האם מכירת סודהסטרים היא "אקזיט פרסום" למותג שנבנה נכון?
מנקודת המבט הרומנטית של עולם הפרסום, אפשר לפרש את המכירה המדוברת של סודהסטרים ב-3.2 מיליארד דולר לפפסיקו כ"אקזיט פרסום", אחד מהמקרים הבודדים והספורים שבהם ניתן לזהות את תרומתה הרבה של אסטרטגיית פרסום נכונה ככלי לבניית זהות, עם DNA מוקפד ונרטיב ייחודי של מותג סוער חצוף, פרובוקטיבי, לא מתנצל, בעל חוש הומור, וכל זה כאן אצלנו בישראל.
עד כאן הפן הרומנטי ומבלי לבטלו, יש לציין כמובן את ההצלחה המסחרית שהתבטאה ברווח נקי של כ-45 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2018, שבלעדיה פפסיקו לא הייתה משלמת גם עשירית מהסכום עבור המותג. החברה הוקמה בתחילת המאה הקודמת בבריטניה ועברה לבעלות ישראלית ב-1991. בשנת 2007 מונה לתפקיד המנכ"ל דניאל בירנבוים וב-2010 הונפקה לראשונה בוול סטריט. ב-2014 פרסמה אזהרת רווח ובאותה השנה גם שינתה את הפוקוס והחלה להתמקד במים מוגזים לצד שינוי תדמיתי-תקשורתי.
המצדדים בתרומת הפרסום לסודהסטרים יאמרו שרכבת המכירות הנוסקות עוברת דרך התחנה המתבקשת של פרסום ומיתוג ופנייה נכונה לקהל היעד. דווקא הפרסומאים, מי שאמורים לנכס למקצוע שבו הם עובדים, את הצלחת סודהסטרים מתייחסים לכך בספקנות והססנות ומדגישים שהם "יודעים את מקומם".
נדב פרסמן, סמנכ"ל הקריאייטיב של מקאן תל אביב מסביר את ההצלחה של סודהסטרים באמצעות זיהוי נכון של טרנדים. "החברה יושבת על צומת שבה 3 טרנדים מרכזיים חשובים", הוא אומר, "נושא הדאגה לסביבה, האלטרנטיבה למשקאות הממותקים ומענה להשמנת היתר והשלישי - המחיר האטרקטיבי שהפך למלך, כי פתאום להיות חסכן זו לא מילה גסה".
- תודה לך, יצחק תשובה
- נגזר עונשם של תוקפי צוות כאן חדשות: 22 חודשי מאסר וקנס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרסמן נזכר בימיה הראשונים של סודהסטרים כחברה שניסתה למצב עצמה כאלטרנטיבה לגדולות: "שנים הבדיחה הייתה שקוקה קולה תקנה אותם ותעשה מהם מגרש חנייה, אבל ברגע שאתה יושב על כאלו טרנדים, ואתה קטן מול גדולים שמעיף אגרופים לכל עבר, כל אגרוף שלך הוא חתיכת אגרוף כי אתה מאוד מבודל לעומתם".
יתרון נוסף שרבים מציינים, שעמד לטובת סודהסטרים, הוא בדמות מנכ"ל החברה דניאל בירנבוים שנתפס כמותג מצליח בפני עצמו, מעין ריצ'ארד ברנסון מקומי. יניב מלינרסקי, מבעליו של משרד הפרסום מנצ', מסביר: "זו תמימות לחשוב שאת כל ההצלחה של סודהסטרים עשה הפרסום. דניאל (בירנבוים, מ"ב) עשה הרבה מהלכי שיווק ויח"צ ואפילו עיצוב מוצר לאורך השנים, אבל אין ספק ששיווקית האיש גאון". פרסמן מחזק את דברי מלינרסקי, ומוסיף כי מדובר ב"אדם ללא פחד שהוריד את הכפפות מול קולה ופפסי והלך עם זה עד הסוף".
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
דניאל בירנבוים, מנכ"ל סודהסטרים ורמון לגוארטה מנכ"ל פפסיקו הנכנס (צילום: אלירן אביטל)
מלינרסקי מסכים עם כך שהקמפיינים של סודהסטרים היו "הגרנד פינלה" של האסטרטגיה השיווקית לצד "ההחלטה שלהם לשים כספים אדירים על הפקה, על חשבון מדיה, בהנחה שזה יהיה ויראלי וגם זה חתיכת אומץ". כשהוא שם את הפוקוס על האינפוט הפרסומי, פרסמן מצידו אומר כי "הם היו יכולים לבחור בפרסום חיובי, קונפורמיסטי, שמרני אבל הם בחרו להיות לוחמניים, בהובלת בירנבוים המנכ"ל ואין ספק שמבחינת פרסום היו להם כמה 'אגרופים' מעולים".
ואולי הכל רק מהלך חוסם של פפסיקו לקוקה קולה
רחוק מאוד מ"השערת המחקר" על תרומת הפרסום לסודהסטרים, גורם בשוק אומר שלא לייחוס, כי מדובר בזירה הרבה יותר מורכבת שמתרחשת בחלונות הגבוהים, במלחמה שבין פפסי וקוקה קולה.
לדבריו הכל החל בניסיון של קוקה קולה לבנות בעצמה מותג שיתחרה בסודהסטרים, בהשקעה של כמיליארד דולר שירדה לטמיון. "כעת, אם אתה פפסי ואתה מבין שלקוקה קולה יש יומרות להיכנס לתחום המשקאות הביתיים הבריאים, אתה מתחיל לחשוש", מסביר הגורם, "קודם כל כי אתה צריך להיערך לכך בהתאם, ושנית כי אתה מבין שאם היא נכשלה בבניית מותג משלה, תכנית המגירה שלה תהיה מן הסתם רכישה של סודהסטרים, כך שפפסי העדיפה לחבל במאמצי קוקה קולה ומנגד לפתוח עליה יתרון".
