היועמ"שית מציבה מכשול בפני מיזם הסטרימינג FREETV
מיזם הסטרימינג FREETV ניצב בפני מכשול לא פשוט בכלל. לשכתה של היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, שלחה חוות דעת למועצת הרשות השנייה שמקשה על אישור המיזם של קשת ו-RGE.
היועץ המשפטי של הרשות השנייה, עו"ד אופיר ביתן פנה ליועצת המשפטית לממשלה, לגבי שתי סוגיות משפטיות. הראשונה הייתה האם אחזקה של קשת במיזם אינטרנט שאינו מפוקח ולא עבר חקיקה בנושא, נחשבת לבעלות צולבת. והשנייה היא האם על מועצת הרשות השנייה להמתין עם החלטתה בעקבות החקיקה שמתכוון שר התקשורת יועז הנדל לגבי הפיקוח על השידורים על גבי האינטרנט.
עו"ד אופיר למשל לא התייחס בבקשה לייעוץ, לגבי הפרשנות לסעיף ברישיון גופי השידור הקובע כי על מועצת הרשות לאשר כל פעילות נוספת של גוף שידור, גם אם אינה קשורה ישירות לתחום השידורים הליניאריים. במצב הנוכחי, מיזם הסטרימינג הוא פעילות נוספת, על אף שהוא יפעל על בסיס האינטרנט, שאינו מפוקח על ידי הרשות השנייה. הפרשנות של עו"ד ביתן הייתה שניתן לאשר את המיזם.
על פי חוות הדעת שנשלחה על ידי עו"ד עדי ליברוס מלשכת המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד מאיר לוין, אישור המיזם מצריך בדיקות מקיפות יותר שמתייחסות לשוק השידורים בכלל. חוות הדעת התייחסה בין היתר לאפשרות שמיזם כזה עשוי להוביל להיווצרות מונופול בשוק הדעות.
- האיום הוסר: נדחתה עתירת הוט נגד מיזם freeTV
- FreeTV רוצה לנגוס ב-YES ובהוט. מה המחיר והאם היא תצליח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
את חוות הדעת שהתקבלה מהייעוץ המשפטי לממשלה, הקריא לחברי המועצה היו"ר עדן בר טל במהלך ישיבה שהתקיימה ביום רביעי האחרון. באותה ישיבה אמור היה המיזם לקבל אור ירוק מחברי המועצה, אולם אותה חוות דעת חדשה הקפיאה את ההחלטה, ועשויה לגרום לדחייתה לפרק זמן לא ברור. אחד הנוכחים בישיבה אמר ל"ביז מדיה": "חוות הדעת של היועמ"שית מצביע על כך שמה שקשת טוענת כי מדובר בפרוצדורה שרק צריך לאשר אותה, לא מאד מדויק. יש צורך לבדוק את כלל השוק".
בקשת טענו לאורך כל הדרך כי אישור המיזם יתרום לתחרות בשוק השידורים בישראל. בין היתר התבססו שם על האישור שהתקבל כבר לפני יותר מחצי שנה ברשות התחרות. בקשת הפעילו לחץ על המועצה לאשר את המיזם, בטענה כי הדבר יוביל לחיסכון של כ-2,000 שקלים בשנה לבית אב. לצד זאת טענו בקשת כי הדבר יתרום ליצירה המקורית, ושקשת 12 תמשיך במחויבויות הרגולטוריות שלה.
חוות הדעת של היועמ"ש של הרשות עו"ד ביתן, הייתה כאמור מקלה: היא התמקדה באפשרות שאישור המיזם שיתרום לכאורה לחיסכון לציבור, יפגע במחויבויות של קשת בתחומי התוכן - כלומר בשידור תוכן ישראלי מקורי וחדשות, והעריכה שלא כך הדבר. ביתן קבע בחוות הדעת שלו כי FREETV לא יוצר חשש לסוגיית בעלות צולבת. בסופו של דבר קבע ביתן כי הרשות יכולה לאשר את המיזם הזה שאינו מסכן את המשך פעילותה של קשת.
- מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?
