תעשייה
צילום: istock

שיאים בוול סטריט? סקר ה-ISM במגזר הייצור בנתון הנמוך מאז 2009

הפער בין שוקי המניות לכלכלה הראלית בארה"ב ממשיך להתרחב. סקר ה-ISM במגזר הייצור ירד לשפל חדש בחודש דצמבר ושלים ירידה ב-8 מתוך 9 החודשים האחרונים. ב-Nordea מציינים כי שוקי המניות התנתקו מהמתרחש בכלכלה הריאלית
עמית נעם טל | (4)

הראלי בחודשים האחרונים בשווקיי המניות הצליח להעלים כמעט לחלוטין את החששות  ברקע המשקיעים מפני כניסה למיתון בכלכלה האמריקנית. עם זאת, נתוני המאקרו האחרונים ממשיכים להצביע על האטה משמעותית בפעילות הכלכלית. 

סקר ה-ISM במגזר הייצור בארה"ב, הנחשב לסקר המקיף ביותר בארה"ב, ירד בחודש האחרון לרמה של 47.2 נק' בלבד, נמוך משמעותית מהצפי שעמד על קריאה של 49 נק', ועמוק בטריטוריה המצביעה על צפי להתכווצות בפעילות הכלכלית בחודשים הקרובים, וזאת למרות הראלי החד בשווקים הפיננסים. למעשה, מדובר בנתון החלש ביותר מאז יוני 2009. 

סקר ה-ISM במגזר הייצור בארה"ב בעשור האחרון

נתון הייצור התעשייתי בסקר ירד לרמה של 43.2 נק' בלבד, הרמה הנמוכה ביותר מאז אפריל 2019. נתון ההזמנות החדשות ירד לרמה של 46.8 נק' לעומת קריאה של 47.2 נק' בחודש נובמבר. נתון התעסוקה ירד לרמה של 45.1 נק'. 

נתוני הסקר בארה"ב בחודש האחרון: ההאטה בסקטור הייצור מחריפה

הנתונים היום מגיעים לאחר שמדדי הרכש במגזר הייצור בסין ובאירופה אכזבו והצביעו שההתאוששות הכלכלית רחוקה (לכתבה המלאה). 

נתונים אלו ממחישים עד כמה גדול הפער בין המתרחש בוול סטריט בחודשים האחרונים  (בחסות הבנקים המרכזיים) לבין הכלכלה הריאלית שממשיכה להצביע על הידרדרות מהירות. בסקירה השבועית של Nordea  בנק(עוד לפני הנתון היום) מציינים את הפער בין השינוי בתנאים הפיננסים בארה"ב (שכוללים את בעיקר את מרווחי האשראי בשוק הקונצרני) לפי סקר ה-ISM במגזר הייצור. בבנק מסבירים כי השווקים מתמחרים כעת נתון 60 נק' (לעומת 47.2 נק' בפועל). 

הקורלציה בשנים האחרונות בין מדד התנאים הפיננסים בארה"ב לסקר ה-ISM. פער גדול בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שמעון 03/01/2020 17:50
    הגב לתגובה זו
    רק בזכות אנשים כמוך השוק ממשיך לעלות
  • אתה אומר שלא צריך לדווח את זה? (ל"ת)
    אז 03/01/2020 19:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לעמית 03/01/2020 17:42
    הגב לתגובה זו
    שהכל מצויין והכל דבש והכל חזק וטראאאפפ גאון ועוד סיפורי בדים ובדות
  • המתחזה 03/01/2020 23:27
    הגב לתגובה זו
    במדד 3000 הוא אמר יש להצטייד במזומנים, והמדד טס ל 3300, ובשיא הוא אומר הכל דבש, מזכיר את גורביץ חחח
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.