אמיר ארגמן: "הזהב היא סחורה לזמן הקצר; בתוך חמש שנים מחירה יירד". כיצד ניתן להיחשף?

מחיר הזהב נושק לרמת שיא כל הזמנים. "הזהב היא סחורה שלא מגיבה לכללי ההיצע והביקוש והפך להיות מעין תחליף מטבע". איך להשקיע בסחורה הלוהטת
תומר קורנפלד | (8)

מחיר הזהב נסחר היום קרוב מאוד לרמת שיא כל הזמנים. כדי להבין לאן הולך מחירו של הזהב ומהן הדרכים להיחשף לזהב נפגש Bizportal עם אמיר ארגמן, אנליסט מאקרו בכיר באופנהיימר ישראל.

"הזהב היא סחורה שלא מגיבה לכללי ההיצע והביקוש והפך להיות מעין תחליף מטבע", מסביר ארגמן. "אנחנו רואים את הזהב שנתפס כאטלרנטיבה לכסף. הזהב כמו גם סחורות אחרות עולה בצורה אקספוננציאלית בהתאם לרמת הגרעונות". בראיון מציג ארגמן מציג גרף ארוך טווח שמציג את התנהגותו של מחיר הזהב שעולה ככל שרמת תקרת החוב בארה"ב.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    ומה אמרת לפני 5 שנים? מישהו זוכר? (ל"ת)
    איש 08/09/2011 13:09
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ניר 08/09/2011 08:08
    הגב לתגובה זו
    יכולה לומר . אני בטוח שהדולר יהיה 2.4 ש" ח עוד 12 שנה - אם טעיתי תגידו לי ,טוב ?
  • 6.
    ספקולנט בדימוס 07/09/2011 12:26
    הגב לתגובה זו
    משקל.
  • 5.
    משה 07/09/2011 10:15
    הגב לתגובה זו
    נו באמת בעוד 5 שנים ? את מי זה מעניין?
  • 4.
    השור הזועם 07/09/2011 08:49
    הגב לתגובה זו
    הזהב ירד לפחות מ1200$ תרשמו את התאריך.....
  • 3.
    עמית 07/09/2011 08:05
    הגב לתגובה זו
    יש חדר מסחר און ליין בפייסבוק הם זיהו את הבועה בזהב לפני חודש יום אחרי שאמרו התחילה הנפילה מדהים נפל 6% וגם במעוף כל עיסקה הם מדייקים
  • 2.
    ES 07/09/2011 07:47
    הגב לתגובה זו
    איפא תהיה בעוד 5 שנים ? אה ???
  • 1.
    דני צור 07/09/2011 07:36
    הגב לתגובה זו
    היתרון של הזהב כמקלט בעת סערה כלכלית שהוא מחזק כלכלות שיש להן מאגרי זהב. לכן הן אינן פועלות נגדו וכלכלות אחרות מצטרפות. השקעה במטבע יציב כפרנק שוויצרי יוצרת בסופו של דבר מהומה כי היא פוגעת אנושות בכלכלה השוויצרית. זה גורם לפעולה שמכוונת להורדת ערך המטבע ולפגיעה קשה בלווים ומשקיעים. לכן הזהב הוא השקעה אידאלית בעת משבר .
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.