- מאסטר שף היא התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
עו"ד ליברוס קבעה כי בשל קוצר הזמן, לא ניתן לבחון לעומק את טענתו של עו"ד ביתן, וכי יש צורך בארכה לכך. בנוסף, קבעה עו"ד ליברוס כי על הרשות השנייה לא להתייחס רק לעמידה של קשת במחויבות התוכן שלה, כפי שנקבע ברישיון, אלא יש צורך לבחון את ההשלכות על השוק עצמו. "זוהי שאלה בעלת חשיבות", כתבה ליברוס לגבי הפרשנות של ביתן על יכולות העמידה של קשת במחויבות התוכן, "ואולם נציע כי תבחן אם על המועצה לשקול גם אם אישור הבקשה יתרום להגשמת תכליות היסוד בדבר שוק שידורים מגוון, מהימן, תחרותי, איכותי ופלורליסטי, או שמא יעודד מגמות הפוכות. יש לתת משקל לשיקולים אלו ולנקודת האיזון ביניהם. הבחינה צריכה להתקיים על בסיס תשתית עובדתית ומקצועית רחבה". ליברוס כתבה כי על הרשות השנייה "להבטיח פלורליזם וחופש ביטוי, מגוון דעות, ומניעת מונופול בשוק הדעות שמקורו ב'שליטה הומוגנית בכלי תקשורת'".
כך, במקום שהרשות השנייה תאשר את המיזם שצפוי לעלות לאוויר בחלק האחרון של השנה, כעת על הרשות השנייה לפתוח בסדרת בדיקות עמוקה ורחבה יותר לגבי ההשפעה של אישור FREETV על השוק, ובפועל – על כוחה של קשת בשוק זה, עם ערוץ ברודקאסט חזק, חברת חדשות עם רייטינג הגבוה משמעותית מהמתחרות שלה, אתר החדשות N12 ואתר MAKO הפופולאריים, ומיזם סטרימינג שכולל בין היתר את ערוץ הספורט החזק בישראל, ושותפה שמחזיקה ברישיון להפעיל את ערוץ כנסת.
בחזית ההתנגדות למיזם של קשת עמדו חברות הטלוויזיה הרב-ערוציות HOT ו-yes, שטענו כי החוק אוסר על ערוצי טלוויזיה להחזיק בפלטפורמות שידור נוספות. החשש בקרב HOT ו-yes הוא שמיזם כזה יפגע בהן וימשוך מנויים לשירות הטלוויזיה החדש והמוזל של קשת. גורמים בתעשיית הטלוויזיה מזכירים את ההתנגדות של קשת למהלך של נטפליקס לשדר פרסומות, דבר שיפגע בערוצי הברודקאסט הישראלים, בעוד שעד כה טענו בקשת כי עולם הסטרימינג הוא עולם חופשי. כזכור, שוק הפרסום בטלוויזיה נשלט בצורה אבסולוטית על ידי קשת, עם נתח פרסום של כ-65%-70%.
.
עוד על הסטרימינג של קשת:
* נמשיך לא לצפות בעשרות ערוצים ולשלם סתם על חבילות מיותרות?
* מלחמת הסטרימינג: על מה בדיוק רבים HOT וקשת?
.
ולצד זאת, יש לציין כי חוות הדעת של היועצת המשפטית לממשלה היא חוות דעת. על הרשות השנייה והמועצה לקחת את חוות הדעת הזו לתשומת ליבה, אולם חברי המועצה עדיין יכולים להחליט כי הם מוסמכים לאשר את המיזם גם בתנאים הנוכחיים. מאידך, חוות הדעת של היועצת המשפטית לממשלה יכולה לשמש בהמשך הדרך את המתנגדים למיזם, למשל HOT, בפנייה לערכאות משפטיות. במידה וכך יהיה הדבר, תתקשה המדינה להגן על החלטת מועצת הרשות השנייה.
מהרשות השנייה נמסר: "הרשות כרגולטור עצמאי מנהלת הליך היוועצות עם גורמי הממשלה, לרבות משרד המשפטים בעניינים שונים. במסגרת הליך זה העבירה הרשות פנייה לגבי כמה נושאים בסוגיה הנדונה, ומשרד המשפטים התייחס אליה - כמקובל בהליכי היוועצות מעין אלה. כלל ההליך נמצא עדיין בעיצומו, כולל הדיונים, הבדיקות וגיבוש חוות הדעת המקצועיות. משיסתיים גיבוש חוות הדעת המקצועיות וכלל ההליך תפורסם החלטת המועצה. כל אמירה אחרת סותרת את עובדות המקרה".

מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?
פטריק דרהי רוצה למכור את הוט. לא בטוח שיש הרבה קונים, בינתיים הוא מקבל הצעות לרכישת הוט מובייל.
שוק הסלולר הישראלי, שסבל בשנים האחרונות מירידת מחירים דרמטית ומתחרות עזה, עומד שינויים. הוט מובייל, אחת מארבע המפעילות הגדולות עם כ-2 מיליון מנויים ונתח שוק של כ-17%, עשויה לשנות את מפת התקשורת. מכירתה על ידי קבוצת אלטיס שבשליטת הטייקון שפשט רגל בצרפת עשויה לא רק להקל על חובותיו העצומים של דרהי, אלא גם לשנות את המפה התחרותית.
