כצפוי: הפד' העלה את הריבית ב-0.5%, יחל לצמצם המאזן
הבנק המרכזי האמריקאי, הפדרל ריזרב, ממשיך את הקו ומעלה שוב את הריבית. אבל אם לפני חודש וחצי הוא העלה את הריבית ב-0.25%, כעת הוא ממשיך בקו בצורה אגרסיבית יותר וכפי שצפו הכלכלנים הוא מעלה את הריבית ב-0.5%, כך שהריבית תעמוד כעת בטווח של 0.75%-1%. המטרה של העלאת הריבית היא לנסות ולצנן את האינפלציה שהגיעה כבר לקצב שנתי של 8.5%, נתון שלא נמדד יותר מ-40 שנה. בשעה זו השווקים מגיבים בצורה חיובית להודעת הפד' כאשר הנאסד"ק עולה ב-0.2% ואילו הדאו עולה ב-0.5% וה-S&P500 עולה ב-0.6%. (עדכון ל-22:00: בעקבות דבריו של פאואל השוק קופץ ב-1.6-1.8%)
במקביל, הפד' הודיע כי יתחיל לצמצם את המאזן העצום שלו. בעקבות משבר הסאב פריים המאזן גדל ל-4 טריליון דולר, ובעקבות הקורונה הפד' נאלץ לרכוש עוד טריליוני דולרים והמאזן זינק עד ל-9 טריליון דולר ובשוק יש מי שאומרים שהפד' למעשה הוא זה שמחזיק את השווקים. כעת מודיע הפד' כי החל מה-1 ביוני הוא יחל לקצץ 30 מיליארד דולר בחודש של אג"ח ממשלתי וכן 17.5 מיליארד דולר של ניירות ערך מגובי משכנתאות. בחלוף שלושה חודשים, כלומר החל מספטמבר הקצב יעלה לצמצום של 60 מיליארד ו-35 מיליארד בהתאמה.
בשוק מצפים להמשך העלאת ריבית עד לסביבות ה-3%-3.25% בתוך כשנה, וגם בחודש יוני צופים העלאה נוספת של 0.5% ויש מי שמדברים אפילו על 0.75%, ולאחר מכן המשך העלאות כנראה בחודשים יולי, ספטמבר נובמבר ודצמבר. הפגישה הבאה של הפד' תתקיים ב-14 וב-15 ביוני.
במסיבת העיתונאים של הפד', שלל פאואל כי העלאת הריבית ב-75 נקודות בסיס בכל פעם היא אפשרות ואמר כי "שבעים וחמש נקודות בסיס איננה משהו שהוועדה שוקלת באופן פעיל, אבל מהלכים של 0.5% כן צריכים להיות על השולחן בשתי הפגישות הבאות". פאואל חזר על כך שהפד מחויב להוריד את האינפלציה. לדבריו "האינפלציה גבוהה מדי ואנחנו מבינים את הקושי שהיא גורמת, אנחנו מתקדמים במהירות כדי להוריד אותה בחזרה". הוא ציין את נטל האינפלציה על אנשים בעלי הכנסה נמוכה, ואמר: "אנחנו מחויבים מאוד להחזיר את יציבות המחירים. הכלכלה האמריקאית חזקה מאוד וממוקמת היטב כדי להתמודד עם מדיניות מוניטרית הדוקה יותר".
- IBI: הציפיות להפחתות ריבית בארה"ב אופטימיות מדי
- פרוטוקול הפד': האם האינפלציה באמת בדרך למטה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפני כן, בהצהרה הרשמית הפד' ציין את הירידה בפעילות הכלכלית ברבעון הראשון, כאשר זו התכווצה ב-1.4% ברבעון הראשון של השנה, וכן כי האינפלציה "נשארת גבוה". מנגד, ציין הפד' כי "ההוצאות של משקי הבית וההשקעות העסקיות נותרו חזקות".
צפו בשידור החי:
- 17.רובי 05/05/2022 17:26הגב לתגובה זומאסיבית
- 16.אני בלונג גרמניה בכסף רב לא דואגת (ל"ת)זהבית 05/05/2022 13:15הגב לתגובה זו
- 15.לא משנה ריבית השוק יטוס (ל"ת)חיים ליכט 05/05/2022 13:15הגב לתגובה זו
- 14.האינפלציה תיגדל בחודש הבא זה9 (ל"ת)תמיר 05/05/2022 13:14הגב לתגובה זו
- 13.השורטיסטים לא יזוזו למדדים רק מפסידים (ל"ת)תמיר 05/05/2022 13:13הגב לתגובה זו
- 12.לא יעזור לכם העליות ימשכו . (ל"ת)פיני כהן 05/05/2022 13:12הגב לתגובה זו
- 11.לילי 05/05/2022 12:27הגב לתגובה זוכדי לרסן אינפלציה של 8.5% בשנה צריך ריבית ראלית של 2-3% . כלומר ריבית 10% לפחות .
- 10.לילי 05/05/2022 09:56הגב לתגובה זוהשוק פחד שהפד יצהיר על אי רכישה של אג"ח . היות שהפד התחייב לצמצם את הנכסים ברשותו ב 47 מליארד הפד התחייב שאיגרות חוב שיגיעו לפירעון מעל 47 מיליארד יושלמו ברכישה של חדשות .
- 9.היו שורטיסטים ? אז היו . לא קיימים (ל"ת)מוטי כהן 05/05/2022 04:42הגב לתגובה זו
- 8.שלום ריבית להיתראות נדלן ובורסה (ל"ת)כולם מוכרים בשקט ששש 04/05/2022 22:43הגב לתגובה זו
- 7.שלום ריבית להיתראות נדלן ובורסה (ל"ת)כולם מוכרים בשקט ששש 04/05/2022 22:38הגב לתגובה זו
- 6.המבין 04/05/2022 22:36הגב לתגובה זונראה מחר את השוק מתרסק.
- 5.נו מה לא ברור 04/05/2022 21:38הגב לתגובה זוובחודש הבא, שוב חצי ואז כאן ואז שם ואז כאן
- 4.פאול הוא בטוח לא וולקר! (ל"ת)רבקה 04/05/2022 21:25הגב לתגובה זו
- 3.רבותי כוננות 04/05/2022 21:13הגב לתגובה זורבותי כוננות
- 2.כלכלה חדשה. רבית עולה =בורסה עולה. בדיחהההה (ל"ת)מוטי 04/05/2022 21:08הגב לתגובה זו
- 1.בהצלחה לממונפי הנדל"ן (ל"ת)כלכלן 04/05/2022 21:08הגב לתגובה זו
- רוני 05/05/2022 13:32הגב לתגובה זואני חושב שהעלאת ריבית דווקא עושה טוב לבורסה אנשים יפסיקו להשקיע בנדלן ויזרמו כסף לבורסה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
