ישראל כץ נתניהו רכבת ישראל
צילום: יחצ - רכבת ישראל

מבקר המדינה: נזק של 20 מיליארד שקל בשנה בגלל התחבורה הציבורית

קידום העדיפות לתחבורה ציבורית מתנהל בעצלתיים, תפקוד כושל במשרד התחבורה ויישום כושל של החלטות הממשלה. אלו הסיבות שאנחנו עומדים בפקקים
ערן סוקול | (25)

מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, פרסם הערב (ד') דו"ח ביקורת מיוחד בנושא "משבר התחבורה הציבורית". בין היתר מצביע מבקר המדינה על אובדן של כ-20 מיליארד שקל בשנה כתוצאה מתחבורה ציבורית כושלת, על צפיפות בלתי נסבלת בכבישים, על כך שקידום מתן עדיפות לתחבורה ציבורית מתנהל בעצלתיים, ליקויים קשים בפעילות ובשירות בתחבורה הציבורית, תפקוד כושל של משרד התחבורה ויישום כושל של החלטות הממשלה. 

"על הממשלה והעומד בראשה לתת את הדעת לבעיה לאומית זו ולפעול להסרת חסמים שיאפשרו את ביצועם של פרויקטים תחבורתיים חשובים בלוחות זמנים סבירים", מציין המבקר. 

 

מציאות תחבורתית קשה ומעיקה

על פי ממצאי הדו"ח, תושבי ישראל מתמודדים מדי יום ביומו במציאות תחבורתית קשה ומעיקה. מבקר המדינה מבהיר כי לא מדובר רק באי נוחות, אלא במציאות אשר פוגעת בפריון העבודה, מביאה לאי-מיצוי הפוטנציאל של התוצר המקומי הגולמי ושל ההכנסות ממיסים, תורמת לזיהום האוויר ולמפגעי רעש.

 

כבר שני עשורים מודעת הממשלה בכלל ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים בפרט, לכך שמערכת תחבורה ציבורית ענפה ויעילה היא הפתרון המיטבי לבעיות התחבורה במטרופולינים ומרכיב הכרחי בצמיחה של ענפי המשק.

נזק של כ-20 מיליארד שקל בשנה למשק הישראלי

משרד האוצר ומשרד התחבורה טענו כבר לפני כשבע שנים על אובדן של כ-15 מיליארד שקל בשנה במונחי תוצר של שנת 2010. אם לא ייעשה שינוי, ב-2030 אומדן הפסד התוצר צפוי לגדול ל-25 מיליארד שקל לשנה מאחר שהעומסים אף צפויים להחריף מאוד בעתיד.

 

ואולם במשך שנים רבות ההשקעה בתחבורה הציבורית הייתה נמוכה מאוד לעומת מרבית המדינות המפותחות. במקום  זאת הושם דגש על פיתוח תשתיות התומכות בשימוש ברכב הפרטי.

 

הצפיפות בכבישים, פי 3.5 ביחס ל-OECD

צפיפות התנועה בכבישי ישראל היא הגבוהה במדינות ה-OECD, פי 3.5 מהממוצע במדינות אלו. במשך השנים היקף השימוש בתחבורה הציבורית נותר קטן, והיקף השימוש ברכב פרטי הלך וגדל.

 

מבקר המדינה בחן את הנושא הן בהיבטים מערכתיים הן בהיבטים מטרופוליניים ובנוסף אף שיתף את הציבור אשר התבקש למלא שאלונים מקוונים. "יותר מ-20,000 אנשים השיבו על השאלון במלואו, והדבר מלמד על המשקל הרב שמייחס הציבור לבעיות בתחבורה הציבורית ועל הצורך המיידי בשיפור המצב", נכתב בדו"ח.

 

כשלים בתפקוד משרד התחבורה

בפועל, משרד התחבורה אינו משמש הגורם המרכזי שמוביל את קידום ענף התחבורה הציבורית, בין היתר בגלל כשלים בתפקודו. שר התחבורה לא קידם את החלטות הממשלה שחייבו אותו לבחון הטלת אגרת גודש באמצעות תוכנית פיילוט ועיכב במשך כשלוש שנים ניסוי שנועד לבחינת תמריצים כלכליים להפחתת השימוש ברכב פרטי כחלק מההתמודדות עם הגודש בכבישים.

