התחום שלא מפסיק לצמוח ומי החברות שייהנו מכך?

איך הפכו מרכזי הנתונים למתחמי ענק, את מי זה משרת ואילו תחומים מרוויחים מהגידול בתחום? וגם - הפרויקט הענק של פייסבוק בלואיזיאנה 
רוי שיינמן |

חברת מטא META PLATFORMS , הבעלים של פייסבוק, אינסטגרם וווצאפ, הכריזה על פרויקט שאפתני להקמת מרכז הנתונים הגדול ביותר שלה בלואיזיאנה, בהשקעה של 10 מיליארד דולר. המרכז, המתוכנן להיות בגודל כפול מהאצטדיון האייקוני סופרדום בניו אורלינס, נועד לתמוך בדרישות העצומות של טכנולוגיות בינה מלאכותית (AI) ולספק תשתית למידע שמטא תלויה בו לצמיחה העתידית שלה.

מרכז הנתונים של מטא בלואיזיאנה (הדמיה); קרדיט: מטא

מרכז הנתונים של מטא בלואיזיאנה (הדמיה); קרדיט: מטא

מרכזי נתונים מסוג זה הם הלב הפועם של הכלכלה הדיגיטלית. הם מאחסנים ומעבדים כמויות עצומות של נתונים המשמשים פלטפורמות כמו פייסבוק, אינסטגרם ואפילו שירותי ענן שמשמשים חברות אחרות. הפרויקט הנוכחי של מטא מדגים את המעבר לעולם שבו כלכלת המידע והטכנולוגיה דורשות תשתיות בקנה מידה חסר תקדים.

 

מהם מבני נתונים?

מרכזי נתונים אינם רק מבנים עם מחשבים. הם דורשים כמויות עצומות של חשמל, תשתיות מתקדמות לקירור, ותשתיות אנרגיה שתומכות בפעילות שלהם. מרכז הנתונים החדש של מטא צפוי לצרוך חשמל בכמות השווה להספק שמספק סכר הובר - כמות עצומה שמדגימה את עוצמת הביקוש לתשתיות אנרגיה.

המשמעות של מרכז הנתונים על הסביבה ועל תחומים נוספים היא ענקית, בין אם בתעשיית האנרגיה, שם מבני נתונים מניעים ביקוש לחשמל מגז טבעי, אנרגיה סולארית ורוח, ואף טכנולוגיות כמו אגירת אנרגיה ולכידת פחמן.

בכלכלה המקומית, השקעות בהיקף כזה יוצרות אלפי משרות, הן בבנייה והן בתחזוקה, ומניעות צמיחה כלכלית במקומות שבהם מוקמים מרכזי נתונים. מרכזי הנתונים גם מאיצים פיתוחים טכנולגיים חדשים כאשר הם משמשים בסיס לחידושים כמו AI, בלוקצ'יין, ומערכות אוטונומיות.

מי נהנה מהפרויקט של מטא?

Entergy, חברת החשמל המקומית, היא אחת הנהנות הגדולות. החברה מתכננת להקים שלוש תחנות כוח מבוססות גז טבעי עם קיבולת של 2.2 ג'יגה-וואט, כדי לספק את צרכי המרכז. מטא תשתתף במימון התחנות ותשלם דמי שימוש קבועים, מה שמבטיח ל-Entergy הכנסה יציבה לשנים רבות.

חברות כמו Kinder Morgan ו-Energy Transfer, שמפעילות צינורות גז, גם כן ירוויחו מהצורך להעביר כמויות עצומות של גז לתחנות הכוח.

קיראו עוד ב"גלובל"

מטא התחייבה לממן הקמה של מתקנים לייצור אנרגיה מתחדשת בהיקף של 1.5 ג'יגה-וואט. זה אומר שחברות אנרגיה ירוקה, המתקינות טורבינות רוח ופאנלים סולאריים, יקבלו גישה להזדמנויות רווחיות במיוחד. בנוסף, ייתכן שישולבו טכנולוגיות חדשניות כמו אגירת אנרגיה ולכידת פחמן.

