המדדים באירופה יורדים עד 0.5%; ASML מאבדת 5%
חששות מהסלמת מלחמת הסחר והחמרת מגבלות היצוא מכבידים על מניות הטכנולוגיה, כש-ASML מאכזבת בדוחות והייניקן מפתיעה לטובה. במקביל, גוגל ניצבת בפני תביעה ייצוגית מהותית בבריטניה
המסחר בבורסות אירופה מתנהל בירידות, כשהחששות הגוברים מהכיוון החדש של מדיניות הסחר האמריקאית מעיבים על תחושת ההתאוששות שהחלה בתחילת השבוע. מדד Stoxx 600 הכלל-אירופי מאבד 0.8%, לאחר עלייה של יותר מ-4% ביומיים האחרונים. את הירידות מובילות מגזר השבבים,
לאחר שחברת ASML ASML Holding N.V. 0.02% פרסמה דוחות חלשים מהצפוי, עם הזמנות חדשות נמוכות מהתחזיות, והתריעה על אי ודאות סביב הסחר
עם ארצות הברית. מניית החברה נופלת ב-5%, וגוררת איתה את ASM International ASM International 1.2% שמאבדת 3.8%.
הירידות לא פסחו גם על המדדים המרכזים ביבשת: הדאקס הגרמני יורד בכ-0.5%, יחד עם פוטסי
100, והקאק 40 הצרפתי נחלש בכ-0.4%. גם החוזים העתידיים על המדדים בוול סטריט מאבדים גובה כאשר הם נסחרים בירידות של כ-1.5%, באסיה נרשמה מגמה שלילית, למרות דיווח מפתיע שלפיו כלכלת סין צמחה בקצב של 5.4% ברבעון הראשון, מעל התחזיות. עם זאת, ההסלמה במלחמת המכסים הובילה
מספר בנקים להשקעות לקצץ את תחזיות הצמיחה השנתיות עבור סין. הנייקי ירד ב-1%, ההאנג סאנג ב-1.9%, ומנגד מדד שנגחאי עלה בכ-0.3%.
לצד התנודתיות בשוקי המניות, גם נתוני המאקרו תרמו לעצב את התחושה בשווקים.בבריטניה, נתוני האינפלציה שהתפרסמו
היום סיפקו מעט אופטימיות, כשמדד המחירים לצרכן עלה בקצב שנתי של 2.6% במרץ - נמוך מהתחזית שעמדה על 2.7%. מדובר בהאטה לעומת פברואר (2.8%) וינואר (3%), אך עדיין רחוק מרמת היעד של הבנק המרכזי.
ASML מאכזבת, הייניקן מפתיעה לטובה
במקביל, המשקיעים עוקבים בדריכות אחר דוחות כספיים של חברות מפתח, שממחישים כיצד השפעות המאקרו מתחילות להתגלם בתוצאות העסקיות. במוקד המסחר עמדו היום גם שתי ענקיות הולנדיות, יצרנית ציוד השבבים ASML ויצרנית הבירה הייניקן, שפרסמו תוצאות רבעוניות מעורבות, שכל אחת מהן חושפת את המתח בין ביצועים עסקיים סולידיים לבין סביבה מאקרו-כלכלית תנודתית. ASML, מהחברות הקריטיות ביותר לשרשרת האספקה של שבבים מתקדמים, דיווחה על הכנסות של 7.74 מיליארד אירו ברבעון הראשון, כמעט בהתאם לציפיות השוק. הרווח הנקי אף הפתיע לטובה והסתכם ב־2.36 מיליארד אירו. אולם הנתון המדאיג הגיע מצד הזמנות חדשות (net bookings), שעמדו על 3.94 מיליארד אירו בלבד - מתחת משמעותית לציפיות שעמדו על 4.89 מיליארד.
מנכ"ל החברה כריסטוף פוקה ציין כי הביקוש לשבבים, ובעיקר לציוד לייצורם, ממשיך להיות
מונע מהבינה המלאכותית, אך התריע כי חוסר הוודאות סביב המכסים שהטיל הממשל האמריקאי עשוי לדחוף את ההכנסות השנתיות לתחתית תחום התחזית, בין 30 ל־35 מיליארד אירו. עוד הדגיש פוקה כי "המכסים החדשים יוצרים אי-ודאות הן ברמה המאקרו-כלכלית והן ביחס לביקושים בשוק", במיוחד
כשמדובר בסין, שוק יעד מרכזי עבור החברה. במקביל, נרשמה מגמה שלילית במניות טכנולוגיה אמריקאיות בעקבות הודעת אנבידיה על מחיקה צפויה של 5.5 מיליארד דולר בעקבות הגבלות יצוא לשווקים כמו סין. כל אלו יחד חידדו את הפגיעות של תעשיית השבבים מול עימותי הסחר.