 

קידום מתן עדיפות לתחבורה ציבורית מתנהל בעצלתיים

בצד תפעול יעיל של קווים ושל תעבורת נוסעים, נדרש גם מתן עדיפות בדרכים לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי. מדובר בהקצאת נתיבים מיוחדים לתחבורה ציבורית בכניסה לערים הגדולות, בהקצאת נתיבים מיוחדים בתוך הערים ומתן העדפה לתחבורה ציבורית ברמזורים. קידום התוכניות בתחום זה מתנהל בעצלתיים.

רמת שירות נמוכה

התלות הרבה והגוברת ברכב הפרטי היא בעיקר תוצאה של שירותי תחבורה ציבורית לא מספקים. הצפיפות בחלק גדול מאמצעי התחבורה הציבורית היא גבוהה עד בלתי נסבלת. תדירות נמוכה של קווי אוטובוסים ורכבות. זמני נסיעה ארוכים הן באוטובוסים והן ברכבות, המוגדרות מהירות אך בפועל מתנהלות כרכבות פרווריות. היעדר שילוביות מספקת בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים. נגישות נמוכה של תחנות לחלקים גדולים יחסית באוכלוסייה.

 

ליקויים בפעילות מערך האוטובוסים

על אף שבשנת 2017 העבירה הממשלה כ-4.8 מיליארד שקל כסובסידיה לתחום התחבורה הציבורית, העלתה הביקורת שיש חסמים משמעותיים בפיתוח שירותי האוטובוסים: מחסור בתשתיות התומכות בתחבורה הציבורית ומחסור חמור בנהגים. בנוסף נמצאו כשלים בפיקוח ובבקרה של משרד התחבורה על מפעילי האוטובוסים.

 

ליקויים בפעילות הרכבת

התחזיות החסרות בגידול במספר הנוסעים בשנים 2013-2017, תכנון ותפקוד לקויים וקשיים בין-משרדיים, הביאו למחסור בקטרים, בקרונות ובציוד אחר. אלה גרמו לפגיעה בטיב השירות, צפיפות גבוהה בקרונות, איחורי רכבות - בעיקר בשעות השיא ולביטולי נסיעות של רכבות.

 

ליקויים בתכנון

במשך שנים רבות הוקמו ופותחו יישובים תוך הקדשת שימת לב מזערית לתחבורה הציבורית אל היישובים ובתוכם. גם כיום התכנון הפיזי של חלק מהשכונות שמתרחבות וביישובים חדשים נעדר רכיבים חיוניים שיאפשרו הספקת שירותי תחבורה ציבורית איכותיים. כך, בתכנון השכונות אין מייחדים תשומת לב לצורך בחיבור ראוי שלהן למערכות הסעת המונים, והתכנון הפנימי שלהן אינו מותאם לצורכי התחבורה הציבורית.

יישום כושל של החלטות הממשלה 

בעשור האחרון, יישום כושל של החלטות הממשלה ושל הצוותים המקצועיים שעסקו בקידום תמריצים כלכליים להפחתת השימוש ברכב פרטי, מנע אפשרות לצמצם את השימוש ברכב הפרטי וממילא לצמצם את העומס בכבישים. במקום זאת נוצר תמריץ לשימוש ברכב פרטי דווקא, עקב מכלול גורמים כמו מערכת כבישים שיש בה עדיפות לרכב פרטי, מדיניות המיסוי בענף הרכב, מתן הטבות שכר לעובדים המחזיקים ברכב פרטי והיעדר תחבורה ציבורית בשבת.

תגובת משרד התחבורה:

"משרד התחבורה מדביק פער של עשרות שנים בהשקעות בתשתיות התחבורה בישראל, ובעיקר בתחבורה הציבורית. אולם, גם עשור של עשייה חסרת תקדים, שטרם היתה כמותה מאז קום המדינה, לא יכול לצמצם פערים של יותר מ-100 שנה, בהשוואה למדינות המתקדמות בעולם".

 

"המשרד נמצא בעיצומה של מהפכת התשתיות הגדולה ביותר שבוצעה אי פעם בישראל. בשנים האחרונות גדל באופן משמעותי ביותר התקציב שמשרד התחבורה משקיע בפרויקטים של התחבורה הציבורית, והוא ממשיך לגדול מדי שנה. כיום, כ-60% עד 70% מתקציב המשרד, העומד כיום על כ-17 מיליארד שקלים, מושקע בפרויקטים של תחבורה ציבורית". 

