 06/06/2023 15:40הגב לתגובה זואלא בסין
- 1.גנבי הרכב יפרקו את המצברים צריך לרשום מס' ברישיון הרכב (ל"ת)אברמזון 06/06/2023 13:47הגב לתגובה זו
רשות המסים: מס הקנייה על רכבים חשמליים יעלה - מה יהיה המס על רכבים שונים?
בעוד כשבועיים ייכנסו לתוקף שינויים משמעותיים במס הקנייה על רכבים חשמליים. לפי הצו החדש, מס הקנייה על רכבים חשמליים יעמוד על 45% עם תקרת הטבה של 35 אלף שקל, במקום 50 אלף שקל כפי שהיה בשנת 2024. המשמעות היא כמובן העלאת סכום הרכישה - בטבלה למטה תראו את העלייה במס לפי סוגי רכב.
עליית מסים עם צמצום בהטבות
בנוסף, בעוד שמס הקנייה על רכבים חשמליים היה אמור לעלות ל-83% ב-2025, הצו מבקש להמשיך את מתווה המס המופחת על רכבים חשמליים עד לשנת 2027. אבל, הצו מציע צמצום בהטבת המס לרכבים לא חשמליים, בהתאמה לדרגת זיהום האוויר שלהם, ומבצע שינוי במיסוי הירוק הכללי, במטרה לעודד רכישת רכבים עם פחות זיהום.
השינויים הצפויים במיסוי הירוק יביאו להחמרה במס הקנייה עבור רכבים מזהמים, במיוחד עבור רכבים בדרגות הזיהום הגבוהות ביותר. המטרה היא ליצור תמריץ לרכוש רכבים פחות מזהמים, כאשר ההטבות יצומצמו לרכבים שאינם חשמליים, ויוספו להם תוספות מס בהתאם לרמות הזיהום.
בשנת 2025, בנוסף לצמצום ההטבות, תוכל להיות תוספת של 750 שקל למס הקנייה על רכבים מזהמים, מה שיביא לעליית המחיר של רכבים אלה. בעוד שהרכבים החשמליים ייהנו מהטבה נוספת ויוכלו להימנע מהעלאות המיסוי עד 2027, במטרה להמשיך ולעודד את המעבר לרכב חשמלי, המיסוי הכללי ידרבן את הציבור לבחור ברכבים פחות מזהמים מתוך הקטגוריות השונות.
החמרת התנאים על רכבים מזהמים
בנוסף, הצו החדש מציע התאמות במיסוי גם לגבי רכבים בדרגת זיהום 15, הקבוצה המזהמת ביותר, כאשר מוצע לפצל את קבוצה זו לשלוש רמות מיסוי נפרדות עם תוספת מס עולה. הצעדים הללו מצביעים על כוונה ברורה להחמיר את המיסוי על רכבים מזהמים, תוך שמירה על הטבות משמעותיות לרכבים חשמליים, בכדי להמשיך ולעודד את המעבר לכלי רכב פחות מזהמים.
העלאת המס לסוגי רכבים שונים:

