האם אנחנו בתחילתו של "מחזור על" בשוק הסחורות העולמי?
בקיץ שעבר, כשהזהב חצה את רף ה-2,000 דולר והגיע לשיא של קרוב ל-2,070 דולר היו לא מעט אנליסטים שחזו שהזהב ימשיך לשבור שיאים. חלקם אפילו אמרו שיגיע ל-3,000 דולר. מאז אוגוסט האחרון ירד הזהב ב-11% בדיוק, כשנכון לכרגע מחיר החוזים העתידיים לאונקייה עומדים על 1,842 דולר. עם זאת, ב-12 החודשים האחרונים הזהב עולה בלמעלה מ-20%.
גם הכסף, שחווה לאחרונה ראלי נאה, עלה בשנה האחרונה בלא פחות מ-54%. פרט לנפט, שגם הוא עולה מאז שבחודש אפריל הגיע לשפל שאיש לא חשב שאפשרי: מחיר שלילי של 38 דולר עד שנסגר על 11 דולר לחוזה, כשבוחנים את מרבית הסחורות, רואים שהן גם עלו ועלו. מחירי המתכת (Iron-Ore) עלו בדצמבר על רקע חולשה בכרייה בברזיל מוכת הקורונה וסערה שהשביתה את נמלי אוסטרליה, ספקית המתכת הגדולה בעולם.
עוד דוגמאות? בבקשה. כותנה מס' 2 עלתה מ-68.5 דולר ל-50,000 פאונד, ללמעלה מ-85 דולר. כלומר עלייה של 24.2%. 5,000 בושלים של תירס אמריקאי עלו ב-12 החודשים האחרונים מ-383 דולר ל-533 דולר, או 39.2%. גם החיטה בארה"ב עלתה בקרוב ל-18%. מחירי חומרי הבנייה הבסיסיים עלו לפחות ב-10% ב-2020. הסויה גם עלתה ב-50% בשנה האחרונה.
אז למה כל הסחורות עולות כבר חצי שנה?
בכלל, סל של 27 סחורות שנעקבים אחרי מנהלת הנכסים סאמרהייבן הבריטית, מראה שכולם הציגו תשואות חיוביות מאז מחצית 2020. "זה מאוד לא שגרתי. הסתכלנו 50 שנה אחורה על הנתונים ולא ראינו שכל הסחורות עלו בבת אחת", אמר קורט נלסון, שותף בסאמרהייבן לפייננשל טיימס.
- סין חותכת את ייבוא הסחורות מארה"ב; איזה סחורות נחתכו לגמרי?
- איך העשירים משקיעים ומה השינויים המשמעותיים בתיק שלהם בשנה האחרונה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נסלון אומר עוד כי הקטליסט לראלי הוא חששות שהסיוע המוניטרי חסר התקדים שהונהג בזמן משבר הקורונה יגרמו לעלייה באינפלציה, מה שמכריח את מנהלי הקרנות לגדר את עצמם באמצעות רכישת מתכות ונפט.
עם זאת, לא כולם סבורים שאנחנו בתחילתו של סופר סייקל. "מה שיש לנו כרגע זו התאוששות מחזורית, תודות למילוי המלאים באירופה, ארה"ב וסין, לצד הפרעות גדולות בשרשרת האספקה", אמר ג'ורג' שבלי, מנהל פורטפוליו בקרן 91, אבל הסופר סייקל להערכתו יתחיל "רק בעוד שנתיים שלוש".
אז אחרי עשור שבו סקטורי הטכנולוגיה והשירותים להטו ושוק הסחורות נדחק הצידה, הסחורות עושות קאמבק, יש כאלה שיגידו שאפילו מתחיל "סופר-סייקל". כלומר 'מחזור על' שיעלה את מחירי הסחורות בשנים הקרובות.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
כאמור, זה לא נעלם מעיני הכרישים של וול סטריט, כשיותר ויותר גופי השקעה הופכים לשוריים על שוק הסחורות. "זה קל וגם כנראה מדויק להציג את התחזית לשוק הסחורות ב-2021 כהתאוששות בצורת V לסחר בזמן החיסונים", כתבו בגולדמן זאקס במכתב למשקיעים. "אנחנו חושבים שההתאוששות במחירים יהיה תחילתו של שוק שורי בתחום הסחורות", הוסיפו.
מה שסייע לעליית מחירי הסחורות הוא היחלשות הדולר, שכולן מוצמדים אליו, כמו יתר מטבעות העולם. המחיר שירד בשל ההיחלשות, גרם לסחף לעבר הסחורות ובתמורה העלה את מחירן. "מאז 2010 ראינו ראלי בשווקים הפיננסיים, דולר חזק, ירידה בריביות וצפי לירידה באינפלציה", אמר אליוט גלר, שותף בחברת קורקומודטי (CoreCommodity). "כיום אנחנו עדים לעלייה באינפלציה, ירידה בדולר וריביות שכבר על האפס או שליליות", הוסיף.
מה שעוד מעלה את ערכי הסחורות, לפחות אלה הקושרים לתעשיית הבנייה, כמו נחושת, זו התחזית לפיה ממשלות יגבירו את ההשקעות שלהן בתשתיות בעשור הקרוב בסכום שנע בין 1 ל-2 טריליון דולר. להערכת בנק ההשקעות הגדול בעולם, זה יעלה את הביקושים לסחורות עוד יותר.
- 3.מענין. (ל"ת)הקורא 12/02/2021 13:32הגב לתגובה זו
- 2.רק מזומן 11/02/2021 19:59הגב לתגובה זוהדרך לברוח מאינפלציה לשמור על ערך הכסף ולמנוע מכרישי וולסטריט והבנקים להרויח על חשבוננו.מתחיל מחסור בזהב וכסף ולבנקים לא תהיה שליטה ...
- 1.שלמה 11/02/2021 19:41הגב לתגובה זומהמחירים שלפני כמה שנים אפשר לראות את זה בגרפים ולכן יש עדיין מקום להמשך המגמה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