במבט על השוק המקומי, אומר הגורם כי "זה דומה למה שקרה עם רכישת תמי 4 על ידי שטראוס". בניתוח לאחור של השוק, אומר הגורם כי "אם תחזיר את קוקה קולה - החברה המרכזית 10 שנים לאחור לא מן הנמנע שהיא הייתה זו שרוכשת את תמי 4. מה שבטוח הוא ש-2 הקטגוריות הכי צומחות בעולם המשקאות הם מים ומוגזים וזה לא הולך להשתנות".
"מעבר לזה, פפסיקו כבר שנים עובדת עם שטראוס במלוחים ובמותג סברה", ממשיך הגורם. "שטראוס פתחה את הדלת לפפסיקו שראתה כי טוב והבינה שיש בשוק הישראלי מציאות". עם זאת, הוא אומר כי "רגע השיא שלהם בפרסום היה בפסילת הפרסומת לשידור בסופרבול. משום מקום יש לך חברה שבזמנו כולם עושים הכל כדי לפסול לה את השידור בסופרבול, וחברות המשקאות מייצרות בגללך שיח עולמי, זה הסיפור האמתי שבעזרתו סודהסטרים הרוויחה את האופי שלה בעצם הטלת הדופי".
פסילה ראשונה. פרסומת סודהסטרים מ-2013
לואו-טק מיושן שהפך להצלחה מסחררת בשיטת הפרסום הכי ותיקה ושחוקה
הפרסומאי והאסטרטג יוני להב מנתח את האקזיט של סודהסטרים כ"סיפור הצלחה שבולט ב-3 רמות: ראשית, כשאומרים "המוח היהודי ממציא לנו פטנטים" מתכוונים בדרך כלל לחדשנות, יצירתיות, המצאת משהו חדש או שדרוג משמעותי של מוצר קיים - עגבנייה זעירה שהופכת לפופולרית בכל העולם, נשק קומפקטי שיורה אוטומט, צינור השקיה מחורר שאפשר פריצת דרך בחקלאות, שימוש בחכמת ההמונים כדי לתזמן פקקים וכדומה. במקרה של סודה-סטרים אין את המאפיינים הקלאסיים של 'הסטארט-אפ ניישן' הישראלי. להיפך מדובר במוצר לא חדש, ללא בשורה חדשה או תחכום כלשהו. מים ובועות. הכי לואו-טק, ולכן גם המוצר דשדש שנים רבות, חיפש את עצמו והחליף עשרות סלוגנים שניסו למכור תועלות שונות לצרכן".
"שנית, מעניין לראות שפריצת הדרך של המותג הגיעה דווקא מעולם התוכן הלא מעניין ואטרקטיבי במיוחד של איכות סביבה - 'הסודה האקולוגית' שתפקידה HELP FREE THE WORLD FROM BOTTLES", אומר להב. "מפתיע שיותר מהתועלות האישיות של 'לא לסחוב בקבוקים', 'לשתות יותר מים', פשטות, מהירות, חוויית שימוש ועוד - מה שתפס בסופו של דבר את הקהל היה התועלת לעולם, ידידותיות לסביבה, חיסכון אקולוגי, ועוד תועלות שמנהלי שיווק לא ששים להצמיד למותג שלהם בדרך כלל, כי זה משעממם".
"שלישית, ההצלחה הגדולה של המותג הגיעה בסופו של דבר מפרסום, ולא קריאייטיבי במיוחד, אלא מאוד אסטרטגי, מדויק, הכי BY THE BOOK של ספר פרסום מיושן - בואו נצמיד למותג דמויות צעירות, יפות, מוכרות, אהובות, מגניבות, ו...זהו. ומסתבר שזה עובד! וכך יצא שמוצר מיושן שממצב את עצמו על עולם תוכן שמתאים יותר לטויוטה פריוס מאשר למשקה קל, ומפרסם את עצמו בשיטת הפרסום הכי ותיקה ושחוקה - הופך להצלחה בינלאומית מסחררת. איך? בגלל המוח היהודי ההוא. ובגלל ההר, כי מי שיכול להתחבב על סרסיי לאניסטר יכול להצליח בהכל".
- 2.שיווק סודהסטרים 22/08/2018 09:35הגב לתגובה זוההצלחה של החברה שלנו היא בזכות המוצר והניהול (נקודה). ה"אקזיט" לא נובע לא מהפרסום, לא מהמיתוג. תצאו מהסרט הזה. נתחו את זה כמה שאתם רוצים. אבל כמה מכם הפרוסמאים כאן מבינים משהו בייצור?! בלוגיסטיקה?! בלנהל מותג בינלאומי/גלובאלי?! וזו רק רשימה חלקית... אז תצאו מהסרט.
- 1.דניאל 21/08/2018 18:37הגב לתגובה זובלי לנקוב בשמו של הפרסומאי, אבל - מה???? איכות הסביבה הוא הדבר הכי טרנדי בכל מקום שלא קוראים לו ישראל. ובנוגע לחוסר היצירתיות אני אגיד אותו דבר - מה??? הרי המותג הזה מציג כבר כמה שנים קמפיינים מגניבים, יצירתיים ופורצי דרך. הרבה מעבר ל-(אני מצטט) - ״בואו נצמיד למותג דמויות צעירות, יפות, מוכרות, אהובות, מגניבות, ו...זהו״
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