 

"משרד התחבורה מקדם כיום פרויקטים תחבורתיים, בהיקף של יותר מ-100 מיליארד שקלים, שנועדו להתמודד עם עומסי התנועה במטרופולינים הגדולים בכלל, ובגוש דן בפרט. במסגרת זאת, משקיע המשרד עשרות מיליארדי שקלים בהקמת רשת ארצית משולבת של מסילות ברזל, מצפון הארץ ועד דרומה, תוך חיבור הפריפריה למרכז. זאת, לצד מערכות הסעת המונים ורכבות קלות, עיליות ותחתיות, המוקמות בימים אלה במטרופולינים תל אביב, ירושלים, חיפה, באר שבע ואשדוד, וצפויות לשנות מהיסוד את המציאות התחבורתית בארץ".

 

"במקביל, מקדם משרדנו מאות קילומטרים של נתיבים מיוחדים לתחבורה הציבורית (נתצ"ים) עירוניים ובינעירוניים, בכל רחבי הארץ. בכניסות למטרופולין תל אביב מקודמת רשת נתיבים מהירים באורך כולל של עשרות קילומטרים, שיאפשרו נסיעה מהירה וישירה של אוטובוסים ורכב ציבורי, תוך עקיפה של כל הפקקים. זאת, לצד עשרות קילומטרים של שבילי אופניים, הנסללים בימים אלה בערי גוש דן וביניהם, במסגרת פרויקט ה"אופנידן" וקידום תחבורה ירוקה".

 

"משרד התחבורה מקדם תכניות מהפכניות שיהפכו את ישראל למדינה מודרנית בתחום התחבורה הציבורית. ההשקעות במערך התחבורה הציבורית בשנים האחרונות, הביאו לראשונה מזה עשרות שנים, לעלייה חסרת תקדים במספר הנוסעים בתחבורה הציבורית. זאת, לאחר ירידה מתמשכת של שנים רבות".

 

"מבקר המדינה מציין בדוח את הגידול העצום שחל בשנים האחרונות במספר הנוסעים בתחבורה הציבורית. על פי הנתונים, בין השנים 2013-2017 חל גידול של 42% במספר הנוסעים שנסעו באוטובוסים בלבד. וזאת לדבריו, כתוצאה משורה ארוכה של פעולות שביצע משרד התחבורה. בין היתר, מדובר בהכנסת כרטיס "רב קו" לראשונה בתחבורה הציבורית והרחבתו לכל המפעילים בארץ, קידום רפורמת תעריפים שהוזילה את התעריפים בעשרות אחוזים, הפרטת קווים, גידול תקציב הסובסידיה ועוד".

  

"ביקורת המבקר מתייחסת לפרויקטים שלא בוצעו בעבר והשר כץ הצליח בתקופת כהונתו כשר התחבורה להוציאם לראשונה לפועל, לאחר עיכובים של שנים רבות, כמו למשל, הקמת "הנתיבים המהירים", פרויקט "מהיר לעיר" ופרויקט האכיפה האלקטרונית בנת"צים. ביקורת המבקר לגיטמית, אולם אי אפשר להתעלם מהעשייה האדירה וחסרת התקדים, שמוביל השר כץ בתחבורה בישראל בעשר השנים האחרונות". 

