הארכת ההמתנה לפטור לדירה נוספת לשמונה שנים

עו"ד זיו שרון ועו"ד (חשבונאי) ניר הורנשטיין

בתיקון לחוק מיסוי מקרקעין קיימת הוראה המאריכה את תקופת ההמתנה לפטור לפי סעיף 49ב(1) לחוק לשמונה שנים. נדון ברשימה זו על משמעות ההארכה
עו"ד לילך דניאל |

בתיקון לחוק מיסוי מקרקעין קיימת הוראה המאריכה את תקופת ההמתנה לפטור לפי סעיף 49ב(1) לחוק לשמונה שנים. נדון ברשימה זו על משמעות ההארכה

השבוע תמה חקיקה מזורזת שנועדה להקל על מצוקת הדיור, וחוק מיסוי מקרקעין (תיקוני חקיקה) (הוראות שעה), התשע"א-2011 יצא לדרך (להלן: "התיקון לחוק"). חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק") עבר תהפוכות כשהוגשה הצעה רחבה ביותר לשינוי קבוע של כל משטר הפטורים. הדיון בהצעה זו נדחה לעתיד, ובתום ההליך קבעה הכנסת את התיקון לחוק כהוראת שעה משלימה לחוק מיסוי מקרקעין (הגדלת ההיצע של דירות מגורים - הוראת שעה), התשע"א-2011 (להלן: "חוק הגדלת ההיצע").

התיקון לחוק עוסק בהוספת דירות משרדים במסגרת החוק להגדלת ההיצע כדי "לשחרר" דירות משרדים לדירות מגורים, ונוסף על כך הוארכה תקופת ההמתנה בין מכירה למכירה של דירה שאינה יחידה לפי סעיף 49ב(1) לחוק, בין השנים 2020-2013, מארבע שנים לשמונה שנים.

תכליתו של שינוי זה שנולד אגב דיוני ועדת הכספים של הכנסת היא יצירת "מקל" לציבור בעלי הדירות להשקעה, כדי לעודדו למכור דירות המצויות בידו בתקופת חוק הגדלת ההיצע עד סוף 2012. כלומר, עידוד הציבור להשתמש ב"גזר" הפטור כאן ועכשיו או שייאלץ להמתין תקופה ארוכה. לאור התכלית נבחן את השפעותיו ואת הפרשנות הראויה לעניינו אשר יכולה למנוע צורך לתיקונו בחקיקה.

למען הסר ספק, לא יחול העיכוב על בעל דירה יחידה שאין לו בו זמנית יותר מדירה אחת, לרבות דירות להחלפה. נישומים אלו ייהנו מפטור אחת ל-18 חודשים.

לעומת זאת, מי שמכר דירה או השתמש בכל מכסת הדירות במסגרת חוק הגדלת ההיצע ויהיה מעוניין למכור דירה משנת 2013 ואילך, ייאלץ להמתין שמונה שנים מן המכירה האחרונה שלו בפטור.

לכך עלולה להיות השפעה מנוגדת לתכלית המקורית. כיוון שמניין שמונה השנים אינו מתחיל משנת 2013 ואילך אלא מן המכירה האחרונה בפטור, אדם שברשותו דירה עם שבח גבוה שאינה דירה יחידה ונוסף על כך דירה עם שווי נמוך הכשירה לקבל פטור מלא לפי חוק הגדלת ההיצע, ומכר את דירתו האחרונה בפטור בשנת 2005 - בניגוד לתכלית החוק, יהסס להשתמש בהוראות חוק הגדלת ההיצע ולהיות "כלוא" עם הדירה בעלת השבח הגבוה ללא אפשרות למכירתה בפטור.

התכלית האמיתית שלאורה יש לפרש את הוראת סעיף העיכוב, נועדה לחול אך ורק על הדירות שאפשר היה לממש בעניינן את חוק הגדלת ההיצע אך הוא לא מומש.

דהיינו, לטעמנו לא יחול סעיף העיכוב על מי שמכר, בהתאם לכמות דירותיו, את מלוא המכסה האפשרית מבחינתו בחוק הגדלת ההיצע. לכן לטעמנו, התיקון לחוק אינו צריך לחול על דירות שלא היו בידי בעליהן בתקופת חוק הגדלת ההיצע, בין שהיו בבנייה ובין שנרכשו לאחר מכן, וממילא לא ניתן היה להפעיל לעניינן את ה"גזר" שבחוק הגדלת ההיצע.

פרשנות זו ראויה גם מכיוון שאין ודאות כי החוסר בדירות יסתיים בתחילת שנת 2013. נוסף על כך, פרשנות מילולית צרה עלולה ליצור תוצאה מנוגדת לתכלית של סטגנציה מוחלטת בשוק הדיור מתחילת 2013.

הכותבים - ממשרד זיו שרון ושות' עורכי דין ומשרד אלתר עורכי דין

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: