איתן יוחננוף
צילום: טל שובל

רשת יוחננוף חלשה באינטרנט חזקה בסניפים - תרכוש חמישה מסניפי יינות ביתן

חמשת הסניפים בעלי שטח מסחר כולל של 8,600 מ״ר ירכשו בתמורה ל-68 מיליון שקל:  הכנסות הסניפים במחצית הראשונה של 2020 - 83 מיליון שקל; וגם - למה התשואה של יוחננוף בפיגור אחרי הרשתות האחרות וה מכפיל הרווח המייצג בענף?
אור צרפתי | (6)

רשת הקמעונאות יוחננוף -2.71%  היא החלשה במכירות באינטרנט מבין הרשתות הגדולות. כדי לפצות החולשה הזו, ממשיכה יוחננוף במסע רכישות של סניפים. הרשת  תרכוש חמישה סניפי סופרמרקט של רשת ״יינות ביתן״ תמורת 67.5 מיליון שקל. חמשת הסניפים של הרשת, בשטח מסחר כולל של כ-8,600 מ״ר, מתוך שטח ברוטו של 13,000 מ״ר, ממוקמים בתל אביב, קריית שמונה, חדרה טבריה ועפולה.

 

בתמורה תשלם כאמור יוחננוף סך של 67.5 מיליון שקל, אשר ישולמו במלואם במועד השלמת העסקה. יוחננף נתנה מקדמה בסך של 10 מיליון שקל. מועד ההשלמה נקבע עד לסוף אוקטובר.

 

העסקה עומדת כעת בפני האישור של הממונה על התחרות, והסכמי שכירות אל מול בעלי המקרקעין. יוחננוף ציינה כי היקף המכירות הכולל בחמשת הסניפים במהלך חצי השנה הראשונה של 2020, מסתכם ב-83 מיליון שקל. 

 

יוחננוף מתכוונת לממן את התשלום ממקורותיה העצמאיים. נכון לתום הרבעון הראשון החברה דיווחה על כ-152 מיליון שקל בקופת המזומנים, ועל 23 מיליון שקל מזומנים שנבעו מפעילות שוטפת במהלך הרבעון. החברה מעריכה כי עלות השיפוץ הכוללות תסתכם בכ-30 ועד 40 מיליון שקל. 

קמעונאיות המזון הציגו ביצועים חזקים יחסית מתחילת השנה, שכן החברות נהנות מקצב מכירות גבוה מאז פרוץ משבר הקורונה, נוכח מגבלות הריחוק החברתי. אנשים אכלו פחות במסעדות, כמעט ולא התארחו בבתי מלון ולא טסו לחו"ל. במקום זה, הם בעיקר הלכו לסופר.

אולם, על רקע החולשה במכירות באינטרנט ורמת התמחור הגבוהה בהנפקה, מניית יוחננוף הציגה את הביצועים החלשים ביותר מבין מניות קמעונאיות המזון מתחילת השנה והיחידה שרשמה תשואה שלילית.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    יוני 11/08/2020 08:29
    הגב לתגובה זו
    בהחלט מבאס שאי אפשר לעשות הזמנות בנט עם משלוח
  • 5.
    חיים 10/08/2020 14:18
    הגב לתגובה זו
    יש כוכב חדש "בית הפירות" פירות וירקות טריים ויפים, וגם מחלקת בשר וגבינות, הפסקתי ללכת לרמי לוי וליוחננוף
  • 4.
    אבי 10/08/2020 12:10
    הגב לתגובה זו
    הם משקיעים עשרות מיליונים ברכישת סניפים, אז למה לא להסיט חלק מהתקציב לבניית אתר אינטרנט חזק ומערך משלוחים משומן? דוקא הרשת עם החוויה הכי מתקדמת נמצאת בפיגור... חבל!
  • 3.
    מרמרה 10/08/2020 09:05
    הגב לתגובה זו
    מי שמפטר קצין בעקבות שירות מילואים שיעבור לעשות עסקים בטורקיה. הסניפים של יוחננוף מעולים אבל יש ערכים שאי אפשר לוותר עליהם.
  • 2.
    טיב טעם מכפיל הכי נמוך בסקטור (ל"ת)
    10/08/2020 08:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יוני 10/08/2020 07:08
    הגב לתגובה זו
    ואיך המנכ"ל פתח את הפה שלו בהקלטות. גועל נפש
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.