תגובות לכתבה(25):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    א.ש 14/03/2019 16:58
    הגב לתגובה זו
    כן אדוני השר. את השגיאות שלך כולנו "אוכלים". את הסירוב שלך להטיל "מס גודש " אנחנו מקבלים בחזרה בזמן אבוד ובדלק מבוזבז. ותר על תיק החוץ, ותר על התיק הריק מתוכן של "משרד האסטרטגיה" והתמכר למה שכן פעלת בו טוב, אבל לא מספיק טוב. התמקד בפתרון בעיות התחבורה. בהצלחה. ואז אולי גם תהיה "אהוב הליכוד" באמת.
  • 16.
    בעיכוב ליויתן היה 40 מיליארד דולר נזק=מבקר ישן (ל"ת)
    חייק 14/03/2019 16:38
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    איפה רותם סלע שתעשה סדר (ל"ת)
    אורן 14/03/2019 09:14
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אחד שמבין 14/03/2019 08:27
    הגב לתגובה זו
    כבישים ומחלפים לא סותרים תחבורה ציבורית, גם התחבורה הציבורית משתמשת בהם. השר היחיד שעושה משהו, חיבר אותנו בפריפריה למרכז.
  • 13.
    באשמת הליכוד שאיפשרו לכל אחד לרכוש רכב (ל"ת)
    סמול 14/03/2019 08:00
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    טל 14/03/2019 07:36
    הגב לתגובה זו
    ממשלת נתניהו ממתינה שיקומו עמותות שיפתרו את בעיות התחבורהבמדינה.
  • 11.
    חיים 14/03/2019 07:05
    הגב לתגובה זו
    פשוט מה שיש זה מגיעה לנו, כן מגיעה לנו תחבורה ציבורית קורסת, מגיעה לנו לקבל שרות גרוע בבתי החולים לשכב על עלונקה במחסן ולמות שם, מגיע לנו מערכת חינוך מיושנת צפופה שכול אחד דוחף לנו שם את מה שבא לו. אתם יודעים למה זה מגיעה לנו? כי רוב הציבור פשוט טיפש, לא יודע לקבל החלטות שנכונות לרוב מי שחי כאן. 10 שנים אותה ממשלה מכהנת כאן, מבצעת מדיניות שהורסת את כול השרותים הציבוריים ומביאה אותם למצב היום. אבל במקום לשפוט את הממשלה על תוצאות העם מקבל החלטות בלי לחשוב מה חשוב כאן. ימין או שמאל זה רק חול וחול, פשוט גנבת דעת של העם. וכך גם היום אלה ששלטו והרסו, יקבלו לגיטימצייה מהעם להמשיך במה שהם עושים. מעניין מתי יתעוררו "הטיפשים" אני תמיד אומר שרק אסון או מציאות קשה בקנה מידה של מחדל מלחמת יום הכיפורים אולי יביא לשינוי.
  • 10.
    מיניסטר 14/03/2019 07:03
    הגב לתגובה זו
    שרים חסרי כשרון במקרה הטוב ולמעשה טיפוסים מבחילים שמחד מקשקשים בזנבם למען אדונם ומאידך מנצלים כל מה שרק אפשר לרווחתם האישית.אינם מפחדים מהחוק לא כל שכן ממבקר המדינה אולי רק מנשותיהם כמו גברת כץ ה״נהדרת״
  • 9.
    ניסנקורן 14/03/2019 05:33
    הגב לתגובה זו
    למי איכפת?. אני עוצר את הרכבת ומאשר לנהגי הקטרים ימי מחלה בתשלום כפול.
  • 8.
    נהג 13/03/2019 21:52
    הגב לתגובה זו