חברות כמו Siemens Energy ו-Mitsubishi Power Americas יספקו ציוד קריטי לתחנות הכוח, כמו טורבינות גז ומערכות מתח גבוה. ספקיות שירותי ענן וחברות תשתית טכנולוגית אחרות יכולות להרוויח מנפח הנתונים העצום שמטא תעבד במרכז זה.

מעבר ליתרונות לתעשייה, הפרויקט ייצר אלפי משרות בבנייה, תפעול ואחזקה, ויביא השקעות נוספות לעסקים קטנים באזור. בנוסף, התשתיות שהוקמו ישרתו גם את הקהילה המקומית.

מעבר לכך, ככל שהשימוש בטכנולוגיות AI גדל, הביקוש לחשמל עולה באופן דרמטי. על פי הערכות של גולדמן זאקס, מרכזי נתונים בארה"ב צפויים להכפיל את צריכת החשמל שלהם עד 2030. פרויקטים כמו זה של מטא מדגישים את המעבר לאנרגיה נקייה תוך שימוש בתחנות כוח חדשניות.

האג'נדה של ענקיות הטק

המהלך של מטא הוא משמעותי מאוד ובהיקף ענק, והוא מבטא את השאיפה של חברות הטכנולוגיה הגדולות לשנות את העולם. מרכזי הנתונים האלו יהפכו להיות גדולים יותר ויותר והם מבטאים את מהפכת ה-AI שדורשת עוד כמויות ענקיות של מידע ונתונים. 

כמו כן, הענקיות האלו משנות את הסביבה בזכות שימוש באנרגיה ירוקה ויוצרות ביקושים גדולים לאנרגיה מתחדשת. נראה שזה התחום העיקרי שנהנה מהצמיחה של מתחמי מרכזי הנתונים, אם כי, הנשיא הנבחר דונלד טארמפ, כבר הודיע שהוא מעוניין להפחית בסובסידיות של חברות האנרגיה המתחדשת שנהנות ממענקים גדולים בהמשך לתצמיכה הממשלתית שסיפק הנשיא הקודם לתחום.

הישראליות בתחום

מספר חברות נדל"ן בישראל בונות מרכזי נתונים. למבנה יש את מרכז הנתונים בפ"ת בשילוב עם חברת דיגיטל רילטי ומספר חברות נדל"ן מניב נוספות נגעו בתחום, אבל למעשה בישראל אין מספיק שטח לבנות מרכזי נתונים לענקיות הטכנולוגיה, שידועות בתחום כחברות "הייפר סקייל".

מי שכן רוצה להיחשף לחברה ישראלית עם פעילות מרכזי נתונים גדולה בחו"ל יכול להסתכל על עזריאלי  עזריאלי קבוצה -1.43%  - ענקית הנדל"ן כבר מימשה חברה אחת בתחום כשמכרה את חברת קומפאס לפני שנה וחצי ורשמה רווח של 1.3 מיליארד שקל, והיום היא הולכת ומגדילה את תביעת הרגל שלה עם האחזקה שלה (100%) בגרין מאונטיין הנורבגית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

מדד ניתוח טכני
צילום: Jason Briscoe, unsplash

ה-PPI בארה"ב מפתיע כלפי מטה: ירידה של 0.1% לעומת צפי לעלייה

הפתעה בשוק האמריקאי: מדד מחירי היצרן (PPI) לחודש אוגוסט רשם ירידה של 0.1%, לעומת ציפיות לעלייה של 0.3%. גם מדד הליבה, שמנכה מזון ואנרגיה, ירד באותו שיעור; זו סטייה ממה שהשוק ציפה מה שמאותת על רגיעה אפשרית בלחצי המחירים שמגיעה רגע לפני פרסום מדד המחירים לצרכן (CPI) מחר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מדד

הפתעה בשוק האמריקאי: מדד מחירי היצרן (PPI) לחודש אוגוסט רשם ירידה של 0.1%, לעומת ציפיות לעלייה של 0.3%. גם מדד הליבה, שמנכה מזון ואנרגיה, ירד באותו שיעור; זו סטייה ממה שהשוק ציפה מה שמאותת על רגיעה אפשרית בלחצי המחירים שמגיעה רגע לפני פרסום מדד המחירים לצרכן (CPI) מחר.


הרחבה מיד