בתוך כך, הייניקן Heineken -0.49% , יצרנית הבירה השנייה בגודלה בעולם, הציגה דוחות טובים מהצפוי, שהתקבלו באופטימיות יחסית בשוק. המכירות ברבעון הראשון אמנם ירדו ב־2.1% מבחינת היקף הבירה, אך ההכנסות האורגניות
עלו ב־0.9%, הפתעה חיובית לעומת תחזית לירידה של 0.6%. החברה דיווחה על גידול במכירת מותגים יוקרתיים, במיוחד המותג Heineken עצמו, ורשמה שיפור במכירות בשווקים כמו וייטנאם, שסבלו מביצועים חלשים בשנים האחרונות.
המנכ"ל דולף ואן דן ברינק ציין כי החברה
"פועלת בטווח הציפיות למרות התנודתיות הצרכנית והגיאופוליטית", ואף שמרה על תחזית הצמיחה השנתית לרווח תפעולי אורגני של 4% עד 8%. עם זאת, החברה הזהירה כי קיימים סיכונים משמעותיים קדימה, בראשם ההשלכות האפשריות של מכסים אמריקאיים חדשים, כולל כאלו שמכוונים לבירה
בפחיות, לצד ירידה בביטחון הצרכני, אינפלציה ולחצי מטבע. האנליסט לורנס ווייאט מבנק ברקליס ציין כי "הסקפטים אולי יצביעו על סיכוני המכסים, אך אנו רואים חברה חזקה ועמידה יותר מזו של השנה שעברה". המשקיעים הגיבו בהתאם, ומניית הייניקן עולה בכ־3%.
- סין מחזרת אחרי אירופה במטרה לשבור את היחסים מול ארה"ב - אל תזלזלו בתוכנית שלה
- וול סטריט צפויה לעלות; אסיה בעליות
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
גוגל בתביעה ייצוגית על מיליארדים בבריטניה
גוגל Alphabet 2.53% ניצבת בפני תביעה ייצוגית משמעותית בבריטניה, במסגרתה נתבעת החברה על פיצויים בסך של למעלה מ־5 מיליארד ליש"ט (כ־6.6 מיליארד דולר), בטענה כי עשתה שימוש לרעה ב"דומיננטיות הכמעט מוחלטת שלה" בשוק החיפוש המקוון כדי להעלות מחירים למפרסמים. את התביעה הגישה פרופ’ אור ברוק, חוקרת בתחום דיני ההגבלים העסקיים, בשמה של קבוצה רחבה של עסקים וארגונים בבריטניה שהשתמשו בשירותי הפרסום של גוגל בין 2011 למועד הגשת התביעה.
לטענתה, גוגל נקטה פעולות שנועדו לדחוק מתחרים מהשוק ולבסס את שליטתה, לרבות עסקאות בלעדיות עם יצרני סמארטפונים ועם אפל, והעדפה של מוצריה בתוך כלי ניהול הפרסום שלה - Search Ads 360. בדבריה, הזהירה ברוק כי כיום לעסקים הבריטיים "כמעט אין אלטרנטיבה מלבד לפרסם דרך גוגל", והוסיפה כי החברה ניצלה את מעמדה בשוק כדי לגבות יתר על המידה עבור שירותי הפרסום שלה. הנתונים מחזקים את הטענה: לפי רשות התחרות הבריטית (CMA), גוגל שלטה בכ-90% מהכנסות שוק הפרסום בחיפוש כבר ב-2020.
מדובר בעוד חוליה בשרשרת של תביעות והליכים רגולטוריים שמנהלות מדינות רבות נגד ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות. גוגל עצמה עדיין מערערת על קנס של 4.3 מיליארד אירו שהוטל עליה על ידי האיחוד האירופי עוד ב־2018, בשל כפיית התקנות של האפליקציות שלה על יצרני מכשירים
מבוססי אנדרואיד. בבריטניה, ממש במקביל, נפתחו גם הליכים נגד מיקרוסופט ואמזון בטענה להגבלות תחרות בשוק מחשוב הענן, במסגרת חקיקה חדשה שמרחיבה את סמכויות ההתערבות של הרגולטור המקומי בעידן הדיגיטלי. התביעה נגד גוגל מצטרפת לשורה של לחצים רגולטוריים שמעמיסים על ענקיות
הטכנולוגיה האמריקאיות, בדיוק בשעה שבה שווקים גלובליים מתמודדים עם תנודתיות הולכת וגוברת בשל מדיניות הסחר של ממשל טראמפ. בינתיים, באירופה, נראה שהמשקיעים שומרים על גישה זהירה, לפחות עד שתתבהר התמונה הגיאופוליטית.