    הייתי נהג במשרד החקלאות . יום אחד מגיע נהג חדש ואני רואה שלנהוג הוא לא כל כך יודע. שאלתי אותו (רחמתי עליו והפכנו לחברים טובים)איך קיבלו אותו להיות נהג במשרד החקלאות והוא סיפר לי כי גיסו פעיל ליכוד בסניף חולון והוא סידר לו דרך שר החקלאות ישאל כץ . היות ואני בת ימי נרשמתי לליכוד - תמיד הצבעתי ליכוד , והגעתי לסניף והתחלתי להיות פעיל שם . תוך חצי שנה כולם ידעו עלי , מה עוד שהחתמתי קרוב ל100 חברים מתפקדים לליכוד . יום אחד ישראל הגיע לסניף ובשקט סיפרתי לו שאני נהג במשרד החקלאות. הוא נתן לי שם המזכירה שלו וביקש שאבקר אותו במשרד אחרי שבוע עשיתי זאת , יצאתי משם עם תוספת דרגה וסגן מנהל הרכב בוולקני . אני גאה להיות ליכודניק . מודה לישראל כץ שקידם אותי . אבל לדעתי ולצערי ישראל ניכשל במשרד התחבורה. כל מה שכותב המבקר אמת.
  • 7.
    אזרח מוטרד 13/03/2019 21:01
    הגב לתגובה זו
    הם (בתמונה) ימשיכו לצחוק עליו ועלינו... לא היה כלום ולא יהיה כלום... ל . ל . ל
  • 6.
    יוסק'ה 13/03/2019 20:24
    הגב לתגובה זו
    אולי כדאי למנות את המבקר לשר התחבורה. מסתבר שכל הבעיות יפתרו.
  • דמגוגיה 14/03/2019 07:21
    הגב לתגובה זו
    עם העיתונות העויינת, הכי קל להיות בצד המבקר.
  • 5.
    אלעד 13/03/2019 17:15
    הגב לתגובה זו
    בלי רעש וכלום אצלנו רק יעלו בדרגות ובתפקיד ואחר כך מתפלאים לאיך המדינה נראת
  • לא שמענו אותך מצייץ כשהאדומים שלטו (ל"ת)
    סטאלין 14/03/2019 07:57
    הגב לתגובה זו
  • אינטרנט 23/03/2019 18:24
    שלטו לפני יותר מ- 20 שנה. כמדומני אינטרנט לא היה, אולי (גם זה בספק) היה טלביזיה בכבלים.
  • 4.
    מחפשים לעלות את המסים שוב לציבור הקורס חכו לאחרי הבחיר (ל"ת)
    עופר 13/03/2019 17:12
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אלעד 13/03/2019 17:10
    הגב לתגובה זו
    כבישים ורכבת קלה עם מסלול אחד לשום מקום פשוט חבורת אפסים
  • 2.
    אלי 13/03/2019 17:06
    הגב לתגובה זו
    ובכל תקלה הופיעו מיד כתבות כשמחה לאיד.
  • נהג 14/03/2019 03:52
    הגב לתגובה זו
    מאותגר מוחית
  • 1.
    ישראל 13/03/2019 16:28
    הגב לתגובה זו
    ארגוני השמאל. פוגעים בכל נסיון לשקם את התחבורה הציבורית!!
  • משה 14/03/2019 02:57
    הגב לתגובה זו
    ביבי ראש ממשלה של השמאל? ישראל כץ מהשמאל? הכישלון כולו של הליכוד. הכספים הולכים למתנחלים ולצוללות של ביבי במקום לתחבורה ולחינוך ובריאות
  • חחחחההה.. השלטון העותמני תוקע את הרכבת .. האוטובוסים . (ל"ת)
    אברי כהן 13/03/2019 17:02
    הגב לתגובה זו
  • מה קשור לשמאל שטוף מוח שכמוך?40 שנה הימין שולט (ל"ת)
    הימין פשוט נכשל בכל 13/03/2019 16:40
    הגב לתגובה זו
  • ועד הרכבת, קואורפרטיב אגד, עיריית תל אביב (ל"ת)
    דוגמאות 14/03/2019 04:42