קבוצת גיל שרון מתעניינת בהוט מובייל
גיל שרון, שכיהן כיו"ר בזק וכמנכ"ל גולן טלקום מוביל קבוצת משקיעים שהגישה הצעה לא מחייבת לרכישת הוט מובייל תמורת 1.4 מיליארד שקל. ההצעה הוגשה לאלטיס, והיא כוללת שותפות עם גופים מוסדיים מובילים: לאומי פרטנרס, הראל ביטוח, מנורה מבטחים ומור ביטוח.
המוסדיים יזרימו את רוב ההון, בעוד שרון יכהן כשותף כללי ומנהל תפעולי ראשי. הוא לא מזרים כסף אישי בשלב זה, אך יקבל אופציות להשתתפות עתידית אם העסקה תצליח. האסטרטגיה של הקבוצה של שרון מבוססת על התייעלות מהירה: הוט מובייל סובלת מרווחי רווח נמוכים עקב תחרות מחירים, אך בעלת בסיס מנויים יציב ותשתיות 5G מתקדמות. הוא מתכנן להגדיל הכנסות דרך שדרוג חבילות משולבות, סלולר, אינטרנט ביתי וטלוויזיה, ולהפחית עלויות תפעוליות ב-20%-30%. אם העסקה תתגבש, שרון יפרוש מתפקידו כיו"ר IBC, מיזם הסיבים האופטיים, כדי למנוע חשש מניגוד אינטרסים, שכן מנורה ומור מחזיקות גם שם.
אלא שפלאפון, זרוע הסלולר של בזק, הגישה הצעה גבוהה בהרבה - 2 מיליארד שקל. השאלה אם הרגולטור יסכים לעסקה כזו שתוביל את החברה הממוזגת לנתח שוק של כ-36%. מיזוג עם הוט מובייל ייצור שחקן עם נתח שוק גדול כשסלקום הבאה בתור עם 28%.
- פרטנר שוקלת לרכוש את פעילות הלקוחות העסקיים של הוט
- פלאפון רוצה לרכוש את הוט מובייל ב-2 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרון רכש לפני כ-8 שנים את גולן טלקום יחד עם האחים זלקינד ב-350 מיליון שקל, והפך אותה ממפעילה קטנה לחברה ששווה פי כמה ונמכרה לסלקום במחיר של פי 3. המוסדיים כנראה מאמינים שהוא יעשה זאת שוב בהוט מובייל.
פטריק דרהי, חובות ומניעים
מאסטר שף עונה 12. קרדיט: אתר מאקומאסטר שף היא התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים
הרייטינג חזר לסורו, עם חדשות 12 כמהדורה המרכזית הנצפית ביותר ומאסטר שף, ריאליטי אוכל שעומד בראש הפריים טיים
בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 16.1% רייטינג ו-403 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 7.7% רייטינג ו-221 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-115 אלף צופים,
ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 114 אלף צופים ו-4.1% רייטינג.
פריים טיים
להיטים ותיקים זה תמיד טוב, וכך גם היה עם "מאסטר שף" עונה 12, ששודרה אמש, והיתה בראש, עם רייטינג של 15.4% רייטינג ו-415 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים"
שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, שהונחתה אתמול על ידי איתמר פליישמן, ועמדה על 7.6% רייטינג עם 209 אלף צופים. במקום השלישי היה כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד
הציבורי, ועמד על 7.2% רייטינג ו-163 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 13, עם "ווארט", שעמד על 7% רייטינג ו-173 אלף צופים.
תכניות הבוקר והצהריים
מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את
הרצועה, עם 3.8% ו-85 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים, עם 2.6% רייטינג ו-53 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת שהדביקה פערים ונצמדה למקום השני עם העולם הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-51 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, אך התחרות בין 14 ל-12 נותרת צמודה, כשהפעם משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.7% ו-53 אלף צופים, ואילו "על הבוקר" עם נוי בר, היה אחריו עם 1.7% רייטינג, ו-53 אלף צופים. במקום
האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-35 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, ואלמז עם 14 בצהריים של חדשות 12, היתה על 3.4% ו-65 אלף צופים, אחריה היה האולפן הפתוח של עם בועז גולן עמד על 3.2% רייטינג
ו-6* אלף צופים, ואת הרשימה סגר משדר מיוחד עם מאיה ראכלין שהיה עם 1.1% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד.