משה איבגי: "נתניהו הוא כמו מנתח עם ניסיון מוכח - שהורג את כל החולים"

השחקן משה איבגי בראיון ל-Bizportal. "ישראל מסרבת בעקשנות לעשות שלום, ברור שהפלסטינים ישתגעו". מה דעתו על עזה?
אבי שאולי |
נושאים בכתבה משה איבגי
הבחירות הקרובות לכנסת ה-20 הולכות ומתקרבות. מעטים מאוד הם האומנים בארץ שנוקטים עמדה בסוגיית הפוליטית. אחד מאותם אלה שלא חוששים לקפוץ לקלחת הזו הוא השחקן משה איבגי. בראיון ל-Bizportal מתייחס למצב שלנו מול הפלסטינים, לעימות הקבוע מול חמאס, למצב החברתי וכמובן - לעמדתו בבחירות הקרובות. איבגי: "אני לא חושב שהליכוד ינצח, הליכוד הביא אותנו למצב של שפל שלא היה כדוגמתו מכל הבחינות: מדינית, בטחונית, חברתית, כלכלית. אז אני לא רואה למה אנשים ירצו להצביע עוד פעם למי שפגע בהם בצורה כל כה נחרצת. אנשים יתעשתו ויבינו שכל האיומים עלינו מצד הממשלה סביב הנושא הביטחוני כל - זה רק כדי לא להגיע לדבר העיקרי". בחלק מהסקרים מתקבלת התשובה שאין אלטרנטיבה לביבי? "אומרים שאין אלטרנטיבה ואני אומר שאם יש שני מנתחי לב: אחד בלי נסיון ואחד עם נסיון מוכח - אבל הרג את כל החולים, אז מה צריך לתת לו להמשיך לנתח? מדוע השמאל לא מצליח להגיע לחלקים גדולים בעם? "בגלל האיומים וההפחדות של הימין, ההסתה, ההפרדה והגזענות. מוציאים את הדברים הכי קמאים אצל אנשים, הכי בסיסיים והכי רגשיים ואנשים מפסיקים לחשוב. מצביעים מפחד ולא באמת מרצון חופשי לבחור בימין". מה נראה לך שיהיה בבחירות הקרובות? "נראה לי שהעבודה תוביל ושהרצוג יקים את הממשלה הבאה. פוגעים בעם במקום לשרת אותו. הרצוג וכל חברי מפלגת העבודה מציעים דרך אחרת, דרך של חברה יותר בריאה. המועמדים שם אנשים מצויינים, חברתיים ואנחנו צריכים להצביע למי שיתן לנו את הסיכוי הזה". הימין הזהיר שאם נצא מעזה יירו עלינו וכך היה וכעת הימין מזהיר שאם נצא מיהודה ושומרון יקרה דבר דומה? "אלו דיבורים שאני לא יכול לשאת. דיבורים שמבוססים על שקר - כשמדינה מסרבת באופן עקשני כל כך לעשות שלום אז לצד השני אין ברירה והוא חייב גם להשתגע. הפלסטינים במצוקה איומה ואתה לא נותן להם פתרון". למה אנחנו אשמים? "הבעיה של ישראל שהיא רואה את עצמה כל הזמן כקורבן. אנחנו נכנסים ויורים ועוצרים - זה לגיטימי. כשהפלסטינים מגיבים אז שום דבר לא לגיטימי, לשבור את הכלים. כשאנחנו שוברים את הכלים אז הכל סבבה כי אנחנו לעולם בעיני עצמנו הקורבן. אני מצטער - אנחנו לא הקורבן פה". מה הפתרון המדיני-פוליטי? "הפתרון הוא שתי מדינות לשני עמים בגבולות 1967 עם תיקונים, חילופי שטחים, מדינה לצד מדינה. כשהמצב הכלכלי והחברתי ישתפר לא יהיה לאף אחד אינטרס לעשות שום מלחמה. אם יהיה טרור אז שני הצדדים ילחמו בו כי לשני הצדדים יהיה מה להפסיד". מה דעתך על ארגון החמאס? "חייבים לדבר עם מי שנמצא. אם מצליחים להביא את החמאס למקום שהוא מוכן לדבר ולרדת מהעץ ולהפסיק להשתמש בכוח ולהיות גוף פוליטי אז כן. עם זאת כל זמן שהחמאס מתנהג כמו ארגון טרור - אין מה לדבר איתו. אם החמאס יחליט אחרת ויראה שיש לו פרטנר פה אולי הוא ירד מנישקו כי גם להם יש מה להפסיד". מה צריך לעשות בעזה? "עזה יכולה להיות מקום תיירותי משגע וצריך להתחיל לפתח שם. צריך לתת להם אוויר לנשימה, זה הכל הולך ביחד, צריך לשבת ולדבר ולהבין איך חיים ביחד ולא איך מתים ביחד. צריך להתעקש עד שיהיה שלום - עד שהצד השני יסכים. התופעה הנפוצה פה שכל הזמן מפילים את האשמה על מישהו אחר. מעולם לא ראיתי שלוקחים אחריות בשום תחום, לא כלכלי ולא חברתי. כך עם הפלסטינים - תמיד מפילים את האשמה על הפלסטינים. אף אחד לא עושה חשבון נפש ושואל איפה טעינו, מה עשינו לא בסדר. היתכן שאנחנו לא אשמים אף פעם?". לסיום אומר איבגי: "אני מקווה שהבחירות יוכיחו את השפיות של האזרח ואת הרצון שלו לחיות ולא למות. מה שמציע הליכוד והימין זה שנחיה על החרב לעולמי עד. אי אפשר לגרש את הערבים וגם מדינת אפרטהייד זה לא אפשרי - העולם לא יתן לנו. אם אתה רוצה מדינה דו-לאומית בבקשה אני בעד - תקבל את כל הפלסטינים ותן להם תעודת זהות. אחרת צריך להיות מדינה יהודית ודמוקרטית, צריך לעשות שלום עם יחסי שכנות טובים וזה טוב לכל העולם. ישראל נחשבת בין המדינות המסוכנות לעולם - בשורה אחת עם איראן, החמאס ועוד כאלה ואנחנו צריכים לשאול את עצמנו למה אנחנו נחשבים כך בעולם".